Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Fick ett gäng snäckor av en snäll SG broder igår. Kan det vara Collumbellid ? Är det ngn som har likadana ?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Lusette,

Vet inte under vilken kategori denna egentligen hör.... men hoppas att nåt kan hjälpa mig så jag får veta vad det är! ca 4-5 cm lång. Har ett andningsrör, liknande turbosniglars, på ovansidan. Hittade denna gömd mellan ricordea skivor. ”Flyter” fram när den rör sig....

• Gilla
    • 5 svar
    • 3,5k visningar
  3. Started by KMG,

Vad kan det vara eller bero på att en av mina sjöborrar Diadema har fått en hel del vita taggar? Dom sitter symmetriskt.

• 0 svar
    • 2,9k visningar
  4. Started by teggner,

Tänkte bara höra hur det var med plattfiskar till saltvattensakvarium finns det sådana att få tag i? Vänliga minirockor?

• 19 svar
    • 5,3k visningar
  5. Started by Hultis,

nån som har ett art namn på denna figuren? är det en naken snäcka eller någon sjöhare av nåt slag?

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by sabina,

Hej!! Jag har innan ställt lite frågor här om vårat västkustakvarie som jag och några kompisar har i en kurs!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> Vi har ett akvarie på 300 L och nu har vi fått tillstånd att få köpa ett kylaggregat så vi kan hålla en låg temp! Vilka tekniska prylar behövs?? Skulle vara jättebra om ni skrev vad de används till också!! <o:p></o:p> Till våren tänkte vi åka till västkusten och fånga in lite krabbor, sjöstjärnor, hämta vatten, sten o bottenmaterial m.m. Är det några mer djur som funkar?? vad ska man mata dessa djur med?? Vi har kollat med Jordbruksverket om vi får …

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Mattias Malmö,

Jag har blivit ganska fascinerad av mina småkryp – dels liftarna som kom med stenarna (Asterina-stjärnor, småsnäckor, borstmaskar, pods och allt vad det är) och dels de snäckor jag köpt (bumblebees är lite tråkiga men Nassarius och Trochus är aktiva, snabba och jäkligt snygga). <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> Jag hade tänkt försöka skaffa mer av sånt. Tyvärr är det väl mycket som inte finns ”i handeln” utan som man bara kan få in med LS och man kan ju inte hålla på och köpa mer sten än vad som behövs och får plats bara för att hoppas på en ny skojig liftare. <o:p></o:p> Brukar ni som hål…

• 3 svar
    • 988 visningar
  8. Started by Speedster,

Bytte precis 50 liter vatten i karet och sitter o tittar då det ofta blir så najs med polypexpansion på korallerna, när jag vänder ryggen till och tittar tillbaka så ser jag en av mina fireworms av större storlek 10cm + sprutar ut något vitt i hela akvariet. En halvminut efter detta och en annan del av akvariet så händer samma sak och det är inte lite som sniglarna brukar göra. Det är som om man häller 1 dl mjölk ner i akvariet. Så det gamla talesättet "don´t drink water, fish f*** in it" får helt plötslig en mening (äckligt! Maskarna är dessutom helt rosa så de håller på o spricka. De var gråa innan) Saken är den att jag inte kör någon skummare, vad tror ni om det här b…

9. Started by Wiking,

Är det någon som kan artbestämma den anemon? Den är inköpts som en Actinia equina sand anemon orange, men jag tvivlar starkt på det namnet. Jag har haft den i 8-9 månader och den har inte ens förskt klättra upp på sten eller rutorna, den håller sig i sanden hela tiden.

• 0 svar
    • 1k visningar
  10. Started by boounce,

Hittade denna lilla krabba igår, bra eller dålig?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Mattias,

poiuytrew

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 332 visningar
  13. Started by kvalle,

tjena har köpt en kompis.. men vet inte va det är för modell;) hitta inte någon liknande i reeflex. har ett par clowner som stryker sig lite.men trivs bäst i sin silicon "anemon" (tyvärr e den lite ihopdragen.)

• 0 svar
    • 806 visningar
  14. Started by j sjögren,

I morse kollade jag i karet och allt såg bra ut. När jag kom hem nu så såg jag att min bubbel tip har vänt ut och in på hela sig. Genast så tog jag ut den ur karet och stoppade den i en egen burk. Frågan är vad som får en anemon att total haverera på bara 6 timmar? Finns det något man kan göra för att rädda den trots att den är helt in och ut vänd?

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Drullputt,

Detta ömsade skal låg en morgon på en montipora. Vad är det för sort ? Har sett den ibland i karet.

• 5 svar
    • 868 visningar
  16. Started by samuelhorn,

Hej! Köpte en ny anemon häromdagen, den såldes som BTA men det är det definitivt inte. någon som har koll? Nedre högra hörnet.

• 3 svar
    • 3,5k visningar
  17. Started by KMG,

Vad är det för randiga små tentakler jag har i min levande sten?

• 1 svar
    • 746 visningar
  18. Started by johnny1,

Id på denna ock om man kan dela den vid det röda sträcket skickar med en helbild av karet

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by nelson,

Hejsan! Jag har under en tid haft problem med att kalkalgerna blir vita (prickvis 5mm i diameter), nu vet jag att det är de blågröna sjöstjärnorna som är boven i dramat. Undrar om sjöstjärnorna lagrar calcium som en korall eller frigörs en del calcium i vattnet?? Jag undrar för att calciumhalten har legat lite högt en längre tid. Har i helgen plockat ut ca 70st sjöstjärnor så jag hoppas att få tillbaka den fina färgen på stenarna. Tacksam för svar

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by triumph,

Hej jag undrar vad en pom-pom krabba behöver? (ljus,mat.och dylikt)

• 11 svar
    • 4,2k visningar
  21. Started by DaTrucka,

Jag är på jakt efter ett gäng effektiva detriusätande kryp. Har ni tips på några revsäkra och fredliga sådana. Kom med alla tips ni har så ska jag se vad det blir av det hela sedan.

• 6 svar
    • 2k visningar
  22. Started by Botan,

Hej allihopa Jag har en 3 cm mussla. Han har jag haft i 6-7 veckor nu. Han har fäst sig på en sten, men jag tycker han är mycket öppen. Hur vet man om han är för mycket öppen för att inte får tillräckligt med ljus? Hur fort dör dom om de får för lite ljus? Han gå under en 150 wattare...som hänger 3 dm ovanför akvariet. Han står på botten i akvariet. Djup på akvariet ca. 70 cm. Vad tror ni? Skall jag fota honom? /Sofia

23. Started by sebbeh83,

Nån som kan hjälpa mig identifiera denna varelse som följde med mina LS hem nu i helgen

• 1 svar
    • 691 visningar
  24. Started by Wigge,

Behöver jag tillsätta lite kalcium i mitt 120 liters kar? har 4 euphyllier, xenia lite knappar och tillkommer snart 1 euphyllia, heilofungia och lite sånt? Mvh Wictor

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by j sjögren,

Jag har ett problem. I mitt kar bor det en gulaktig krabba som visat sig vara en riktig bandit. Jag har upptäckt att han tidigare tagit en Halikin räka och nu på morgonen så upptäckte jag att han även tagit min Mandarin. Problemet är att han bor i en stor sten som inte går att ta ur karet. Jag har försökt att ta den med en pincett utan att lyckas så hur F-N skall jag få ur den ur karet? Det är inget alternativ att ta ur stenen då jag måste riva hela karet i så fall. Krabban är väldigt skygg och jag har aldrig set den ute i karet utan endast om jag lyser in i stenen när karet är släckt. Jag vill ha bort den innan den tar fler invånare.

• 7 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.