Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Hej! Det var en saltvattenträff i Växjö/Hovmantorp i helgen. Hem till mig kom det strax över 40 personer (C och ja är lite oense om det var 41 eller 42:)). Det var folk från halva Sverige kändes det som. Den förste anlände klockan ett och de sista kom strax efter fyra. Det gjorde att det inte kändes för trångt utan alla (tror ja) fick gott om plats att kika runt lite. Ja måste bara säga att det är så himla trevligt med er saltmänniskor. Alla var på bra humör och allt kändes toppen. Det är en lien kul aktivitet som liksom nästa löser sig av sig själv, eftersom alla har något gemensamt att snacka om. Ja tycker att fler borde bjuda in till små saltträffar, det är enklare än …
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej hej kjære naboer! Jeg ønsker dere velkomne til Reefmeet i Drøbak, Norge (ca 90 kilometer / 70 minutter med bil fra Svinesund) All informasjon vil bli postet i denne tråden fremover og jeg håper dere vil komme på besøk! Happy Reefing! Vennlig hilsen Tomas Kaumer Arrangør av Reefmeet Eier av Millepora Corals
-
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu börjar de flesta lösa trådar att samla ihop sig, så jag tänkte komma med en blänkare om höstens happening på saltfronten. Då vi fick mycket possitiv respons på förra årets saltmöte planerar vi för fullt för en uppföljare och hoppas att just du kommer och lyssnar på några mycket intressanta föredrag. Talarna som kommer är: Peter Schmiedel, ska tala om ovanliga clownfiskar och hur han odlar dem. Sanjay Joshi, ljusguru som ska tala om LED belysning, hans akvarium är just nu tank of the month i Reefkeeping. http://www.reefcentral.com/ Joe Yaiullo, är curator på Atllantis Marineworld. Han skall berättar om sitt 100 000 liters akvarium och hur djuren där förökar sig. http:…
-
Till zg och deras personal. Tackar för gårdagens träff hos er! Väldigt trevligt , inte minst efterfesten framför kentas hemmabalja Trevligt med lite produktnyheter och Michael's närvaro från 08a. Mycket roligt att få chans o träffa alla dessa saltakvarister för lite hobbysnack. Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Sent from my iPad 2 using Tapatalk
-
- 30 svar
- 4,4k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet lördagen den 20 Oktober! Vi fortsätter med våra korallträffar där saltvattensakvarister kan träffas och byta koraller, mingla, dricka kaffe och te, och titta in bakom kulisserna. Starttid kl 16:00 och ingen bestämd sluttid. Museet stänger kl 17:00 så efter det kör vi extraöppet enbart i akvariet. Inträde är gratis för besökare som skall vara med på korallträffen, precis som tidigare. Vill man ändå köpa biljett så kostar den 40:- och fungerar som årskort hos oss och fyra museer till i Göteborg. Se hemsida för mer info årskort. Frågor kan tas här på tråden eller mailas på david.sallstrom@kultur.goteborg.se Mvh Akvariet
-
- 20 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tänkte höra om det finns intresse för några Saltträffar med lite mer lokal inriktning. Jag själv bor i Ängelholm så jag tänkte Helsingborg,Höganäs, Åstorp o Klippan typ Mvh Tobbe
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
Malmö Akvarieförenings saltvattensakvarister gjorde i lördags (19/4) en gemensam tur till Ciklidhuset i Lerum, Marinakvariet i Möndal och Bioted Marine i Kungsbacka. Vi var tio tappra akvarister som möttes upp i gryningen för avfärd norrut. Det slumpade sig så att föreningens riktiga saltvattensrävar, med flera decenniers saltvattensakvaristik bakom sig, inte hade möjlighet att följa med denna gång så vi var alla relativt nya på saltvattensbiten. Den färskaste har ett nystartat 20-liters nano, någon annan ett RSM och flera av oss har AM Chromis 140-liters som varit igång ett år eller två. Först ut var Ciklidhuset i Lerum. Göran hade förvarnats så han öppnade lite tidiga…
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
En sån sommar vi haft! Varför inte förlänga säsongen lite och häng med på en båttur i Lysekils skärgård den 15 oktober. Vi är optimistiska, men vädret kan ju vara precis hur bra eller dåligt som helst denna årstiden. Så varma kläder är ändå ett måste. Flytvästar finns ombord. Samling sker i Lysekil på morgonkvisten och efter att ha stuvat båten stävar vi ut för ett heldagsäventyr. Dagens schema är att vittja hummertinor, kräftburar och experimentbackar. Några drag med trålen kan ju vara kul också. Sen kanske man kan sikta in sig på en bra holme. Jag har fått i huvudet att försöka fiska med krok för att få blågylta och vet några ställen som haft blågylta tidigare…
-
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
E lite sugen på å dra dit. undrar om det e fler från Stockholms området som skulle vilja hänga på dit. Lite tråkigt att åka själv. Hör av er så kanske vi kan åka flera
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej, jag undrar om det finns några saltvattenakvarister i norrtäljeoimrådet?? vi kanske skulle kunna ha en saltträff isofall.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej saltvattensakvarister! Torsdagen den 9 maj har Malmö Akvarieförening bjudit in Irene Mikrut från Stockholm för att hålla ett föredrag om sjöhästar. Många av er känner säkert till Irene sedan tidigare då hon utan tvekan är en av Sveriges mest kunniga när det gäller att hålla sjöhästar i akvarium och framgångsrikt har odlat flera arter. Föredraget är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Kom i tid! Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Inträdet är som alltid på MAFs möten fritt, men glöm inte pengar till lotter och fika! Förutom Irenes föredrag blir det som alltid på våra möten…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena tjena! Jag är extremt ny på det här. Jag har inte ens lagt i sten i mitt lilla blenny kar, men entusiasmen finns så att det räcker och blir över. I nästa vecka åker det i lite sten och sen får det stå och jäsa ett tag. Nu till saken, jag bor i linnéstan i göteborg och min bostadsrättsförening har en festlokal att låna ut som passande nog har kaklat golv (och bastu!) Hade det inte vart sjukt kul att träffas över en bira eller tre och snacka skit och byta fraggar!?! Jag har givetvis inga fraggar att byta med men jag bidrar med gratis lokal, fint humör och jag kanske kan få köpa en fragg eller tio..? Någon som är sugen? Hur många ungefär är det i göteborg med omnejd …
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla salta akvarister! Här kommer lite info om Malmö Akvarieförenings aktiviteter de kommande månaderna. MAF är en förening för alla akvarister, oavsett intresseinriktning så alla aktiviteter har inte direkt saltvattensanknytning. För den med ett öppet akvaristiskt sinne finns det nog en hel del intressant och nya infallsvinklar att ta till sig även i de mer sötvattensinriktade aktiviteterna. Saltvattensintresset i MAF har ökat markant på senare år. Flera medlemmar har på senare år vidgat sitt intresse att innefatta även saltvattensakvaristik, och det har också tillkommit en del nya medlemmar med saltvattensakvarium. Till detta kommer naturligtvis föreningens gamla …
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Ändrar i texten och återkommer med bättre info
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej ! Vi i Linköpings akvarieföreningen beslutade att ha en saltvattens träff en Lördag i Oktober 2017 på Naturcentrum i Linköping! Vi tror att auktion på koraller/fraggar samt fiskar kan vara ett intressant ämne + något lotteri!. Även ett föredrag om något intressant ämne skulle förhöja träffen! Tipsa gärna om en föredragshållare. Vi har ju haft några intressanta saltvattensträffar och hoppas på en ny intressant träff och ett stort deltagande! Många tips är välkomna i tråden. Mvh Wilhelm "Salta Wille" Ordförande i Linköpings akvarieförening.
-
-
- 25 svar
- 14,3k visningar
- 1 följare
-
-
Akvariehelg med ciklidstämma Tid: Helgen den 30/3-1/4 kommer 2012 års största akvaristiska aktivitet att gå av stapeln i "Göteborg" Plats: Sävedalens Folkets Hus i Partille (15 minuter med buss från Göteborg centrum). Boendet kommer dels att äga rum på Partille Vandrahem samt på Apple Hotell i Göteborg. Arrangör: Göteborgs Ciklidgrupp och Nordiska Ciklidsällskapet Vi startar på fredag kväll med samkväm och middag och slutar ca. 13.30 på söndagen. Det billigaste fullpaketpriset som inkluderar 2 nätters boende i 4-bäddsrum, 2 frukostar, middag fredag och lördag kväll, lunch på lördag, fika och entré för alla dagar kommer att gå på under 1000 kr!!!!!!!! Sedan kommer det förs…
-
- 39 svar
- 5,8k visningar
-
-
Eftersom det blev kort varsel till vårt senaste saltmöte i Linköpins akvarieförening, så vill jag vara ute i god tid inför nästa möte. Datumet 12 Mars kl 19:00 Naturcentrum i Linköping är spikat till 99%. (beroende på intresse) Programmet är inte klart och jag överlåter önskningar till er! En eller två föredragshållare tror jag blir bra. Det är önskvärt att det blir en skaplig auktion på saltprylar, fraggar osv. ungefär så som det var på vårt första saltmöte och ett lotteri med fina vinster i saltets tecken. + Willes goa smörgåsbord icke att förglömma.
-
- 52 svar
- 7,3k visningar
-
-
Saltvattensträffar i Skåne - en tråd där vi i Skåne kan skriva när vi anordnar saltvattensträffar. Tänkt som en ersättare till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19047-SVG-Syd/ ... då denna tråden varit igång i snart 7 år och börjar närma sig 2700 inlägg, samt att rubriken inte är så talande... Vem blir först med att bjuda hem?
-
- 37 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej ! Jag funderar på att ha en träff hos mig någon dag bor utanför Norrköping men jag vet inte datum nu men det får jag åter komma om. Men jag vill bara kolla hur många som har lust att komma =) Med vänlig hälsning, oliwer
-
- 0 svar
- 897 visningar
-
-
Nu är höstens datum spikat, så jag tänkte vara ute i god tid med att meddela detta. Söndagen den 20 oktober blir det alltså. Vi sitter med planeringen just nu och hoppas kunna bjuda på en trevlig träff med ett par spännande föredrag och kanske någon quiz. Som vanligt kommer vi med mer info och tider när det är helt bestämt. Boka nu in söndagen den 20 oktober så ses vi då! Trevlig sommar Mvh David Akvariet
-
- 70 svar
- 9,7k visningar
-
-
Naturcentrum i Linköping Lasarettsgatan 1 kl 1900 den 9 Maj 2011! Linköpings akvarieförening inbjuder till ett intressant föredrag av Irene Mikrut från Stockholm. Ni kommer säkert ihåg när hon var hos oss och pratade om odling och skötsel av sjöhästar. Det kommer säkerligen att bli ett lika intressant och spännande föredrag. 40 spänn kostar inträdet och i det ingår ett spännande föredrag, trevlig gemenskap samt ett smarrigt "smörgåsbord" Vi kommer även ha auktion ifall det finns auktionsgods, så ta med fraggar eller annat saltgodis som blivit över! En tippatävling kommer även att finnas med trevliga vinster. Varmt välkomna och anmäl gärna i tråden om ni kommer, så ingen…
-
Söndagen den 27e januari går Malmö Akvarieförenings årliga Hempristävlan av stapeln. En Hempristävlan är helt enkelt en tävling i vem som har det vackraste och för fiskarna och andra invånare bäst anpassade akvariet. I år är det än så länge fyra saltvattensakvarium anmälda, varav två från akvarister som är aktiva här på forumet. Det vore kul om det blev ännu fler! Det hela går till så att en jury bestående av tre erfarna akvarister åker runt och bedömer de anmälda akvarierna. Bedömningen sker efter många olika kriterier; estetiskt helhetsintryck av akvariet, fiskarnas, lägre djurs, korallers, svampars, makroalgers etc kondition och storlek, hur väl akvariet är anpassat ti…
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan "Saltisar":) Tror att några av er även kör "söt", Så så tänkte jag tipsa er om Bollmora Akvarieklubbs Vårakution:)
-
- 49 svar
- 7,3k visningar
-
-
Imorgon lördag, åker jag upp till Göteborg och skall passera BioTed, Ciklidhuset i Lerum samt ett hembesök hos Marko "DaTrucka". Jag har en plats över, så om någon är sugen på att hänga med så är det bara o skicka mig ett PM eller sms på 070-4714799 Självklart går det bra att ringa också. Turen går runt 8-snåret på morgonen från Krutmöllan (3km öster om Kävlinge) och hemkomst beräknas till ca 18.30. Det blir motorväg hela vägen, så om någon längs vägen är sugen så går det ju att lösa den vägen med.
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-