Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Så är titeln på det föredrag som Kjell Fohrman håller hos Malmö Akvarieförening på torsdag den 10 december. Det är ett föredrag som kritiskt granskar både akvariehobbyn och de politiska krafter som verkar för inskränkningar av handel och hobby med levande djur. Saltvattenshobbyn är utan tvekan den del av akvaristiken som är hårdast ansatt av myndigheter på denna front så det är ett föredrag som borde intressera alla som vill se vår fantastiska hobby fortleva. Kjell Fohrman är kanske landets mest profilerade akvarist. På senare år är han nog mest känd som mannen bakom internetsajten Zoopet.com, men han har ett flera decennier långt engagemang bakom sig både i föreningslive…

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  2. Hej alla! Jag tänkte åka ner till Umeå, Aquawarehouse och hämta beställning. Erbjuder 4 sittplatser. Hör av er om ni är intresserade!! Sofia

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by kenta,

Öppet Hus lördagen den 26 september Nu börjar vi bli klara med hus och trädgård, lite el-prylar fattas, golvlistor och annat småskit är kvar och mitt akvarium börjar att se bra ut. Det är dock mycket kvar ännu, men det får ta sin tid ! Lördagen den 26 september kl.15.00 öppnar vi dörrarna och för er som vill komma och titta på vårt akvarium. Vill ni även koppla av med lite öl, vin mm får gärna sova över. Det är bara att "maila" via min profil så bokar vi in er, vi har plats för ett eller två bilgäng. Ni får även gärna "maila" via min profil om ni tänker att dyka upp så vet vi på ett ungefär hur många som kommer så vi kan duka upp lite små o gott för alla. Väl fått ert int…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  4. Jag startar denna tråd för att se om det går att få ihop ett samåkningsgäng från Sthlm den 26:e sept till Kenta: Jag kan ställa upp med rymlig bil (= minibuss Renault Espace). Vi kan ju diskutera om vi vill köra tillbaka på natten eller anta det generösa erbjudandet att ligga över. Mycket körning att åka fram och tillbaka samma dag, men kan vara skönt att vakna i egen säng också.

• 1 svar
    • 997 visningar
  5. Started by JanneN,

Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora höstauktion! Lördagen den 26:e september i Bollmora föreningsgård För info se www.bollmoraakvarieklubb.org Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att b…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Slanten,

Nu är det äntligen sommar och havet lockar med massor med roliga djur och växter att fånga! Måndagen den 26/7 är det dags att ge sig ut med min lilla, lilla båt från hamnen i Lysekil med håv och spann i högsta hugg för att ge sig i land på nån trevlig ö. Om det är nån som är intresserad finns det en plats kvar. Vi är redan tre stycken som vågar oss ut på böljan den blå. Den våghalsige kan se båten på bilden nedan...

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by pitstop,

Fragg afton den 22 Okt i Hässleholm. Vi äter gott och snackar salt och om man har tur kör vi kanske igång utomhus badet Skicka pm via Facebook (Dan Steimer) om ni ska komma så blir det lättare o planera..

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Trilobite,

Vore det inte skoj med en uppsalaträff innan jul? Har vi fraggafton kan man ju fixa julklappar åt sig själv! Jag behöver hur som helst ge bort en kluns LS som är aldeles ivägen och inte får plats ngn stans, dessutom kan jag fragga euphyllia och mjukisar. Mitt kar är ju acceptabelt nu, så nu törs man ju visa det, annars kan man vara hos någon annan - det finns ju bra mycket finare kar än mitt i uppsalatrakten!

9. Started by Lulle79,

Hej på Er! Tycker det verkar vara några stycken här från blekinge? Karlshamn verkar vara bra representerat? Hade varit kul med en träff framöver, kanske efter jul? byta lite fraggar o så? Eller finns det redan något sånt kanske? Vad tycker ni? Hälsningar Alexandra

• 0 svar
    • 874 visningar
  10. Started by Marcus-,

Funderar på om intresse finns att samköra. Jag planerar att köra upp och har tre platser i bilen. blir stopp på Ciklidhuset och BioTed på vägen upp. Anmäl gärna ert intresse i denna tråden. * Marcus - bil utgår från Malmö och upp via Hbg och uppåt. * * * I värsta fall går det att packa in en till men skönt att åka bra och säkert.

• 55 svar
    • 5k visningar
  11. Started by daniel_i_malmö,

På torsdag den 14 november kommer Larry från Växjö, känd som LN21 här på guiden ner till Malmö och berättar och visar bilder om sitt imponerande projekt; när han konverterade sitt stora ciklidakvarium till ett toppmodernt korallrevsakvarium. Vi får följa den spännande ombyggnanden och se det fantastiska slutresultatet. Säkert får vi också höra lite om det kommande projektet som Larry berättat om här på SG. Malmö Akvarieförenings möten är öppna för alla. Entrén är fri och du behöver inte vara medlem för att besöka oss. Förutom föredraget blir det som alltid akvarie-quiz, fika, lotteri och självklart trevligt akvaristiskt mingel. Tid: 19:00, kom i tid! Plats: Branteviksgata…

12. vilka hänger med ner till skåne för att titta på Patriks 5000 liters akvarium?! vill veta ungefär hur stort intresset är

13. Hej saltvänner! Eftersom ni som engagerade och seriösa akvarister i regionen säkert stödjer föreningslivet och därför redan är medlemmar i Malmö Akvarieförening så har ni så klart redan läst i vårt medlemsblad att Lasse Forsberg från Universeum kommer till oss i kväll tors 12 januari för att hålla ett saltvattensföredrag. Om inte så vet ni det nu. Mötet och föredraget i kväll är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Fri entré. Förutom Lasses föredrag blir det som alltid på våra möten akvaristisk frågesport, lotteri, fika och naturligtvis trev…

14. Jag kommer köra från Lund upp till Göteborg inför årets träff på Sjöfartsmuseet och har i nuläget en plats upptagen, dvs jag kan ta med två till om fler ska upp och vill hänga på i bilen. Läs mer om träffen här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61446-H%F6stens-koralltr%E4ff-p%E5-Sj%F6fartsmuseet-Akvariet-2014 Första föredraget börjar klockan 12, så jag siktar på att vara på plats någonstans runt 11-tiden så man kan komma till rätta innan man ska sitta ner och lyssna. Planerad avfärdstid runt 8.00 från Krutmöllan. Om någon bor lite ifrån och inte kan ta sig till mig så kan vi säkert lösa upphämtning på vägen, men då ska det vara hyfsat nära den plan…

• 6 svar
    • 2k visningar
  15. I tråden om seminarier (länk) har det dykt upp en diskussion om de pengar som inbetalats av stödmedlemmar skulle kunna användas till ett bredare syfte än att just driva forumet och annat direkt kopplat till forumet (t.ex. Reeflex). Möjliga exempel skulle kunna vara sponsring av resor för internationella föredragshållare som skulle kunna hålla intressanta föredrag på olika orter i Sverige. Andra exempel finns också. Hur ställer ni er?

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  16. Skulle vara trevligt om vi kunde ordna någon saltvattensträff för vi som bor i 08-området.

• 2 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Slanten,

Kanske nått för dig? Länk

• 2 svar
    • 2,4k visningar
  18. Hej! Nu har vi satt ett datum för höstens korallträff! Lördagen den 28 november är det dags igen för spännande föredrag hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet. Vi kommer som vanligt ställa upp dörrarna i Akvariet och visa upp hur vi har det bakom kulisserna och tid för mingel och korallbyte kommer såklart också att finnas! Vi fick just besked att även denna gång är föreningen Saltvattensguiden.se med och står för fika med kaffe, te och macka. Vi tackar så mycket för det! Fortsätt håll koll på denna tråden så kommer det snart komma mer information om föredragen och om när bokningen öppnar. Hoppas vi ses i november! Mvh David

19. Started by Oscarhaglund,

Jag tänkte göra egen fiskmat igen ala brstv. Denna gång tänkte jag att det kanske är någon annan som vill hänga på så kan vi dela på grejer. Kag tänkte köra kl 10:00 på lördag hos mig i Solna. Säg till om du är intresserad.

20. Hej! Jag bjuder härmed in till saltvattensträff i september. Ni är välkomna hem till mig lördagen den 26 september klockan 14,00 Jag kommer att försöka hålla denna tråden framme så att så många som möjligt kan se och komma.

21. Started by Laggeman,

På begäran skapas en tråd med intresseanmälan för en träff hemma hos Patrik den 19/4. Länk till Patriks kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22280 Eftersom det är en pågående diskution i SVG-syd tråden om en träff hemma hos Freddi den 26'e så är det enklare att hålla isär anmälningarna på detta viset. Hoppas på en trevlig dag!

• 46 svar
    • 6,3k visningar
  22. Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening inbjuder till årets andra saltträff 12 oktober kl 13:00 på Naturcentrum. Vi är ute i god tid denna gång och inhämtar gärna tips på föredragshållare samt annat intressant att prata om. Auktion på fraggar, fisk och saltprylar står i programmet. Hjärtligt välkomna till årets saltaste träff!

23. Ett tips till saltisar i syd: Ikväll 16/4 är det återigen dags för ett föredrag med saltvattenstema hos Malmö Akvarieförening. Som kontrast till Teds (Bioted Marine) fantastiska men high-tech/high-maintenance fokuserade föredrag förra månaden kommer nu Joel Björnsson och berättar om hur han på sitt arbete framgångsrikt håller ett saltvattensakvarium som kräver minimalt med skötsel. Förutom Joels föredrag blir det ett diskussionföredrag lett av Kjell Persson på ämnet 'akvaristiska problem'. Alla akvarieintresserade är välkomna! Det kostar inget att komma på MAFs möten och du är välkommen även om du inte är medlem! Mer info på:http://malmoakvarieforening.se/

24. Started by Norberg,

Föredragen som ställdes in har fått nytt liv i ny form. Ta chansen att komma och lyssna på mycket spännande föreläsningar om belysning, Clownfiskar och hur man driver en jättestor korallburk! Peter Schmiedel, Sanjay Joshi och Joe Yaiullo kommer. Begränsat antal deltagare och självkostnadspris för att komma och lyssna på föredragen. Bioted håller i arrangemanget, mer info finns här.... http://www.facebook.com/pages/Kungsbacka-Sweden/Biotedmarin/373373574133#!/event.php?eid=120285391354863&ref=mf

• 62 svar
    • 8,2k visningar
  25. Started by judas,

Tänkte bara kolla hur många som håller på med saltvatten i Östersund med omnejd och i hela Jämtland. Har sett att det faktiskt finns några, det trodde jag inte-Tummen upp Kommer själv att flytta till Östersund till hösten / vintern. Är från Frösön ursprungligen, men har inte bott där på 12 år. Ni som vet om saltfolk eller bor själv i Jämtland kan väl posta ett inlägg till denna tråd. Kan väl skriva lite om er också. MVH Johan Grönqvist

• 4 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.