Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by tozze,

Hej igen! Har startat upp ett 375L akvarium och känner att en tråd här på svg´s nybörjarforum passar bra! Det är ett 375 liters med böjd/välvd bakruta:) Lite udda men jag gillar faktiskt hur det blev! just nu är belysningen 4*54w t5, ska bli mer framöver! sump på 105 liter, där finns skummare, 2st värmare lite kol och en bubbelfälla! Ska leta efter lite mer inkörd LS då jag nog bara har ca 15-20kg i just nu! Nån i närheten som har så hojjta gärna till:)

• 29 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar vilka som kör med djup sandbotten och deras resultat med den? Jag kommer att starta upp ett nytt 350L hörn kar inom snar framtid. Bygge av skåpet som den ska stå på är på gång i skrivande stund. Jag har kollat mycket (flertal gånger ) på Newyourksteelo´s youtube kanal där han beskriver hur den djupa sanden fungerar. Det står 50/50 mellan djup sand eller inte till mitt nya kar. C-ya!

3. Started by Spectra,

Hej. det var ett tag sedan nu jag var här inne. Men för någon vecka sedan så började det komma fram lila alger. Dem lägger sig som en matta på allt och överallt. på glaset, på stenarna och på min sandbotten. De kan bli rätt tjocka och på vissa ställen så e dem som trådar. SKa fsöka skicka upp en bild här. Hur kan jag få bort dessa? Jag har kollat mitt Phosphat (PO4) och det gav utslag så jag var hos Triton i täby och köpte mig "Ultra Phos" från fauna Marin, Stoppade i 39G som jag räknade ut att behöva första två veckorna och sedan lägga i 60G. Jag har haft det i nu sedan i söndags, alltså 4dgr. och har inte sett det minsta minskning av algerna. Tar det lång tid innan det …

• 7 svar
    • 3,5k visningar
  4. Started by sebbeh83,

Här kommer bilder från start till dagens datum Som ni ser så ser det lite grumligt ut för tillfället men beror på alla föroreringar sanden tagit med sig och saltet är tillsatt oxå. Men blivit så mycket bättre sen pump nr 2 gick igång efter ett tags stillestånd.

• 44 svar
    • 6,2k visningar
  5. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 522 visningar
  6. Started by Wigge,

Har ett 32 liters nano kar med 2 clowner, en pepparmints räka och ett par sniglar. och nu är det så här att vattnet vill inte bli riktigt rent=/. först rinner vattnet ner genom 3 "grova tvättsvampar"(vad heter det egentligen?) sen genom en påse med makaroner sen genom 5 biobollar. finns det något man kan göra för att få vattnet lite renare, T.ex. lägga till något extra filter som man har hemma eller vad tror ni? kom gärna med förslag:) ha en fortsatt trevlig kväll=)

• 19 svar
    • 1,3k visningar
  7. Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge

• 1 svar
    • 463 visningar
  8. Started by Roger.J,

Hej Har beställt ett 672l kar som skall byggas in i i köksväggen här hemma. Är helt ny inom saltvatten men varit sugen länge så tycker det är dags nu. Har hållit på med Malawi & tanganyika ca 15år. Så kommer att komma med bilder & frågor(har ju massor att lära) Info om projektet kommer jag med inom kort. Mvh Roger

9. Started by sophie,

så ser det ut hittills, inte så snyggt men det är på god väg!

10. Started by jenny,

Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …

• 6 svar
    • 835 visningar
  11. Started by jonte_j,

Funderar lite över avdunstning. Är det bara vatten som dunstar eller följer saltet liksom med? Kanske en dum fråga. I så fall hur vet jag hur mycket salt man ska blanda i påfyllnadsvattnet?

• 8 svar
    • 2,9k visningar
  12. Started by Oxygar,

Nu har jag äntligen börjat starta upp mitt första salt kar. I den så kallade inbyggda sumpen i karet har jag. Kalksten 1,5kg biobollar ca 45 och makaroner ca 1kg. och 2 st pumpar på 1700l/h st som har totalt 3 utblåsningar. En sak jag redan har märkt är ju att biobollarna flyter och några sticker upp gör det något eller ska man försöka trycka ner dom på något sätt? Nu är vatten och salt i. Har även köpt filterstarter ska jag börja hälla i det nu eller ska jag vänta med det tills LS kommer i karet om några dagar?

• 58 svar
    • 4,2k visningar
  13. Hur höjer jag ph värdet i mitt kar? just nu ligger det på ungefär 7.7 och det är lite lågt=/ Så har ni något tips på att höja ph värdet?=)

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by penstermon,

Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250

• 1 svar
    • 603 visningar
  15. Started by JimmyB,

Hej alla glad =)! Jag är Jimmy och bor i Göteborg. Jobbar som kock och på min fritid så har jag olika hobbys. Men sedan länge har jag alltid önskat att skaffa mig ett akvarium med saltvatten. Jag har både haft och har vanligt akvarium med sötvatten. För tillfälligt har jag ett 20L Nano kar. Ska försöka lägga upp lite bilder på detta snart. Jag önskar att få komma i kontakt med likasinnade personer som vill hjälpa till så jag kommer på rätt spår av inköp och annan nyttig information. Jag ska försöka köpa någon bok om detta (någon som vet någon bra?) sen så kommer jag att läsa mycket här i forumet också, har redan läst igenom en tråd som heter Andre´s 375L kar, vilken bra t…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  16. Hej Inuläget så har jag en boxar räka i mitt RSM 130, men är ju väldigt sugen på att skaffa någon räka till, typ vanlig putsaräka eller eldräka, men har blivit rådd till att vara lite försiktig med det eftersom boxaräkan tydligen kan ge sig på andra räkor, är det någon som har någon erfarenhet av detta här att ha dom tillsammans i 130 l kar? MvhTomas

17. Started by Aquario,

Hej. ..."Det går bra nu"...(Petter) Hej. Det går verkligen bra för mig i mitt första nano saltkar. Jag har inte mycket i karet för tillfället men de djur som finns är intressanta att studera. Min räka har bytt skinn två ggr inom loppet av tre veckor (andra gången i dag). Och min zebra eremit krabba har bytt för första gången i natt också. Jag har även en röd bent eremit som varit orörd på samma plats i två dygn nu och jag tror den, lik zebra eremiten, kommer snart att ömsa sitt skinn eller skal. Min fråga är ska man lämna kvar det ömsade skalet för att låta djuren äta upp det? Jag tänkte det kanske finns nyttiga proteiner eller kalcium som behövs för att stärka deras ny…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Wigge,

jag har ett 32 liters nano kar som varit igång i 1,5 månad nu. och har haft mina 2 clownfiskar i sedan start. men de har nästan under hela tiden "chippat efter luft", de öppnar och stänger munnen jätte snabbt och står bara stilla i ett hörn(iblande gör de ej det utan verkar må jätte bra och simmar runt). Men det konstiga är att vattnet borde vara syrerikt efter som jag har bra fart på vattnet med en koralia nano 900L/h+returpump. ja så har bra fart på vattnet. så frågar er lite mer rutinerade vad det kan vara?=) Skriv om ni vill ha bild på det=) MVH Wigge

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by elvir,

Jag förstår inte vad han håller på med, jag har 2 clowner i ett 60l kar, samt en turbo snigel och 2 koraller. en anemon och en knapp korall. Den ena clownen har blivit helt galen den senaste timman. en video på det: http://imageshack.us/photo/my-images/694/qpot.mp4/ Verkar som om han ser en "till Clown" i spegelbilden och blir helt galen. Det jag kunde få med på videon är lite seegt eftersom när jag går nära med kameran så blir han rädd.. och slutar upp men sen så fick jag han. Ursäkta för kamera vinkeln filmat från iphone. Gjorde delvattenbyte igår 10% salthalt: 1.0024 Nitrit: 0,1 mättes igår Förstår inte varför han gör så, han blir helt vild verkar vara nått fel på vi…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  20. Hur mycket sten kan man ha i ett 32 liters nano kar? och hur mycket tycker ni man ska ha?=) Här är mitt kar, tycker ni det är för mycket/lite med sten?=)

• 7 svar
    • 822 visningar
  21. Vet att det kan skilja sig lite beroende på vad man kör för salt och hur mycket vatten man byter. Men ungefär hur mycket blir det om man kör 10% vattenbyte i veckan samt med en MH lampa på 250 watt osv?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Wigge,

Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)

• 7 svar
    • 922 visningar
  23. tjenare!=) Har precis Snubblat in i hobbyn så är inte så kunnig om saltvattensakvarium och dess innehåll(är inte så kunnig överhuvudtaget om akvarium). men har haft det igång i ett par veckor nu och det verkar fungera bra och allt mår bra och så. jag har ett litet nano kar på 32 liter med 2 clownfiskar och en räka. och nu är det så här att jag skulle vilja ha en anemon till mina 2 clownfiskar, men eftersom dem är så svårskötta så undrar jag om det finns någon mer lätthanterlig liknelse till anemonen som min clowner kan tyckas gilla? Så jag tänkte att jag frågar er lite mer erfarna vad ni tror passar bra till det jag söker. Skicka gärna bilder på det ni tror kan passa(ing…

• 6 svar
    • 828 visningar
  24. Started by Patrik_101,

Hejsan! Jag har hängt här ett tag nu och försökt lära mig av alla otroliga projekt ni startar! Nu är det dags för mig att komma in i matchen och köra lite salt. Jag har haft sött i många år men nyligen sålt av allt för att nu bygga mig ett eget kub akvarium. Målet är ett 50x50x50 med inspiration från elos. Inriktning blir ett senare val nu har jag tusen frågor ang. teknik mm. Möbeln har jag påbörjat men sitter även med lite skisser på själva karet. Jag har sett många här kör med hävert, 25/32mm ner och en retur på 25mm. Jag är inne på samma linje. En mitt centrerad box blir det för mig. Vad skall man tänka på när det gäller volymen i boxen? Jag undrar även hur mycket pv…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Liljegren87,

Sitter här och funderar på hur man ska kunna sätta ditt en bra kylning på mitt rsm då idag gick det väldigt högt upp i grader. Sökte lite här som vanligt, men såg ingen som hade skrivit hur dom hade gjort med sina rsm. Är ju lite svårt att sätta i en fläkt då ända stället jag kunde tänka mig var bak på akvariumet där skummaren sitter. Någon annan som har ett rsm som är kyld skulle gärna få berätta för mig hur dom har gjort skulle vara mkt tacksam. Gärna bilder om det finns tillgängligt. Tack igen

• 11 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.