Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faror med saltvattensakvarium

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1. Guest
    Started by Guest,

Skulle pilla och fixa lite i akvarie. och jag tyckte jag hade sten koll på min Toxopneustes pileolus (sjöborre). Skulle plantera om och flytta lite sten. Så kännde jag ett stick helt plötsligt. och fingret svullnade som fan. så in i bilen till akuten konstigt nog fick jag komma in på en gång fick en spruta och uppskuret finger. Så nu knappt en timma efter pillandet i burken får man gilla oredan som jag han ställa till med. Fan så dåligt jag mår. skulle dit imorgon igen så dem kan kolla till det vägrar ligga kvar. Det som hände va att borren nyligen släpt en tagg som jag ej såg och den for in i lillfingret. Gör ont så in i norden. Hanskar hanskar hanskar säger jag till all…

• 63 svar
    • 15,1k visningar
  2. Started by nike83,

Efter att läst ett antal trådar här på Guiden och ett nummer av Coral - Magazine känner jag mig lite orolig för vad som skulle hända om jag skulle bli förgiftad, av t.ex mina knappar (Zoanthids). Vad händer om jag börjar må jättedåligt och inte kan förklara vad som har hänt för läkarna på akuten? Hur kan jag förklara vad knappar är, och vad de har för gift? Hur ska de veta att jag har ett akvarium med giftiga kollonianemoner, eller en giftig drakfisk? Jag skulle känna mig mycket tryggare att åka in till akuten, om de fick vägledning på vad som har hänt med mig! Kan inte ni som är duktiga och har erfarenhet (Lasse med flera) göra en liten "informationssida" om vad vi har…

3. Started by Chum,

Slutet på en era är här... Vet inte vart man ska posta detta, så det får bli här eftersom det rör sig om min Oceanson Skyscraper på ca 300 l (mod, flytta om så behövs). Kommer hem sent från jobbet till en lägenhet som stinker död fisk varpå jag finner hela mitt vackra saltvattensakvarium fullkomligt utplånat! Alla unika fiskar och koraller, till ett värde av åtskilliga tusenlappar utöver sentimentalvärdet, har långsamt kokats levande efter att termostaten i doppvärmaren (Haquoss Vulcano Digital Pro) uppenbarligen gått sönder. Det var den hobbyn det. Man har ju mått bättre än så här kan man säga... Det har varit en fantastiskt rolig hobby och jag är stolt över att ha lyck…

4. Started by Oliver,

Ska limma några plastbitar i sumpen som kommer att vara i kontakt med vattnet, finns det superlim som är ok? (ej avger gift)

5. Started by suezen,

Har ett par knappar som dykt upp i mitt kar (en syns mitt i bilden), jag vet att man ska behandla alla knappar som giftiga men är någon som vet om det är av den värsta sorten (Protopalythoa)?

• 2 svar
    • 2,2k visningar
  6. Started by Sluden,

Hej Har några knappar av Grön Zoanthus. Skulle precis flytta dem, använde en plasttång typ. knapparna drog ihop sig, så jag råkade röra dem lite överallt. Jag hade helt glömt bort att jag blev biten av en hund igår på handleden, upp till fem mm djupt. det var den handen jag hade i karet. är det farligt. och hur farligt.

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  7. Started by dahlgren,

Hej, upptäckte precis att jag har en spricka i bottenglaset på sumpen. Fuck! Vad kan jag göra, går det att limma en skiva i botten eller är det att beställa en ny sump som gäller? Det har läckt ut några droppar, syndes som en färgskiftning i frigoliten, storlek som en dryg femkrona. Bifogar en bild.

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  8. Started by Manks,

Kom på en grej i dag. DIY blomstrar och folk bygger-snickrar-löder för allt vad tygen håller, men vad säger lagstiftningen i landet lagom? Vad får man göra i elväg i sitt akvarium/med sin belysning? Vad godkänner försäkringsbolag? Någon som kan upplysa mig? Försökte söka på forumet men hittade inget bra.

• 54 svar
    • 8,6k visningar
  9. Tipps om man blir stucken av en borstmask... Jag lyckades vända på en större fraggsten och under den så låg en 10cm lång borstmask, såklart så klämde jag till den och långfingret såg ut som en tandborste. Jag har lyckats med detta tidigare och det har resulterat i blåsor, obehag och att det yttersta lagret av skinn byts ut. Det jag misstänkte att var problemet förut var att jag använde en pincett för att plocka bort taggarna, detta gjorde att dom bröts och det mesta blev kvar. Så jag löste det hela med nåt så enkelt som vanligt hobby/trälim. Jag hällde helt enkelt limmet över taggarna och satt mig framför tv´n, när det inte längre var vitt efter en 30 minuter så drog jag …

• 8 svar
    • 3,9k visningar
  10. Guest
    Started by Guest,

Har några knappar som en kompis och jag diskuterat om hur giftiga dem är igentligen va säger ni? Har dock ej namnet på den tänkte om ni känner igen dem?

• 27 svar
    • 9,5k visningar
  11. Jag måste slänga ut en fråga om detta då jag börjar bli lite nojig. Jag sålde mitt 300 liters i Fredags kväll och i lördags kväll började min 1.5-åring att kräkas. Antagligen är det väl bara vinterkräksjukan (vilket jag i så fall lär bli varse ganska snart) men man blir ju lite nojig med tanke på att man läser lite då och då om folk som blivit förgiftade. Vad jag vet har ingen som var inblandad i själva flytten fått några symptom men jag tänker att det kanske kan ha stänkt på golvet eller något (visserligen minutiöst avtorkat) och barn är ju rätt bra på att kladda på saker och sen stoppa fingrarna i munnen. Jag tror inte att tillståndet är akut då hon dricker bra och är g…

12. Started by jonte_j,

Var och köpte en grön stilig sinularia på zg idag och när jag skulle stoppa ner den var det nått som stack mig i fingret. Det gjorde sjukt jävla ont. Men jag såg inget som har kunnat åsamka mig denna smärtan. Det satt vita taggar i fingret och jag har spolat i varmt vatten. Vad ska jag hålla utkik efter för symptom? Kan det vara nått farligt? Har ju hört om skräckexempel. Skickad från min iPad med Tapatalk HD

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  13. Started by aerie,

Hej! Hittade en smått obehaglig länk som visar hur snabbt denna hobby kan gå väldigt väldigt fel...tex när man sätter tummen på fel grej: http://www.fishforums.net/content-page/79056/pagination/page/0/ Kom på en ide,hade det inte varit bra att ha en snabblänk här på guiden just för medicinsk personal, typ www.saltvattensguiden.se/112 med samlad information om tex palytoxin, gift från drakfisk osv. Länken ovan visar ju lite på hur okänt detta är, läkarna lyckades inte skrapa ihop någon info alls själva. Känns som att det kan ju vara en ganska vettig livförsäkring...

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by Wiking,

Nu har vi på allmän begäran skapat ett nytt undeforum där vi kan samla 'Faror med saltvattensakvarium'. Det är omöjligt för oss att gå igen alla trådar för att se vilka som borde flyttas hit. Om Du hittar en sådan tråd så posta gärna länken i denna tråd eller skicka pm till någon av Moderatorerna med önskemål om flytt.

15. Started by Oxygar,

Höll precis på o döda sjörosor och kolla inte var jag stoppar i handen och sätter den rakt ner i sjöborren. Kan det vara farligt? Har hört att dom kan vara giftiga denna är det

• 10 svar
    • 15,7k visningar
  16. Started by Benighted,

Om vi nu ska prata risker med våra kar så tror jag att bakteriella infektioner är underskattade som risk och fokus läggs väldigt mycket på gifter, tror det finns många fler människor som blivit sjuka av bakterier än av gifter, problemet är att det är svårare att peka ut vad det var som infekterade en och infektionen ofta inte syns förrän kanske dagen efter eller så och man kanske inte tänker på vad som infekterade det... Själv har jag flera gånger när jag handskats med speciellt levande sten med mycket vassa "kanter" fått ömmande infekterade sår som oftast kroppen klarat av att hantera utan större problem, men helt klart tog längre tid än om man hade stuckit sig på en syn…

• 1 svar
    • 2,6k visningar
  17. Started by lottac,

Skulle vilja veta hur farlig en gul koffertfisk är? Har idag läst att de kan ta död på allt levande i karet. Stämmer det?

18. Started by Golex,

Hej alla, Nu tänker jag gå denna vägen för att lugna ner mig själv och min oro. Jag har då skaffat ett sjöäpple http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_apple. Samt så införskaffade jag en sådan också: http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_cucumber (Igår) Och en Holothuroidea: vilket ser ut som sjöäpple/sjögurka! (Igår) *Min fråga går först till sjöäpplet. Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att undvika katastrof? Jag har hört att folk har sjöäpplen utan att något har hänt och andra som det har gått åt Hel...et. *Min andra fråga går till Holothuroidea: är det lika farlig? Dom på AK Lising AB Sundbyberg sa att den är inte lika farlig som sjöäpplet! Så det jag behöver hjälp med ä…

19. Started by koaala,

Hej, köpte en kulfisk tidigare, som skulle vara Canthigaster papua och bli bara 10 cm lång, min fråga är dock hur gör man skillnad mellan Canthigaster margaritatus och Canthigaster papua, för på bilden i reeflex ser de ut att vara jätte lika varandra, enda skilnaden är att Canthigaster margaritatus är dödligt giftig. Så därav frågan. Det andra var att den älskar äta glasrosor

• 5 svar
    • 2,9k visningar
  20. Started by MonicaOB,

Har nu läst om knappar, Zoanthus, och börjar bli rädd att man blir förgiftad. Jag är hyperallergisk mot getingstick så jag vidtar åtgärder. OK, kanske det låter konstigt, men med tanke på allergiska reaktioner så har jag handskar på mig när jag är i vattnet och flyttar något, tvättar händerna efter men så läser jag att giftet från Zoanthus kan vara luftburet också. Jag vill inte ha giftiga saker runt mig och jag vill inte bli sjuk heller... Karet har börjat se fint ut, vattenvärdena är bra och vi tycker det är så rogivande att se allt spännande som händer i det. Frågan är vågar man ha det kvar eller sälja allt och gå tillbaka till sötvatten? Finns det någon som kan lägg…

• 29 svar
    • 7,1k visningar
  21. Har en undran då jag mått väldigt dåligt i natt och gör fortfarande. Håller på att utrota mina skivanemoner och glasroser även en del knappar som spritt ut sig på fel ställe. Jag använder en injektionsspruta med 24% ätiksprit. I går injeserade jag några knappar, glasroser och skivanemoner och därefter mig själv. Råkade sticka mig på sprutan när jag tog upp den för att fylla på med ny ätiksprit, gick och tvättade av mig efter en stund och gjorde då även det klassiska att stoppa fingret i munnen för att lindra smärtan lite. Finns det risk att det är det jag mår så började må dåligt i natt och mår fortfarande väldigt dåligt. Knappar och skivor enligt bild. Hoppas på svar M…

22. Started by accsel,

Läst runt lite om att många mjukkoraller innenhåller ett mkt farligt gift, palytoxin, som kan frigöras i akvariet och förgasas i luften, och särskilt typer av palythoa, härligt att man inte kan få reda på det i butiken!! Har iaf en döende palythoa (bra mkt sämre skick än på bilden) och undrar om jag bara borde ge upp den och slänga den innan gör skada i akvariet eller dödar mig i sömnen? attachment.php

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  23. Started by Fredrik.g,

Köpte en liten koloni parazoanthus gracilis som tyvärr inte klarade sig så länge av någon okänd anledning. Tanken slog mig just att korallens slem kanske innehöll giftet palytoxin. Kan det då var risk för mig som pillar samt mina övriga invånare i akvariet? Jag har inte sett några tecken på att varken koraller eller fiskar skulle må dåligt.

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  24. Started by Sillen,

En artikel som tar upp ett antal djur som vi kan stöta på i vår hobby, här är lite fakta som kan vara bra att ha! Väl värd att läsa!

• 0 svar
    • 2,6k visningar
  25. Started by Vitamin,

Jag tänkte vi kunde starta en tråd där huvudämnet är giftiga djur, inte bara fiskar utan också koraller, anemoner mm. Detta är i mitt tycke ett ganska intressant ämne som nästan aldrig kommer upp på forumet. Vi köper ju fiskar & koraller endast för ögats fröjd men vet egentligen inte vad som händer om man blir stucken av en Sohal…? Personligen är min kunskapsnivå i detta ämne extremt begränsat, men om vi hjälps åt kan vi säkert öka vår kunskap tillsammans. Skriv & berätta om era erfarenheter.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.