Gå till innehåll

Är saltvattenshobbyn på frammarch?


Ahab

Rekommenderade inlägg

Är saltvattensakvaristiken en hobby på frammarch? Finns det någon statistik eller länkar till artiklar inom zoobranchen som kan ge en uppfattning om våran hobby får fler utövare? Eller är det bara jag som inbillar mig för att jag lägger mer och mer pengar och planerar större och större projekt :ler: ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ökar definitivt, men jag ser att handeln ligger väldigt långt efter.

Tycker ZOORF och andra organisationer ska ta sitt ansvar och informera mer och bättre till handlarna och inspirera istället för att avråda - det behöver inte vara jobbigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde bli fler inom hobbyn med tanke på vilka framsteg som gjorts de senaste tio åren. Tyvärr verkar detta inte vara trenden i Finland där det bara finns en enda riktig saltbutik i hela landet (som dessutom hade stängt i över ett halvår...). Det största hindret verkar vara att många tror att det är för svårt och för dyrt. Dyrt kan jag hålla med om :). Jag hoppas och tror att antalet och kunskapen om hobbyn och reven ökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela beror på vilken tidshorisont man räknar. Visst har det skett ett enormt uppsving vad gäller möjligheterna att hålla koraller etc. Framförallt p.g.a. internet. Det har lett till att många lägger extemt mycket pengar på hobbyn nu och därför ökar antalet butiker just nu.

Å andra sidan. Jag startade med saltvatten 1981. Då fanns det TRE butiker med saltvatten i Växjö (ca 50 000 inv på den tiden). Av dessa butiker hade två stora visningskar och 10-20 fiskkar med saltvatten. Idag vet jag inte om det finns någon som säljer saltvattensfisk i Växjö...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det var riktigt dumt gjort av honom, det finns faktiskt dom på denna sidan som säger att det inte går om man är så ung. :)

Det har han tydligen redan fått bannor av mig för, någon gång kring 1988-1990. Skulle inte förvåna mig om han inte fått från Stig också:ler: . Snälla Richard kan vi inte anse att det brottet är preskiberat?

Skämt å sido - visst verkar saltvattensdelen öka men en av de stöttestenar som finns kvar är att bryta myten om att det är så besvärligt och svårt. Visst, vill man ha ett "high end" akvarium med många småpolypiga stenkoraller så kräver det sin man/kvinna men nöjer man sig med lite enklare saker så behöver det inte vara så svårt. Jag tror att detta forum har betytt oerhört mycket för att sprida hobbyn och samtidigt inspirera många att starta med saltvatten. Framförallt tycker jag att det verkar som många duktiga sötvattensakvarister har tagit steget ut och börjat med alt. Kostnaden är dock fortfarande hög men jag tror att den också kommer att sjunka i och med att alltfler börjar och alltfler butiker börjar med salt.

Att ZOORF skulle avråda zoobutiker att starta med saltvatten känner jag inte till men då och då finns det ju personer som tycker att det endast är specalaffärer som gäller. En konstig sak är också inställningen till prisnivåerna i Svenska butiker. Det är helt riktigt att prylar och saker är betydligt billigare i andra länder men vad gäller det levande så är vi i Sverige oftast betydligt billigare. Mest utmärkande är det inom sötvattensdelen men även inom saltvattensdelen brukar det levande ofta också ligga ganska lågt i pris jämfört med andra länder.

Att ta in en sändning med fisk är alltid ett vågspel och det kräver god utrustning hos importören. Jag vet affärer som satsat mellan 50 och 100 tusen (och det finns säkert fler som satsat betydligt mer under en längre period) för att få ett system som optimerar chanserna till hög överlevnad vid importer. Det finns en god kunskap hos de flesta affärer som kommit genom trial and error långt före internet och saltvattendguiden. Detta har också kostat en hel del. Skall hobbyn överleva och bli större så krävs också att vi handlar i butikerna som finns i Sverige. Vad har vi för glädje av att handla billiga prylar från hela världen om vi inte har en möjlighet att fylla karen med något? Clownens erfarenheter från Finland talar väl sitt tydliga språk tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ZOORF skulle avråda zoobutiker att starta med saltvatten känner jag inte till men då och då finns det ju personer som tycker att det endast är specalaffärer som gäller.

Efter att ha läst igenom mitt eget inlägg och funderat så märker jag hur fel jag uttryckte mig. Ledsen för det, men det skrevs väl lite för hastigt.

Vad jag menade var att organisationer "som t.ex." ZOORF (eller andra) borde informera om att det faktiskt inte behöver vara krångligt eller svårt med saltvatten - vilket tvärtom vissa butiker försöker tuta i kunder.

Visst, det är ett helt annat tankesätt, men jag känner några individer som aldrig i sitt liv kört sötvatten utan gått på saltvatten direkt.

Sedan tror jag att det är främst kunskapen som är bristande hos butiksinnehavarna som gör att dom själv är rädda för att ta sig an saltvatten. Det finns nog ingen som tvekar till att säga att saltvatten är helt klart finare och häftigare, men många ryggar tillbaks när dom i själva verket inte vet hur mycket det innebär. Okunskap är i det här fallet till rädslan och den kan bara övervinnas med... just det, information och utbildning.

Just därför efterlyser jag mer information till landets butiker om vad saltvatten innebär och hur det fungerar. Det skulle kanske vara ett litet steg mot att fler butiker erbjuder kunderna lite annorlunda saker och öppnar vyer.

Vet bara t.ex. i vår egen stad att intresset för saltvatten är otroligt stort på bara det senaste året, men den enda "saltbutik" vi hade har numera slutat helt med akvaristik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nyligen i en sötvattensbutik modell större och fick ett tillfälle att byta några ord med ägaren. Butiken är nyrenoverad och har gjort en jättesatsning med skandinaviens största akvastabilanläggning. Jag frågade varför inte ha några salt akvarium och sälja lite fisk o korall. Svaret blev : Jag har haft saltvatten tidigare i butiken och den initiala kostnaden samt att de flesta som handlar saltvattensvaror handlar från tyskland. Det och att lönsamheten på fisk o korall inte är den samma som helt vanlig sötvattensfisk typ barber o scalarer gör att det inte finns någon som helst anledning. Jag skulle verkligen vilja haft något som skulle ändra affärsinnehavarens synsätt men det är svårt. Kunskapen att ha saltvatten vet jag att han har och han hade tydligen gjort en överslagsräkning och kommit fram till det han sa så inget fanns att tillägga.

TRÅKIGT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv relativt ny på saltvatten efter att ha hållit på med sötvatten rätt länge.

Självklart är det svårare än sötvatten och också dyrare. Men det som är intressant med saltvatten är att man kan stega upp det HUR långt som helst och göra nästan hur dyrt och hur svårt som helst om man VILL =)

Det är kanske så att man tittar upp mot berget och inte ser toppen ovanför molnen, men inte inser att man kanske nöjer sig att klättra bara en bit upp.

På sötvattenssidan är det mer eller mindre bara små kullar i jämförelse.

Själv börjar jag ju märka saltvattensavdelningarna i akvarieaffärerna mer och mer.

I Umeå med omnejd så har vi i dagsläget fem stycken butiker på 100 000 invånare varav två stycken har saltvatten. (Akvarielagunen och Aqua warehouse).

För ett halvår sen var det bara 1 butik här.

Men tidigare så vet jag att det fanns, innan min tid här i Umeå, en butik som hette Guldfisken som hade MYCKET salt.

Och innan dess hade även en av sötvattensbutikerna (aquariefisken) saltvatten.

Personligen tror jag på att de många av butikerna inte har kunskap, eller haft dåliga erfarenheter sedan tidigare försök med saltvatten, vilket gör att dem håller sig undan.

Höga startkostnader för kunder som köper saltvattensakvarium kan också skrämma. Ett litet saltvattensakvarium brukar ofta gå loss på det fyrdubbla(?) mot ett liknande sötvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag på att de många av butikerna inte har kunskap, eller haft dåliga erfarenheter sedan tidigare försök med saltvatten, vilket gör att dem håller sig undan.

Ja de e väl Lasse som håller kurserna i akvaristik på ZOORF som alla måste gå.

Va inte meningen å ge dej en känga Lasse men de kändes så serverat o klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog ta en känga Ted, dessutom brukar jag kunna returnera den med en ytterskruv:ler: . Ja - jag håller inte i kursen, bara i några av delmomenten och dessutom så finns det fler utbildare än ZOORF och deras kvalité vet jag inte så mycket om. Saltvatten som sådant finns inte med direkt i kursplanen men vi kommer att försöka ha med lite grand inom delmomentet vattenkemi, det har jag för övrigt försök med vad gäller de sista kursena. Det har pratas en hel del om "avancerade" påbyggnadskurser men det har inte kommit till skott med det än. Jag har 3,5 timmar på mig att förmedla ett helt livs erfarenheter när det gäller exempelvis vattenkemi. Det säger sig självt att detta bara kan ge grunden för de som inte vet så mycket innan. Sedan så finns det alltid personer som vet en hel del och då skall man försöka att få in en del som även de har nytta av så de inte somnar. Samtidigt får de som är lite mindre erfarna heller inte somna. Hur våra kurser fungerar kan jag inte utala mig om (partisk) men jag tror att det har gett en hel del och att kunskapsnivån idag är högre än den var innan denna utbildning blev obligatorisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt hur det går till på Zoorf och många av de kurser som hålls där, men vad jag fått höra iaf så är det inte direkt mycket just kring utbildning inom hur man håller saltvattensakvarier specifikt, utan att det är mer allmänt inom lagar, bestämmelser och saker som är allmänt inom fiskhållning och så.

Dock aldrig varit på någon sådan utbildning själv. Är ju inte handlare =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där ja. Igentligen visste jag om att tidsplanen är pressad på era kurser och att hur kunnig en utbildare eller butiksägare än må vara så är de ju alltid någon som vet bäst där ute bland kunderna. Jag har nog aldrig stött på så många "proffs" som jag gjort inom denna hobbyn. Kul att det går frammåt med kursinnehåll osv.

Tack Lasse jag känner mej lite mer upplyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började som 10-åring..? Nja, 11 var jag nog (fyller 37 i år). Nåväl. Skillnaden på då och nu var att ambitionsnivån är så mycket högre nu mot då. Ett "normal" SV-kar idag har ju levande sten, belysning, skummare, tillsatser, testkit etc. som bara de mest avancerade satsade på.

Själv hade jag bottenfilter drivet av luftpumpar och tre vanliga T8-lysrör. LS hade ingen hört talas om. Å andra sidan ansågs gröna trådalger vara bra (kallades t.o.m. för "rent-vatten-alger", till skillnad då från slemalger). Det intessanta var att de fiskar jag hade då hade jag under lång tid, och det var fiskarna som var fokus. Hade dessutom några eremitkräftor modell större. Problemen var att lära sig. Internet fanns inte, få artiklar på svenska (Nissarna Hildén och Tångberg skrev ibland i "Akvariet", kanske de finns på SVG idag? och en akvarietidning som hette "Korall" skrev några artiklar). Böckerna var med få undantag "allmänna akvarieböcker" som hade några sidor om SV.

Lite mer geografisk historia igen då. Umeå nämndes. Där bodde jag i början på 90-talet (läste på Skogis). Då fanns där nämnda Guldfisken (hade endast salt), samt två andra affärer med 5-10 SV-kar.

Så jag är inte så säker på att antalet SV-kar är större än någonsin, däremot är marknaden (i pengar) mycket större skulle jag tro.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började som 10-åring..? Nja, 11 var jag nog (fyller 37 i år). Nåväl. Skillnaden på då och nu var att ambitionsnivån är så mycket högre nu mot då. Ett "normal" SV-kar idag har ju levande sten, belysning, skummare, tillsatser, testkit etc. som bara de mest avancerade satsade på.

Själv hade jag bottenfilter drivet av luftpumpar och tre vanliga T8-lysrör. LS hade ingen hört talas om. Å andra sidan ansågs gröna trådalger vara bra (kallades t.o.m. för "rent-vatten-alger", till skillnad då från slemalger). Det intessanta var att de fiskar jag hade då hade jag under lång tid, och det var fiskarna som var fokus. Hade dessutom några eremitkräftor modell större. Problemen var att lära sig. Internet fanns inte, få artiklar på svenska (Nissarna Hildén och Tångberg skrev ibland i "Akvariet", kanske de finns på SVG idag? och en akvarietidning som hette "Korall" skrev några artiklar). Böckerna var med få undantag "allmänna akvarieböcker" som hade några sidor om SV.

Lite mer geografisk historia igen då. Umeå nämndes. Där bodde jag i början på 90-talet (läste på Skogis). Då fanns där nämnda Guldfisken (hade endast salt), samt två andra affärer med 5-10 SV-kar.

Så jag är inte så säker på att antalet SV-kar är större än någonsin, däremot är marknaden (i pengar) mycket större skulle jag tro.

/Klas

Hej Klas,

Jag började som 15 åring med ett 222 liters akvarium utan LS vanliga T8 och bottenfilter drivet utav några trekantiga eheimpumpar. Kommer så väl ihåg hur mycket man försökte läsa in sig på allt och hur vacker jag tyckte ett stort blått korallskelett var. Jag handlade då av Hercules, Vasa zoo och Stork Zoo samt en affär som låg mitt emot där det nya kulturmuseet ligger i GBG. Jag jobbade extra på en tropisk fiskodling i Fjärås som importerade lite salt och mycket sött samt lite reptiler. Stig som hade den anläggningen la faktiskt ner bara för en månad sedan. Det fanns på den tiden saltvatten i väldigt många sötvattensbutiker som lagt ner det idag. Salt burkar med sanderskummare med syresten T8 ramper o bottenfilter. Simmade runt nån flavecens o nån drake clowner o anemoner. De har verkligen gått snabbt fram i saltbranchen men det känns som några butiker har försvunnit längs vägen iallafall i Kungsbacka o Göteborg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir nostalgisk av hör bottenfilter, T8, eheimpumpar mm som jag med körde förr i tiden.

var som sagt väldigt annorlunda förr och fokus var mer på FO, och korall skellett sammt massa gröna/bruna alger. koraller var tyvärr ofta kortlivade för många då förutsättningarna var annorlunda, dock ej omöjliga.

Men utveckligen har varit fanatastisk, har ingen statisktik på antalet butiker förr och nu. Känns dock som antalet fysiska butiker ej är fler nu, men antalet web butiker ökat från 0 då internet ej fanns förr.

Nu med kunskap från internet, böcker mm samt genomslaget efter filmen 'hitta Nemo', och enkla nano akvarier kommer fler in i hobbyn. Många har erfarenhet med av att börjar man litet, blir man lätt fast i hobbyn och uppgraderar mm... ;)

Sedan även fler som spenderar mer $ på dyra koraller då det blivit möjligt (enklare) för fler att hålla dessa, samt givetvis den extra tekniska utrustning för hemmabruk som förr oftast fanns på publika akvarier.

Den som läser detta ska nu ej tro att den tekniska revolutionen är nyckeln till framgång, det är ett hjälpmedel och ej alltid ett krav.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...