Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Då var det dax för lite uppdatering nu när karet varit igång i 4 1/2v

mina värden är följande.

salthalt:1,025

temp : 25-26 grader

PH :8,2

NH4 amonia : mindre än 0,25

NO2 Nitrite :0

NO3 Nitrate : ca 15

PO4 Phosphate : 0

KH och CA ligger på bra nivå.

Jag har fått lite bruna och gröna alger nu men det är mest på glasbottnen och inte så mycket på stenarna men det är väl normalt i uppstarten.

min lilla korall verkar att trivas för den växer på bra och slår ut fint när den får lite ljus på sig.

Tror ni att jag kan börja stoppa i lite andra levande saker till nästa helg?

Jag hade isåfall tänkt mig följande,

ca 20st sniglar, vilken sort är bäst?

några eremitkräftor

kann man ha i en ormstjärna nu eller finns det kanske inte tillräckligt med föda för den?

kan man ha i putsar räkor nu eller måste man ha fisk då också?

och någon korall, kanske några skivanemoner, knappar, xenia eller dyligt

tror ni att det skulle kunna funka? jag vill inte förhasta mig med befolkningen men dem invånare jag tänkt mig belastar inte systemet så mycket.

skickar med några bilder på akvariet nu när jag fått i min pelare och nya t-5 rör

post-2831-14468914061909_thumb.jpg

post-2831-14468914062078_thumb.jpg

post-2831-1446891406226_thumb.jpg

post-2831-14468914062451_thumb.jpg

post-2831-14468914062636_thumb.jpg

post-2831-14468914062827_thumb.jpg

post-2831-14468914063009_thumb.jpg

post-2831-14468914063179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

bäst köra med pump och låta det stå ngn timme (helst 24h) och lösa upp salt samt för vädra luften och höja PH.

men om du ej har tillgång till pump, blanda i dunk med kork på och skaka runt ordentligt flera gånger.

~Henrik

varför 24 timmar? är inte det lite överkurs?

snygga bilder! är det en "revpelare" från aquaroche?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna grabbar:ler:

Draedon: pelaren är ifrån akvarieudstyr i köpenhamn vet inte vad det är för "märke" på den men den är handjord i tyskland iallafall.

Hultis:Jag kör mina t-5 rör 5 tim om dygnet och ökar på det så smått,

tycker ni att jag ska köra mh samtidigt eller ska jag vänta med den?

Vad tror ni angående det jag frågade om i förra inlägget ,om jag kan stoppa i räkor,ormstjärna osv

tacksam för svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni angående det jag frågade om i förra inlägget ,om jag kan stoppa i räkor,ormstjärna osv

tacksam för svar:)

dina värden är helt ok, så du kan nog lugnt börja introducera lite levande i burken.. men ta det lugnt bara. och ang ormstjärnor så passa dig noga för vilken sort du skaffar.. vissa äter fiskar och andra djur (speciellt dom gröna). jag har förlorat 1000+ spänn i fisk till en fet ormstjärna. lyckades dock fånga det lilla aset tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon var det tänkt att ta en tripp till göteborg och till Ciklidhuset för lite shopping så då undrar jag bara om nån har några tips på vad jag ska köpa som första invånare i baljan, lägre djur- koraller eller kanske tom nån fisk.

Akvariet har nu varit igång 6v och efter mätningarna idag så ser allt väldigt bra ut då amonium, nitrit sjunkit till noll och nitraten gått ner till ca 10 eller lite mindre.

Jo det var en sak jag undrade, förökar sig sniglar i karet?

tacksam för tips

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man varit en tur i göteborg och hittat lite smått å gott:ler:

Först vill jag bara säga att ciklidhuset var en bra affär med trevlig personal och och stort utbud vad det gäller fisk och koraller (tyckte jag iallafall)

Efter att ha rådfrågat med butiksinnehavaren så blev det följande inköp,

10st sniglar

2st eremiter

2st putsarräkor

2st koraller, en svamp och en euphyllia, om någon kan ge mig ID på dem så är jag tacksam, jag befann mig i ett glädjerus och kunde inte lägga namnen på minnet:skrattar:

och så blev det 2st små ocellaris, hade inte tänkt att köpa nån fisk men han sa att det absolut inte var nån fara och nu verkar dem må jättebra och inte alls skygga för dem simmar runt för fullt i hela karet och verkar tycka det är roligt att simma mot stark ström.

och så har jag lite funderingar som någon kanske kan svara på

1:Igårkväll när jag kom hem så försökte jag hitta lite info om svampar och dem verkar ju inte vara bland dem lättaste korallerna, men det jag undrar är placeringen i karet och eventuella skötselråd,idag har den stått nästan rakt under MH och en bit upp på stenarna och vad jag kan se så verkar den trivas där då den slog ut alla sina små polyper så den såg helt hårig ut.

2:På en helbild så kan man se på höger sida ett stenkorallskellet som det växer jättemycket gröna alger på och det är det enda stället i karet som dem finns, då är frågan om jag ska ta ut den för gott, ta ut och skrubba och stoppa tillbaka eller inte bry mig om det å se om sniglarna kanske käkar upp dem?

3: Jag har bara fyllt på med osmosvatten för det som dunstar men då undrar jag om jag ska börja å blanda till kalkvatten och i såfall hur man går tillväga med det för man kan väl inte bara fylla på 4l kalkvatten om dygnet bara så där?

4:Mina brunalger som jag har i karet sitter nästan enbart på bottenglas och sidorutor och en del på pelaren men inget på den övriga stenen men jag tycker att den verkar lite slemmiig för idag så skulle jag ta bort det värsta för hand och då lossnade det som ett skinn som kanske var 30cm långt och slemmigt, kan det vara slemalger jag har och vad gör man åt dem i såfall?

5: Jag läste att man kan mata fiskarna med amerikansk löjrom som är okryddad och det kunde man nog hitta på ica, är det nån som har erfarenhet utav detta?

6: är sniglar alltid så kokade att dem tippar över och inte kan vända sig rätt eller är det bara i början?

ja det var väl alla funderingar för tillfället men det dyker nog upp mer snart:)

post-2831-14468914125608_thumb.jpg

post-2831-14468914125767_thumb.jpg

post-2831-14468914125922_thumb.jpg

post-2831-14468914126076_thumb.jpg

post-2831-14468914126234_thumb.jpg

post-2831-14468914126389_thumb.jpg

post-2831-14468914126547_thumb.jpg

post-2831-14468914126704_thumb.jpg

post-2831-14468914126881_thumb.jpg

post-2831-14468914127039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av dina frågor kan jag besvara Turbos välter och dör ,ifall man inte hjälper dem ganska snabbt. Har man tryckare är sniglar dödsdömda, min lilla clown trigger satte i sig ett 30- tal sniglar innan han fick flytta, däremot rörde han aldrig några koraller.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av dina frågor kan jag besvara Turbos välter och dör ,ifall man inte hjälper dem ganska snabbt. Har man tryckare är sniglar dödsdömda, min lilla clown trigger satte i sig ett 30- tal sniglar innan han fick flytta, däremot rörde han aldrig några koraller.

Mvh

Magnus

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Jag börjar så smått undra om det där med välta turbos är en myt. Mina turbos, om de nu är det, klarar att vända sig själva och jag har aldrig förlorat någon trots att de ibland hamnar på rygg på botten. Jag kan säga helt säkert att mina kan vända sig om man inte har sandbotten, och jag vill minnas att det inte var något problem innan jag sög upp det mesta av sanden heller, men mitt minne är inte bra nog för att jag skall kunna svära på det. Det kan ta ett tag (tittar man på dem klarar de det inte), men de lyckas så småningom.

Sedan vet man ju inte: a) om mina är riktiga turbos, B) om jag haft tur med mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja idag har sniglarna klarat sig bra utan att välta omkull men den ena utav eremiiterna var en stöddig liten rackare, tidigare idag när jag skulle göra lite nytta i hemmet med städning osv så såg jag plötsligt att eremiten försökte ta kål på en snigel för att antagligen komma åt hans skal som han verkade tycka var väldigt mycket finare än hans eget, så jag rusade iväg för att hitta några tomma snäckskal som han kunde ta istället, när jag la dem jämte han så hoppade han på dem direkt å snurrade runt på dem och inspekterade dem noga men dem dög visst inte men han verkade glömma av snigeln iallafall för han sprang upp på väggen istället, jag får väl lägga ner fler snäckskal i olika storlekar som han kan byta mellan,

ja man lyckades smita undan från städningen en timme iallafall:skrattar: (och tjejen bara suckar)

Är det vanligt att putsarräkor är skygga i början? för dem sitter bara och trycker bakom stenarna.

Jag tror att jag fattat fel angående den ena korallen, det är inte en svamp utan en svampFORMAD Sarcophyton eller är jag helt ute och cyklar? väldigt tacksam för hjälp med den frågan och dem i mitt förra inlägg

MVH Thomas

post-2831-14468914128247_thumb.jpg

post-2831-14468914128418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller räkorna så får du nog förvänta dig att dom är synlig c:a 20% av den belysta tiden, om ens det. Har dom hittat sin "rengöringsstation" så håller dom sig oftast där, naturligtvis inte där man vill att dom ska vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt om räkorna ska hålla sig bakom stenarna hela tiden för dem är ju fina och intressanta å titta på, jag läste någonstans att om man har fler så blir dem lite modigare och håller sig framme mer,kan det stämma?

är alla räkor lika skygga eller är det nån som syns mer? kanske eldräkan?

I morse när jag tittade in i karet så hade den lilla eremiten bytat till ett utav dem tomma skal jag la ner, lustiga djur det där.

teggner: jag tycker också att det ser så ut men nybörjare som man är så känner jag mig osäker, om nån har vetskapen om vad det är så är jag tacksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller räkorna så får du nog förvänta dig att dom är synlig c:a 20% av den belysta tiden, om ens det. Har dom hittat sin "rengöringsstation" så håller dom sig oftast där, naturligtvis inte där man vill att dom ska vara...

Håller inte riktigt med där, mina 2 var framme nästan hela tiden. Körde man ner näven för att greja så hoppade dom på fingrarna för att putsa, eller vad dom nu syssla med.

Men som Totto skrev, dom var 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på att börja tillsätta nån spårämneslösning i karet, kanske inte fullt nödvändigt när jag bara har tre koraller men det ska ju fyllas på efterhand och så läste jag att man kan få bra tillväxt på kalkalger.

någon som har några tips om vad man ska använda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på att börja tillsätta nån spårämneslösning i karet, kanske inte fullt nödvändigt när jag bara har tre koraller men det ska ju fyllas på efterhand och så läste jag att man kan få bra tillväxt på kalkalger.

någon som har några tips om vad man ska använda?

Det man "normalt" tillsätter är calcium, magnesium och kh buffer.

Kör du med vattenbyten och inte har massa stenkoraller är det inte säkert att du behöver tillsätta.

Du får mäta och se vad du har för värden.

Jag använder Tropic Marin bio-calcium som höjer både calcium och kh + TM bio magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...