Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla likasinnade! Då var det dax för ännu en nybörjare att ställa en massa frågor med hopp om att få era kloka råd och tips till svar. Jag har smugit runt här på forumet ett tag och försökt lära mig utav andras frågor och svar,det är verkligen kanonbra med ett sånt här forum:smiley20:

Liksom många andra så har jag erfarenhet utav sötvatten men har alltid varit sugen på ett saltvattensakvarium men har inte vågat eller haft ekonomin för det, men nu är det ÄNTLIGEN dax och det känns underbart, för enligt min mening så är saltvatten akvarievärldens Rolls Royse:ler:

Mitt kar är ett helglas med måtten 125*50*55 ca 340l och är bottenborrat med en kammare i ena hörnan.

Sumpen på 100l består av skummarfack-bubbelfälla med 5st skiljeväggar-del för refugium eller teknik (ej bestämt) och till sist returfacket (bilder kommer sen)

Den teknik jag har i nuläget är följande.

Belysning: 150w Giesemann MH+2*39w T-5.Belysningen måste nog uppdateras men det är ju iingen panik med det början.

Skummare: Deltec MC 500 hade köpt den till ett mindre kar men planerna blev ändrade men enligt produktguiden här så ska den nog räcka till.

Cirkulation: Eheim 1262 (3400lth) som retur- Tunze 6060 (6000lth)+en powerheadpump på ca 2000lth som innerpumpar.

Osmos:Aquatic Nature med silikatfilter

och doppvärmare,tester mm .

Möbeln till karet ska jag bygga själv så den blir precis som man vill ha det.

Akvariets placering gör att det hela blir lite extra fräckt för man ska nämligen kunna se det både ifrån köket och ifrån matrummet:ler:

Bild 1:Där kaklet är imellan skåp och bänk kommer ca 1m utav ena långsidan på karet att bli synligt.

Bild 2:Det här är då andra sidan väggen där själva akvariet kommer att stå med möbel och allt.

Hoppas ni tycker att det låter spännande:)

post-2831-14468913792988_thumb.jpg

post-2831-14468913793161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Visst ska ni få mer bilder, synd bara att man har vanligt uppringt modem för det tar en jävla tid men ska snart få bredband.

Nu är iallafall hålet gjort,när jag började såga så blev jag glatt överraskad för det var nämligen gipsvägg, men ack, efter halva hålet så kom plankeväggen (gammalt hus) och då var det bara att ta i med hårdhandskarna:jävul: och ta fram den stora sågen.

När hålet var gjort var valet av verktyg enkelt, dammsugare och dammvippa:) , för det var damm fint som mjöl i hela huset (inte populärt enligt tjejen) men men lite svinn får man ju räkna med.

Nu har bygget utav möbeln påbörjaats med hjälp av min 5-årige pojk.

man ska ju börja i tid med att få intresset att gro inom hobbyn:skrattar:

post-2831-14468913793609_thumb.jpg

post-2831-14468913793784_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja detta kommer att bli spännande! hur har du tänkt att lösa det med ljuset? ska du ha det i överskåpena och sumpen under bänken?

tror jag fattade lite fel där.. tvärtom va? karet i vardagsrummet men du kan se det från köket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att dunka upp mitt osmosvatten ifrån en Aquatic Nature Antarctica 120 med silikatfilter men det går så otroligt segt, på ett dygn får jag ut ca 35l färdigt osmosvatten:smiley24: kan det verkligen stämma?

det droppar ca 1 droppe i sek ner i silikat filtret.

Är det någon inkörningsperiod i början kanske så att det ökas gradvis.

slaskvattnet ifrån anläggningen rinner på bra.

Trycket i min vattenledning är högt så det kan inte ha med det att göra.

Är det nån som har någon fundering?

post-2831-14468913796815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar:) men jag har tyvärr ingen förpackning eftersom jag köpte den begagnad med garanti på att den knappt var använd.

Var den vattenfylld eller torr när du fick den?

Om den får torka går nämligen membranet sönder.

Om du har för lågt vattentryck i dina ledningar så kan mängden vatten som produceras minska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Tobbs, det var mig du köpte det av ja,skicka ett PM om du startar en tråd så ska jag kolla in den.

Jaken: Den var vattenfylld när jag fick den (kan man se om membranet är skadat?)

Sillen: Vad menar du med trycksidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar:) men jag har tyvärr ingen förpackning eftersom jag köpte den begagnad med garanti på att den knappt var använd.

hur många l får du ut då Hultis?om du hade en likadan

har aldrig kollat riktigt hur många liter tyvärr men det rinner kontinuerligt utan droppar nästan. nästan som när du stänger en vattenkran, en stråle som nästan går över i droppar på slutet. hehe lite knepigt förklarat men hoppas du är med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arbetet fortsätter med möbeln och det blir riktigt stabilt o bra,och hålet har fått sig en fin smyg utav ek så det passar till resten i köket,det blir ca 10 cm från där kaklet sitter och in till glaset på akvariet, riktigt nöjd än så länge:ler:

post-2831-14468913799102_thumb.jpg

post-2831-14468913799261_thumb.jpg

post-2831-1446891379942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era snälla kommentarer:ler: här kommer lite mer bilder på mitt projekt,nu är underskåpet halvfärdigt men fäst i golv och vägg och det blev riktigt stabilt så jag tvingade tjejen å hjälpa mig att lyfta upp karet för att se hur det blir, det kommer nog bli kanon det här :ler:

post-2831-14468913800316_thumb.jpg

post-2831-14468913800517_thumb.jpg

post-2831-14468913800673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...