Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Det sprang plötsligt iväg med en massa nya inlägg (Tack Bjarne för alla tips!), så jag påminner nytillkomna läsare om mina funderaingar i inlägg #66 ovan. Jag är nyfiken på andras erfarenheter kring Tunze Stream rock och eleganta elektriska lösningar med knappar för på- och avslagning av alla apparater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har inga lösningar när det det gäller kopplingar.Däremot en liten varning när det gälier Svärds skyddslingar Tryckare. Fantastiska individer. Min Lilla clowntrigger nosade knappt på en korall. Men tog död å på ett bestånd med en ca 30 turbos

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tryckare och snäckor är som en elefant i en porslinsaffär :) Ingen lyckat kombination. Jag har en Trochussnäcka i 828L karet som får vara ifred men den är 6x6cm, en bjässe. när jag la i den i karet så tog det cirka 10sek innan picasson gav den riktig kyss, snäckan rörde sig inte en mm på nästan 2 dagar efter detta hehe.. men nu funkar det, mest beror det väl på att snäckan är större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle!Ser att du har instalerat en jordfelsbrytare!Går bägge karen på samma säkring?

Mvh Kjell

Det är tanken, men jag har faktiskt inte kollat än. Hittills jag jag haft en lös jordfelsbrytare i eluttaget till det nuvarande karet.

Har inga lösningar när det det gäller kopplingar.Däremot en liten varning när det gälier Svärds skyddslingar Tryckare. Fantastiska individer. Min Lilla clowntrigger nosade knappt på en korall. Men tog död å på ett bestånd med en ca 30 turbos

Mvh

Magnus

tryckare och snäckor är som en elefant i en porslinsaffär :) Ingen lyckat kombination. Jag har en Trochussnäcka i 828L karet som får vara ifred men den är 6x6cm, en bjässe. när jag la i den i karet så tog det cirka 10sek innan picasson gav den riktig kyss, snäckan rörde sig inte en mm på nästan 2 dagar efter detta hehe.. men nu funkar det, mest beror det väl på att snäckan är större.

Diskussionen om lämpliga fiskar kommer att bli ett helt eget kapitel för sig, och jag får se till att lära mig vad det lider. Jag kommer inte att få plats med både picassotrigger och clowntrigger på samma gång, så från tryckarsidan kommer jag att prioritera picasso. Sedan komplettera med fjärilsfiskar, någon eller ett par vackra kejsarfiskar kanske. Sedan finns det ju en del vackra icke revsäkra sjöstjärnon man kanske skulle kunna ha också.

Men som sagt, inköpen av dessa blir först till sommaren. Först ska all teknik byggas upp, sedan ska ny LS köpas in som sedan långsamt ska köras in, allt efter "regelboken". Jag vill ha så perfekta vattenvärden som möjligt innan jag lägger i första fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sprang plötsligt iväg med en massa nya inlägg (Tack Bjarne för alla tips!), så jag påminner nytillkomna läsare om mina funderaingar i inlägg #66 ovan. Jag är nyfiken på andras erfarenheter kring Tunze Stream rock och eleganta elektriska lösningar med knappar för på- och avslagning av alla apparater.

I USA är ju denna variant väldigt populär som 'elcentral'.

http://americanaudiocenter.com/8chanpowcen.html

Bra pris och går säkert att få tag i även i Sverige. Kolla t.ex

http://www.djservice.se/indexie.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du skall ha en uttagspanel med kontakter.

vad sägs annars med en sådan här :)

ipsoswitcher1.jpg

IPSO SWITCH är en intelligent övervakningsbar eluttagslist från ELIT med nätverksanslutning och egen webadress.

Via en internet eller intranetanslutning kan du på ett enkelt sätt slå på och av dina utrustningar. Du kan alltså befinna dig var som helst bara det finns tillgång till internet. På skärmen ser du statusen på respektive uttag. När du bestämt att ett uttag skall slås på eller av, får du en faktisk kvittens från datorn i uttagslisten att så har skett.

man kan få till det snyggt och tycker det är minst lika viktigt

kappsla in allt väl bara så det ej blir några krypströmmar som stör jordfelsbrytarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tanken, men jag har faktiskt inte kollat än. Hittills jag jag haft en lös jordfelsbrytare i eluttaget till det nuvarande karet.

Hej!Om du kommer köra bägge karen på samma säkring,kolla upp så att inte dom övriga vägguttagen och belysningen går på samma säkring.

Räkna i hop bägge karens effekt(förbrukning) så att du har koll på effekt förbrukningen samt den övriga elen innan du drar i gång bägge karen

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag på morgonen var jag och hämtade ställningen från den lokala smidesverkstaden. Jag är mycket nöjd med resultatet. Ställningen med 25x25-profiler känns mycket gedigen, och de justerbara fötterna likaså.

Nästa steg är att måla den på något sätt. Pulverlack blir alldeles för avancerat och dyrt, då jag ändå ska bygga in ställningen med MDF utanpå. Jag tänker mig någon form av skyddande färg, helst i vit kulör. Har någon något tips? Jag antar att jag måste börja med att avfetta ställningen ordentligt, den är ju ganska skiten då den kommer direkt från verkstaden.

Bild 2 nedan visar den 22mm MDF-skiva som ska ligga ovanpå ställningen som underlag till karet. MDF-skivan är något större än ställningen. Naturligtvis ska jag he ett tunt lager frigolit emellan också.

post-1358-14468913994694_thumb.jpg

post-1358-14468913994865_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå till en färgbutik och köp en burk med grundfärg, finns i vitt grått och svart, bara att välja o vraka. Sedan tycker jag du ska lägga ett lager lackfärg också, vanlig Ready 90 är en tålig och enkel färg att måla med.

Då håller den längre och är lätt at torka av om det skulle behövas.

Det ser bra ut för övrigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag på morgonen var jag och hämtade ställningen från den lokala smidesverkstaden. Jag är mycket nöjd med resultatet. Ställningen med 25x25-profiler känns mycket gedigen, och de justerbara fötterna likaså.

Nästa steg är att måla den på något sätt. Pulverlack blir alldeles för avancerat och dyrt, då jag ändå ska bygga in ställningen med MDF utanpå. Jag tänker mig någon form av skyddande färg, helst i vit kulör. Har någon något tips? Jag antar att jag måste börja med att avfetta ställningen ordentligt, den är ju ganska skiten då den kommer direkt från verkstaden.

Bild 2 nedan visar den 22mm MDF-skiva som ska ligga ovanpå ställningen som underlag till karet. MDF-skivan är något större än ställningen. Naturligtvis ska jag he ett tunt lager frigolit emellan också.

Jag har inte följt med riktigt i tråden så jag är inte helt uppdaterad på hur du tänker göra med ställningen men oavsett hur stabil den är skulle jag aldrig ställa akvariet med vatten i på den utan någon form av "kryss". Ska du skruva någon skiva som rygg eller dylikt? Kraften uppifrån är naturligtvis inget problem men skulle den få en "puff" i sidan eller att det är en aning snett så blir det en väldig belastning på skarven mellan överramen och benen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Christer om det där med korsstag. Detta fenomen är relativt enkelt att beskåda på dom populära Zooline-akvariumen med aluminiumställning. Min morbror botade det väldigt enkelt med att sätta ett korsstag på sin ställning med 5mm bred aluminiumstag i vardera hörn på baksidan. Jag kan tänka mig att du kan göra liknande.

Sätter du en skiva på baksidan (typ OSB eller formplyfa) och skruvar in i ställningen så uppnår du samma effekt.

Vad gäller färg så tycker jag att du ska beskriva vilket material bänken är gjord av direkt på en kompetent färghandel, typ Flügger, så du får rätt från början. Det skulle vara väldigt trist om det senare visar sig att du valt fel typ av färg för materialet...

Sedan vet jag att hammarlack brukar vara väldigt resistent mot fukt/rost, men det kanske inte är något alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju bra ut! Det där med vinglighet är ju en smaksak, hur du än gör så är det redan nu betydligt stadigare än en alu ställning.

Att lägga en MDF skiva under akvariet är jag lite tveksam till, MDF och vatten är ingen bra mix den kan svälla till dubbla tjockleken och blir den utsatt för väta under en längre tid så blir den lika hård som kokt kartong. Och den enda målningsmetod som verkligen fungerar mot långvarig väta är tyckimpregnering.

Sen håller jag med ramq , hammarlack till ställningen, den är snygg och hållbar och kräver ingen grundfärg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste loda in ställningen ordentligt,

för annars kommer karets silikon-fogar att spricka efter ett tag.

Karet får inte stå på en ställning som är skev.

Jag har ett stort vattenpass (180 cm) som du kan få låna.

Jag skulle nog inte köra med MDF eller spånskiva.

Det är så lätt att vattnet rinner längs sidan på karet

och sedan sugs det in mellan karet och MDF skivan.

Efter 6 månader har du fullt med mögel.....

Om du monterar på någon typ av avrinningskant nedtill på karet,

så skulle det kanske fungera med MDF.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste loda in ställningen ordentligt,

för annars kommer karets silikon-fogar att spricka efter ett tag.

Karet får inte stå på en ställning som är skev.

Jag har ett stort vattenpass (180 cm) som du kan få låna.

Jag skulle nog inte köra med MDF eller spånskiva.

Det är så lätt att vattnet rinner längs sidan på karet

och sedan sugs det in mellan karet och MDF skivan.

Efter 6 månader har du fullt med mögel.....

Om du monterar på någon typ av avrinningskant nedtill på karet,

så skulle det kanske fungera med MDF.

Tack för alla svar och kommentarer!

Anledningen till att jag har justerbara fötter är just därför att karet ska stå på ett klinkergolv, det kan vara bra att ha en möjlighet att finjustera benen. Jag funderar på att belasta ställningen med några betongplattor för att simulera effekten av karet när jag justerar fötterna. Jag har också ett långt vattenpass jag ska använda.

Vad gäller krysstag har jag tänkt på två saker. Dels planerar jag att skruva fast kortsidan på ställningen i en vägg (den enda sida av karet som står mot en vägg). Dels planerar jag att ha MDF/plywoodväggar som jag skruvar fast i ställningen. Detta borde kunna hantera ev. återstående vinglighet antar jag (dock är 25x25 stålprofilen faktiskt ganska stabil i sig själv).

Jag är lite förvånad över de negativa reaktionerna på MDF-skivan under karet. Under mitt befintliga kar har jag (under frigolitskivan) en 10 mm MDF-skiva och sedan träreglar. Jag har målat dessa med först våtrumsfärg och sedan klarlack. Detta har fungerat i 2 års tid nu. Till mitt nya kar hade jag tänkt samma sak, dvs först en färg och sedan 2 lager klarlack. Borde inte det kunna vara tillräckligt vattentätt?

En annan sak jag funderar på är ett golv i sumpen. Frågan är om jag kan lägga en MDF-skiva under hela ställningen (dvs även mellan fötterna på ställningen och golvet), eller om jag borde skära ut hål för fötterna så att fötterna står direkt på klinkret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och kommentarer!

Anledningen till att jag har justerbara fötter är just därför att karet ska stå på ett klinkergolv, det kan vara bra att ha en möjlighet att finjustera benen. Jag funderar på att belasta ställningen med några betongplattor för att simulera effekten av karet när jag justerar fötterna. Jag har också ett långt vattenpass jag ska använda.

Vad gäller krysstag har jag tänkt på två saker. Dels planerar jag att skruva fast kortsidan på ställningen i en vägg (den enda sida av karet som står mot en vägg). Dels planerar jag att ha MDF/plywoodväggar som jag skruvar fast i ställningen. Detta borde kunna hantera ev. återstående vinglighet antar jag (dock är 25x25 stålprofilen faktiskt ganska stabil i sig själv).

Jag är lite förvånad över de negativa reaktionerna på MDF-skivan under karet. Under mitt befintliga kar har jag (under frigolitskivan) en 10 mm MDF-skiva och sedan träreglar. Jag har målat dessa med först våtrumsfärg och sedan klarlack. Detta har fungerat i 2 års tid nu. Till mitt nya kar hade jag tänkt samma sak, dvs först en färg och sedan 2 lager klarlack. Borde inte det kunna vara tillräckligt vattentätt?

En annan sak jag funderar på är ett golv i sumpen. Frågan är om jag kan lägga en MDF-skiva under hela ställningen (dvs även mellan fötterna på ställningen och golvet), eller om jag borde skära ut hål för fötterna så att fötterna står direkt på klinkret?

Skruvar du fast sidan i väggen så behöver du inget korsstag, det ger i princip samma effekt såvida inte golvet är väldigt halt. MDF är fuktkänsligt obehandlat men jag har byggt flera hela akvariebänkar i MDF som jag målat och det har aldrig varit ngt problem. Jag skulle dock inte lägga en skiva direkt på golvet för kommer det då in fukt under så tror jag det finns risk att skivan luckras upp, färg eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga en MDF skiva under akvariet är jag lite tveksam till, MDF och vatten är ingen bra mix den kan svälla till dubbla tjockleken och blir den utsatt för väta under en längre tid så blir den lika hård som kokt kartong. Och den enda målningsmetod som verkligen fungerar mot långvarig väta är tyckimpregnering.

Valet av MDF må hända vara lite si- och så med, men jag tror att alla träslag mår dåligt under konstant kontakt med vatten - därför är underarbetet av yttersta vikt.

Se till att måla med rätt grundfärg och be också färgbutiken hjälpa till i valet av ytskikt, och det är fortfarande oavsett vilken träfiberboard man använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en liten uppdatering:

  • Ställningen är nu målad. Byggvaruaffären hade inte hammarlack när jag var iväg och handlade, så det fick bli Nordsjö metallfärg. Först ett lager med grundfärg och sedan två lager lackfärg för metall.
  • Jag har också testat att såga till den 22 mm MDF-skiva som ska ligga direkt på ställningen, och skruvat fast denna för att kunna justera höjden på benen rätt. Självklart ska jag både måla och lacka skivan innan den hamnar permanent på plats.
  • Bottenplattan är likaså tillsågad. Baserat på dialogen ovan ska jag självfallet behandla denna med flera lager färg och lack för att minimera risken för fuktinträngning.
  • Jag är lite i valet och kvalet om bottenskivan ska ligga mellan ställningens fötter och klinkergolvet (som visas på bilden), eller om jag ska borra hål i bottenskivan så att fötterna står direkt på klinkergolvet. Jag har det gärna som det visas på bilden, för då blir det lite enklare att bygga en vattentät "låda" inne i sumpen så att vattenstänk inte läcker ut i någon skarv.
  • Jag är likaså i valet och kvalet om jag ska ha en tunn frigolitskiva mellan bottenskivan och golvet, bl.a. för att inte bottenskivan ska ha kontakt mot ev. vattenspill på golvet framför karet.
  • Nu i helgen ska jag fixa till ett bakstycke till sumplådan, där jag ska göra lite fiffiga elinstallationer, bl.a. en rad med 12 infällda eluttag som jag sedan styr med varsin strömbrytare. Strömbrytarna ska vara på en gemensam panel på väggen ovanför karet.

Bilderna nedan visar ställningen temporärt uppsatt nu (enligt beskrivning ovan), och en detaljbild som visar hur ställningens tyngd står mot klinkergolvet, med ett 10 cm "överhäng" utan belastning mot Pergogolvet i rummet bredvid.

post-1358-14468914023666_thumb.jpg

post-1358-14468914023777_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte lätt att ge dig råd i denna byggnation just nu. Om jag skulle ha frigolit under mdf skivan skulle jag säkerställa att benen i ställningen stod direkt mot golvet då frigolitens fördel är att den ger med sig lite. Detta skulle kunna få till följd att benen trycker hårt på en liten ounkt på mdf skifan och den spricker då frigoliten kommer ge med sig. Detta kan få till följd att hela karet börjar luta vilket i sin tur kan ge katastrofala följder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering:

  • Ställningen är nu målad. Byggvaruaffären hade inte hammarlack när jag var iväg och handlade, så det fick bli Nordsjö metallfärg. Först ett lager med grundfärg och sedan två lager lackfärg för metall.
  • Jag har också testat att såga till den 22 mm MDF-skiva som ska ligga direkt på ställningen, och skruvat fast denna för att kunna justera höjden på benen rätt. Självklart ska jag både måla och lacka skivan innan den hamnar permanent på plats.
  • Bottenplattan är likaså tillsågad. Baserat på dialogen ovan ska jag självfallet behandla denna med flera lager färg och lack för att minimera risken för fuktinträngning.
  • Jag är lite i valet och kvalet om bottenskivan ska ligga mellan ställningens fötter och klinkergolvet (som visas på bilden), eller om jag ska borra hål i bottenskivan så att fötterna står direkt på klinkergolvet. Jag har det gärna som det visas på bilden, för då blir det lite enklare att bygga en vattentät "låda" inne i sumpen så att vattenstänk inte läcker ut i någon skarv.
  • Jag är likaså i valet och kvalet om jag ska ha en tunn frigolitskiva mellan bottenskivan och golvet, bl.a. för att inte bottenskivan ska ha kontakt mot ev. vattenspill på golvet framför karet.
  • Nu i helgen ska jag fixa till ett bakstycke till sumplådan, där jag ska göra lite fiffiga elinstallationer, bl.a. en rad med 12 infällda eluttag som jag sedan styr med varsin strömbrytare. Strömbrytarna ska vara på en gemensam panel på väggen ovanför karet.

Bilderna nedan visar ställningen temporärt uppsatt nu (enligt beskrivning ovan), och en detaljbild som visar hur ställningens tyngd står mot klinkergolvet, med ett 10 cm "överhäng" utan belastning mot Pergogolvet i rummet bredvid.

Calle,

MDF skivan på golvet, målad eller inte tycker jag är direkt olämpligt. Att ställa fötterna på den är värre. Inte heller en frigolitskiva är ett bra alternativ, du bör få upp skivan från golvet med luftväxling under. Några liggande, målade reglar t.ex. 45x45 skulle kunna fungera.

(Även om jag inte är någon specialist på bänkbyggen så har jag i varje fall en gång utbildat mig till byggnadsingenjör.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle,

MDF skivan på golvet, målad eller inte tycker jag är direkt olämpligt. Att ställa fötterna på den är värre. Inte heller en frigolitskiva är ett bra alternativ, du bör få upp skivan från golvet med luftväxling under. Några liggande, målade reglar t.ex. 45x45 skulle kunna fungera.

(Även om jag inte är någon specialist på bänkbyggen så har jag i varje fall en gång utbildat mig till byggnadsingenjör.)

tack för tips,

Ja, idén med frigolitskivan har jag nu glömt. Argumentet med luftväxling känns också relevant, det är ju trots allt ett golv under som behöver andas (klinker på betongplatta i en källare). Det får nog bli att jag låter fötterna stå mot klinkergolvet, dvs jag får göra hål i bottenskivan för benen så att den kan komma upp lite. Dock borde det räcka med någon cm eller två för utrymmet under för att få luftväxling, kan man tycka. Kanske 22x45-läkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tips,

Ja, idén med frigolitskivan har jag nu glömt. Argumentet med luftväxling känns också relevant, det är ju trots allt ett golv under som behöver andas (klinker på betongplatta i en källare). Det får nog bli att jag låter fötterna stå mot klinkergolvet, dvs jag får göra hål i bottenskivan för benen så att den kan komma upp lite. Dock borde det räcka med någon cm eller två för utrymmet under för att få luftväxling, kan man tycka. Kanske 22x45-läkt?

Calle,

Det räcker såklart med 22x45 för att få upp bänken från golvet. Själv har jag på mitt senaste bygge valt att gå upp så mycket som till 70 mm för att få in dammsugaren under och för att det ska vara lättare att torka när det kommer in vatten under. Jag ville egentligen inte ha bänken så hög men det fick bli en kompromiss av praktiska själ.

hela070505.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


×
×
  • Skapa Ny...