Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Hej saltvänner! Eftersom ni som engagerade och seriösa akvarister i regionen säkert stödjer föreningslivet och därför redan är medlemmar i Malmö Akvarieförening så har ni så klart redan läst i vårt medlemsblad att Lasse Forsberg från Universeum kommer till oss i kväll tors 12 januari för att hålla ett saltvattensföredrag. Om inte så vet ni det nu. Mötet och föredraget i kväll är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Fri entré. Förutom Lasses föredrag blir det som alltid på våra möten akvaristisk frågesport, lotteri, fika och naturligtvis trev…

2. Hej alla, Nu är det dags igen för öppet hus för alla saltvattensintresserade hemma hos kenta / zoogiganten och sambon Karin lördagen den 10 december kl.18.00 Vi har en del öl som vi vill bli av med , dessa ska vara slut när sista man går hem. Nu är det snart två år sedan förra gången och en hel del har hänt i karet, det har varit en hel del ändringar pga svampinvasion, anemongift, Euphylliaborttagning med mera och det är fortfarande en del ändringar som ska göras, men det ser bra ut och vi hoppas på att ni blir inspirerade av våra mixade djur med både mjukkoraller och stenkoraller och mycket annat som har dumpats ner i karet under dessa år. Vi behöver veta hur många som k…

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  3. Started by Ricke,

Hej Tänkte att det var dax för en träff i Våra sydostliga regioner, träffen blir hemma hos mig i Kristvallabrunn mellan Kalmar och Nybro i småland. Datum för träffen tänkte jag lördagen den 3 december så det är gott om tid kvar för inplanering. Mitt kar har varit igång sedan början på Juni så det är fortfarande i sina unga år. Karet är ett 1125L inwall med inriktning på lite udda arter av korall och fisk. Skulle vara kul med lite fragg byte. Om det kommer långväga gäster finns det sovplatser om så önskas

• 62 svar
    • 5,5k visningar
  4. Started by Lulle79,

Hej på Er! Tycker det verkar vara några stycken här från blekinge? Karlshamn verkar vara bra representerat? Hade varit kul med en träff framöver, kanske efter jul? byta lite fraggar o så? Eller finns det redan något sånt kanske? Vad tycker ni? Hälsningar Alexandra

• 0 svar
    • 866 visningar
  5. Started by Bygert,

Det här verkar intressant: Östersjöns levande skatter Föreläsning och bildvisning med Inge Lennmark Uppsala Akvarieförening och Uppsala Fotografiska Sällskap inbjuder till föredrag och bildvisning om det fantastiska livet i vårt närmsta hav! Den legendariske undervattensfotografen Inge Lennmark visar otroliga bilder från sitt projekt om Östersjön och lär ut tips och trix för hur han gör för att ta så otroliga bilder. Fika till försäljning, UAF har auktion på hemodlade fiskar och växter, UFS bjuder på bildvisning med temat "Vatten", m.m. Tid: Onsdagen den 16e november klockan 19:00 Plats: Sverkerskolan på Sysslomansg. 34, Uppsala. Entré: Medlemmar i UAF gratis, övriga 50 k…

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Genne,

Jag funderar på att åka till utställningen i Malmö på Lördag eller Söndag. Är det någon från dessa trakter (Jönköping, Värnamo) eller på vägen neråt som skulle vara intresserad av att hänga på? Om intresse skulle finnas kunde vi ju försöka komma åt någon saltbutik i trakterna sammtidigt.

• 0 svar
    • 829 visningar
  7. Started by freddi36,

saltvattenskurs på zoogiganten den 24/11 kl 18:30. se deras hemsida för mer info. jag ska förmodligen dit! http://www.zoogiganten.se/39-kurser.htm

• 1 svar
    • 1k visningar
  8. Välkomna till Sjöfartsmuseet Akvariet den 19 oktober! Kom och träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och titta in bakom kulisserna. Fri entre från kl 1700. Vi har öppet till kl 20. Vi hoppas kunna upprepa vårens succé!

• 44 svar
    • 4,8k visningar
  9. Started by shootking,

Ber om ursäkt på förhand ifall tråden hamnat i fel avdelning i forumet! Ska starta mitt första saltvattensakvarium i höst och är naturligtvis nyfiken på om det finns någon i Enköping med omnejd som man kan samspråka med angående denna för mig nya hobby? Kanske man kan bjuda in sig själv på en fika med lite fisk-span? /Jens

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Dellan1980,

Startar upp en tråd för oss i örebro med omnejd området där vi kanske kan träffas och ha ubyte av ideer osv

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  11. Förra träffen blev ju en kul tillställning https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41752-Kall-träff-i-Lysekils-skärgård-20-augusti Så då kan man ju försöka upprepa succén! Nu är det lördag eller söndag (24 eller 25 september) som gäller beroende på väder. Vi spikar datumet några dagar innan, när vi har en väderprognos att ta ställning till. Båten tar bara 5 pers plus packning, så blir vi fler får båten göra flera turer. För en ynka femtiolapp blir det grillad lunch och härliga vatten att håva i. Alla är välkomna! Kan vara kul att omvända nån varmvattensakvarist också

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  12. Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening håller sitt årliga saltmöte måndagen den 12 September. Plats: Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping kl 19:00 Det blir ett intressant föredrag av Lasse Forsberg här på forumet. Lasse: Jag kommer att ta upp lite om LED, vad man skall tänka på, begränsningar, förtjänster och mina erfarenheter av denna ljuskälla. Den biologiska vattenkemin med anknytning lite till ljuset och bakterieverksamhet - nitrifikation alla akvariers centrum - start av akvarier - sött som salt - fällorna och tricken. Alla ska ha råd att delta på detta intressanta möte och det kostar bara 40:- och i detta pris ingår fikat som brukar vara ett smörg…

• 29 svar
    • 3,5k visningar
  13. Started by kladd3,

Sitter här och imponeras av vad många det är nere i Skåne som är aktiva här och är lite smått småsur att jag flyttade därifrån iaf när det gäller saltvattenssaker . Så jag funderar bara vad finns det för folk som sysslar med saltvatten i Örebrotrakten. Själv är jag en nybörjare från Karlskoga med en kub på ca 300 liter något med några väldigt små koraller som är på tillväxt samt lite fisk som nog alla andra nybörjare också har. Tycker att det skulle vara roligt med någon några andra att prata med osv. Men det finns kanske inte så många eller?????? Ha en trevlig dag allesammans var ni än bor.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Genne,

Funderingar på träff i Jönköpings Län. Hej jag skulle kunna tänka mig att arrangera en träff hemma hos mig i Skillingaryd mitt i mellan Jönköping och Värnamo. Skulle det finnas något intresse för en sådan träff för att lära känna varandra och utbyta erfarenheter. Vet att jag är ny men skulle gärna stå som värd för en sådan träff, Skulle kunna tänka mig någon gång i Januari.

• 140 svar
    • 10,4k visningar
  15. Hej alla glada och kalla akvarister! Nu drar det ihop sig till en insamlingstur till sjöss i Lysekils skärgård! Vi är än så länge tre glada sillar som ska åka ut med undertecknads 5 meters motorbåt. Det innebär att det finns plats för tre till. Datumet som gäller är lördagen den 20 augusti. Alla kalla akvarister är välkomna med håv och spann i högsta hugg. Först till kvarn gäller. Anmälan sker via PM.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  16. är det någon här som ska på tropikmässan i malmö den 30/7 på slagthuset? det är en mässa som inriktar sig på reptiler men det finns även en del akvarieprylar. såg att korallcenter ska vara med så dom har väl lite saltprylar där.

• 0 svar
    • 818 visningar
  17. Started by snickarn,

det blir en resa till göteborg på tisdag. det finns två platser kvar i bilen om någon känner för att följa med vi kommer att besöka marin akvariet i mölndal och ciklidleken i lerum . sänd ett pm eller skriv i tråden om du vill följa med bor du på vägen mellan eller i göteborg så skriv gärna här om du har fraggar till byte

• 0 svar
    • 789 visningar
  18. Started by Adamantis,

Såvida inte moderatorer och salta hasselnötter mottycker denna lokala nisch ämnar jag med denna tråd och kartellbildning lättare kunna nå ut till saltkaren i korallmetropolen Hässleholm. Då det nu sammanlagt rör sig om ett par tusen liter saltvatten i Hlm tänker jag mig att det blir lättare att kommunicera via denna tråd. Korallkartell hässleholm ämnar på inget sätt att konkurrera med SVG-syd, utan just nischa in mindre lokala aktiviteter. Finns det inget intresse låter vi tråden dö.

• 86 svar
    • 7,8k visningar
  19. Started by salta wille,

Guardians of Catfish har en ny styrelse, revisor och redaktion! På årsmötet i Linköping 22 maj valdes en ny styrelse på 5 man och 1 ny revisor. Kvarstår från förra styrelsen gör Kristian Adolfsson (nu ordförande), Mattias Fernström (medlemsansvarig), Kurt Dahlberg (sponsor- och mötesansvarig), ny Kassör är Mattias Johansson och ledamot Wilhelm Lubkowitz. Vi har nu också en redaktion på 3 man som ska se till att få fram Malbiten igen. Den består av Wilhelm Lubkowitz, Cristoffer Forssander och Ola Johanneson. Vi kommer ge ut ett nummer i god tid innan höstmötet och 2 nummer innan varje möte under 2012. Vi siktar på att under 2013 kunna ge ut 3-4 nummer och …

• 0 svar
    • 856 visningar
  20. Naturcentrum i Linköping Lasarettsgatan 1 kl 1900 den 9 Maj 2011! Linköpings akvarieförening inbjuder till ett intressant föredrag av Irene Mikrut från Stockholm. Ni kommer säkert ihåg när hon var hos oss och pratade om odling och skötsel av sjöhästar. Det kommer säkerligen att bli ett lika intressant och spännande föredrag. 40 spänn kostar inträdet och i det ingår ett spännande föredrag, trevlig gemenskap samt ett smarrigt "smörgåsbord" Vi kommer även ha auktion ifall det finns auktionsgods, så ta med fraggar eller annat saltgodis som blivit över! En tippatävling kommer även att finnas med trevliga vinster. Varmt välkomna och anmäl gärna i tråden om ni kommer, så ingen…

21. Started by Akvarielagret,

Saltvattensguidens Forums statistik Ämnen: 32 173, Inlägg: 349 758, Medlemmar: 4 880, Aktiva medlemmar: 1 319 3362 dagar, 20 timmar, 20 minuter, och 2 sekunder sedan Saltvattensguidens Forum skapades! besökare sedan start 2002-02-07 och vad händer då

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by _Manne_,

Till zg och deras personal. Tackar för gårdagens träff hos er! Väldigt trevligt , inte minst efterfesten framför kentas hemmabalja Trevligt med lite produktnyheter och Michael's närvaro från 08a. Mycket roligt att få chans o träffa alla dessa saltakvarister för lite hobbysnack. Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Sent from my iPad 2 using Tapatalk

• 30 svar
    • 4,3k visningar
  23. Hade varit intressant att se vilka som ska dit? Tänkte också slänga in en flik på om här är någon som möjligtvis kör via veberöd ELLER södra sandby som har en plats i bilen? Min "fruga" behöver bilen så med andra ord sitter jag "låst" hemma! haha

• 34 svar
    • 4,2k visningar
  24. Lobbar för denna fantastiska helg, ps vi har även hyrt hela Cosmonova för en film om Amazonas. Program Ciklidstämman 2011 2011-01-14 Lördag 8.45 Registreringen öppnar 9.00-10.00 Sarf håller årsmöte 10.00 Inledning 10.10-11.10 Akvarieteknik presenterar Oliver Knott – ”Ciklidakvariet” 11.10-11.25 Bensträckare 11.25-12.10 Workshops 12.10-12.30 Dragning lotteri 1 12.30-13.30 Lunch 13.30-14.00 Tonny Nilsson 14.00-14.45 Workshops 15.00 Dragning lotteri 2 och bensträckare 16.00-17.00 Cosmonova 17.00 Årsmöte NCS 20.00 Middagsbankett på Scandic Järva Krog Söndag: 10.00-11.00 Bollmora Akv.förening presenterar Ad …

• 0 svar
    • 857 visningar
  25. Started by Larry Stockholm,

ETT LIV UNDER YTAN ett arrangemang av Nordiska Ciklidsällskapet och Bollmora Akvarieklubb Nästa års viktigaste fiskhelg kommer att infalla den 9-10 april och platsen blir Naturhistoriska Riksmuseets stora hörsal. (Stockholm) Toppföredrag och workshops från de ledande i branschen blandas med mingel, fika, lotterier, diskussioner och kanske en rundvandring bland fisksamlingarna om vi har tur. Museet bjuder på inträdet till alla utställningar, däribland långköraren ”Liv i Vatten.” När vi gjort allt detta samlas vi för en privat filmvisning i en av världens största IMAX-biografer; Cosmonova. (Åldersgräns 5 år) Precis som alltid sitter vi ner till en trevlig trerätters middag…

• 7 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.