Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Funderar på att köpa ett Aqua Medic Percula 120 och jag vet att dom har ett filter med bioplastbollar, min fråga är den att är det inte bara att kasta ut dom där bollarna och satsa på nåt annat i det utrymmet eller är det nåt att ha? Jag har fått för mig att det inte verkar vara speciellt effektivt eller har jag fel? __________________ MVH Christian

• 6 svar
    • 865 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Står mitt i mitt nya kar och funderar på ytavrinningen det finns ingen i stan som kan borra i den dimision som jag vill ha men jag läste någonstans här på forumet om någon som hadde gjort det själ med ett kakel borr eller liknande. Är det nån av er som har några erfarenheter av detta. /jimmy

• 7 svar
    • 2,2k visningar
  3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Skall bygga om min sump å flytta ner den under akvariet. Skissade på en sump och undrar nu om det är någon som vet om systemet med algfilter funkar? Har sett det på nätet men kommer ej ihåg riktigt vad det heter, nån som vet... Från ytavrinning till algfiltret. Från algfiltret´s sludel så rinner det ner i Mangrove"träsket" å sedan vidare till LS högen å sedan till skummare å retur pumpen till karet. Förbättringar å ideer mottages tacksamt

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu har jag äntligen bestämt mig för hur jag ska ha mitt nya kar, det blir L2000 B800 H700 i 12mm glas på sidorna och 15 i botten, fronten får bli i diamantglas (dyrt som fan men det verkar ju vara värt det) nu till problemet, ytavrinningen. det klasiska är ju att borra i ett hörn men jag tycker verkar dumt då det blir störst tryck på botten glaset och man äventyrar den näst dyraste glasrutan då det borras. därför funderar jag på att borra i ena kortsidan en bit upp och sedan bygga en box med kam. vad tror ni om det? det andra är om jag ska ha ett eller två hål och vilken dimension det ska vara på det/dem. det finns ju 32, 40, 50, och 63, nu har jag inte sett några må…

• 27 svar
    • 2,2k visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Skall börja fylla mitt akvarie och jag har två frågor. Hur hårt skall jag dra åt utloppsventilen på osmosen?, kanske svårt att svara på men någon kanske har en vägledning? Jag har köppt två st plastdunkar för dricksvatten på Coop, dom luktar väldigt mycket plast. Är det farligt att börja fylla dessa direkt med osmosvatten, som sedan självklart skall ner i karet? __________________ Nybörjare på 450l

• 6 svar
    • 954 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag tror att jag kommer att få problem med vattentrycket till mitt osmosfilter i huset jag köpt, det är nämligen självtryck från en brunn som är belagd på berget bakom huset. så nu funderar jag på hur man mäter trycket i vattenledningarna och hur stort tryck ett osmosfilter behöver. sen när jag konstaterat att trycket är för lågt hur gör jag då för att öka det? __________________ /Peter G

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Får väl börja med att tacka för en fantastisk sida, mycket lärorik. Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa ett saltvattensakvarie, och har kollat runt lite. Jag är inte så där speciellt intresserad av att bygga själv( vissa saker får man kanske bygga själv så som sump och annat) så jag har tittat runt lite i akvarieaffärer här i STHLM och även på internet och har sett Deltec och aquamedic som verkar intressanta. Min fråga är vilka som är bäst ,och vad måste man inhandla extra utöver den utrustning som följer med karet (givetvis finns det hur mycket teknik som hellst men det nödvändigaste för att komma igång menar jag), var hittar jag dessa kar till bäst priser…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag undrar om någon kan komma med en ungefärlig gissning om hur mycket pengar strömmen till ett saltvattenskar med lagom med utrustning bla annat MH blir??? kanske en svår fråga men nån som kan säga vad dom har ungefär , tänker främst på ett akvarium på ca 500 liter och uppåt! Mvh jimmy __________________ jimmy

• 2 svar
    • 901 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?

• 1 svar
    • 831 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven? /johan

• 2 svar
    • 771 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan är det någon som kör med detta? De borde ju vara ett ypperligt komplemment till akvariet med att ta hand om rengöringen!? Tipps & ideer. __________________ MVH Christian wrang.com

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hade strömavbrott i typ 1,5h idag, man blir ju ganska nervös ganska fort för karet. Har för batteri backup har disskuterats för inte så länge sen men hittar inte det... Det skulle väl kunna räcka att ha nånsorts batteribackupsom kan driva en av cirkulations pumparna nån timme eller så? Har för mig att kontentan av förra disskutionen var att det var ganska dyrt och omständigt? Mvh Mattias

• 6 svar
    • 702 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag tänker ansluta 2 st 120-150l kar till min sump för att dels köra DSB i det ena och odla Caulerpa i det andra och behöver då bygga en ställning till detta. Frågan till forumet är om någon vet var man kan köpa de här kryssen till fyrkantsrören som man bygger ställningarna med? /Kaj

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som kör med kröktpvc eller en grov slang mot bakrutan för att på så sätt enklare kunna gömma ytavrinningen i ett borrat kar? Svårigheter att rengöra? Har så grunt kar att jag inte kommer att kunna stapla framför om röret går rakt upp... __________________ /Mvh Johnny

• 15 svar
    • 1,1k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag undrar vilken diameter jag ska hapå PVC-rör till mitt750-lite __________________ DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej.... Hade tänkt mig att bygga en akvariemöbel själv!! Tycker att de möbler man kan köpa är mer som bänkar och kanske inte alltid så snygga. Är det ngn som vet ngn bra sida eller affär som säljer akvariemöbler? Ev. ngn sida där det finns förslag på snygga möbler att bygga själv?? //Micke

• 1 svar
    • 968 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur är pumpfunktionen på en sump uppbyggd? Hur anpassar man mängden vatten som skall pumpas tillbaka till akvariet i förhållande till mängden vatten som pumpas/med hävertkraft kommer till sumpen? Om invattnet inte stämmer överens med mängden som pumpas ut kommer ju sumpen att bli torrlagd/överfylld!! Hur löses detta på enklast sätt?? /David

• 6 svar
    • 696 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Har köpt ett nytt fint saltkar nu med en massa tekniska tillbehör. Undrar bara om UV filtert alltid ska stå på, eller om det ska vara igång ändast när jag sätter i nya fiskar eller liknande.

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 739 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

ska köpa ny mh i helgen 250 w för övrigt..den jag har nu e på 10000k.. funderar på att köpa den nya på 14000k.. nu vill jag höra för och nackdelar på dessa lampor.. alltså vilken föredrar ni och varför..mvh

• 2 svar
    • 694 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som köpt denna UV-C från Deltec Deltec UV-C T5 Sterilisator Var himmla smidig då man såg den __________________ MVH Christian wrang.com

• 6 svar
    • 1k visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nån som kör med denna modell? Har köpt en sådan här å den funkar bra men hur får man den att vara helt tyst!!! Är ett klukande när den sväljer vattnet i 32mm röret. det är ju en slaggs "lock" som sitter ovan röret å det är denna som suger åt sig å på så sätt får ett kluckande ljud Tar man bort detta "lock" så blir det ändå ljud men då mer som en virveljud Hoppas att någon med denna modell kan hjälpa mig!! __________________ MVH Christian wrang.com

• 27 svar
    • 1,9k visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes

• 9 svar
    • 864 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej på er!!! köppte en dupla calcium reaktor i lördags med ph kontroll mm..... min fråga är till er 1.hur många bubbler per minut ska det bubbla 2.vattnet com rinner genom reaktorn ska det droppa ut eller ska det rinna ut? 3.ph kontrollern slår till vid ph 7 är det rätt eller ska man ändra det det vad inställt på 7 original vet ej om det är rätt!!! tacksam för svar//hedan

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas

• 2 svar
    • 832 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.