Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

Arbetet fortskrider.

Bild ett visar ena delen av bakgrunden monterad och med utblåsen ditsatta. Jag kommer troligtvis att modifiera dessa något så jag får en ström mot botten också. Bild 2 visar hur arbetet fortskrider med andra delen av bakgrunden samt "överriningskammaren". Den är ett experiment för att se om det funkar så. huvudskälet när jag började var att dölja utsugsgallret men kan jag kombinera detta med "ytskumning" också vore det bra. Tre hål är borrade i botten på "klipputhänget" för att få ett litet sug nerifrån. Den är också så stor att jag får plats med en extra cirkulationspump där om jag skulle behöva!

Konstrueringen av DSB:n inne i filterkammaren fortsätter. Jag har beslutat att lägga ett modifierat "Åledsfilter" under för att skapa vattenspalten: Sen fyller jag på med argonit till toppen av den vågräta glaslist som syns på bild 3. Ytterligare ett "plenum" paseras ovanpå denna argonit och vilar på förut nämnda glaslist. Denna del av botten går igenom alla tänkta filterfack och det övre "plenumet" får bli "golv" i biobollsfacket och "svamp" facket. I DSB facket kommer ytterligare argonit och levande sand läggas så totala djupet där blir ca 15-20 cm. Konstruerandet av filterfacken kommer att ske under veckan.

MVH Lasse

post-2331-14468913773068_thumb.jpg

post-2331-14468913773409_thumb.jpg

post-2331-144689137737_thumb.jpg

post-2331-14468913773984_thumb.jpg

post-2331-14468913774273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag såg ett Red Sea Max "live" på Triton idag och kan bara konstatera att det är en otroligt snygg burk. Proportionerna gör att den upplevs som mycket större än den är.

Det skall bli spännande att följa ditt bygge !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dagens uppdatering. Nu har jag konstruerat den del som skall sköta filtreringen via en svamp. Huvuddragen är klara. Vattnet går in från första facket i underdelen och fördelas över filterplattorna. Det går sedan horisontalt vidare till andra sidan där det sedan tvingas att rinna ut i toppen. Bilderna visar:1 - 4 = Huvudkonstruktionen. Bild 5 och 6 visar en vy från den kommande DSB:en

MVH Lasse

Kort uppdatering pga av WOW hungrande son på besök.....

post-2331-14468913779874_thumb.jpg

post-2331-14468913780107_thumb.jpg

post-2331-14468913780316_thumb.jpg

post-2331-14468913780526_thumb.jpg

post-2331-14468913780739_thumb.jpg

post-2331-14468913780973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det lite uppdateringar igen. Men jag känner inte igen guiden - inga protester - inga det går inte osv :smiley3: Den enda som väsnas numera är min fru som tycker hela lägenheten ser ut som en verkstad.

Det jag gjort sen igår är att jag lagt in det som skall bli den syrefria zonen - ca 5cm mellan två bottenfilter. Jag har använt argonit som fanns med i startsatsen. I den första kammaren - där biobollar och övrigt biomaterial samt recirkulationspumpen för biobollarna skall vara - har jag lagt ett golv också. Nu skall jag göra ytterligare en "vägg" som tvingar ner vattnet mot sanden i DSB:n och något som låser fast den vägg som avslutar filtermattan.

Bild 1 visar det undre gruslagret innan översta filterplattan är på plats. Bild 2 visar samma men sett innifrån karet. Bild 3 visar när övre filterplattan är på plats samt "madrass"fickan.

MVH Lasse

post-2331-14468913787723_thumb.jpg

post-2331-14468913787968_thumb.jpg

post-2331-1446891378819_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle dock vara intressant att ställa upp ditt moddade "rödhav" bredvid ett standard red sea, använda sten från samma sändning till båda och se vad utgången blir för dom båda.

Jag misstänker att det kommer att startas betydligt mer "standard red sea" än min modell. Håller med dig - blir intressant att göra jämförelser senare. Håller med dig att stenen har betydelse - stor betydelse beroende på vilka invånare dur får med. Jag kommer dock att blanda sten från så många källor jag bara kan för att få så många olika organismer som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det lite uppdateringar igen. Men jag känner inte igen guiden - inga protester - inga det går inte osv :smiley3: Den enda som väsnas numera är min fru som tycker hela lägenheten ser ut som en verkstad.

...

Lasse, det där kommer aldrig att funka. Det är lika bra att du ger upp och skickar hela klabbet till mig. ;)

Skämt åsido, dina modifikationer ser onekligen genomtänkta ut, vilket iofs. inte var helt oväntat. Bra jobbat! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag känner inte igen guiden - inga protester - inga det går inte osv :smiley3: Den enda som väsnas numera är min fru som tycker hela lägenheten ser ut som en verkstad.
He,he! Jag kommer förbi och mäter vattenvärden sedan och lyssnar så det inte står en skummare, ett svavelkulefilter och ett GFO-filter och puttrar i underskåpet...:ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He,he! Jag kommer förbi och mäter vattenvärden sedan och lyssnar så det inte står en skummare, ett svavelkulefilter och ett GFO-filter och puttrar i underskåpet...:ler:

Du är välkommen och kolla så det inte försigår något skumt i underskåpet:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut Lasse, intressant ombyggnad.

kollade på en RSM i helgen, och en sak som jag tänkte på var ljuset. Om jag köper en RSM skulle jag funderat på sätta in en liten MH + extra fläkt i huven då där verkar vara lite plats över, eventuellt kompletterat med kylare som där är förberett plats för i sumpen.

# Vet du om det är möjligt att få dit MH i huven?

(Enligt tester ska det befintliga ljuset räcka till alla mjuk koraller, LPS men ej för alla typer av SPS.)

# Gällande extra fläkt-kylning så ska det nog ej vara några problem läste jag på RSM websida:

"Very soon we will be offering a cooling fan add-on kit for the MAX. In the meantime it is possible to make one at home from readily available standard parts; you will find the pop-out fan housing located in the rear top frame of the aquarium. If you are interested in a DIY solution please contact a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då var det lite uppdateringar igen. Men jag känner inte igen guiden - inga protester - inga det går inte osv :smiley3:

Lasse, vi är bara så förvånade över att du har valt att gå över till Malawi-ciklider, nu när du har en Back-to-nature bakgrund...

;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, vi är bara så förvånade över att du har valt att gå över till Malawi-ciklider, nu när du har en Back-to-nature bakgrund...

;)

jag som precis tänkte skriva en liten snäsig sötvattenskommentar, men någon hann före.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mummma ut Lasse!! Jag får ta tag i mitt liv och komma o hälsa på dig med lite fraggar så du får något o titta på förutom den där bakgrunden (hedning). Är med sugen på detta redsea kar, har dock startat upp mitt 45 liters med o har nu två kar i vardagsrummet. Får se vad regeringen säger . . .

Gott o se att du e igång med nytt projekt!

Hörs!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag känner inte igen guiden - inga protester - inga det går inte osv :smiley3:

Jag var borta från guiden en tid och kan ha missat något, men vad skulle man protestera mot?

Själv ser jag inget uppseendeväckande än så länge... På vilket sätt skiljer sig det här projektet mot ditt Molly-hotell, där du klart och tydligt visat att metoden fungerar utmärkt?

Eller skulle det vara att du kommer att försöka hålla just SPS-koraller med en "ekologisk" metod (ingen skummare, fosfatremovers osv. men med DSB)? Men det har väl fungerat för många förut också, eller? - kan på rak arm komma på att bl.a. Eric Borneman haft ett korallkar med enbart DSB och som fungerat klockrent, finns säkert flera exempel. Och Ingvar Hellman som haft übersnygga koraller i tämligen näringsrikt vatten (enligt hans egna uppgifter ca 10 ppm NO3, 0,5 pmm fosfat). Jag missar säkert något jätteklurigt i sammanhanget...

Hit me, Lasse! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, det var bara en kommentar med glimten i ögat - jag tyckte det började bli lite lamt.

Jag har gjort den mesta delen av konstruktionen nu och tänker provköra systemet och kolla flödena nu under helgen. Jag har "grundat" med den kulformade argoniten som följde med startpaketet och den skall kompletteras med "Living Sand" och finare korallgrus.

Bilderna visar karet med lite basinredning men utan vatten. Längs till höger på högra bilden kan man se den lilla luckan där alla brytare sitter.

MVH Lasse

post-2331-14468913805358_thumb.jpg

post-2331-14468913805637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans, Lasse, du gick inte på det, den retsamma utmaningen från min sida ser ut att ha gått förlorad! Ville få igång någon rolig diskussion, av vilket slag som helst, guiden känns helt stendöd på sistone, nästan bara korta kommentarer i folks "NN:s burk"-trådar.

Annars kan jag bara beundra hantverket i ditt nya kar än så länge, det är dock den fortsatta utvecklingen som är mest intressant (för min del). Den som väntar på något gott väntar alltid för länge... jag hoppas du känner pressen, Lasse! icon10.gif (skojar bara)

Förresten, Lasse, skulle vara kul att veta ditt syfte med karet - är det någon hypotes som du tänkte testa, eller är ditt mål enbart att skapa en vacker "levande television" i hemmet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

....

Förresten, Lasse, skulle vara kul att veta ditt syfte med karet - är det någon hypotes som du tänkte testa, eller är ditt mål enbart att skapa en vacker "levande television" i hemmet?

Med tanke på bakgrunden lär väl visionen vara något i stil med följande:

47b4dd31b3127cce9a8af6dec87f00000016108AcN2zhy5bNe

Nej då, förlåt Lasse ;)

Det ska bli spännande att se hur den här burken utvecklar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på bakgrunden lär väl visionen vara något i stil med följande:

47b4dd31b3127cce9a8af6dec87f00000016108AcN2zhy5bNe

Nej då, förlåt Lasse ;)

Det ska bli spännande att se hur den här burken utvecklar sig!

Ujujuj, det kallar jag en utmaning, med växter och allt!! icon10.gificon10.gif Det svåra - BTN bakgrunden - är ju klart, nu är det bara småsaker kvar... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...