Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 206

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,5k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Man tycker ju att de borde vara rädda för hajarna... Eller behövs det fler kirurger för att de ska känna trygghet i stim?
    • Nä det här är ett jäkla aber med nästan alla trace tillsatser. De går bara att använda tillsammans med tillverkarens icp
    • Doserar 1-2 droppar Kalium om dagen nu. Hur mycket av Tritons jod jag ska dosera verkar svårt att veta. De vill stt man skickar ICP till dem, verkar det som. Mitt värde är 0.023 mg/l och det ska upp till 0.068 Det framgår inte hur mycket Jod det är per ml i Tritons lösning 
    • Jag hade en gyre som kaviterade och producerade massvis med mikro bubblor 
    • För att utesluta skummarn kan du ju stänga av den några timmar.  just cryptocaryon (Vita prick) är inte synligt för ögat (förutom "såret" som blivit på fisken efter att parasiten satt sig) Har du sump eller intank / påhängsskummare? Sandvändande fiskar kan faktiskt böka upp ganska rejält med partiklar / damm från ny sand  (tog säkert 3-4 månader för min sand att sluta avge partiklar från sandvändarna) så har du det kan de även vara en orsak.   Jag har haft jecod streamers som aldrig slutade producera microbubblor heller, vet inte hur men fick förklarat att de kan "suga" luft genom sladden men slutar inte bubblorna produceras efter du haft av skummarn en bra stund så kan du pröva stänga streamers å se ifall de blir någon skillnad. Hur ser din "mekaniska" filtration ut?   
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...