Gå till innehåll

Teds 750l rumsavdelare


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 202
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Riktig nice (som vanligt), ska bli kul att följa....

man tackar, är ganska nyfiken på ditt nya får kika över nån dag :)

Fint bygge! Även om jag bäst gillar öppna akvarier så är det ju skönt att få undan all teknik som du fått. Tycker mig känna igen skålen i mitten

tack, stämmer bra det, den kommer från dig. Tyvärr fick den lite STN i flytten när jag lyckades nolla fosfaten i mitt tillfälliga akvarium. Får se om jag bryter ner den lite sen blir lättare att placera då.

slänger in en bild på sumpen också. Närbilder på akvariet kommer så fort jag hunnit med att göra i ordning revpelarna. Just nu ligger allt huller om buller.

post-2348-14468916027133_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla fina beröm :)

Mycket snyggt Ted, känns som om vi haft samma favorit bland med RC´s TOTM...

Det skall bli kul och se hur de hela utvecklas, fraggdelen kändes riktigt smart.

Japp stämmer nog har inspirerats av norrmannens bygge.

Riktigt snyggt, luktar redan succé! :smiley20:

Kommer du köra balling i detta kar också?

Kommer att köra vidare på balling men byter till 10l dunkar iställer för 5 så det inte behöver fyllas så ofta.

Bra jobbat! I denna talkt önskar jag med att jag jobbade. Tror jag får ta en sväng till Irsta snart!

Du är alltid välkommen :)

Hur löser du cirkulation i ett så långt kar? Jag antar att du vill ha den synliga kortsidan fri från pumpar?

Har du borrat eller kör du med överrinningsbox?

Akvariet är borrat, det är avrinningsboxen som man ser till vänster i karet. Avrinningen är 2st hål i kortsidan det ena på 32mm och det övre på 40mm..

På det mindre sitter en kran som är strypt så det sväljer lite mindre än returen orkar pumpa upp så några liter rinner igenom det övre röret på 40mm. Om det skulle bli stopp så orkar 40mm röret svälja allt. Tror man kallar den metoden hävert? det är ialafall en sådan lösning jag såg att wrang gjort i sin tråd. Helt ljudlöst.

Cirkulationen är nu bara lite provisorisk 1st 6100 och 2st 6055 streamers som är kopplade till en multicontroller samt returen från sumpen. Eventuellt ska jag dra något rör ovan ytan till den synliga kortsidan.

Riktigt grymt! :) blir något liknande när ag köper hus !! det ända som inte föll i min smak var färgvalet, kanske samma färg som väggen, eller större kontrast?

tack, bilden är lite missvisande svårt att få fram färgerna riktigt. Färgen kallades betong och väggarna är vita. Ville inte ha svart då jag hade det i mitt tidigare vardagsrum. Men som tur är; smaken är som baken ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju finnemang alltihopa! Ska börja med balling i nya karet tänkte jag, hur många ml ballinglösning gick åt i ditt gamla kar per dag?

Mvh Mattias

När jag la ner det så var det knökfullt med sps och då gick det 170ml av varje vätska per dag.

Så en 5liters dunk räckte ca 1månad. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaa... Du gjorde så som du snackade!!! Väldigt lyckad :) Jag tycker att du fick det ihop fort!

Jo jag har nästan jobbat dygnet runt med huset och akvariet nu så nu ska jag sakta in på tempot ett tag. Ville hinna klart innan vi får tillökning i familjen. Hoppas vi kan styra upp en träff innan du åker till finland :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Gillar skarpt att akvariet är byggd som en heltäckande vägg och målad i en rätt ljus färgton, det gör det inte ser klumpigt ut trots att möbeln med överdel är rejält stor och rymmer allt man behöver gömma undan.

Hur tycker du ATB/KZ skummaren fungerar än så länge, är den så grym som många hävdar?

MVH Emanuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Gillar skarpt att akvariet är byggd som en heltäckande vägg och målad i en rätt ljus färgton, det gör det inte ser klumpigt ut trots att möbeln med överdel är rejält stor och rymmer allt man behöver gömma undan.

Hur tycker du ATB/KZ skummaren fungerar än så länge, är den så grym som många hävdar?

MVH Emanuel

tack! :)

Din gamla lecosternon simmar nu i akvariet. I mitt gamla 350 så började den se ut att få det lite trångt men nu ser den mest ut som en femkrona som simmar omkring :D

Lite tidigt att säga om den är så bra som många hävdar. Men visst det kommer en brun fin gegga. Får ge ett utlåtande när den gått ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är fraggkaret/karantän inkopplad. Den kommer fungera som karantän för koraller och kan vi nyköp stängas av från huvudsystemet. Karet är på ca 30l. Det cirkulerar 500l/h genom karet från sumpens returkammare och tillbaks in i sumpen.

Belysningen sköts av en 70w mh med 14000k marinelux lampa.

post-2348-14468916107453_thumb.jpg

post-2348-14468916107646_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...