Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var det vatten i karet - sötvatten!!!

På grund av andra skäl så kommer jag inte göra den riktiga starten förrän om ca 2 veckor men jag måste ju pröva om flödena håller. Det visade sig vara en allmän sanning som gälde även här - Gör om och gör det riktigt denna gång! Flödena i filterfacket är knepiga i och med att jag inte har kunnat täta skiljeväggarna hundra procent så det behövdes ett litet ombygge - inte i princip men i detaljer innan flödena blev bra. Jag visste att det kanske skulle bli problem med ytavrinningen - den dynamiska höjningen av ytan blir alltid högre än vad man tänkt sig och det finns inte så mycket att spela på i detta kar. Ett problem med ytavrinning är att avdunstningen bara påverkar sumpen och det kanske är lite för liten sump här för att slippa fylla på avdunstat vatten varje dag. Tester pågår. Ett annat problem är att i och med att skillnaden mellan ytan och kanten på karet är så liten så kan man inte ha pumparna på botten utan de hänger en bit upp. Troligtvis kommer jag att sänka avrinningen något genom att göra ett större jack till vänster i modulen på bild 2. Bild 1 visar hela, bild 2 ytavrinningen, bild 3 ytan, bild 4 filterfacket och bild 5 belysningen.

MVH Lasse

post-2331-14468913842227_thumb.jpg

post-2331-1446891384245_thumb.jpg

post-2331-14468913842656_thumb.jpg

post-2331-14468913842861_thumb.jpg

post-2331-14468913843064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis på födelseda'n, Lasse!! Nu är du nästan moppemyndig och allt! :P

Ytavrinningen är en pest att få rätt första gången... En tanke som slog mig: de där jacken du har i modulen för avrinningen, är de inte lite för fina, dvs. att ytspänningen kan göra så att ytan inte kommer att brytas i "tänderna" utan liksom hållas kvar i karet, eller? Bara en spontan tanke, jag själv fick uppleva det i alla fall och fick göra kamtänder lite bredare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningen är en pest att få rätt första gången... En tanke som slog mig: de där jacken du har i modulen för avrinningen, är de inte lite för fina, dvs. att ytspänningen kan göra så att ytan inte kommer att brytas i "tänderna" utan liksom hållas kvar i karet, eller? Bara en spontan tanke, jag själv fick uppleva det i alla fall och fick göra kamtänder lite bredare.

jooo (hur det stavas PÅ uppländska vet jag dock inte!)

tack för gratuleringen både Patrik och Mattias.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Födelsedag och vuxna (ja enligt prästbetyget i alla fall) barn är ingen bra kombination. Bilden visar fynd jag gjorde i karet under dagen.

För övrigt Draedon - du kallar mig hädare och visar ett Malawikar med växter!!!!

MVH Lasse

post-2331-14468913845792_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulerar i efterskott Lasse. :) Är grymt besviken på att jag inte kunde komma på din föreläsning den 8'e, var inte riktigt frisk(då heller, enligt vissa ;)).

Ditt kar ser bra ut, även om du inte kommit så långt, men det är som vanligt, tålamod är något man skulle behöva köpa på ICA för att ha i rätt nivåer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var banne mig den snyggaste ytavrinning jag sett!

Tackar - nu återstår bara att få den att fungera som jag vill. Jag har tagit upp ett lite större hål på vänstra kanten (mot munstyckena) eftersom då få vattnet i ytan färdas längsta vägen. Jag skall kapa ner den lite för ytan är lite för högt. Det bästa med den är att materialet är lättarbetat - jag kan såga i det medans det är på plats. Om jag skall kör en streampump senare så skall jag dölja den på ett liknande sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Inga uppdateringar på en tid nu och akvariet är urtappat för tillfället. Det beror inte på något fel eller så utan på att jag inte vill starta det pga av jag reser bort. Det är nämligen dags för att jag och min fru, Lisa, undertecknar ett fredsfördrag som tecken på att trettioåriga kriget är slut i morgon och att vi går mot en lång tid av fredlig samvaro tillmötes. Givetvis måste detta göras på neutral plats. Givetvis finns det ett offentligt akvarium på platsen vi besöker. Givetvis kommer en artikel om det. Givetvis är ovanstående skrivet med glimten i ögat.

Vi hörs om en vecka - då skall vi starta kar - får bara förhandla fram en bra budget först!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Givetvis finns det ett offentligt akvarium på platsen vi besöker. Givetvis kommer en artikel om det. Givetvis är ovanstående skrivet med glimten i ögat.

Vi hörs om en vecka - då skall vi starta kar - får bara förhandla fram en bra budget först!

MVH Lasse

Jag tror på snorkling i Simsjön....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på Monaco, eller Hawai (Waikiki Aquarium)... ;)
Berlin... Radisson SAS... ???
Jag tror på snorkling i Simsjön....

Fel hade ni alla - det blev Budapest och sen till en kompis nere i Szekszárd i södra Ungern. Den enda dykningen som blev var i en privat vinkällare men å andra sidan så var det nog den värsta djupdykningen på 35 år..... Visste ni att de inte spottar ut vinet vid vinprovning där nere... Och att även en liten privat odling minst har fem sorter.....

Nå tillbaks till lite viktigare saker. Jag har nu börjat med själva starten av akvariet. I går var jag ute hos Göran och hämtade lite sten, sniglar och en påse "living sand". Vissa av stenarna hade väldigt mycket makroalger på sig av olika typer. Får försöka få dem att överleva tills PatriksS masar sig ner till framsidan om han inte lämnat makroalgspåret nu. Idag var jag ute hos Bengt och hämtade lite mer sten. Jag vill gärna ha sten från olika håll så jag får med mycket odjur. Tyvärr verkar timern vara sönder på karet - får försöka reklamera detta eftersom det inte är en standardtimer.

Uppstarten kommer bli som vanligt med startkulturer och en fisk relativt snabbt. Denna gång har jag valt "living sand" och dessutom så startar jag med Tetras Bactozym. Jag kommer även gå in med lite kaliumnitrat i själva uppstarten samt använda kalkvatten vid vattenpåfyllningarna efter avdunstningen.

Bilderna visar de olika makroalgerna jag fick med och en heletsbild. Tyvärr fick jag bara tag på tre olika sortes sniglar - "zebra-turbo, turbo samt en av typ "litorina" (Tintomara vet vad jag menar med det). Jag letar flera sorter.

Tyvärr har jag glömt mina inställningar på kameran så bilderna är inte speciellt bra men de första 7 visar de olika makrona, de två därefter min LS samt den sista bilden visar hela karet.

MVH Lasse

post-2331-14468913884967_thumb.jpg

post-2331-14468913885183_thumb.jpg

post-2331-14468913885424_thumb.jpg

post-2331-14468913885778_thumb.jpg

post-2331-14468913886065_thumb.jpg

post-2331-14468913886292_thumb.jpg

post-2331-14468913886504_thumb.jpg

post-2331-14468913886712_thumb.jpg

post-2331-14468913886994_thumb.jpg

post-2331-14468913887227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...