Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

:smiley17: Ja då var möbeln färdig med luckor och allt, lite småfix kvar såsom ventilation i underskåpet och så ska det ljudisoleras men man har ju kommit en bit på vägen,

nästa steg blir att klura ut hur pvc-n ska dras men det ska bli roligt.

jag har en fråga angående pvc,

hur länge ska tangitliimmet torka innan rören tas i bruk?

post-2831-14468913860715_thumb.jpg

post-2831-14468913860887_thumb.jpg

post-2831-14468913861036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

:ler: Tack allihopa för era snälla kommentarer, man har ju jobbat på till sent på kvällen för jag tyckte att det var så roligt och så har jag haft gott om tid att planera å greja eftersom jag är hemma och stämplar över vintern (dåligt med målarjobb så här års)

och så har jag några frågor till er,

1:eftersom våran bil fick ett ras så har mina "stenpengar" gått till det och då undrar jag om man kan köpa lite sten och sen fylla på med mer efter ett tag (1-2 månader)eller om det är bättre att vänta tills jag kan köpa allt på en gång för annars så börjar väl inkörningsfasen om när man lägger i mer senare?

2: om jag väntar med all sten ska jag då blanda till mitt saltvatten i karet och låta det gå utan sten eller ska jag bara köra runt mitt osmosvatten?

3: hur länge kan osmosvatten stå i en dunk innan det blir dåligt?

ja det var väl allt jag undrade för tillfället

jo förresten Sillen, mästerverk vet jag inte men jag känner mig helnöjd:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas du ska var stolt också och inte bara nöjd.

Pengar är för det flesta en faktor att räkna med i saltvattenshobbyn. Du kan lägga i lite ny sten utan att behöva räkna som nystart. Men jag gissar att det är rätt mycket som du kommer att behöva komplettera med och då blir det att skjuta fram tidpunkten att tillsätta levande.

Det finns en fördel med att köpa stenen i flera omgångar. Du kan bygga ditt rev så långt du kan och sedan komplettera med det du ser att du behöver och inte helt på måfå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart man är stolt Sillen speciellt när man får beröm:ler:

Sådärja, då var rördragningen klar och akvariet med sump är fyllda med osmosvatten, det blev ca 370l om jag räknat rätt, jag tänkte att jag blandar saltet i allt vatten så har jag färdigt saltvatten att tömma ut och tvätta stenarna med när det blir dags för det.

Rördragningen blev en enkel variant men det funkar perfekt:) (strömavbrott och stopp i stanpipen testat)

När jag släppte på vattnet i stanpipen första gången så blev jag väldigt orolig för karets överlevnad här hemma, tjejen stod nämligen jämte och hon blev inte särskilt impad av ljudnivån:arg: men efter jag borrat ändhuven och satt en liten slang och stängt till kranen lite så blev det så gott som ljudlöst (enligt mig iallafall:skrattar: )

det fanns en del damm kvar i karet efter snickrandet så det är därför det ser lite grumligt ut (därmed filtret på pumpen) ljuset är bara på vid fotningen.

ja då är det bara att vänta på saltet som är på väg hoppas jag,

ha det gött allihop!

post-2831-14468913865623_thumb.jpg

post-2831-14468913865787_thumb.jpg

post-2831-1446891386594_thumb.jpg

post-2831-14468913866097_thumb.jpg

post-2831-14468913866295_thumb.jpg

post-2831-14468913866452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har anledning att vara stolt. Tur du fick det att bli "ljudlöst".

Har 2 funderingar. Vad är det för funktion på det horisontella röret från retur pumpen som går bort mot skummaren? Går pvc rören på utsidan av karet? Ser inte hur de kommer upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för komentarerna allihop:ler:

Sillen:Det horisontella röret har som funktion att skicka tillbaka lite utav returvattnet till skummarfacket eftersom jag fick strypa standpipen en del för att få den tyst så blev flödet för litet för en såpass kraftig returpump så på detta sätt så håller jag en jämn vattennivå i sumpen, kan man få ett jämt tyst flöde i standpipen om man har fullt öppen kran? när jag har testat så kommer vattnet som impulser och låter som om man spolar i toan.

returröret går förresten en bit på utsidan (hade ingen bild just nu )

Mattias: jag har faktiskt bara prov kört den än så länge så jag kan inte yttra mig så mycket om ljudnivån ännu, men när jag sätter igång den på riktigt så vet jag ju vart jag ska vända mig för att få tips om hur man får tyst på den;)

visst är det mysigt med brasa men jag tror nog att jag kommer få mer problem med värmen i karet på vintern än på sommaren för det blir otroligt varmt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man få ett jämt tyst flöde i standpipen om man har fullt öppen kran? när jag har testat så kommer vattnet som impulser och låter som om man spolar i toan.

Jag har inte ens en kran på min stand pipe och det finns andra som har en "avsmalning" på sin. Jag tror du kommer kunna ha helt öppet om du släpper på tillräckligt mycket vatten men du kommer även vara tvungen att justera luft insläppet uppifrån!

Svaret på din fråga är nog att det inte går att förutse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men hur ska man justera luftinsläppet uppifrån? jag har borrat hål och satt i en liten luftslang men när jag släpper på för fullt så är det som om det kokar i sumpen av bubblor så att det nästan kommer över kanten(i impulser)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu mixtrat lite med standpipen och lyckats få den knäpptyst:smiley17:

förut när jag tyckte att den var tyst så hörde man rinnande vatten i röret och ett fräsande ljud av skummet i sumpen, men nu , inget.

Jag läste nämligen i andra trådar om standpipe och då var det någon som hade ett tips när man har luftningen som jag (luftslang på toppen av ändhuven) och det var att man skulle trycka ner luftslangen en bit i röret (ca 10-15cm) och vips så var det tyst och med nästan fullt flöde:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dem har väl alltid nått att gnälla på:skrattar:

Jag har en fråga angående mitt vatten, jag har ju än så länge bara osmosvatten i tanken och eftersom jag hade lite slipdamm kvar i akvariet så har jag kört med filter så smutsen har försvunnit, men vattnet ser lite mjölkigt,rökigt ut, vad kan det bero på?

Jag funderar på om det har något med kalket i vattnet att göra, eftersom vattnet jag fyllde på med var väldigt kallt och rummet och därmed glaset var mycket varmare så kanske det blev nån reaktion, jag fick även lite beläggning på rutorna men det gick lätt att skrapa bort.

eller vad tror ni?:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hänt så mycket mer med karet nu för jag väntar på grejer ifrån Drakfisken men det var visst lång leveranstid eftersom han var i Asien nu (typiskt)

men jag undrar lite angående mitt underskåp, jag har ventilations hål men jag tycker inte att det räcker så jag funderar på nån sorts fläkt, men ska den suga ut eller blåsa in luft i skåpet? vad har ni för lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...