Fotografering
285 ämnen i detta forum
-
Sista bildserien från Maldiverna, detta är bilder tagna under två nattdyk vi gjorde. http://laggeman.nu/Bildarkivet/saltvattenguiden/Maldiverna_nattdyk/page_01.htm Såg bla en sjöstjärna på ca en meter i diameter, muränor på jakt och en liten frogfish på ca 2-3 cm. En jättegrouper på dryga metern förföljde oss ett dyk vilket kändes lite obehagligt då vi inte visste riktigt hur hungrig den var, men lämnade oss efter några minuter.
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har 2 kameror en Canon eos 450d det är en systemkamera och den går inte filma med men efterföljarna till den kan det, den kräver ju lite testande av funktioner innan man får till rätt färger o så men resultaten blir skarpa och bra dessutom finns det ju billigare varianter av eos kamerorna som också ska vara bra. Många är dock rädda för att skaffa systemkameror eftersom att de verkar så avancerade men jag tycker att de är lättare då man inte behöver gå in i menyer och sådant för att ändra nåt det finns ju en knapp till det. En kompakt kamera har dessutom ofta mer begränsade val så man får nöja sig med sämre färgåtergivning och sådant. Det är ofta lättare att få bra …
-
- 12 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hallå allesammans. Jag har nyligen köpt mig en Nikon D70s på eBay och tänkte passa på att köpa til ett macro-objektiv på en gång också, men ny i denna djungel som man är så har jag lite frågor om just macro-objektiv. (Jag har dessutom köpt en ringblixt för att kunna köra med lägre ISO vilket jag förstår ger mindre brus i bilderna.) Det finns olika fasta objektiv, 50, 60 och 105mm är ett par exempel, men vad är skillnaden på dessa förutom priset? Den som kan svara får gärna göra det i ett sådant perspektiv så att man som nybörjare kan fatta det. Om det är någon som kan ge ett faktiskt exempel, dvs bilder tagna på samma objekt med oika objektiv så hade det vart guldstjärna…
-
- 22 svar
- 5,2k visningar
-
-
-
Har sett clowner i vanliga anemoner, men jag har då rakt aldrig sett en clown som bor i skivanemoner på en sten. Fram tills nu då... För en av våra Klarki-clowner gillar nu våran sten som är full med skivanemoner på. Skickar med en bild =) Någon som varit med om detsamma??
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ni som surfar på Zeovit, har kanske redan sett denna film. 1 timmer och tio minuters film på Eric Borneman när han fraggar Sten- och Mjukkoraller. Och Borneman nöjer sig inte med att använda en tång när han fraggar, nej nej kap- och slipmaskiner ska det vara. Filmen är över 300 Mb. Borneman fraggar, film (hoppas det är ok att jag lägger denna tråden i denna kategorin) Saltvattensguidens Forum > Övrigt > Bilder - Era akvarium > Filmer annars får någon moderator flytta den till ett bättre ställe.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Ja... jag köpte tidigare i somras en lite dyrare långzoomkamera: en Olympus sp-570uz... Min ambition var att jag skulle lära mig fotorafera och ta riktigt bra bilder, men jag har än inte tagit mig för att lära mig kameran och hur man tar bra bilder än. men jag tänkte höra med er kunniga här om ni kan ge tips på hur man tar bra bilder på karet och sina invånare... alla tips motages tacksamt =)
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tittade just på månadens tråd på reefcentral.com som startades av Max Strandberg här på forumet 2003. Tråden går ut på att ta bilder på diverse invånares garnityr. Den verkar ha kommit till liv igen och blivit utsedd till månadens tråd. Mycket fina bilder, inte minst från Max: Bra jobbat! http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=247854&perpage=25&pagenumber=1
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Dessa killar var verkligen det. Min nya fina euphyllia som jag köpte på sista saltträffen på sjöfartsmuseet, mumsar i sig lite pellets och hummerägg. Mina gamla Favia trojänare, den älsta av mina koraller som har fått genomlida alla mina misstag under årens lopp, men det är gott gry i han än..... och hungrig är han.
-
- 3 svar
- 2,1k visningar
-
-
Snäckan blir förbannad! En kortfilm av Mattias Malmö. Starring: Snäckan & Eremiten Handling: Eremiten tror att han kan åka snålskjuts men allt får ett snöpligt slut när snäckan visar var skåpet ska stå Längd: 40 sekunder Barntillåten http://s184.photobucket.com/albums/x274/varmluft/?action=view¤t=DSCN5234.flv
-
- 4 svar
- 776 visningar
-
-
Är det någon som vet hur man öppnar raw bilder i photoshop cs3? Jag har en nikon d5000 och när jag sparar bilderna i raw (.NEF) på kameran så kan jag inte öppna dom i photoshop. Eller måste jag convertera om dom innan jag öppnar där? /Andreas
-
- 4 svar
- 2,7k visningar
-
-
har gått ett tag o spanat på en nikon d90 ser att affärerna säljer dem med olika objektiv vilket passar bäst för att fota i karet och vilket e bäst som allround och vilken blixt e bra till billig peng? mediamarkt säljer denna för 7990 med ett objektiv som är 18-55 vr och netonnet för 9690kr Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR blixtar jag hittat nikon sb600 för 2290 och sb900 för 3790
-
- 29 svar
- 6,5k visningar
-
-
Tja lite Americaniserade kan vi väll få vara hoppas jag! :-) Min anemon snodde runt en massa en dag i karet och höll denna position i typ en minut. Han precis rycka åt mig kameran och ta ett höft skott.
-
- 23 svar
- 4,8k visningar
-
-
För dessa otäckingar äter sniglar och musslor! Och är riktigt svåra att få fatt!
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Finns det någon som listat ut en bra metod för att återge akvariet om man kör enbart den blå kanalen? Jag tycker det är så jäkla fräckt hur det får själva vattnet att se intensivt blåfärgat ut samtidigt som korallerna tom lyser upp sin omgivning. Men jag lyckas inte fånga båda dessa aspekter samtidigt. Exempel: Här lyckades jag justera exponeringen och vitbalansen så att jag någorlunda lyckades återge vattenkolumnen som den ser ut i verkligheten men nästan all flourocens har ju fallit bort. Här börjar jag ju närma mig att fånga korallernas intensitet fast i verkligheten är de ett snäpp ljusare och de röda färgerna drar sig lite mer orange. Jag skulle vilja hitta ett sät…
-
- 15 svar
- 3,5k visningar
-
-
Tjenis! Då har man äntligen lärt sig att bifoga lite bilder Som synes så har jag en övervakare, min dotter Iza 10mån kollar så att jag sköter mig. Det här är mitt första saltkar det är på 180L,har haft sötvatten tidigare det drivs med en deltec mc500 skummare,2st cirkpumpar 2x1000L/min +acua medic 2x38w t5 lyse Till mina djur då: 2st orange ocellaris clowner+2st svarta 2st Valenciennea Puellaris,dammsugare 2st Paracanthurus Hepatus,palett kirurg 2st Eld räkor 10st Turbo sniglar LPS: 1st Alveopora Giga 1st Heliofungia Actiniformis 1st Läderkorall karet utvecklas hela tiden,vartefter lönen kommer in hoppas att bilder duger någorlunda tacksam för ris o ros ha d gott
-
- 15 svar
- 2,9k visningar
-
-
http://www.ted.com/talks/lang/eng/david_gallo_shows_underwater_astonishments.html Kolla vid ungefär 4.32
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
har laddat upp några klipp på burken på youtube. http://www.youtube.com/profile_videos?user=Draedon&p=r där ser ni vilket skrämmande utveckling det har varit på skitalgerna
-
- 6 svar
- 709 visningar
-
-
fattar att inte alla är äkta..men de va lite kul o titta på =)
-
- 2 svar
- 909 visningar
-
-
-
FAQ om Fotografering Slutartid Är den tid som man belyser filmen/Bildsensor, mäts i tusendels (1/1000)-, hundradels (1/100)-, tiondels sekunder (1/10) eller hela sekunder. Vanligt intervall som en systemkamera kan hantera är 1/2000 s till 30 s och visas värderna visas till vänster i kamerans display och sökare På kamerans display eller i sökaren visas slutartiderna som 2000 för 1/2000 s och 1" för en (1) hel sekund. Om man vill ha längre tider är 30s så kan man ofta använda funktionen Bulb. Bländare Reglerar vilket skärpeområde (skärpedjup) en bild skall ha i förhållande till motivet och rådande ljusförhållanden. Bästa intervallet för bländare är 8-11. Hela bländarsteg är…
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Själv hade jag aldrig sett det innan hur det ser ut när koraller föräkar sig den naturliga vägen i ett akvarium:
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här har ni min fina Ephyllia, om någon har andra färger och har fraggar får ni gärna höra av er om ni bor i 08 området =)
-
- 0 svar
- 2,4k visningar
-
-
Såg detta nyss och tyckte det var helt underbart att vi kan fortfarande hitta arter som är stora som vi aldrig sett förut. här är videon på den här är mer info finns här: http://www.sci-news.com/biology/science-hemiscyllium-halmahera-new-species-walking-shark-indonesia-01335.html
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-