Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.
-
- 2 svar
- 826 visningar
-
-
Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltvatten hemma! Har förstått att det inte är helt gratis. Men på ett ungefär hur stort kar kan jag få igång på 5000-10000kr som startbudget? Begagnat verkar vara mest prisvärda vägen att gå! Jag har tänkt mig runt 250-300 liter men känns vissa gånger svårt i min budget. Jag har fattat det som att det är en del runt omkring som behövs så som, levande sten, sand, tester, salt, något mer? Och hur mycket kan jag räkna på här?
-
- 26 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS
-
- 10 svar
- 924 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 593 visningar
-
-
Startade upp ett 30L igår vid sidan av mitt andra 130L, fyllde upp med vatten (kör kranvatten) och satte på värmaren och pumparna, väntade tills vattnet nått 25 grader och blandade sen i saltet (Tropic Marin) som jag gjort förut men denna gång blev vattnet efter några timmar extremt mjölkigt? Har även haft i beredningsmedel (Auqa Safe). Nu har det varit så här i ca 10 timmar och det känns inte som det lättar, vad kan det vara som hänt och vad ska jag göra?? har inte råkat ut för detta vid andra uppstarter! Bilden tagen uppifrån man ser knappt mer än ett par centimeter i vattnet
-
- 40 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på det här med saltvatten, sysslat med sötvatten(aquascaping) i flera år och har väl alltid velat dra igång ett saltvattenskar. Skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet av dessa två kar. För o nackdelar, hur bra tekniken? Är båda lika "kompletta"? Tacksam för svar Mvh Marcus
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Saker som jag har inhandlat är: Akvarium: 60 l Rektangulärt 500kr Lysarmatur: Har ej köpt ännu, men det kommer bli ett Hagen Glo T5 2x24 watt Med ett Vitt och ett Blått Lysrör, samt att jag kommer att köpa till några små blåa LED…
-
- 28 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…
-
- 3 svar
- 741 visningar
-
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 969 visningar
-
-
Hej! Välkomna till min tråd där det kommer handla om utvecklingen av mitt nano kar. Akvariet är ett Aquael shrimp set 20 och är på ca 20 liter. Köpte det idag och ska nu fortsätta göra min plan i verket. Saker som medföljde akvariet var en pump som gör 400l/h med vinklande munstycke, doppvärmare, fin 11watts ljusramp, mat till räkor och krabbor och täckglas. Jag hade tänkt ha mitt akvarium till nåt roligt att titta på då man har tråkigt och för att det ska hjälpa till att ge fuktig luft i mitt rum då den är väldigt torr. Planen är att jag hade tänkt ha 2kg, om det får plats, levande sten, 2 stycken turbo sniglar och en putsräka att leka med. Har funderat på en eremitkrabb…
-
Tjenare!! Äntligen har jag fått tummen ur och skapa en tråd om mitt 350 liters akvarium och historien om hur jag hamnade i träsket.. Vi kan la börja med lite info om mig själv. Är en grabb på 29 vårar som bor med sin lilla familj i det stora varberg som innehåller 1st kärring på 22 år snart 23 2st terrorister en på 4 år och en på 9 månader och 1st katt och för tillfället hund och så klart 9 st fisk och en räka och lite turbosar med sina barn =) Nog om familjen!!!! Det hela började när jag tittade på hajar som hajar och hitta nemo och så klart den stora länken min gamla jobbar kompis (vtrlarsson som han heter här på SG) va tvungen att sälja sitt 169 liters för att hans kär…
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här
-
Hej Ny här på forumet, läst en runt en del (långt ifrån tillräckligt) men nu är det dags för ett projekt! Har ett antal sötvattenskar här hemma främst inriktade på växter och en naturtrogen miljö då jag älskar helheten i ett kar. Blev totalfrälst i saltvattens kar efter ett besök hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande! Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv. Tänker köra på sump under karet, kan…
-
Nu har jag äntligen startat igång mitt saltvattensakvarium efter ett halvårs planerande! Finns inte så mycket att posta förutom själva bygget. Jag har oxå en blog för akvariet: http://saltnano.blogspot.com/ där det finns fler bilder om bygget! Ser fram emot framtida uppdateringar och gärna lite tipps och råd!
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Startat ett nanokar 58l för 11dar sedan, men nu när ja gjort ett aquaquicktest så är nitriten fortfarande på 25mg/l, det har börjat växa brunalger som lagt sig istortsätt över ''halva'' den stora LS:en på sanden och även en del på korallstenen.. ska ja vänta o låta dagarna gå? ljuset har jag ökat med 1 timme per dag som de flesta rekommenderar att göra, har någon något tips eller är detta FULLT normalt? Dela med er egna erfarenheter och tankar:)
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter många veckors läsande här på forumet så tänkte jag starta ett saltvattens akvarium. Under akvariets gång kommer jag att lägga in bilder =) Akvariet är ett litet provsmak för att samla på mig lite erfarenhet.. Karet är 75 cm l 25 cm d 30 cm h, vilket blir ca 56 l, men i själva verket ca 50 l (utan något i) om man nu inte fyller ända upp till kanten.. Jag har gjort en liten lista på saker jag tänker köpa nu, men behöver synpunkter om grejerna är för "klena/dåliga"... Grejer som jag har nu.. Akvariet Salt, Reef Crystal Korall sand, lite grövre sorten ca 5 kg Dopvärmare 50 w 2 *20 w t8 Nitrat test Nitrit test Saker som jag tänker köpa Cirkulations pumpar 2 st hydor cora…
-
- 95 svar
- 11,4k visningar
-
-
Detta får bli en kombinerad fråga och presentation, hittade ingen presentationstråd på forumet =) Jag har bestämt mig för att göra slag i saken och äntligen skaffa ett saltvattensakvarium. Jag beslutade att köpa begagnat av en medlem här på sidan. Se denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45503-Rsm-130-silver-i-stockholm jag har för massor av år sedan kört en lite mindre sötvattenstank och har länge kännt att det dragit lite i akvarienerven, framförallt då saltvatten. Har aldrig kört saltvatten förut och ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning. Nu till frågan då... =) Med tanke på det som ingår i ovanstående, vad behöver jag tänka på…
-
- 24 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det. Teknik: 1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h 1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k 1 st 26 watt Solar Vision 6500k Levande: 5 st små bangaiier 1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka 1 st eldräka 1 st sandvändande sjöstjärna 1 st sjöborre av släktet Diadema 1 st sjöborre av släktet Echinometra Koraller 1 blå caulastrea 1 grön caulastrea 1 euphyllia 1 blålila acropora 1 grönaktig acropora 1 rhodactis 1 liten kolonianemon 1 sten med ett par röda skivanemoner 1 stor brun skivanemon 1 liten grön skivanemon 1 rödgrön skivanem…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.
-
- 4 svar
- 726 visningar
-
-
Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
hej ska snart starta mitt första salt kar och min lokala handlare är tråkig och dyr så har ingen lust att köpa något av honom så tänkte om man kunde beställa ls från triton då dom är lite billigare ovs:) bor ju i halmstad är det någon fara eller vad ska man satsa på? mvh fredrik
-
- 23 svar
- 2,3k visningar
- 1 följare
-
-
jag skall dra igång mitt första saltkar. karet är för närvarande målad på två sidor med ljusblå färg. jag funderar på att ta bort denna och måla matt svart då jag tycker det är bättre. medför detta något negativt för ljuset ( mindre reflekterat ljus)?
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 888 visningar
-
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 781 visningar
-