Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hittade denna när jag surfade runt, verkar vara verkligt läcker. Läs mer här: http://glassbox-design.com/2010/ghl-profilux-touch/ samt här: http://glassbox-design.com/2010/profilux-touch/
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har sett flertalet ORP-meters/controllers (redox) som även är kombinerad Ph-mätare, dvs dubbla anslutningar och därmed dubbla prober. Förutom det uppenbara att man kanske skippar "ännu en controller" för Ph... finns det någon uppenbar fördel med detta? Hänger dessa ihop på något logiskt vis jag inte har klurat ut ännu?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hade egentligen tänkt ansluta rör till mitt deltec uvc men tanken slog mig..... Hur fasen ser jag om UV:et lyser om jag har pvc kopplingar istället för dom vita slangkopplingarna? Kanske bättre att köra med slang och ansluta med pvc-slang limdel? Mvh Kim
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
-
Ni som använder kalkvattensmixer, kör ni denna med nivåkontroll? Kör ni med den dygnet runt? Har ni en doserpump eller kör ni medby pass på en vanlig pump? Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.
-
- 1 svar
- 834 visningar
-
-
Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?
-
- 1 svar
- 723 visningar
-
-
Jag har en liten 11w uvc anläggning till mitt kar, (köpt begangnad) behöver man byta uv lampan eller liknade? isåfall efter hur lång tid?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs? Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55. Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs. Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75. Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ???????????????? Jag förstår självklart att ju större desto bättre. Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm…
-
- 1 svar
- 792 visningar
-
-
Kan man ha eremiter i sumpen som städare? har ingen belysning till sumpen.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kör med kalcium reaktor och har för lågt PH i huvudkaret. Min tillväxt har ökat enormt mycket sista tiden och en större reaktor måste nog köpas snar. För att hålla minna värden i rätt nivå så går co2 igång 06,00 - 20-00 med en co2 på ca 6,00 Har en reducering kammare som går direkt till inloppet på skummaren för att få bort överliven co2. Men mitt PH är ca 7,7 i visnings karet. Vill gärna få upp mitt PH till mins 8,0 Tror jag fått en nedgång i tillväxt i minna LPS på grund av för lågt PH ? Om jag skulle köpa en till reducerings kammare hur ska man koppla ihop dem ? Alltså min tanke är om jag för mitt vatten igenom en kalk bedd till så sängs mitt PH lite till. Har sett någ…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!
-
-
Om man vill renovera en magnet kan man då använda ett kardborreband som putsyta. Tycker att den som sitter på min ser precis ut så. Eller fins det risk att ett kardborreband repar?
-
- 1 svar
- 788 visningar
-
-
-
Köpte för länge sen en foderautomat. Den heter Chef och tillverkas av italienska ferplast. Hade inte så stor användning av den då, och nu när vi skulle vilja använda den till nya karet, så har vi tappat bort manualen. Är det någon som har en likadan som kan förklara hur man programmerar den? Här är känken till produkten på deras hemsida: http://www.ferplast.com/marexeng/products/technicalcomponents/tabid/137/Category/176/Default.aspx#
-
- 1 svar
- 935 visningar
-
-
Vad ska man ha för dimesion på röret till och från sumpen på ett 960 liters och hur stark returpump? Har funderingar på att ha 32 rör,ena röret (returen) kommer att bli ca 4meter och det andra 1,5,helt tokigt eller?
-
- 1 svar
- 957 visningar
-
-
Kommer till hösten förmodligen börja handla och bygga inför ett nytt kar. I mitt nuvarande så kör jag med manuell tillsättning av ca, mg och kh buffer, och det är ganska pilligt att få värdena riktigt stabilt + att det är rätt jobbigt. Så i nästa kar blir det nog en kalkreaktor, för den tar väl hand om alla dessa problem? Frågan är då vad man behöver, så vitt jag förstått det ska/kan man köra med: Kalkreaktor magnetventil ph dator co2 tub Är det något mer som behövs? Hur reglerar man "mängden" av ca, karbonater och magnesium i karet?, mha att köra kalkreaktorn en viss tid per dag? Sen en till, antagligen dum, fråga, vad gör en kalkmixer för nytta och är det rekommenderat …
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Är det någon som har provat denna modell. Och i så fall vad tycker ni? Jag har ett 20L Nano utan skummare tänkte att det kunde vara käckt att komblementera med en Ozon generator. Då jag inte heller har någon UVC. http://www.fish-street.com/weipro_et50_ozone_0_5mg?category_id=0&search_string=ozone&search_category_id=0 Tacksam för råd!
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Jag har kört min tank i snart ett år nu och tänkte skaffa en doserpump. ATIs 6kanaliga verkar klart billigast men har hört att den hänger sig ibland, nån som har koll på om detta stämmer. Och betala 4-5 tusen för en GHL känns inte helt aktuellt. Nån som har förslag på någon bra doserpump till vettig kostnad?
-
- 1 svar
- 715 visningar
-
-
Kan nån snäll person länka mig till information om biopellets i stora akvarium. Eller om nån här har bra erfarenhet. Mvh Thomas
-
exempel1 exempel2 Tydligen finns det hinkar som går att fälla ihop, någon som provat? Kommer de inte att kollapsa och släppa ut allt vatten så fort man släpper handtaget? Verkar praktiskt om det fungerar eftersom man lättare kan stuva in en hopfälld hink i akvarieskåpet...
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
Någon som vet eller kan räkna ut vikt på ett 39 watts (40watt) uv-c filter från deltec med måtten 920mm x 100mm x 140mm när det är fullt med vatten? Filtret i sig väger ju inte så mycket men vill ha en uppskattning på hur mycket det kan väga med vatten i. Det är ju cylinderformat (nästan). Tänkte fästa upp en hållare till hyllplan och lägga filtren snett på den hållaren men är lite rädd för att det inte skall hålla. Kan skruva in i en plyfa på 2 cm.
-
- 1 svar
- 553 visningar
-
-
Hejsan Tänkte bara att lägga in en länk där några tyskar byggt sina Akvarium i Playwood/trä Byggt stommen i trä plastat in sedan med Glasfiberväv å sedan framrutan i Glas så klart. Länk: http://www.holzaquarium.de/gfkbecken.htm Klart mer prisvärt ifall man skall bygga ett stort akvarium. Bättre att lägga pengarna på en bättre framruta. Dagsläget på glaset är ju grönt och får ja så som det ser ut idag. Glaset Optiwhite är helt vitt å inga ljusbrytningar så det är detta som är den bästa framrutan tycker jag... __________________ MVH Christian wrang.com