Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Text meddelande från ditt akvarium - Världs omtäckande, allt under kontroll! Dina vattenvärden skickas med SMS till din mobiltelefon Då man kopplar in denna enhet till iks aquastar eller iks aquastar midi system, kan ens värden skickas till din mobiltelefon vart du är i hela värden via SMS. Om något värde når max så skickas detta som ett sms automatiskt till din telefon Extra inkoppling: Andra externa enheter kan kopplas in på IKS SMS modul och skicka dessa vidare så som rök, Vatten eller rörelse dektektorer eller ens Huslarm kan kopplas in på de digitala ingångarna så går nått fel så skickas ett SMS till din mobil http://www.iks-aqua.com/html/engl/fernueberwachung.php h…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Min enda kirurg dog, trist. Då behöver jag ju inte uv-t längre. Jag vill dock gärna ha flödet från den pumpen trots att det var i den kirurgen hamnade fast jag hade skydd för insuget. Kan jag bara släcka lampan och låta pumpen pumpa på? MVH BA
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tänkte slänga in denna i vodkatråden då nuvarande resonemang passar in men beslutade mig för ny tråd då jag har några personliga funderingar som jag tycker kräver det... Får ursäkta om det är rörigt med att det är spontan brainstorming... Har kört vodkametoden i 1.5 år nu med mycket goda resultat. Med sprit av billigaste variant... Som nitratreducerare är den,som även andra skriver, outstanding... Kör även med ett ADN 75 nitartfilter konstant... Då nitraten jävlats med mig tidigare har detta varit ett bra val då jag kombinerat filtret med en inte allt för stark vodkadosering. Tanken, förutom att ge filtret en knuff på vägen i nitratreduceringen, har varit att stävja nitr…
-
- 103 svar
- 16,8k visningar
-
-
Jag här en återkommande mardröm: att akvarievattnet hamnar på golvet och att påfyllningen inte fungerar när jag är bortrest. Den första nojjan hanterar jag genom att inget vatten lämnar akvariet (inbyggd sump). Den andra tänkte jag hantera med att använda en backup system. Tunze Osmolator 1 skall få pumpa osmosvattnet genom kalkwassermixern och är den primära påfyllningen. Den andra skall ha en sensor som sitter en aning djupare i vattnet och kopplas på när nr 1 lägger av. Pumparna till Tunzen tycker jag verkar ytterst opålitliga. Finns det något alternativ till dem? Dessutom lägger backventilen mellan pump och kalkwassermixern av ibland. Finns det någon riktigt …
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Vet att de hade en osmos på triton tidigare för runt tusenlappen, nu har jag väntat några veckor men de verkar inte få in den. Någon som vet vart man kan få tag på en osmos i samma prisklass? Jag har kollat runt lite men de billigaste jag hittat har legat på ca4000
-
- 10 svar
- 2,8k visningar
-
-
Kommer investera i en överrinningsbox med kapacitet runt 2000 l/tim, och dessa två är de mest intressanta jag hittat. http://www.sewatec.de/lng/en/schuran-flowbox.html http://www.sewatec.de/lng/en/grotech-overflowbox-perfectreef.html Någon som har erfarenhet av dem och kan jämföra?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har idag en sump, en väligt enkell sådan. Har ritat i paint. ( är inte duktig så jag hoppas ni förstår. ) Jag har ett extra kar som bara ligger idag och skräpar. Funderade på om jag kan använda denna till en extra sump. Jag vill på ett enkellt sätt koppla samman dessa och få snurr på vattnet. Det jag vill göra i den nya sumpen (2) är att odla alger (bra sådana) i ett fack, sen kanske göra en bubbelfälla innan vattnet går tillbaka till karet. Har lite olika möjligheter här. Kallar den befintliga sumpen med skummaren för 1 och den nya för 2 Skall jag göra en genomföring mellan sumparna där cirkullationspumpen är idag och då flytta glasskivan i 1:an så den skiljer sum…
-
- 22 svar
- 3,2k visningar
-
-
Använder denna till alltmöjligt. Delar foderkuber ,knäcker musslor, bryta delar från LS till fraggar har även fraggat en hel del koraller den tål att man tar i. Jag tycker den är hur bra som helst. Bara använda fantasin. Det är en krabbtång som man använder för att knäcka krabbklor med. har använt den 6 månader inte en rostfläck. Jag är inte noga med att skölja av den i sötvatten. Tror dem är gjorda av syrafast rostfittstål eller liknande gjorda för att tåla salt då det är en del salt i krabbklorna. 29kr gav jag för den helt suverän.
-
Jag har ett juwel lido 120 och känner att jag behöver uvc då jag har en doris där i som får lite prick då jag städer eller grejar på i akvariumet. vill ha tips på hur jag ska få in ett uvc i mitt akvarium då jag inte har sumt eller ytterfilter. Hade viljat ha en lösning på ha uvc inne i akvariumet gärna i filterbehållaren som juwel har då den finns kvar så man kan dölja den. hoppas någon kan hjälpa mig ? och vad för watt dom bör ligga på
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?
-
- 1 svar
- 746 visningar
-
-
-
I staterna är GHL doser 2 ute på marknaden. Är lite osäker om den finns i Sverige? Någon som köpt. Alternativet till GHL är förståss Kore 5th som verkar väldigt bra. Men som jag förstått det så kommer man kunna kontrollera/övervaka GHL doser 2 från en webläsare. Då kan man ju ha kontroll över temperatur och dosering från sommarstugan. Vad jag förstår är detta inte möjligt med Kore5th? Tacksam för all input om detta.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, jag söker någon som använder IKS SMS modul. Jag skulle vilja veta hur väl den fungerar, vilken telefon ni använder till den, åsikter, m.m //Markus
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har tittat runt lite bland säljes på forumet på olika typer av UV-C och vet inte riktigt vad man ska ha till ett 200 liters kar? watt eller typ av UV-C De råd jag fått från en kille på en av djuraffärerna i stan är att titta på priset på lysrören mer än priset på själva UV-C:n för det kan bli dyrt i längden. Vad är det för priser på olika lysrör? har inte alla UV-C samma rör? Tack å hej /Johan
-
Hade tänkt använda min fluval ytavrinning ner till sump, funkar det? Akvariet är inte borrat. Tänkte ha en 1800l returpump i sumpen
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Om man inte kan mäta någon nitrathalt längre, ska man då koppla loss filtret el låta det gå? Filtret består av svavelbaserade kulor) Om man kopplar loss filtret ska man då spola igenom det m RO vatten & sedan öppna det & låta kulorna torka?
-
-
Hej ! Finns någon som är duktig på att installera Tunze 3155 (vattenpåfyllning) ? *ersättning utgör ! Bor du nära Handen-Farsta kan du dessutom få sjuss,själlv bor jag i Skogås.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Tror detta kommer att funka? Returen tas över kanten på akvariet. Vill inte ha så mycket hål samt liten avrinningsbox. Akvariet.pdf
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hur långt ifrån reaktorn kan man ha co2 tuben? kan nan lägga 10m slang i taket och ha nål ventilen nära reaktorn. så man har tub o regulator i pann rummer och lägga slangen i taket in till akvariebänken där man sätter magnetventil o ph controllern och nålventilen intill resktorn?
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har ett Red sea max e 170 och en hemmabyggd sump. Mitt problem är att Varje gång jag startar systemet och öppnar rören, hittar balansen så funkar inte vatten nivå skillnaderna. vattnet rör sig uppe i facket bakom akvarier och inte nere i sumpen i sista facket vart ato är sensorn är installerad. Jag tvingas att använda retur röret som en barriär för att få rätt vatten nivå i karet och sumpen bara på detta sätt kan jag ha en stadig nivå så att ato sensorn känner igen att vattnet avdunstar. Detta resulterar i att jag inte får ett "fall" bakom karet och jag får en olje hinna på toppen av akvariet samt fel vatten nivå där uppe. Jag förstår inte riktig…
-
Hittade lite trevliga länkar just om Zeolith/Zeolit Fler att fylla på då jag tycker att intresset finns där men ej vetat hur man skall gå tillväga och hur det skall skötas.... http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=1759 http://www.iaquatic.com/ DIY ZEOreactors
-
- 0 svar
- 960 visningar
-
-
Fick idag mitt uvc med bussgods som jag hade köpt här på guiden. Lampa och skyddsglas var krossade. Märkte inte det förrän jag hade öppnat. Kan man köpa nytt och vart? Blev lite sur, han kunde ju lagt lite papper i kartongen åtminstone.Hela grejen låg löst i kartongen:( Eller är det lönt att ringa bussgods och klaga, men där var inga lappar med ömtåligt eller glas märken... trist sånt här MVH Max
-
Varför startar inte mitt Nitratfilter? Jag har ett Aquacare nitratfilter ADN 75 till mitt 450liters kar. Jag har tagit bort så att jag har ca 1 och en halv decilliter svavel kulor i det. Och har kört igenom 1 droppe vatten per sec i ca 3 veckor utan att nitrat halten har börjat att sjunka. Filtret är avluftat och kranen sitter på invattnet. Vad kan det vara för fel?.
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-