Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Jättefina fisak - min egen flavissima är min nya älskling :)

Flavissima är min absoluta favorit, tom finare än den annars mycket åtråvärda loriculus. Jag tittat precis nu för skoj skull när jag inhandlade min flavissima och döm om min förvåning. Idag den 28 mars så är det exakt 3 år sedan på dagen. Hoppas den lever lika många år tillsmiley1.gif

Min favorit sedan länge är Centropyge potteri.

MVH Lasse

Jag såg en potteri när jag senast var i Lerum och jag måste erkänna att jag fick kämpa mot habegäret, den är riktigt fin den också. Men med ett överbefolkat akvarium och 6 Centropyge så lyckades förnuftet övervinna den känslan.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C. potteri är en gammal favorit här också och jag hade ett exemplar för många år sedan. Minns inte om det var den eller C. bispinosa som gillade att gömma sig till den grad att jag emellanåt blev orolig om fisken var vid liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har under en tid funderat på att byta ut min 150W MH och mina 2 24W T5 rör och nu är det äntligen gjort. Nu hänger det en MH på 250W ovanför karet och det märks att det är stor skillnad.

Roade mig med några nya bilder i kväll också.

post-2676-1446891988992_thumb.jpg

post-2676-14468919890398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt skärpedjup på den andra bilden!

Tack Calle!

Häftig fisk!

Har dina dvärgkejsare gjort det omöjligt för dig att ha någon speciell korall i karet som du sett dem slakta eller äta lite för friskt utav? Har du någon mussla?

Mussla har jag ingen, det har jag aldrig vågat mig på. Dvärgkejsarna har aldrig slaktat någon/några koraller, däremot kan vissa av dem gå och noppa lite, men inte så att de dör bort.

Fjärilsfisken ovan är värre. Den var på väg att slakta en Ephyllia för något år sedan så jag blev tvungen att sälja korallen. Nu har jag ju inte så mycket koraller, bara några fina bubbelkoraller. Kanske kan den nya armaturen få mig att testa några SPS igen:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Mitt akvarium rullar på utan några förändringar. Mitt byte till en kraftigare MH lampa i maj gav definitivt resultat. Bl a så har en flakväxande montipora som varit död i ett 1/2 år vaknat till liv och börjat växa.

Här ett närgången bild på min hepatus som är alldeles för stor för mitt kar, hur i hela friden skall jag få upp honom? Måste jag verkligen ta honom med krok också?

post-2676-14468920234002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bästa gissning är att hepatusen är ca 12-15 cm. Minns jag rätt så växte den från 2-3 cm till 10 cm inom 12 månader.

Ojdå!. Jag visste att dom växte snabbt, men hade aldrig kunnat tro att dom växte så snabbt, läckert att få följa under den tiden då det märks som mest endå!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbinaria verkar ha en dvärgkejsarsensor. De har ofta polyperna indragna dygnet runt även om därgkejsaren är totalt oskyldig.

He he, där ser man. Jag ser på Reflex att de flesta klassificeras som ganska enkla så det blir nog till att försöka hitta en och annan fragg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är nog enkla för jag har odlat dem med framgång förr - på den tiden fosfat var ett okänt problem... Hade en Centropyge bispinosus i karet och de misstyckte inte. Men de skickade ute enorma fångsnät av slem på nätterna och polyperna föreföll äta mysis i massor men det kanske var en synvilla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande bilder.. Vad har du för kamera, objektiv och inställningar?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mandarinen fotade jag med min Canon 450D och 18-55 mm objektivet med en eller flera närbildslinser på. Efter det så har jag skaffat mig ett riktigt makro objektiv men det är ganska svårt att fånga fiskarna med det. Till fiskar är det bättre med något zoom, kanske 80-200 mm, det tycker jag i alla fall. Då kan man sitta en bit ifrån karet och det blir lättare att följa dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...