Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Uppstart av nytt Saltkar i lugna ro: Jo, jag har nyligen mätt Densitet på mitt vatten. Jag använder Sera marin Hydrometer. Temperatur i vatten ligger på 24 till 24,5 grader och Densitet ligger på 1.028 och då har jag läst av underifrån vattenyta. Detta Korrekt? ( Jag fick stänga av pumpar så att det blev lugnt på vattenyta ). Det finns ju ingen info hur jag mäter av denna Hydrometer i förpackning. Troligen ska det i mera vatten ?! Annars kristallklart och några små grönalger har börjat dyka upp då solen skiner in i karet 2-4 timmar på dagen. Belysning släckt för övrigt. Inväntar lön för inköp av Levande Sten. // Peter i Göteborg
-
- 9 svar
- 4,5k visningar
-
-
Tjena, jag hade ett misslyckat projekt förut med saltvatten och kanske vill starta upp igen. Har lite frågor om saltvatten: Om man vill ha det absolut enklaste inom saltvatten vad är det? Har ett 25 liter akvarium som sägs ska vara enkelt att göra till salt, kan man ha 2 clownfiskar i 25 liter eller är det för litet? Om man kör på enklaste, vad kostar det då förstår att det beror på storlek men 25-60 liter. Mitt förra försök så sa dom att jag var tvungen att ha massa tester så köpte en låda för 1000 kr med hur mycket som helst. Behövs det verkligen om man kör enkelt? Tack för svaren!
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?
-
- 0 svar
- 375 visningar
-
-
Hur många gånger ska man göra samma fel? Har nu några gånger lagt i strumpa med diverse medel i, som har hängt över sumpkanten och börjat läcka vatten. Man skulle inte behöva göra samma fel mera än en gång tycker jag. Jag vill inte ens veta hur golvet mår under akvarium. Sedan till annat problem. För jag har många små luftbubblor i karet, bildas det ganska snabbt tillräcktligt stora luftluckor i häverten att den ska brytas. Har två tunze rör i boxen( egengjort). För att minska risken att båda rör slutar fungera, kopplade jag den ena till pumpen i karet. Funkar perfekt, tills man for t. ex elavbrott. Då sätter den igång häverten på motsatt riktning, som slutar inte fören p…
-
- 32 svar
- 2,5k visningar
-
-
Har haft uppe detta innan. Det är inte aktuellt just nu, men jag har ca 5 kg över sen jag hade Malawi och fungerar det inte i saltvatten så bakar jag med det istället
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…
-
- 0 svar
- 611 visningar
-
-
Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Tänkte försöka mig på saltvatten istället för sötvatten nu så ska göra om mitt rio 450l. Vad behöver jag köpa för teknik. Jag tänker följande. 2 st cirkulationspumpar Juwel skummare Eccoflow 1500l Samt nån led belysning. Vill inte ha sump eller ytterfilter, då jag bor i lägenhet på övreplan. Verkar detta bra? Nått annat jag ska tänka på? Några tips?
-
Hejsan! Jag har äntligen startat mitt första saltvattensakvarium! För 4dagar sedan fyllde jag låret med vatten och blandade salt till 1.025 och tempen låg på 25grader. Åkte sedan och köpte cirka 6kg levande sten. Fick även med mig 2st koraller. Han jag köpte det av sa att dem skulle klara sig. Rodakthis och enkel variant av barium. La även i lite korallkross på botten. För närvarande har jag en enkel 1500l streamer. Funderar på att köpa en Tunze nanostrem 6020. Någon som har erfarenhet av denna? Täckte även köpa en tunze 9004 skummade. Någon som kan rekomdera den? Belysning är just nu orginal. Men i framtiden kommer jag vilja köpa någo…
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har en liten fundering. Vitlök ska ju vara bra och finns i många fiskfoder som man köper, men om man blandar mat själv. Kan man ha i för mycket vitlök, hur mycket är lagom? Fredrik
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
-
när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .
-
- 1 svar
- 979 visningar
-
-
Jag är väääldigt sugen på att köpa ett saltvattensakvarium att ha i hallen, har en perfekt plats för det. Men jag har sett och läst om algproblem som kommer i början och att vissa kämpat med alger i ca 1år och behövt ta upp stenen och skrubba den flera gånger per år. Jag kan ta det lungt med att intruducera fisk och jag kan ha en sump på några 100liter men jag vill inte gärna ha ett akvarium fullt med alger när jag betalt massa pengar. Jag vet om att det blir alger i början men sen efter det vill jag ha ett stabilt akvarium. Självklart är jag beredd på visst underhåll, men är inte sugen på att kriga mot alger hela tiden :=)? Givetvis kan jag köpa alla möjliga skummare oc…
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag har just (nästan) färdigställt mitt drömakvarium (3000 liter amazonas) och nu behöver jag ett nytt projekt. Jag har väl i princip bestämt mig för att nu ska det bli saltvatten för första gången. Det jag mest funderar över är själva akvariet. Jag har ett 500-liters som står tomt nu, men måtten är lite konstiga på det. Det är 200x50x50, det kanske inte är så bra? Det känns som att man vill ha djupare, men kanske framför allt högre kar när man pysslar med salt? Eller vad tror ni? Det verkar vara en riktig djungel det här med salt och jag vet inte riktigt var jag ska börja bena för att få lite koll på saker och ting. Helst vill man ju inte köra med bara trial and er…
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
-
Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
Har fått det här helglaskaret gratis och var medveten om skadan när jag fick det men tror ni man vågar köra igång det? Framrutan har fått en smäll underifrån då förre ägaren tappade det och sprickan som syns på bilden går alltså upp i framrutan. Tilläggas bör att det finns en väldigt tunn skärva lite lös mellan silikonet och rutan.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Tänkte kolla vilken temperatur som är lämplig i saltvattensakvariet och även vilken som ni har? Min ligger kring 24.5 - 25.5 grader, medan Jorgas som var här igårkväll har kring 28 grader och tyckte mitt kändes kallt. Mvh Fredrik
-
- 36 svar
- 8,7k visningar
-
-
det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..
-
- 6 svar
- 901 visningar
-
-
Hej på er! Har nyligen startat upp mitt första saltkar och tänkte lägga upp några bilder här så ni får se hur det ser ut! Ge gärna erat omdöme om vad ni tycker om mitt kar. En bild på karet, ursäkta den dåliga kvalién En bild på där min stjärnmuräna tittar fram ur sin lilla håla
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej jag är på gång att skaffa Saltvattensakvarium framåt våren. Jag har innan haft sötvattensakvarium i många år men nu är det dags att skaffa mitt första saltvatten. Jag funderar på att köpa begangnad utrustning och jag undrar om det jag hittat är något att ha!? vill ha ett kubformat akvarium för att det ska passa i min lägenhet och storleken ca:150-200L "Annons" Akvariet är helglas (vanligt glas) med svart silikon. Måtten (ytter) är 68x43x60 (BxDxH) cm. Akvariet är bottenborrat i vänstra hörnet. Bänken som akvariet står på har jag gjort själv och är vitlasserad. Mått på bänken akvarie huv är 72x47x177 (BxDxH) cm. Under akvariet står en helglas sump med transparenta fo…
-
- 23 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Var för en tid sedan och tittade på ett clownhotell, men efter mycket om och men har jag kommit fram till att det blir för litet, kommer inte få plats med något känns det som, däremot kan jag komma över ett Lido till mkt bra pris, så tänkte, vad för teknik krävs för att köra salt i ett lido? jag har tänkt att hålla det rätt så basic som passar en nybörjare. det jag har kollat på änsålänge är: Deltec mc500 skummare (eller något annat bra alternativ?) 2st Hydor Koralia 1 (eller bör jag ha 2 med 2300L/h?) Ljuset, funkar deras original 2x24w T5 rör? har hittat denna rampen annars, kan den vara vettig eller är det bara billigt skräp?: http://www.fish-street.com/aqua_japan_4x_2…
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…
-
- 0 svar
- 512 visningar
-