Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Zanders,

Här är en liten film från Kz på en automatisk omrörare till deras zeovit filter.

• 10 svar
    • 4,6k visningar
  2. Started by mano,

Väldigt dåliga bilder men jag undrar om denna bruna hinna kan vara ett tecken på överdosering av zeostart eller något annat?

3. Started by PatriksS,

Crille, du säger att du tjatar om bakterietillsatser (via zeovit) trots att Clownen redan startat en tråd om monokulturer där frågan diskuterades grundligt och man kom fram till att någon monokultur inte kan finnas i våra akvarier, du pratar om kolkälla (åter igen via zeovit) och menar att experimentering med andra blandningar är djurplågeri, utan att själv ha den blekaste om vad som finns i zeovitens kolkälla. Min fråga är då: hur i kan du vara så säker på att zeogrejer (diverse bakterier och kolkälla) inte är djurplågeri? - de är ju för dig okända komponenter där, kan vara vad som helst ju? Och vidare: tänk själv, du som är kock - trots att det finns någon god maträtt m…

4. Started by Patrik Steen,

Är det ok att bara lägga av att dosera dessa flaskor?då det inte har hänt ett skvatt med värdena så undrar jag om det är ok att sluta dosera detta.

5. Started by nike83,

Gjort ett inköp av dyra droppar från KZ i form av "Acro Glow". Jag som kanske en del av Er, har koraller från Australien och Fiji som inte riktigt ser ut som de "borde". I mitt fall har jag ett par som tjurar efter transport samt ett KH-dopp i våras. jag har nu doserat denna produkt i 4 dygn. Tagit foto på några koraller efter 12 timmar och nu efter 3 dygn senare. Skulle ljuga om jag såg någon markant förbättring. Kanske har några koraller med gult blivit lite gulare (inget foto på dessa). Jag tänker köra denna "överdosering" i en vecka (man kan köra det enligt manualen en kortare tid). Fotona är tagna med samma kamera/objektiv o…

• Gilla
    • 8 svar
    • 4,4k visningar
  6. Started by akutmottagning,

Zeoviten funkar bra har 2 problem bara. 1 rutorna 2 sanden Får grön/brun film på rutorna var vatanan dag. Sanden är brunaktig. Ska jag öka zeostarten? nitrat0.2 Sluta med amino?

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by edda124,

Är det någon som fortfarande kör med zeovit jag var lite intresserad och hade några frågor [emoji3] Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

8. Started by mano,

Undrar om det är något av korallen-zuchts produkter som hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller bättre (då främst gorgonier). Själv gissar jag på Coral Vitalizer, Sponge Power eller Coral Snow. Någon som inte bara gissar utan faktiskt vet? Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.

9. Started by Marcus S,

Hej! En del av er kanske sett mitt kar under > 721. Har ett akvarium som fungerar bra med hyfsad tillväxt och ganska bra färger på SPS:erna. Har titta en del på bilder från otroligt vackra Zeovit system och man är ju lite sugen på att öka upp färgintensiten från "fina färger" till "brillianta färger" på korallerna. Har i daxläget inte problem med näringsnivåerna, snarar att de kanske redan nu är på gränsen till för låga och funderar i bland på att tillsätta kaliumnitrat. NO3 mellan 0,1 - 0,2ppm. PO4 knappt mätbart med Deltecs test kit. KH ~ 8,3, Ca. 430, Mg 1200, Kalium 330, Ph 8, salt 1,026 allt vid 25 grader celcius. Vad skulle hända om jag kör i gång Zeovit.....finn…

• 6 svar
    • 4,1k visningar
  10. Started by turboadde,

Funderar på att kanske pröva på zeovit metoden men är inte så hemma på den så undrar lite vilka flaskor kör ni med och hur ofta droppar ni i av varje flaska? Är det bara ZEObac, ZEOfood7 och ZEOstart som är grunderna förutom stenen och kolen? Starta ni doseringarna efter KZ:as zeoguide? MVH Andreas

• 24 svar
    • 4,1k visningar
  11. Started by ramq,

Då det verkar vara ett känsligt ämne att nämna K-Z produkter iblandat i andra trådar... Är det någon som misstycker att skapa en forumsdel tillägnat bara K-Z? Eller skulle det kännas bättre att ta en separat del under "zeoliter" för t.ex ZEOvit, UltraLith (+ev fler om det finns någon som kör andra system)

• 29 svar
    • 4k visningar
  12. Started by Datate,

Vi är nu inne på vår andra vecka av inkörningsfasen (3tim på / 3 tim av). När vi sen i nästa vecka börjar köra reaktorn 24/7, så tänkte vi börja tillsätta b-balans. För det första. Är det lämpligt att börja med BB redan då, eller ska vi vänta längre? För det andra. Hur skall detta egentligen doseras? Enligt flaskan skall man börja med en inledande dos på 50-100ml/100L, för att sedan vänta ett par dagar och sedan dosera 1ml/100L dagligen. Tycker det låter rätt mycket. I vårat kar skulle det betyda en inledande dos på 380-760ml och sedan 7,6ml om dagen. Är det alltid rekommenderat att göra en sån massiv tillsats vid första doseringen, eller är det bara en bra sak att göra u…

• 23 svar
    • 3,8k visningar
  13. Started by akutmottagning,

för att slippa många blå miracel burkar kan man köra spårämnena som vanligt i sina balling dunkar. sen vilka flaskor behövs för att hålla nere po4 o no3 då dessa är mest intressanta i starten. dessa går dom att köra på doserpump?

• 8 svar
    • 3,8k visningar
  14. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  15. Started by hansson_1985,

Hej! Nu är ja på gång att starta upp zeovit till mitt kar på 600L. Jag ha fått hem min zeomatic med 2 pumpar. En Syncra 2.0 på 2150L/h som jag tror ska agera cirkulation i reaktorn. Den andra pumpen är en Syncra 2.5 på 2400L/h som ska röra om zeoliten. Känns det inte för stort med en pump på 2150 l (32w) för cirkulation? Jag har en annan Syncra på 800 L/h hemma, skulle den passa bättre tror ni? (silence värkar vara en Syncra pump Hjälp! Mvh Johan

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  16. Started by martin84,

Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den. Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt. Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott. Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni?? Martin

17. Started by osby0479,

Någon som kör zeovit som får det att gå ihop med ricorderior bpde florida och yuma? Då jag har många av dessa sorter så vill man ju att dom ska trivas....

• 3 svar
    • 3,6k visningar
  18. Started by wrang,

Skulle detta funka med om man kör med zeovit. Zeoviten vad jag fattat skall ruskas om några gånger per dag för att ??? skall ut Men om man nu lägger denna reaktor eller ja bygger en roterande skulle det funka det samma då. Dra stången upp X antal gånger på Zeovit orginal reaktorn eller bygga en själv som snurrar X gånger och få samma ide med att ?? skall ut Se bifogad bild ?? = Vet ej vad det är som skall ut

• 7 svar
    • 3,6k visningar
  19. Started by jupiter,

hejsan. Jag blir inte klok på dessa tillsatser tillsammans med ozon, uv-c söker både på zeovit.com och här men får egentligen inget konkret svar. kan jag dosera zeobak, zeozym, coral snow, zeostart2 och ha min ozon anläggning igång eller skall jag slå av den? mvh Peter.

• 8 svar
    • 3,5k visningar
  20. Started by Emvees,

Hej Har en liten fråga. Fungerar Zeolife om man doserar enligt instruktionerna även fast man inte kör zeovit fullt ut med stenar vill säga. Har tyvärr ingen plats. Kan man stoppa stenen i en filtersocka annars och lägga den så man kan skaka om den dagligen istället? Vet ej vad som är fel i akvariet. Har fosfat och nitrat trots att jag gjort vattenbyten 30l av totalt 144l i 4 dagar. Har spaghetti alger har även filter för det. Mvh Steven Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  21. Started by akutmottagning,

På zeovitguiden ställde jag frågan om doserings schema osv fick till svar att till mitt 1000l kar ska zbak doseras 10droppar var dag i 2 veckor vid stenbyte sedan 2ggr i veckan. tyckte det verka mycket med dosering var dag i börgan. Eller är det korrekt?

22. Started by per.w,

Kan någon förklara mer utförligt vad ZeoVit som system är och hur det är uppbyggt och varför man ska gå över till det från UVC? Mvh Per..

• 13 svar
    • 3,4k visningar
  23. Started by uffe80,

hej! fick hem ett begagnat zeofilter idag.. tänkte bara höra hur man ska göra för att strypa flödet på pumpen? pumpen pumpar 1200l/h vid fuult blås men man ska ju bara ha ett flöde på 2-400liter/h per liter zeolith om jag förstått det rätt.. ska jag sätta en strypventil på sugsidan eller trycksidan (mellan pump & filter)?? Mvh Uffe

• 12 svar
    • 3,4k visningar
  24. Started by akutmottagning,

vart ska man placera reaktorn för kolet innan eller efter eller i anslutning till utloppet från zeo reaktorn?

• 5 svar
    • 3,4k visningar
  25. Started by boman,

Hej fundering kring matning av koraller. Ni som kör zeovit helt ut matar ni koraller med något annat än zeoprodukter? Tex när man vill stödmata vissa med pipspruta.

• 0 svar
    • 3,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.