Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Henric

721-1199 Liter
Henric V2

133 inlägg i detta ämne

Otroligt fint :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapligt :) det tar sig på slätta

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser väldigt fint ut. Vad är det mer exakt för experimenterande du gjort? Har du kvar flavissimusen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, ballsam sa:

Ser väldigt fint ut. Vad är det mer exakt för experimenterande du gjort? Har du kvar flavissimusen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Vissa koraller ville inte färga ut ordentligt, vissa var lite gråa o trista, och cyanon gick till o från. Så jag wxprementerade med näringsvärden upp o ner, nitratttillsatts, spectrat och styrka upp o ned. Vid varje ända på testerna testade jag med lite tillsatser. Och sedan har jag trimmat kalkreaktorn för en medelväg med kh ut och bra genomsnitt på pH över dygnet.

så mycket jobb men lärorikt:)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Henric sa:

Vissa koraller ville inte färga ut ordentligt, vissa var lite gråa o trista, och cyanon gick till o från. Så jag wxprementerade med näringsvärden upp o ner, nitratttillsatts, spectrat och styrka upp o ned. Vid varje ända på testerna testade jag med lite tillsatser. Och sedan har jag trimmat kalkreaktorn för en medelväg med kh ut och bra genomsnitt på pH över dygnet.

så mycket jobb men lärorikt:)

Henric, kör du Balling nu också? Sorry om jag inte hängt med, du har säkert berättat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

10 minuter sedan, jonasroman sa:

Henric, kör du Balling nu också? Sorry om jag inte hängt med, du har säkert berättat det.

Ja, jag kör 1,5dl balling,

har testat o skruva upp doserpumpen för kalkreaktorn mina tester så att varje test har sett att utgående kh har ökat. När ratten hamnar rumt kö 1 så sjunker utgående kh och precis innan det läget har jag stannat. Ska fylla på med argonit nästa gång för o få ut lite mer kh. På detta viset så får jag ett pH i karet på morgonen ca 7:85 - 7:88 och kvällen 8:15 -8:22

Redigerad av Henric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Henric sa:

Ja, jag kör 1,5dl balling,

har testat o skruva upp doserpumpen för kalkreaktorn mina tester så att varje test har sett att utgående kh har ökat. När ratten hamnar rumt kö 1 så sjunker utgående kh och precis innan det läget har jag stannat. Ska fylla på med argonit nästa gång för o få ut lite mer kh. På detta viset så får jag ett pH i karet på morgonen ca 7:85 - 7:88 och kvällen 8:15 -8:22

Ser du inte det som  frestande att slänga ut reaktorn då du ända aldrig kommer bli av med din Balling gissar jag? Så slipper du köra dubbla system? Jag kör som du ungefär, kommer på sikt avveckla reaktorn då det till o med kommer bli billigarei drift med bara Balling om man blandar själv.

Då kommer ph stiger ännu mer, o man kanske rent av slipper divesorb med;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, jonasroman sa:

Ser du inte det som  frestande att slänga ut reaktorn då du ända aldrig kommer bli av med din Balling gissar jag? Så slipper du köra dubbla system? Jag kör som du ungefär, kommer på sikt avveckla reaktorn då det till o med kommer bli billigarei drift med bara Balling om man blandar själv.

Då kommer ph stiger ännu mer, o man kanske rent av slipper divesorb med;-)

Nä kommer inte o slänga ur reaktorn. Jag får så mycket spårämnen ur krossen som jag vill ha. Och balling blir inte billigare. Jag brukar köpa 4-5 liters burkar ändå. Och så gäller det o hitta en spårämneslösning som inte bara består av gissningar. Och den dagen jag köper dina maskiner så tror jag att det kommer o lira rätt bra ihop med min reaktor Fast balling med bra pumpar är fantastiskt smidigt o när doserpumpen för reaktorn går sönder så är det inte kul... så vem vet hur det blir i framtiden:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu