Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Det spelar nog ingen roll egentligen, så gör som det passar bäst - se bara till att det finns bra genomströmmnings möjligheter för luften så du inte får över- alt. undertryck inne där :)

Liten 12V data box fläkt är ju inte fel - tyst o driftsäker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OK,jag tror nog jag ska skaffa nån sorts fläkt men bara om den är tyst, jag har en pax fläkt i badrummet och den ger väldigt lite ljud ifrån sig.

Jag har lite funderingar angående all annan utrustning som finns till denna underbara hobby (perfekt för prylgalna typer:skrattar: )

vilket pryl är det värt att satsa på i första hand? har funderat på uv-c men det är väl knappt lönt under inkörningsfasen ,eller är den effektiv emot algsporer och liknande eller är det mest mot parasiter som orsakar bla vita prick.

tacksam för alla era tankar angående pryldjungeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... om jag försöker se det utifrån mina behov idag är nog pryllistan denna:

1.Mat automat, då kan man ju åka bort med lite bättre samvete.

2.Autopåfyllnad, jag fyller på vatten vartredje dag tycker ändå det vore bekvämt.

Sedan köpte jag två riktiga höjdar prylar senast, du måsssste nästan köpa dessa, dom underlättar så jädra mycket (menar inte håven). Det är en griphand och en algrengörare, komplettera dessa med en algmagnet till framrutan så går rengöringen galant i framtiden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=13250&d=1174938136

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en sån här griphand utav morsan för hon hade den när hon skadat ryggen så den ska nog funka bra, och så har jag en vanlig magnetskrapa med rakblad.

Har du tänkt att använda dig utav uv-c eller kalkreaktor etc?

autopåfyllnad hade nog varit skönt för jag tycker redan att jag får fylla på mycket och jag har bara sötvatten än så länge (väntar på salt ifrån drakfisken)

men det finns väl nån variant som man kan göra själv, får kolla upp det.

post-2831-14468913907036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er, jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa till med,

mitt salt ska förhoppningsvis komma dem närmsta dagarna och då undrar jag om jag ska tillsätta bakteriekulturen i vattnet (när saltets kemiska process är färdig)

innan stenen kommit i eller ska jag vänta tills jag köpt levande sten, jag kommer tyvärr inte köpa sten förrens löningen kommer i slutet på månaden:smiley13:

och en sak till, behöver man ha igång skummeren när det bara är saltvatten i karet?

bilden är på bakteriekulturen jag köpt

mvh Thomas

post-2831-14468913918823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era snälla kommentarer:ler: det är ju alltid roligt med positiv kritik men även andra synounker om nått kan förbättras eller göras annorlunda är välkomna.

Ahab- jag har kollat in din tråd och jag kan bara säja grattis till ett väldigt vackert kar:smiley20: om du har lust att visa upp det nån gång och svara på en massa frågor:skrattar: så kan jag komma över med fika en dag och beundra ditt akvarium.

Har ni förresten nån tanke angående frågan om bakteriekulturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skriva ner vad jag har för tankar angående invånarna i karet i en kommande framtid och höra vad ni har för synpunkter om dessa.

Självklart så får det bli ett par Amphirion ocellaris/percula (vad är skillnaden på dem?) eftersom det är en önskan ifrån min 5-åriga son och jag själv tycker att dem är jättefina,

hur många clowner kan man ha tillsammans?

kan man ha olika sorters clowner i samma kar?

Paracanthurus hepatus-pallet kirurg

Zebrasoma flavecens-gul kirurg. kan man ha 2st i mitt kar tro?

Purpur decora gobie (bifogad bild) jag tycker att den har så vackra färger och så ser det fräckt ut när den vajar med sin "antenn"

och sen när akvariet och jag har mognat:skrattar: skulle jag vilja ha en kopparbandad pincettfisk (är den svår att hålla) och en mandarinfisk.

men min lista kommer säkert att utökas efter ett besök i en saltbutik när man ser alla "live"

Mitt kar ska innehålla många lägredjur såsom räkor-sniglar-kräftor-musslor-orm/sjöstjärnor etc dels för att dem gör stor nytta i karet men också för att jag tycker att dem är väldigt intresannta och vackra djur, och självklart så ska det fyllas på med många varierande sorters koraller.

på tal om räkorna så har jag sett att man kan ha några stycken vanliga putsar räkor i samma kar men hur är det med eldräkan och bandkorallräkan?

Ja det var väl vad jag tänkt mig i nuläget, tror ni detta skulle kunna funka?

tacksam för synpunkter.

mvh Thomas

post-2831-1446891393054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så får det bli ett par Amphirion ocellaris/percula (vad är skillnaden på dem?)

De ser mycket lika ut och när jag skulle starta mitt kart hade jag bestämt att jag ville ha Percula då de var snyggare i färgen. Handlaren jag var hos då visade mig ett gäng olika kar med clowner och frågade vilka som var vilka samt vilka som var snyggast. Jag pekade förståss ut de snyggast och var säker på att de var Percula. FEL! Jag har nu ocellaris. De är lika i utseendet men varierar ändock så det är en samksak vilken variant du väljer. Dock ska du veta att Nemo är en Percula då man kan veta det pga den geografiska händelse förloppet av filmen. De lever på olika ställen. Tror det var Petrol som lärde mig det!

hur många clowner kan man ha tillsammans?

kan man ha olika sorters clowner i samma kar?

Det finns många olika arter av clowner. Jag har nu 3 st Ocellaris och de lever i ett kollektiv. Tidigare var de 4 st men en försvann en natt. Jag har dessutom 2 st Red sadle clowner och de håller sig i varsit område av karet och stör inte varandra.

Paracanthurus hepatus-pallet kirurg

Zebrasoma flavecens-gul kirurg. kan man ha 2st i mitt kar tro?

Jag har 2 st paletter i mitt kar och där har jag ärven 2 st Flavecens och en scopas. Det har tidigare varit lite kamp men dessa går bra ihop i mitt 400 l kar.

Purpur decora gobie (bifogad bild) jag tycker att den har så vackra färger och så ser det fräckt ut när den vajar med sin "antenn"

Håller med dig att den är cool. Är oftast lite mjuk i sin karaktär vilket kan innebära att den bara gömer sig om du har för tuffa fiskar.

Skrev lite svar! Hoppas du blir lite klokare men detta bygger bara på min erfarenhet och det jag har läst. Lyssna på flera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amphirion ocellaris/percula (vad är skillnaden på dem?)

Ocellaris och Percula är två olika arter, dom ser lite annorlunda ut om man kollar på dem.

kan man ha olika sorters clowner i samma kar?

Olika sorters klovner är väll inte att föredra, men det går. Kolla bara upp att det inte är den allra största tuffaste sorten och den minsta.

Självklart så får det bli ett par Amphirion ocellaris/percula (vad är skillnaden på dem?) eftersom det är en önskan ifrån min 5-åriga son och jag själv tycker att dem är jättefina,

hur många clowner kan man ha tillsammans?

Jag köpte 4st ocellaris (svenskfödda) 1-4cm stora, då gör det inte så mycket om en blir utstött eller "försvinner" av någon annan anledning. Då har man 2st som diff i en parbildning av klovnerna. De blir ju bara en dominant hona med en respektive, de andra blir rangordnade under paret =inge pöka för dom inte.

Zebrasoma flavecens-gul kirurg. kan man ha 2st i mitt kar tro?

Hmmm... de e på gränsen i ett 340L, jag har sätt någon med 3st i ett 200L och en annan med endast 1st i ett 400L. Svårt att säga på grund av att alla fisk individer är lite olika.

Personligen köpte jag 1st Palett och 1st Gul kirurg idag faktiskt och vi får se hur det går. Kirurger ska ju vara mer toleranta mot andra kirurgarter, har man 2st av samma art är det större risk för gruff i ett litet kar.

Personligen (amatöråsikt kanske) tycker jag du ska införskaffa antingen olika sorters kirurger, eller 3st av samma art. Läste att om man köper minst tre av samma art kirurger minskar man risken att en blir utmobbad med varje individ. Har man ett 300L kar tycker jag att 3st kirurger är nog för volymen, så det är en svår avvägning.

Paletter är grymt snygga och om inte flickvännen velat haft en gul kirurg skulle jag nog köpt 3st små paletter. Dom blir dock stora så om du ska ha en eller fler av dem rekomenderar jag att du har två alternativ i framtiden.

1=Sälja dem när dom blir för stora.

2=Köp ett större kar i framtiden

Blir kul att se fortsättningen Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar Jonas och Mattias, det kommer ju dröja ett tag tills det är dax för fisk så jag har tid på mig att läsa på ordentligt om de olika arternas beteende,behov osv,

är det nån som har någon uppfattning om hur många utav de olika sorternas räkor man kan ha tillsamans? putsarräka-eldräka-bandkorallräka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man blandar olika kirurger är det en fördel om de är ur olika släkten. Det brukar bli mindre fighter så.

Hepatusen blir ungefär 25 cm om den får utvecklas fritt så den bör ju ha ett större kar. Om fiskarna börjar simma fram och tillbaka efter framrutan och äta mindre är det mycket tänkbart att det beror på att karet är för litet.

Ofta när man skriver om hur stora kar kirurger behöver får man svar från akvarieägare som har kirurger i kar ned till hundra liter och det går så bra. Tills kirurgerna blir 7-8 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Stig, jag ska ta och undersöka vidare på olika fiskarter, inget är ju spikat än ,det var bara lite önskemål.

vad tror du (eller nån annan) om kopparbandad pincettfisk? skulle det kunna funka i mitt kar med de rätta förhållanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en svår fisk, men långt ifrån omöjlig.Min äter varken flingfoder eller formula pellets. Men den kastar sig över mysis och fryst artemia. Klarar sig väldigt bra fastän tuff konkurrans från flera Kiruger och en Kejsare. Jag har haft min i 18 mån ungefär.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley17: Äntligen har man fått salt och sten i baljan, jag började nästan känna mig deprimerad av att bara ha osmosvatten i.

Det började i fredags då en kille från malmö som jag för några veckor sen mailat angående levande sten ringde och frågade om jag fortfarande var intresserad, det var jag ju självklart men jag fick tyvärr tacka nej eftersom jag bara hade sötvatten i karet pga en otroligt seg leverans:arg: men då kom han med ett lysande förslag om att jag kunde få ca 20kg Tropic Marine salt + 200l utav hans mogna saltvatten som han hade i sitt kar på köpet, kan det bli bättre:smiley20:

så jag ringde polarn som precis köpt en ny V-70 och sa att vi skulle ta en tur till Malmö.

Så nu har man ca 45kg levande sten och 200l moget vatten blandat med ca 170l nytt saltvatten och ett jävligt bra humör:skrattar:

jag har inte kunnat göra så mycket tester på vattnet än för jag ska nämligen hämta ett gäng med salifert tester+rowaphos+25kg salt på posten imorn,

men salthalten ligger på 1,025 och temp 26 grader.

Jag har sett ett par sjöstjärnor som går runt i akvariet, vet inte om dem är bra eller dåliga men jag blev iallafall glad att se dem, och 2 små koraller som satt fast på stenen.

och så har jag några frågor som nån kanske kan svara på.

1: Kan det vara lurigt att ha stenen så nära min streampump med tanke på tex räkor?

2: är det nån som har ID på korallen? (glömde fråga förra ägaren)

och kommer dem att klara sig nu utan ljus?

3:Kan man blanda olika sorters salt? jag menar alltså när tropic marine saltet är slut om jag då kan fortsätta med reef crystals utan att stöta på några problem?

4:ska jag lägga rowaphosen i patronen på min innerpump eller ska jag ha det i sumpen? kanske mellan skiljeväggarna på bubbelfällan.

ja det var väl allt som jag kan komma på för tillfället men det dyker nog snart upp fler frågetecken;)

Jo förressten om ni tycker det ser tomt ut på höger sidan så ska där vara en revpelare utav reef keramik

Ha det gött allihop:skal

post-2831-14468913947286_thumb.jpg

post-2831-14468913947451_thumb.jpg

post-2831-14468913947603_thumb.jpg

post-2831-14468913947762_thumb.jpg

post-2831-14468913947917_thumb.jpg

post-2831-14468913948106_thumb.jpg

post-2831-1446891394827_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det pimo:)

Har gjort lite tester på vattenvärdena idag och så här blev resultetet.

salthalt: 1,025

temp: 25 grader

ph: 8

no3 (nitrate): ca 25

no2 (nitrite) 0,1

nh4 (amonia): 0

po4 (phosphate): 0

ca (calcium): ca400

kh/alk: 8/2,86 om jag fattade det rätt:snurrig:

vad tror ni om dem värdena?

om det är någon som har svar på mina föregående frågor så tar jag tacksamt emot alla svar.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley17:

och så har jag några frågor som nån kanske kan svara på.

1: Kan det vara lurigt att ha stenen så nära min streampump med tanke på tex räkor?

2: är det nån som har ID på korallen? (glömde fråga förra ägaren)

och kommer dem att klara sig nu utan ljus?

3:Kan man blanda olika sorters salt? jag menar alltså när tropic marine saltet är slut om jag då kan fortsätta med reef crystals utan att stöta på några problem?

4:ska jag lägga rowaphosen i patronen på min innerpump eller ska jag ha det i sumpen? kanske mellan skiljeväggarna på bubbelfällan.

ja det var väl allt som jag kan komma på för tillfället men det dyker nog snart upp fler frågetecken;)

1: Nä, jag har min ena Tunze-stream intryckt vid en stenhög. Olika bud angående insugsproblematik till starka streamers. Jag har fått plocka bort ett par fiskar från insuget, men det har bara varit i omständigheter då fisken i fråga varit lite risig.

2: Sinularia sp som någon innan skrev så vitt jag kan se, dålig på mjukisnamn!!

3: Du kan blanda olika sorters salt, det man kan tänka på är att olika salter innehåller lite olika mängder av spårämnen.

4: Vet inte hur stark din innerpump är, men jag har med gott resultat min rowaphos- strumpa i sumpen just vid bubbelfällan.

Väldigt trevligt bygge det här,

// Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dem svaren Jens:smiley20:

Nu när jag kom hem från jobbet så kikade jag in i karet och då kunde jag räkna till 10st sjöstjärnor, ska jag ta bort dem tycker ni:smiley24: ?

har ni några kommentarer angående mina vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på en fråga till,

det är nämligen så att det kommer in lite morgonsol i akvariet ifrån kökssidan vid ca 06:00 till ca 07:30 (har ingen persieenn på det fönstret) kan det påverka algblommningen i karet? jag vat bara att sötvattensakvarium inte ska stå i direkt solljus för då kan det bli en jäkla massa alger, iofs är väl inte solen så stark på morgonen

bara en fundering:smiley24:

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...