Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faror med saltvattensakvarium

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1. Started by Axxe,

I mitt nya akvarium tar jag ström från samma uttag som cirkpumpen till fjärrvärmen tar sin ström, anta att något i karet kortsluter och då dör ju även husvärmen. Några tips på en extern jordfelsbrytare som kan lösa ut för akvariet men utan att få proppen till uttaget att gå? Alternativt någon högkvalikativ skarvsladd/dosa med inbyggd brytare/säkring.

2. Hej! Skulle behöva er på saltvattensguidens hjälp angående en förmodligen giftig krabba som följde med levande sten. Fick efter några dagar med nyinköpt LS syn på en mörkbrun/svart krabba med röda ögon. Tänkte inte så mycket mer på det än att det var ett roligt tillskott till akvariet tills jag såg hur den började attackera mina turbosniglar och annat levande. Då jag inte har någon rymlig sump, extrakar eller bekant som har möjlighet att ta över en aggressiv krabba fick det bli den enkla vägen, att tyvärr döda krabban för att rädda livet på mina sniglar och eremiter. Detta gjordes med att slå en tung bok över den på golvet, vilken ni kan först…

• 16 svar
    • 6,8k visningar
  3. Started by Casio,

Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen. Jag tänkte dra av dem över ytan med den risk det innebär. Dem kan spruta gift samt även lämna detta på stenen. Frågan är dock om gasfilter som skyddar mot organiska ångor även skyddar mot luftburet gift? "Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och ångor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel såsom lacknafta och xylen. Godkänd enligt EN140:1998" - Biltema.

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Majki01,

Har en stor sten med MYCKET Zoanthus som måste bort! Jag bryr mig inte om allt liv i stenen går hädan.. Med vädret vi har idag? hur länge kan jag bara låta stenen stå ute för att möget ska dö? Och hur är lämpligaste sättet att sen få tillbaka stenen i karet utan massa problem? drog lite i stenen och nu bankar huvudvärken som på posten.

• 70 svar
    • 12,8k visningar
  5. Started by Golex,

Hej alla, Nu tänker jag gå denna vägen för att lugna ner mig själv och min oro. Jag har då skaffat ett sjöäpple http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_apple. Samt så införskaffade jag en sådan också: http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_cucumber (Igår) Och en Holothuroidea: vilket ser ut som sjöäpple/sjögurka! (Igår) *Min fråga går först till sjöäpplet. Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att undvika katastrof? Jag har hört att folk har sjöäpplen utan att något har hänt och andra som det har gått åt Hel...et. *Min andra fråga går till Holothuroidea: är det lika farlig? Dom på AK Lising AB Sundbyberg sa att den är inte lika farlig som sjöäpplet! Så det jag behöver hjälp med ä…

6. Started by Connaissancen,

Det är nu andra gången vi har blivit sjuka i samband med att jag sugit ut cyano! Vid dessa tillfällen har jag främst sugit ut cyanosen, men även borstat loss en liten del av dem. Efter den första gången började vissa koraller se hängiga ut och fiskarna var oroliga. Under natten dog några av fiskarna, samt några koraller (främst SPS, som blev totalt vita) På morgonen, då jag såg detta, försökte jag gå in med mycket kraftig luftning av vattnet, men det hela hade då redan kommit och gått. (slog till kraftigt men kortvarigt) Efter denna gång hade både vi och hundarna svårt att andas (hyperventilerade) och vi kräktes. Efter den andra utsugningen av cyano, gick jag in med kra…

7. Started by H8RED,

Tjo! Fler frågor (bättre att veta lite mer än att chansa). 1. Har sökt och läst här på forumet om olika polyper, koraller mm som är giftiga och då jag har två st ungdjur av släktet homosapiens som gärna är med och pillar undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna berätta vilka som är giftiga och på vilket vis. 2. Är alla knappar giftiga och sprider sig gifterna i vattnet? 3. Nässelgiftet hos vissa koraller, bränns de vid beröring,sprider sig i vattnet? 4. Under de första månaderna vid uppstart med endast ls, behövs vattenbyten eller räcker der med tillsats av spårämnen och ersättning av dunstat med osmosvatten? Jag kommer säkert med mera kanske i era ögon sett dumma frå…

8. Started by accsel,

Läst runt lite om att många mjukkoraller innenhåller ett mkt farligt gift, palytoxin, som kan frigöras i akvariet och förgasas i luften, och särskilt typer av palythoa, härligt att man inte kan få reda på det i butiken!! Har iaf en döende palythoa (bra mkt sämre skick än på bilden) och undrar om jag bara borde ge upp den och slänga den innan gör skada i akvariet eller dödar mig i sömnen? attachment.php

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  9. Started by salta wille,

Jag håller på o möblerar LS i karet och skjuter T5 rören fram och tillbaka. Plötsligt när jag doppar ner en LS, så får jag djävulska ryckningar i armen. Vet med en gång att något strömförande finns i karet. Släpper stenen o kollar runt i karet, tills jag ser att en "sockerbit" hade hamnat i vattnet! Snabbt fram med en lång plastpincett för att lyfta ut kabeln ovan vatten. Förmodligen inte så farligt men obehagligt!

• 23 svar
    • 6,8k visningar
  10. Started by Genne,

Vill Lägga en allvarlig varning till er somhåller på med era saltvattensakvarier då jag och min fru blivit mycket sjuka.Jag skulleta ur och rengöra en del sten ifrån knappar typ protopalythoa, jag tog upp och la ca.8 kilo sten i en hink med vatten. Min tankevar sedan att jag skulle döda dom med varmvatten, jag körde ner duschslangen ispannen med sten och lät den stå och spola, jag fick tur nog för mig att skriva frågan här påSG och ringa till Stig i Gemla för att höra vilket som var det bästa sättet attbli av med dom. Svaret varsläng genast ut dom och vädra hela bostaden, då hade jag spolat i ungefär 15till 20 minuter med varmvatten, detta hände någon gång mellan Kl 17…

11. Har en undran då jag mått väldigt dåligt i natt och gör fortfarande. Håller på att utrota mina skivanemoner och glasroser även en del knappar som spritt ut sig på fel ställe. Jag använder en injektionsspruta med 24% ätiksprit. I går injeserade jag några knappar, glasroser och skivanemoner och därefter mig själv. Råkade sticka mig på sprutan när jag tog upp den för att fylla på med ny ätiksprit, gick och tvättade av mig efter en stund och gjorde då även det klassiska att stoppa fingret i munnen för att lindra smärtan lite. Finns det risk att det är det jag mår så började må dåligt i natt och mår fortfarande väldigt dåligt. Knappar och skivor enligt bild. Hoppas på svar M…

12. Started by Piraterna,

De tar över, nu vill jag döda de som sitter närmast mina mini trachosar osv. Någon som vet hur? Kalkpasta gick sådär.

• Gilla
    • 49 svar
    • 11,5k visningar
  13. Hej! Alldeles ny här på forumet, så det här blir mitt första inlägg. Jag har dock lärt mig mycket när jag kikat och läst runt här på forumet. Men jag börjar med att också erkänna - Jag är fullständig amatör på området. Har spanat länge nu och velat köpa hem ett saltkar, men... MEN... När jag kikade här på forumet i denna del blev jag riktigt tveksam. Med små barn hemma som har svårt att hålla fingrarna i styr känns det efter att ha läst tråden om giftiga knappar att koraller är uteslutet. Så då är frågan... Jag har sett att man inte behöver ha koraller för att ha fisk, fungerar det så? Växer det ut koraller på den levande stenen i alla fall? Eller hur gör man, om man nu…

• Gilla
    • 12 svar
    • 4,4k visningar
  14. Started by Manks,

Kom på en grej i dag. DIY blomstrar och folk bygger-snickrar-löder för allt vad tygen håller, men vad säger lagstiftningen i landet lagom? Vad får man göra i elväg i sitt akvarium/med sin belysning? Vad godkänner försäkringsbolag? Någon som kan upplysa mig? Försökte söka på forumet men hittade inget bra.

• 54 svar
    • 8,8k visningar
  15. Started by Nelli,

Hej, har blivit biten eller bränd av något okänt i karet:( hade handske bara på ena handen eftersom trodde på det enda man ska akta sig för i mitt kar - Euphyllia och anemon. men efter ha luftat en sten, som jag trodde var tom/ren kände plötsligt smärta, som om jag kramade en Diadema (finns ingen)... struntade först i det, hade bråttom med att flyta alla stenar tillbaka till karet. Det kliar rejält och brinner, samt fingrarna är svullna... efter nästan 36 timmar. Vore tacksam för tips - vem skulle angripare va...

• 12 svar
    • 3k visningar
  16. Started by Mattias,

Vart hittar jag det ? Sent from my iPad using Tapatalk

17. Started by Sillen,

En artikel som tar upp ett antal djur som vi kan stöta på i vår hobby, här är lite fakta som kan vara bra att ha! Väl värd att läsa!

• 0 svar
    • 2,6k visningar
  18. Started by jonte_j,

Var och köpte en grön stilig sinularia på zg idag och när jag skulle stoppa ner den var det nått som stack mig i fingret. Det gjorde sjukt jävla ont. Men jag såg inget som har kunnat åsamka mig denna smärtan. Det satt vita taggar i fingret och jag har spolat i varmt vatten. Vad ska jag hålla utkik efter för symptom? Kan det vara nått farligt? Har ju hört om skräckexempel. Skickad från min iPad med Tapatalk HD

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  19. Tipps om man blir stucken av en borstmask... Jag lyckades vända på en större fraggsten och under den så låg en 10cm lång borstmask, såklart så klämde jag till den och långfingret såg ut som en tandborste. Jag har lyckats med detta tidigare och det har resulterat i blåsor, obehag och att det yttersta lagret av skinn byts ut. Det jag misstänkte att var problemet förut var att jag använde en pincett för att plocka bort taggarna, detta gjorde att dom bröts och det mesta blev kvar. Så jag löste det hela med nåt så enkelt som vanligt hobby/trälim. Jag hällde helt enkelt limmet över taggarna och satt mig framför tv´n, när det inte längre var vitt efter en 30 minuter så drog jag …

• 8 svar
    • 3,9k visningar
  20. Hej Är nybörjare på saltvatten och min första tråd här på forumet. Jag har haft igång mitt nanokar i några veckor nu och det är dags att lägga i en liten städpatrull, frågan är bara var man får tag i några turbosniglar och någon liten eremit? Verkar vara ont om dem i handeln. Jag bor i Halmstad, någon som vet var jag kan få tag i detta? /Richard

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by Mazzi,

Jag vaknade idag av att en pump lät konstigt i akvariet. Det visade sig att min rosa/svarta sjögurka fastnat i pumpen. Alla fiskar döda 4 kirurger, 2 clowner, 1 dvärgkejsare, 1 kaninfisk och några andra småfiskar. Jag vill inte skrämma någon att skaffa sjögurka men ändå höja ett varningens finger. Ofta kan man ha dom utan problem men inte alltid! Just nu är det tungt att vara saltvattensakvarist /Mats Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

22. Started by suezen,

Har ett par knappar som dykt upp i mitt kar (en syns mitt i bilden), jag vet att man ska behandla alla knappar som giftiga men är någon som vet om det är av den värsta sorten (Protopalythoa)?

• 2 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by Vitamin,

Jag tänkte vi kunde starta en tråd där huvudämnet är giftiga djur, inte bara fiskar utan också koraller, anemoner mm. Detta är i mitt tycke ett ganska intressant ämne som nästan aldrig kommer upp på forumet. Vi köper ju fiskar & koraller endast för ögats fröjd men vet egentligen inte vad som händer om man blir stucken av en Sohal…? Personligen är min kunskapsnivå i detta ämne extremt begränsat, men om vi hjälps åt kan vi säkert öka vår kunskap tillsammans. Skriv & berätta om era erfarenheter.

24. Started by Oliver,

Ska limma några plastbitar i sumpen som kommer att vara i kontakt med vattnet, finns det superlim som är ok? (ej avger gift)

25. Started by MonicaOB,

Har nu läst om knappar, Zoanthus, och börjar bli rädd att man blir förgiftad. Jag är hyperallergisk mot getingstick så jag vidtar åtgärder. OK, kanske det låter konstigt, men med tanke på allergiska reaktioner så har jag handskar på mig när jag är i vattnet och flyttar något, tvättar händerna efter men så läser jag att giftet från Zoanthus kan vara luftburet också. Jag vill inte ha giftiga saker runt mig och jag vill inte bli sjuk heller... Karet har börjat se fint ut, vattenvärdena är bra och vi tycker det är så rogivande att se allt spännande som händer i det. Frågan är vågar man ha det kvar eller sälja allt och gå tillbaka till sötvatten? Finns det någon som kan lägg…

• 29 svar
    • 7,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.