Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

Under den tiden jag har kört har salthalten knappt ökat alls, möjligtvis från 1.025 till 1.026, för mig räcker i stort sett skummaren plus lite lägre salthalt vid de få vattenbyte jag gjort (typ 4-5st på 50l)

Under vilken period är denna stegring? Vilken salthalt kör du i med vattenbyten?

Hur mycket korall (belastning) har du, alltså hur mycket av ballingflaskorna går det åt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varför krångla med recept överhuvudtaget, dom bygger ju på någon form av "snittakvarium".

Ta istället reda på hur mycket akvariet "äter" under en vecka och mata in värdena i mitt kalkylark.

Då får ni ett recept som exakt matchar ert kar. Plättlätt och det ger tokstabila värden. Tänk bara på att justera ert recept vartefter korallerna blir större och "hungrigare".

Salthalten justerar man förståss vid vattenbyte. Det är seriöst att byta lite vatten emellanåt !

.

Ove,

Utmärkt idé med denna snurra. Komplettera gärna med ytterligare någon förklarande text, så kan det bli en artikel av det hela (och se stigigemlas inlägg ovan).

Jag var förbi lokala affären tidigare idag och din snurra fick mig att köpa inte bara CaCl2 och NaHCO3 som vanligt, utan även Mg-tillsatserna.

Jag har själv kört Balling manuellt sedan jag startade mitt första kar för tre år sedan utan problem. Den gradvis uppbyggnaden av salthalt balanseras enkelt genom att använda vatten med något lägre salthalt vid varje vattenbyte. NaCl-fritt salt har jag också hoppat över sedan något år tillbaka.

EDIT:

Mitt kar förbrukar ganska mycket. Till mitt korallkar doserar jag 350 ml varje dag av både CaCl2 och NaHCO3 enligt receptet på baksidan av FaunaMarin-förpackningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under vilken period är denna stegring? Vilken salthalt kör du i med vattenbyten?

Hur mycket korall (belastning) har du, alltså hur mycket av ballingflaskorna går det åt?

Har kört balling i lite mer än ett år, har för mig det är 150ml/dygn jag doserar. Har inte haft någon bestämd salthalt vid vattenbyte, har kanske legat på 1.021-22 något. Sen skummar jag relativt blött. Men jag kollar inte salthalten så värst ofta, blir i samband med vattenbytena, nu var det ett tag sedan, ska kolla igen när jag hinner (har lite dåligt med tid nu, sitter med uppsats som ska lämnas snart.....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oveb: Du har missat natriumbikarbonattillsatsen i ditt ark. (1 kH = 0,35 mmol = 8,4 g/100liter)

Fixar du det så skriver vi en text om hur man använder ditt ark till att finjustera Ballingmetoden till ett bestämt akvarium.

Det är med, på samma rad som Ca ( det kanske borde brytas ut till en egen kolumn).

Arket räknar f.ö på samma sätt som fauna-marin's webkalkylator, Jag har dock kontrollräknat med molekylvikterna så att det stämmer.

En förbättring jag funderat på är att kunna justera antalet vattenmolekyler så att det fungerar för andra liknande preparat.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigande salthalt e det inget problem med tyckte jag testade balling i +10 år,vad det gäller doseringen så kommer man ALLTID att få mäta av o justera det.inget i karet tar skada om det ena kemikalien doseras lite mera under en justering av värdet.Patrik

Ramq om du kör en reaktor och ligger lågt på tex Ca så kan du utan problem tillsätta Calciumclorid utan att oroa dig för cloriden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de blir fel med balansen då...lite konstigt att du slukar så mkt karbonater...om Mg hade vart lågt hade man ju kunnat skylla på de..men ditt är ju snarare högt. En grej bara..själv fick jag häromveckan hem ett nytt kh test...de va rätt stor skillnad i mätvärden på de o de gamla..o detsamma gälde Mg...så den gamla vanliga frågan: har du färska tester?? o sen kan ju kh variera lite över dan, så testa o mät på kvällen...du kanske inte har rikgigt så låga värden ändå..??

sen kan ju hög belasting på kvävecykeln ge kh sänkning..vad har du i nitrat??...ngr hugskott..jag har nog inga rikgigt bra förklaringar jag heller på ditt mystiska kh fall...

återkom!

/Jonas

Ursäkta det sena svaret, har varit fullt upp på jobbet så jag har inte fått tillfälle at ta fram laptoppen, siter i lastbilen och skriver detta med.

Hyffsat nya tester iaf, par tre månader gamla.

Kvävecykeln kan vara boven, kör ju med vodka för att dra ner nitraterna, hade 50 för tre månader sedan, den senaste månaden har det legat på runt 5 problemen med kh har väl pågått sedan jag startade med vodkan, ökade doseringen lite förra helgen för att få ner nitraterna ytterligare.

Nya tester ska tas i helgen igen, då är jag hemma igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är svårt att hålla ffa Mg konstant. Jag kör med Grotechs doserpump & då är värdena konstanta. Sedan gör jag ett vattenbyte (Reef Crystal) & måste sedan fylla på med extra Mg för att få samma nivå som innan vattenbytet. Det kanske är självklart att det är så eftersom att man tillsätter vatten med en lägre salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är svårt att hålla ffa Mg konstant. Jag kör med Grotechs doserpump & då är värdena konstanta. Sedan gör jag ett vattenbyte (Reef Crystal) & måste sedan fylla på med extra Mg för att få samma nivå som innan vattenbytet. Det kanske är självklart att det är så eftersom att man tillsätter vatten med en lägre salthalt.

reefcrystal har ganbska lågt mg även som "full strength water"...runt 1200...de är nackdelen med de saltet tycker jag, o dessutom för högt kh, så man måste mixtra ngr dar innan man är tillbaka på balanserade värden. kommer byta till ett annat salt när hinken är slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta det sena svaret, har varit fullt upp på jobbet så jag har inte fått tillfälle at ta fram laptoppen, siter i lastbilen och skriver detta med.

Hyffsat nya tester iaf, par tre månader gamla.

Kvävecykeln kan vara boven, kör ju med vodka för att dra ner nitraterna, hade 50 för tre månader sedan, den senaste månaden har det legat på runt 5 problemen med kh har väl pågått sedan jag startade med vodkan, ökade doseringen lite förra helgen för att få ner nitraterna ytterligare.

Nya tester ska tas i helgen igen, då är jag hemma igen.

vodkan kan nog va orsaken...jag kan inte så mkt om vodka, så vi kan ju bolla detta till nån vodkaexpert, om dom märkt samma sak. vilken är mekanismen tro..?? om vodkan gör så att de blir fler bakterier som konsumerar ammonium, så minskar ju denitrifikationen...så de kanske borde bli tvärtom..att vodka höjer kh...?? tror nån skrivit nåt om de nämligen. Nu blev jag förvirrad...vi får kolla upp detta!

ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Grotechs doserpump & då är värdena konstanta. Sedan gör jag ett vattenbyte (Reef Crystal) & måste sedan fylla på med extra Mg för att få samma nivå som innan vattenbytet.

Grotech själva har ju löst det där rätt så smutt faktiskt, och skickar med en flaska med mineraler (och annat?) på sidan av, så du får dosera själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reefcrystal har ganbska lågt mg även som "full strength water"...runt 1200...de är nackdelen med de saltet tycker jag, o dessutom för högt kh, så man måste mixtra ngr dar innan man är tillbaka på balanserade värden. kommer byta till ett annat salt när hinken är slut.

Jag själv är rätt nyfiken på KZ RBS, men än har jag inte tagit mig för att beställa något. Dom användare av detta salt kanske kan hedra oss med lite vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq om du kör en reaktor och ligger lågt på tex Ca så kan du utan problem tillsätta Calciumclorid utan att oroa dig för cloriden

Det är lite grann på det kemiska planet jag känner mig ostadig, därav att jag tvekade på ballingsalterna som "top-up" tillsatser var för sig.

(Självklart är jag ute efter att försöka blanda mina egna top-up tillsatser, men hur?)

Det som inte är riktigt klart i min knopp är det ni kallar jon-obalans. Är det jon-obalans redan när t.ex. kH är för lågt i jämförelse med Ca+Mg? Är Mg lågt motför kH+Ca ratio också jon-obalans? Om det redan där är jon-obalans så borde man ju kunna blanda sig en Ca-dunk (dunk 1 på ballingspråk) och toppa-upp Ca om det är lite för lågt/obalanserat... eller är jag ute och cyklar?

Sorry att jag frågar, men det är termer jag tidigare inte fått äran att använda utanför högstadiets kemiböcker. :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reefcrystal har ganbska lågt mg även som "full strength water"...runt 1200...de är nackdelen med de saltet tycker jag, o dessutom för högt kh, så man måste mixtra ngr dar innan man är tillbaka på balanserade värden. kommer byta till ett annat salt när hinken är slut.

Detta problem har jag oxå(Mg rasar efter vattenbytet), har bara provat Reefcrystal.

Tips på annat salt som ni är nöjda med ? (utan att få raset på Mg)

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite grann på det kemiska planet jag känner mig ostadig, därav att jag tvekade på ballingsalterna som "top-up" tillsatser var för sig.

(Självklart är jag ute efter att försöka blanda mina egna top-up tillsatser, men hur?)

Det som inte är riktigt klart i min knopp är det ni kallar jon-obalans. Är det jon-obalans redan när t.ex. kH är för lågt i jämförelse med Ca+Mg? Är Mg lågt motför kH+Ca ratio också jon-obalans? Om det redan där är jon-obalans så borde man ju kunna blanda sig en Ca-dunk (dunk 1 på ballingspråk) och toppa-upp Ca om det är lite för lågt/obalanserat... eller är jag ute och cyklar?

Sorry att jag frågar, men det är termer jag tidigare inte fått äran att använda utanför högstadiets kemiböcker. :snurrig:

Hej

med balans menar man enbart att de finns så många calciumjoner o karbonatjoner att när kalciumkarbonat bildats finns de inga calcium eller karbonatjoner över. Dvs på en calciumjon går den en karbonatjon helt enkelt. Vid tillsatserna gäller de alltså att ha en lösning som tillför lika mkt calcium som karbonat, men också att restprodukten inte innebär nåt jonöverskott.

Man tillsätter ju CaCl2 o NaHCO3...för att de skall bildas NaCl endast som restprodukt krävs att man tillsätter 2st NaHCO3-molekyler och 1st CaCl molekyl.....då får man:

CaCO3 + H2CO3 + 2 NaCl i slutändan. Dvs inget överskott av klorid eller natriumjoner. I våran ballinglösning skall vi alltså ha dubbelt så många NaHCO3 molekyler i flaska 2 som vi skall ha CaCl molekyler i flaska 1. men eftersom vikten är olika för dessa molekyler blir de inte viktmässigt precis dubbelt så mkt natriumvätekarbonat som calciumklorid, utan just vikförhållandet 144g caCl o 168g NaHCO3.

Enda kruxet nu är som du ser att de bildas NaCl, dvs rent salt. detta är ju inte så bra salt för ett korallrevsakvarium, så därför tillsätts lika stor mängd natriumkloridfritt salt, o vips, så är slutprodukten ett fullvärdigt havssalt. Salthalten stiger men de kompenseras enkeolt med att bara ta ut lite akvarievatten då o då o låta sötvattenspåfyllningen fylla på motsvarande mängd.

Detta med Mg har egentligen inte med balling att göra...de ingår inte i hans grundrecept...balling uppfanns för att ersätta kalkreaktorn o för att tillföra Ca o karbonater enbart.

metoden har emellertid vidarutvecklats, o man tillsätter Mg numera i burk 3. detta innebär så vitt jag kan förstå att man faktiskt skapar ett viss jonobalans, näligen ett kloridjonsöverskott...för de finns inga natriumjoner kvar som kan ta hand om koloriddelen i magnesiumkloriden. Bekymret är nog försumbart, men gör att man bör nog byta vatten vid denna ballingplus regim. rent teoretiskt behövs de dock inte vid balling standard.

mg har alltså inte direkt med balans att göra när vi pratar om balanserade värden. Mg funktion är att ingå som komplex i magnesiumkarbonat. Därför innebär de att Mg hindrar bildningen av Calciumkarbonat, o på detta sätt indirekt hjälper till att hålla uppe KH o Ca. men för högt Mg värde är inte bra, för då hindrars tillväxt av koraller eftersom Mg hindrar bildning av CaCO3.

Lite långt svar...blev du klokare??

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mg har alltså inte direkt med balans att göra när vi pratar om balanserade värden. Mg funktion är att ingå som komplex i magnesiumkarbonat. Därför innebär de att Mg hindrar bildningen av Calciumkarbonat, o på detta sätt indirekt hjälper till att hålla uppe KH o Ca. men för högt Mg värde är inte bra, för då hindrars tillväxt av koraller eftersom Mg hindrar bildning av CaCO3.

Lite långt svar...blev du klokare??

Ja, faktiskt en del.

Men för att kontra detta då, hur går det till med flasktillsatserna man köper färdiga för Ca, Mg och t.ex Triple Buffer? Är det samma grejjer som ballingsalterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja absolut. Jag är övertygad om att du fixar detta. Jag har just fixat till 720 liter vatten med Aqua Medic Reef salt. Det gick drygt ett kilo magnesiumklorid och 120 gram kalciumklorid.

Karbonathårdheten har jag inte kollat än så det är tänkbart att det går åt litet bikarbonat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja absolut. Jag är övertygad om att du fixar detta. Jag har just fixat till 720 liter vatten med Aqua Medic Reef salt. Det gick drygt ett kilo magnesiumklorid och 120 gram kalciumklorid.

Karbonathårdheten har jag inte kollat än så det är tänkbart att det går åt litet bikarbonat också.

Det här låter ju hur bra som helst...

Räcker vanligt bikarbonat alltså? Inte natriumvätekarbonat som ingår som del i balling?

Tänkte det vore strålande om man fick till en balanserad dos på en gång. Och det är alltså bara kloriderna jag behöver beställa? (inget magnesiumsulfat?)

Toppa upp detta med spårämnen och man är på banan och egentligen med vilket salt som helst, bara man vet förutsättningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vodkan kan nog va orsaken...jag kan inte så mkt om vodka, så vi kan ju bolla detta till nån vodkaexpert, om dom märkt samma sak. vilken är mekanismen tro..?? om vodkan gör så att de blir fler bakterier som konsumerar ammonium, så minskar ju denitrifikationen...så de kanske borde bli tvärtom..att vodka höjer kh...?? tror nån skrivit nåt om de nämligen. Nu blev jag förvirrad...vi får kolla upp detta!

ha de

Jonas

Har oxå läst att vodkan ska höja Kh, så det verkar knepigt att mitt kh är så lågt.

Spädde ut Ca blandningen 10% för en vecka sedan och ökade dosen något på samtliga blandningar.

Inga märkbara ändringar har skett på Kh:t, ska buffra upp Kh manuellt under helgen och se om det håller sig stabilt under nästa vecka.

Dom utlovade testerna lyder.

Salinitet 1,025

Ph 8,2

Ca 400 (har gått ner lite sedan sist)

Kh 6,7 (nyöppnat test)

Mg 1400

Nitrat ~3

Fosfat 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...