Gå till innehåll

Dax att logga CO2 i rummet


LN21

Rekommenderade inlägg

Inte så mycket pengarna, mest att jag vill minimera underhåll och byte av mediat om jag skulle få för mig att implementera scrubber. Teoretiskt 400 uteluft, 650 inneluft, mediat räcker mer än 1/3 så länge = bra :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, ormet sa:

Inte så mycket pengarna, mest att jag vill minimera underhåll och byte av mediat om jag skulle få för mig att implementera scrubber. Teoretiskt 400 uteluft, 650 inneluft, mediat räcker mer än 1/3 så länge = bra :) 

Oki;-) ja är det som i ditt fall busenkelt så är det förstås bara en ytterligare fördel:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resultat:

När jag o min son sover på andra våningen ligger co2 runt 530ppm. Så fort vi vaknat men ännu inte gått ner steg det lite. Häftigt!

sen när vi gick ner o åt frukost, vara två personer, låg aktivitet, steg det till 600 nåt. Sen gick vi hemifrpn o direkt sjönk tillbaks till 570. Skall bli spännande att se lägsta nivån dvs framåt dan med folktomt hus. 

 

Känns redan som att jag/man har högre halter än vad man tror. 

Stärker indikationen ytterligare att köra CO2-tvätt. 

 

 

image.png

image.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mätte inatt (lyset tänt i sumpen) och medelvärdet med stängda luckor var ca: 1200 i "sumprummet"

Alltså marginellt mer, kan vara ett mätfel kan också bero på saker ja inte mätt. tex vilken är den verkliga luftomsättningen i "sumprummet"

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall mäta i sumprummet sen. För min del är i o för sig det värdet minst intressant för den luften går via CO2-tvätt till skummaren, och resterande vattenyta där är så liten så den betyder nog inte så mkt för CO2-tillförsel till karet. men jag skall såklart mäta ändå, med o utan stängd dörr osv. I huset ser jag nu att min CO2-nivå när huset är tomt en hel dag ligger på  521 ppmCO2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät ute så att du får en referens till där du bor.

ja tycker att dina värde liknar mina, ja hade 550 i badrummet där ingen är men suger luft från "hela huset".

Vi har betydligt mera Co2 inomhus än vi tror.

Ska bara för att det är kul logga en fest vi är på nästa helg.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Henric sa:

Det viktiga är väl vad du har för pH i karet Larry. Ligger du på över 8 så ska du väl vara nöjd.

Helt rätt Henric. Egentligen är ja nöjd med en tillväxt på 90-100 gram Bikarbonat torrt om dygnet. Men allt som för hobbyn framåt tycker ja är kul att testa. Kan ja få ökad tillväxt så varför inte :):) 

 

 

 

2 minuter sedan, jonasroman sa:

För att få ett hum om min CO2-mätares exakthet vädrade jag precis igenom hela huset med samtliga dörrar öppna i 30 min o köksfläkten på max...401 ppm. Ser lovande ut för CO2-apparaten:-)

IMG_9922.PNG

 

Ser ju riktigt bra Jonas :) 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker detta är så roligt, nördigt och intressant.

Vi kan kan ju hitta en ny mätbar utvecklingsmöjlighet med dessa mätare och jämföra våra mätningar för att ge en "normalbild" av Co2 halt i våra sumpskåp och inomhusluft.

 

 

En ny mätning, med ett klart utslag och fundering.

Ja bytte i förrgår 300 liter vatten med ett nytt salt Aquaforest Probiotic reef salt.

I natt hade jag i medel 1300 i "sumprummet" med alla luckor stängda. 

Obs kan vara slump men det kan oxå vara ökad biologisk aktivitet.

 

Vet att både Lasse och Jonas funderar på samband mellan VÄS och Co2 och det vete tusan om ni inte har rätt. 

 

Det får mig att grunna på är VÄS och PH. 

 

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...