Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by lundisen,

Såg igår på reef2reef om micro bubblor i akvariet. Det hela går ut på att nattetid fylla akvariet med micro bubblor som vad jag förstod kommer att transportera smuts effektivt till ytavriningen. Det man gjorde var att ha en syre sten under returpumpen och den transporterar bubblorna upp i karet. Någon som har testat detta? Vore intressant att höra vad ni tror om det.

• Gilla
    • 20 svar
    • 2,3k visningar
  2. Started by Iksero,

Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero

• 0 svar
    • 870 visningar
  3. Hej Kan man köra påfyllningsvatten genom kalkreakorn istället för att ha saltvatten circulerande igenom?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Draedon,

har skurit bort ett par glasremsor från burken som inte satt där jag ville ha dem.. fick bort 99% av silikonet med rakblad, men det är fortfarande lite rester kvar. hur får man bort det? kemiskt ren bensin, aceton (eller dyl) och gnugga elller?

5. Started by Draedon,

hittade denna på Kjell & Co, verkar ju bra. En till påfyllning och en som överfyllningsskydd i huvudkaret (om durson skulle sättas igen tex.) Nivåvakt Velleman K2639 Nivå: 3/5 Orolig för läckande vattenledningar, akvarium, etc ? 87-139 kan användas på 3 olika sätt: 1: Läsa av vattennivån via LED (låg/normal/hög). 2: använd reläet för att automatiskt starta en vattenpump så att vattennivån håller sig mellan låg och hög. 3: anslut en sirén över reläet. Drivspänning: 12-14Vdc / 100 mA. Reläets brytförmåga: 240V / 3 A max. Mått reläkort: 104 x 60 mm. Mått sensorkort: 104 x 25 mm. Men hur fn funkar en sån här? är det en byggsats eller vad? Kan någon diy-människa förklara …

6. Started by jojjen,

Jag får väldigt lite luft från min Schego och sänker man ner syrestenen bara ett par dm klarar den inte att trycka ut ngn luft alls. Jag är inte så hemma på dessa luftpumpar men vad jag förstår finns det ett membran som kan bli dåligt och kan bytas. Är det byte av membran som gäller eller kan man fixa till något annat? Är det någon som vet vart man kan hitta membran till dessa pumpar i Stockholmstrakten?

7. Started by andreassofus,

Hej! idag ska jag beställa saker från pwss. bland annat en saltmätare, men har ingen aning om vilken. någon som vill tipsa om en som funkar? den ska helst va så billig som möjligt men ändå fungera. /Andreas

8. Started by nickej54,

Har installerat min reaktor och har en del funderingar... Skall cirkulations pumpen gå konstant eller skall man köra den på timer? Började med timer men jag märkte att pumpen inte alltid startade. Ungefär vilken tidsintervall kör man CO2? Andra bra tips?

• 22 svar
    • 3,9k visningar
  9. Hej. Jag har 2st. 20W Deltec UVC som jag ska koppla in i mitt kommande akvarium, och tanken först var att sätta dem parallellt med varandra, likt de man kan köpa färdiga, men sen slog det mig att det kanske blir större effektivitet ifall man kopplar dem i serie, så att man maximerar bestrålingstiden. Vad tror ni andra om denna lösningen?

• 19 svar
    • 1,9k visningar
  10. Started by Conny,

är det någon som har eller vet något om aqua exel reactor SR 60S? kan det vara något att ha?Kom gärna med synpunkter, för och nackdelar. Mvh Conny

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  11. Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså

• 3 svar
    • 802 visningar
  12. Jag går i tankarna att använda en BTN modul att skapa min överrinningsbox. Tycker att de glasvarianterna som finns är mindre snygga. Min åsikt Någon som har erfarenheter med BTN modul? Den ska alltså vara i akvariet o inte box på utsidan (förtydligande) /Freppo

• Gilla
    • 1 svar
    • 920 visningar
  13. Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…

• 2 svar
    • 656 visningar
  14. Started by Twik,

Jag ska montera ett 39W UVC i taket på sumpskåpet och även ha en algreaktor där i (utanför sumpen). Tänkte sätta i en egen pump till dessa i sumpen och undrar om man kan ha dessa två på samma pumpslinga efter varandra? Finns det någon nackdel med det och spelar ordningen någon roll?

• 0 svar
    • 392 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger

• 11 svar
    • 829 visningar
  16. Started by e-mu,

Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.

17. Started by Jocke,

Tjenare! Vad använde ni för något när ni slamsuger era kar?. Någon som har en briljant lösning. Jag har inte något bottensubstrat. Vill bara få bort damm och små skräp. Vill slamsuga utan att man byter vattnet, man leder tillbaka det slamsugna vattnet till karet. MVH Jocke

• 3 svar
    • 1k visningar
  18. Started by uffe2,

Finns det någon som har ett fungerande Aqua Light nitrat filter med svavelsubstrat? Frågan har varit uppe förut (inte av mig), men fick då inga positiva svar!

• 0 svar
    • 943 visningar
  19. Started by MattiasN,

går det att montera Deltecs uv-c stående med ena sidan i vatten? Har för mig jag har läst någonstans att ena sidan är vattentät?

20. Started by Darth Vader,

Vart kan man limma om ett akvarie i Malmö. Någon som vet. /R

21. Started by Freddi,

Jag undrar lite om fördelar och nackdelar med att använda Ozon. Och om det är några få eller många som använder detta i sina akvarium.

• 2 svar
    • 2,5k visningar
  22. Started by <<JOHAN>>,

Nu har jag fixat till botten i mitt akvarium (efter ett litet miss öde) Så här kommer nästa fråga. Karet är 2m långt och ska stå på en reglad konstruktion med en mdf skiva på, nu är det så att det är ett akvarium med aluminium lister runt om. Har nu fått olika råd angående om jag ska ha en 10mm cellplast skiva under karet eller låta det stå direkt på mdf skivan. Har även cellplast skivor som är 30mm kan det vara bättre än dom som är 10mm?

• 11 svar
    • 4,9k visningar
  23. Jag har tänkt å ha 2x39w UVC till mitt 600 liters system. Jag har fått för mig att desto kraftigare desto bättre! Men är det så? Det finns ju en hel del dyra fiskar och vill man då chans med något som inte håller måttet eller hur vet man? Hjälper det inte med uvc så behöver man ju inget, men hjälper det... så kan man väl spara en hel del pengar på att man får ha friska och levande fiskar eller? Tänker jag fel? Rätt eller fel, bra eller dåligt med UVc? Era åsikter/erfarenheter tack!

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Blåbert,

Finns det någon annan produkt än Tunze 8555 för att styra så att ROn går av och på automatiskt? 8555 verkar kräva att man dessutom köper till deras switchade uttag så notan hamnar väl på en bra bit över 2000... Eller missar jag nåt?

25. Started by Dimorb,

Vilken storlek/mängd på watt rekommenderar ni till ett 2000 liters akvarium? Vilka märken rekommenderas? Någon som har prövat Aqua nova? /Andre.

• 1 svar
    • 575 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.