Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

Tack för dem svaren Jens:smiley20:

Nu när jag kom hem från jobbet så kikade jag in i karet och då kunde jag räkna till 10st sjöstjärnor, ska jag ta bort dem tycker ni:smiley24: ?

har ni några kommentarer angående mina vattenvärden?

JAG skulle ta bort dom jag ser.

Dom kanske inte är dumma, men tivlar på att dom gör någon större nytta heller.

better safe than sorry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjena Thomas, de börjar likna nåt nu =-)

Jag var blev också glad vid första synen av en sjöstjärna i mitt akvarium........ sedan blev de två...... tre.....fyra osv. Nu vet jag inte riktigt hur många jag har i mitt akvarium men de e ganska många.

Först när jag läste om sjöstjärnorna hittade jag att dom kunde ge sig på koraller. Jag blev livrädd och tänkte starta en motkamp och förinta dem. Sedan läste jag på lite mer och frågade runt lite. Det verkar som om sjöstjärnorna är rätt ofarliga till 99% av alla fall. Många akvarister märker ingen skada i huvud taget av de små liven, dom gör nog snarare nytta tror jag.

De där med solen tror jag inte gör så mycket, visst värms vattnet upp lite och det blir lite mer alger på rutan. Men en 1,5tim morgonsol lär ju inte skapa någon enorm algblommning tror jag. I framtiden kan du ju se soltiden som bonus ljus =-)

Håll koll på temperaturen och se om de blir någon stor svängning efter soltiden. Om det skulle bli varmt eller det blir en RIKTIGT varm sommar skulle jag sätta upp en persieen.

Mitt akvarie står inte i direkt soljus men det finns två STORA fönster i akvarierummet och solen lyser in i rummet så länge den är uppe. Min framruta har nästan dubbla algtillväxten pga det. Dock har jag lyckats placera ljusrampen så att reflektorn speglar minimalt med ljus mot framrutan, det minskade algtillväxten betydligt.

Ett algtips är att avskärma så att det blir skugga från ljusrampen på framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på en fråga till,

det är nämligen så att det kommer in lite morgonsol i akvariet ifrån kökssidan vid ca 06:00 till ca 07:30 (har ingen persieenn på det fönstret) kan det påverka algblommningen i karet? jag vat bara att sötvattensakvarium inte ska stå i direkt solljus för då kan det bli en jäkla massa alger, iofs är väl inte solen så stark på morgonen

bara en fundering:smiley24:

mvh Thomas

solljus är ju det vi försöker efterlikna med mh och massa t5:or.. så varför skulle det vara skadligt med lite äkta vara? ;)

min burk får kvällssol på sig, och det ser jag bara som något positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar grabbar:)

jag tror nog att jag låter dem små liven få bo kvar i mitt lilla rev tillsvidare för även om dem skulle göra "lite" skada så gör dem säkert nytta åxå, man vill ju ha det så naturligt som möjligt,

är det någon som har en åsikt angående mina vattenvärden?

verkar det normalt?

är det något jag borde tillsätta?

tacksam för svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det sillen, det var väldigt lärorik läsning:smiley20: perfekt att stämma av sina vattenvärden med, enligt tabellerna så är ju mina värden ganska bra för att vara i uppstarten men jag ska inte säja för mycket för det kan säkert ändras;)

Är det nån som har tips på en bra digital termometer till ett rimligt pris? jag tycker att min vanliga glastermometer är lite lurig.

Det dunstar ca 4l/dygnet från mitt kar, är det normalt? temperaturen ligger mellan 25-26 grader och det är inget "tak"på överskåpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som har tips på en bra digital termometer till ett rimligt pris? jag tycker att min vanliga glastermometer är lite lurig.

jag kör med typ en sådan för 49:-

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624935

tog en liten slang över givaren och silikon i båda ändar för se till så givaren i metall ej kommer i kontakt med vatten.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er , dags för en liten uppdarering.

Akvariet har nu varit igång i en vecka och allt är frid o fröjd, mina värden ser bra ut och nitriten är på noll och nitraten minskat lite.

förutom mina små sjöstjärnor så har jag upptäckt nån skum liten grön sak som ser ut som en liten larv eller nått någon som vet vad det kan vara? (bild 1)

Än så länge så har det inte kommit några alger förutom dem få som satt på stenen när jag köpte dem och dem verkar inte öka i antal.

Min lilla Sinularia korall verkar trivas fastän han inte får nått konstgjort ljus på sig jag tycker tom att det ser ut somom den växt lite grann:ler: första bilden är kvälls tid och andra dagtid.

Jag har kört helt utan ljus nu men när tror ni jag kan börja så smått att tända ?

post-2831-14468913977069_thumb.jpg

post-2831-14468913977263_thumb.jpg

post-2831-14468913977466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nu gått 16 dagar sedan jag startade akvariet och allt ser bra ut:ler:

men nu har jag några frågor.

1: Jag har kört helt utan belysning från start och undrar nu om jag ska köra igång lite smått med ljuset och isåfall om nån kan komma med ett förslag på ett körschema för belysningen

2: när ska man göra sitt första vattenbyte?

3: Jag har tänkt att använda saliferts all in one, ska jag börja med det redan nu eller ska jag vänta tills det har kommit i fler koraller?

4: ska jag börja använda aktivt kol ?

hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många skolor i hur man kan göra, hursomhelst - jag hade gjort såhär:

1) Har du bara en Sinularis fragg så hade jag haft ljuset på ngn timme bara typ 2-3h. Sedan öka stegvis - När du nått max ljustimmar per dag och inkörningen är helt klar, introducera mer koraller, fisk.

2) Hade gjort det nu, byt ut ca 10-20%

3) Vänta tills du har mer koraller mm - ingen ide 'elda för kråkorna'

4) Hade kört utan aktivt kol, och endast använt det senare om du har har problem som kräver användning av aktivt kol.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Henrik i hans svar men jag hade kompletterat svar 3 med att tillsätta det senare när jag mäter upp brister på ämnen som behöver kompletteras. Dock är jag inte säker på att all in one är lösningen för dig när du kommer så långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar Henrik och Jonas:smiley20:

då får jag väl "sparka" igång osmosen nu ikväll och förbereda för ett vattenbyte, det var ju skitbra att jag fick dem där 50l tunnorna när jag köpte stenen så jag kan blanda nytt vatten i en sån, tror ni det blir svårt att lösa upp saltet om man inte har nån pump i utan vispar runt för hand? (har ingen extra just nu)

angående ljuset då, jag tänkte att jag gör som så att jag tänder bara mina t-5or nu ett par timmar om dagen och ökar på det efter hand och så väntar jag med MH tills jag fått i fler koraller.

Jag hade planerat att köpa in lite koraller och lägre djur runt den 20:e maj för då blir man nämligen ett år äldre och då måste man ju få unna sig nått fint:skrattar:

(om mina värden ser bra ut såklart)

Tack Joney, än så länge finns det inte mycket att titta på men sen kan det nog bli svårt att koncentrera sig på matlagning:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era snälla kommentarer:ler: det är ju alltid roligt med positiv kritik men även andra synounker om nått kan förbättras eller göras annorlunda är välkomna.

Ahab- jag har kollat in din tråd och jag kan bara säja grattis till ett väldigt vackert kar:smiley20: om du har lust att visa upp det nån gång och svara på en massa frågor:skrattar: så kan jag komma över med fika en dag och beundra ditt akvarium.

Har ni förresten nån tanke angående frågan om bakteriekulturen?

Missade detta inlägget. Klart vi ska ta en akvariefika. Då kan vi ju passa på att kolla in Biztros burk också.

attachment.php?attachmentid=8004&d=1157639671

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju supertrevligt Daniel:ler: , vi kan höras av via mail om det finns nån dag som skulle passa.

Tror ni föressten att man kan blanda saltet för "hand" eller måste man ha en pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har en fråga angående mina vattenvärden,

mätningen på amonium ger utslag, fast lågt ca 0,25 eller lite mindre

nitrit-noll

nitrat-ca 15

och då undrar jag,

om man har amonium i vattnet så borde man ju även ha nitrit eftersom enligt nitrogencykeln så omvandlas amonium till nitrit och sen vidare till nitrat eller?

det kan hända att jag läser av amonium testet felaktigt för jag tycker det är lite lurigt att se när vätskan är grumlig

någgon som har en tanke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:skrattar: Tack för det, alltid roligt med sånna kommentarer.

Imorgon blir det 5.års kalas för pojken men även jag ska få lite presenter, farsan kommer nämligen upp från köpenhamn med lite grejer ifrån akvarieudstyr som tex en revpelare i riifkeramik och två nya rör Deltec actinic plus (blue light) vet inte riktigt hur skenet blir ifrån dem men dem var på 22000k så blått ska det väl bli iallafall, dem ska ju även vara väldigt bra för korallerna, det ska bli spännande å se:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått i min pelare och det blev riktigt fräckt enligt mig:ler: och med tiden så ska den väl se naturkig ut i färgen ,förhoppningsvis med mycket kalkalger.

mina nya deltecrör var helt klart godkända med ett snyggt blått sken och i kombination med MH blev det riktigt bra. jag har tyvärr inga bilder till er ikväll eftersom tjejen tagit med kameran till göteborg idag men ska lägga in några imorn.

om det är någon som har en tanke angående mitt förra inlägg om mina vattenvärden så är jag väldigt tacksam:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...