Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

I regel sover ju hepatusen på samma ställe varje natt. Om den klämmer in sig i en skreva som är relativt lättåtkomlig så kan man lura den lite.

Från fullt lyse så släcker man ner till mörkt, väntar 10 minuter, plockar bort eventuella stenar som är i vägen. Sen kan man ta firren med handen.

Så fick jag upp min när jag sålde den för ett par år sedan, den var väl 12-15cm stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ny snygging?

Hur korallknaprande är den?

Nej, jag har haft den i 3,5 år. Inte speciellt intresserad av att äta koraller men visst, den gillar att gå och noppa lite. Skall man hålla fina SPS'er så skall man nog inte ha dvärgkejsare.

Vilken snygging! Va e de för någon?:D

Det är en Centropyge flavissima. Enligt mig finare än den så annars omtyckta Centropyge loricula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Centropyge flavissima.

När vi skriver om en fisk att den inte nopprar på koraller m.m så tycker jag att man måste skriva vad man har för typ av koraller. Annars är informationen vilseledande och ger inget mer än att den är vacker.

I miitt akvarium har jag väldigt många sps och jag kan säga att det var ingen fisk för mitt akvarium. Han tuggade rejält. Jag satte nät runt vissa koraller i väntan på att jag hade tid att plocka ur hela akvariet för att få tag på den.

Men en oerhört vacker fisk är det och givetvis finns det undantag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som med alla fiskar är de individer och det finns ingen som är exakt den andra lik, det kan dessutom gå bra ett tag för att sedan över en natt förändras och inte gå alls.

Så är det. Och som jag skrev i mitt inlägg tidigare så avråder jag från att ha dvärgkejsare tillsammans med SPS'er. Jag tror att hunger och/eller förändrat beteende kan få (nästan) vilken fisk som helst att ge sig på koraller av olika slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är den? Haft 3 olika dvärgar innan, men dom strök med i ett utbrott av prick, å jag är ytterst tveksam till att köpa nån nu när intresset vridit över mot koraller. Får starta ett FO isåfall.. Sketasnygg är den i alla fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får helt enkelt ha mer SPS så att man inte ser vad den äter på;)

Eller se till att hålla den ordentligt mätt på mysis, frysen artemia och lite torrfoder;)

Hur stor är den? Haft 3 olika dvärgar innan, men dom strök med i ett utbrott av prick, å jag är ytterst tveksam till att köpa nån nu när intresset vridit över mot koraller. Får starta ett FO isåfall.. Sketasnygg är den i alla fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

8-10 cm, men då räknar jag med stjärtfenan och det tror jag inte man skall när man mäter längden på en fisk. Prick kan ta död på vilken fisk som helst även i ett välskött kar, tyvärr. Om ditt intresse är övervägande koraller så tänker du nog rätt. Jag gör tvärtom, köper den fisk jag vill ha och får nöja mig med de koraller som klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

8-10 cm, men då räknar jag med stjärtfenan och det tror jag inte man skall när man mäter längden på en fisk.

Avdelning bra att känna till http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Education/Diagrams/FishDimensions.html

total lenght = TL och på svenska totallängd och Standardlenght = SL dvs det svenska uttrycket standardlängd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...