Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag undrar om det går att bygga en sump i akrylplast och hur tjocka skivorna bör vara? Sumpen ska vara ca 85cm lång och 43cm bred och ca 35 cm hög. Mvh Mikael
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Jag tänkte börja med att säga att jag söker grejer till ett sötvattensakvarium så om admin inte tycker att jag har något här och göra så får hen ta bort mitt inlägg. (Men jag kommer gråta en skvätt) Jag håller på med ett projekt att starta upp ett malawi-kar med sump. Anledningen till sumpen är att jag vill öka vattenvolymen, gömma utrustningen, ha snabbväxande växter och kunna bygga ett stort fluidiserande sandfilter så jag kan belasta karet hårt. Så, nog med artighetsfraser and down to business. Det jag behöver hjälp med av experterna här är pumpningen av vattnet upp och ner från sumpen till karet. Pumpen som pumpar upp vattnet kommer bli en Eheim compact 5000+, Hur…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid
-
- 2 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! Vilken sorts plast skall man använda sig av? Har hört olika.. "Freon-fri PVC" och vanlig pvc, Vad? Limma ska man göra med? Tangit-lim? Säljs det fortfarande i sverige? Tomas.
-
Fler funderingar runt denna fråga. Returvattnet, alltså det ej renade, skulle det gå att leda detta tillbaka ned i brunnen, eller är det olämpligt? När det gäller kommunalt vatten spelar det ingen större roll om man häller ut vatten, men när det gäller egen borrad brun så kan det ju vara skadligt i längden då det kan påverka vattentillgången för den normala förbrukningen. Nu handlar det väl inte några stora mängder vatten, men jag vill ändå iaf ha lite åsikter. Är det ett tillräckligt spill från en Osmos för att det skulle kunna påverka helt enkelt?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hittade en Ok lösning på rördragning. Man blir lite sugen på å limma igen.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skulle koppla in min UVC idag.. Tyckte den lät lite betänligt när jag tog upp den.. Och när jag skruvade isär den så besannades mina farhågor.. Glasröret som sitter i mitten var sprucket i ena kanten (Hur nu detta är möjligt när det har suttit i uv:n hela tiden..) Frågan är nu om man köper en ny enhet eller om man kan beställa detta glasrör som en reservdel. Antar att det är simonstorp som är generalagenter i sverige. Bifogar även bilder på eländet.. Höjden av otur är att jag har en nyinförskaffad palett som har fått vita prick och att det var därför som jag skulle koppla in uv:n.. ..
-
Hejsan! De märkliga frågorna bara sprutar ur mig idag. Undrar oom någon har tips om skyddshandskar som kan användas i akvarium. Syftet med handskarna är att kunna arbeta i ett kar med en mantis räka i. Har blivit tveksam till att stoppa ned fingarna i ett mantis kar efter reaktioner från individer här på SG . Mvh Thomas
-
Är ju som många av er nog redan vet i startskedet av ett 540L+220L system. Kommer bestå av mestadels SPS, men kommer även finnas LPS och mjukisar i mindre skala. Det jag är ute efter är att det ska gå så lättsamt å underhållsfritt som möjligt. Gör inget om jag behöver fylla på vätska säg 1-2 ggr i veckan, eller skaka(?) reaktorn om det behövs. Min fråga är då till er mer inbitna saltisar, vad borde jag satsa på och varför?. Balling känns som att det kommer bli dyrast i slutändan med alla vätskor. Inköpspris för det hela verkar vara rätt jämnlikt, självklart räknar jag in doserpumpar då. Kalkreaktor vet jag inte så mycket om faktiskt så lite tips skadar inte. // Nordin
-
-
Akvariedator + webcam + Camövervaknings app på iphone låter billigare och smidigare? Sent from my iPhone using Tapatalk Moderator's upplysning: De 6 första inläggen är utrutna från denna tråden:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=40546
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har kört min tunze osmolator i några månader nu. Fungerar överlag bra men blir inte riktigt klok på hur sensorn för avstängning fungerar. Första veckorna stängde den pumpen så fort den lilla "tippen" var under vatten vilket verkar korrekt enligt manualen. Nu är det ibland när tippen försvinner, ibland när halva sensorn är under vatten och två gånger har jag vaknat mitt i natten av varningssignalen på nödstoppet då sensorn inte alls har fungerat. Sensorn sitter i ett lugnt hörn av min interna sump och påfyllningen ute i visningsdelen. Kan inte se att den ser skitig ut när det inte fungerar. Annars skulle väl det kunna vara en rimlig förklaring?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Är det någon som testat deras doser pumpar ? Är det skräp eller något man kan lita på ? http://viewitem.eim.ebay.se/MC03M-Dosing-pump-Peristaltic-pump-for-aquarium-lab-/160905179238/item
-
- 24 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag är en nybörjare vad gäller saltvatten. Har nyligen startat upp ett 54 liters akvarium och till en början fanns en del problem som nu är lösta nu är jag sugen på att göra en sump av ytterligare ett 54 liters akvarium, tanken är att jag i framtiden ska kunna använda min sump till ett större kar! Har läst och läst och läst.....verkar ju finnas 10.000 olika lösningar på sump! En utav mina frågor är, kan jag ha en typ av droppfilter i första facket där vattnet från mitt akvarium kommer ner? och isåfall vilka olika typer av filter ska jag ha isåfall? filtervadd? aktivt kol? "mackaroner" mm? i nästa fack hade jag tänkt ha skummare följt av en bubbelfälla och…
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Tycker att bruksanvisningen är lite rörig. Om jag håller inne SET så kommer först riktvärdet. Detta ställer jag till 28. Så trycker jag på SET igen, då kommer differens värdet. 1 verkar minsta man kan slå in ? Jag vill att värme / kyla ska börja tidigare, dvs innan det hunnit sjunka eller stiga en hel grad. ( I mitt fall verkar värmen slås på först när tempen sjunkit till 27, för att sen värma upp till 28, stänga av och sedan dalar det till 27 osv ) Upptäckte att man även kan ställa in ngt genom att hålla in PIL UPP ( Satte denna på 28,2 ) PIL NED ( satte denna på 27,8 ) Är detta den inställning jag söker ? Tack för er hjälp !
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej, Har en coralife osmos som jag köpte -99, jag har ej kört med den hela tiden men pinsammt nog jag har inte bytt membran sedan den var ny !!! Jag vet , det är dålig stil :-) Nu har jag börjat få mer och mer alger så jag anar ugglor i... membranfiltret. Hur ofta byter ni membran? Nu till min egentliga fråga, vilka är det som säljer coralife idag? Vet ni nån butik, webshop? Eller, ska jag köpa en nyare anläggning i stället (en membran går väl på 800-900 antar jag, en ny mindre anläggning 1200)? Tacksam för tips och synpunkter Simon
-
Någon som har nån kommentar om denna regulator? Det är en regulator för Livsmedels-Co2..
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har precis börjat blanda osmosvatten för första gången =) Jag har en AN antarctica och funderar lite över två saker: För det första "gnäller" (låter) osmosen ibland lite, är det normalt? Sen är jag osäker på vattentrycket... kan ett för högt vattentryck skada osmosen? Det står att den skall fungerar mellan 3,5-4,5 bar men jag har inte möjlighet att mäta trycket i kranen. Nu har jag kopplat den på duschslangen i badkaret och vågar inte skruva på vattnet för fullt. Jag använder mig av kallvatten då jag förstått att det är bäst!? Är det att fördra att ha så lågt flöde genom osmosen som möjligt men som ger vatten eller är det ofarligt att skruva på max? tacksam för svar! …
-
- 24 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt nitratfilter igång i två veckor.I dag har vi haft ett åskväder ute på Värmdö,till följd av ett strömavbrott som varade ungefär 30 min.Hann ej hem förens efter en timme.Har ett relä på mitt nitratfilter så att det hadde ej startat.Tänkte att jag skulle mäta vattnet för skojs skull,jag fick en chock.Nitrit över Fyra likadant Nitrat oxå över Fyra.Nu till min fråga.Bör jag spola igenom filtret eller ska jag låta det droppa i en hink så att filtret spolas genom en droppe/s,om man låter det droppa slipper man en omstart på filtret då.Mvh Kjell
-
Hej, såg några väggakvarier på en zooaffär och fick lite saltideér. Tror ni att det går att göra nått snyggt i revväg även med total avsaknad av djup? Det minsta var på 70L och c:a 2dm djupt. Tror att det går att få in en dubbel T5 ramp. mvh Mattias
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan. Jag skulle vilja skaffa någon form av pH-styrning till min Deltec Ca-reaktor för att slippa att manuellt justera pH´t i reaktorn. Har kollat lite på denna: http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=phregler-mit-zubehoer-p-111&cName=mess-und-regeltechnik-c-25 Verkar vettig, men problemet är att det i mina ögon ser ut som om proben inte får plats i reaktorn. Hålet för proben är inte särskillt stort. Hade jag haft pengarna hade jag givetvis köpt en GHL med alla prylar till. Går att köpa komplett paket för Ca-reaktorstyrning för runt 4500kr... http://www.aquapro2000.de/MeasuringRegulating/Aquarium-computer/GHL/Computer/GHL-ProfiLux-Plus-II-Profiset::…
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har haft Profilux igång i över ett år och varit riktigt nöjd. Dock så har jag nu fått stora bekymmer med att Switcharna verkar påverka varandra. När exempelvis kalkreaktor på S3 går igång slår även S4 igång. Jag har testat att nollställa den, men inte lagt in nytt firmware, då denna installation inte vill utföras korrekt. Observera att problem dök upp innan jag pillade på firmware uppdatering. Tror jag blir tokig!!! Någon som varit med om liknande problem?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena! Har funderingar på ett Uv filter men, idag kör jag utan sump och kör med Juwels skimmer 3.0 orginal huset till filtret har jag aktivt kol i och fosfat påsar, är inte helt sugen på sump även om jag ibland känner att det skulle behövas, men eftersom jag vill hålla kvar vid utseendet på karet så undrar jag om ni har några tips på hur man kan göra. Jag vill ju ha kvar "locken" så att toppen ser ut som innan, där är ju nerskuret i blasten på bakstycket både på vänster och höger sida till kablar och tunnare slangar, men hur skulle det vara smidigast för att köra Uv filter utan att ha tjocka rör eller kopplingar som hänger överallt?
-
- 7 svar
- 2k visningar
-