Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 538 visningar
-
-
Har 2 clowner från start, men dom är odlade utan anemon så dom fattar inte grejjen. Så ja köpte 2 till som visste vad en anemon var och som säljaren då sa att det säkert skulle gå och dom nya kunde visa hur en anemon skulle brukas. Men dom nya blir totalt söndermobbade av dom nya och dom nya gör inget motstånd överhuvudtaget. Satte över de nya i sumpen så länge, ska man släppa tillbaks dom å så får dom hålla på en stund, eller kommer detta bara sluta med döden? Tycker akvariet är tillräckligt stor för att dom ska kunna ha två revir. Men dom gamla som bara var på vänstersidan av akvariet är nu över allt där de nya är:(
-
- 2 svar
- 488 visningar
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 690 visningar
-
-
Jag har byggt grottor i mitt saltkar, men kom på att jag inte sett någon som har det, är det någon anledning varför ingen har det ? Själv tycker jag det är riktigt snyggt.
-
- 6 svar
- 943 visningar
-
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 569 visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har skaffat mig ett nytt akvarie som ska sättas upp inom de snaraste, har måtten 160*60*60, ska köra sump till detta vilket är nytt för mig, Har ett 300 liters med aluram jag tänkte använda mig av. Har precis svetsat ihop en benställning som senare ska kläs med mdf skivor ska byggas en huv över akvariet med här kommer lite bilder med på hur de ser ut nu
-
- 38 svar
- 4,7k visningar
-
-
Har varit på gång lääänge men till slut nu i helgen införskaffades första paketet salt och några kilo sten Grunden hemma var ett standardpaket från Eheim på 54L som jag tidigare byggt filterhörna i, typ. Brorsan hade en utbytt skummare liggande och en koralia 2 som jag adopterade. Utöver det kör jag ett Re-sun powerhead med strilslang, med andra ord gott om flås på vattnet Nu min första lite jobbiga fråga - har jag tagit kål på min LS? För att hålla historien kort så pendlade saliniteten första dygnet mellan 1.020-29... Stenen var väl inkörd ska väl nämnas, något jag såg som troligtvis kolade vippen tidigt var en platt 3-4cm, hårig tusenfoting. Den låg i botten av påsen…
-
- 40 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hej jag har ett 112L aquael kar stående och vill göra det till salt.. Men frågan är vad allt kostar som jag behöver. På ett ca pris vad det skulle landa på för att få igång det..
-
- 119 svar
- 13,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 580 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 628 visningar
-
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Ja, nu sitter jag här med ett 440 liters kar vid min sida. Jag tänkte följa "trenden" att göra en egen tråd om "mitt" saltvattensakvarium. Jag har redan ett par frågor/funderingar som jag gärna vill ha svar på! 1. Levande sten, ska man köpa nytt eller beggat? Tanken slog mig att man kanske skulle kunna köpa 50/50, då levande sten är dyrt, fast man vill (tror jag) ändå ha lite häftiga "överraskningar" som kommer med ny levande sten. Å andra sidan så finns de väl risk att man får med medicinering från den beggade stenen. Köpa allt nytt? 2. Underlag under karet? Står inget i min bruksanvisning, vad jag kan se! Det står dock i "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop, citat: " …
-
- 195 svar
- 20,3k visningar
-
-
Hejsan, jag & min pojkvän (mikoto här på sidan) har ett 80 L som vi funderar på vad vi skulle kunna ha för invånare i. Vi funderar på ett clown par kanske men frågan är ju om de kommer trivas? De två sorterna vi funderar på isf är de två som är minst, antingen amphiprion ocellaris black eller amphiprion ocellaris. Jag söker tips och råd angående att ha någon att de två ovanstående clownerna i karet och alla förslag på andra invånare är självklart hjärligt välkommna;) Hur många djur kan man ha i ett så pass litet kar? I karet huserar just nu 3 st eremiter & några koraller, förutom smådjur som följt med köpt ls: Okänt antal ormsjöstjärnor och okänt antal utav en so…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
-
-
Halloj. Har suttit och läst massor på denna sida , Har kört vanligt sötvattenkar i säkert 10 år . Men nu är det dags att införskaffa sig ett saltvattenkar , På fredag åker jag och hämtar ett RSM 130 . Någon som har lite bra tips och råd så är jag tacksam .
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Nyligen skaffat mitt första saltvattensakvarium (JAD Saltvattensset 128liter) Den är nu uppriggad och varit igång i 4 dagar (inga fiskar bara saltvatten sten sand), ljus lyser pumpar pumpar skummare skummar osv osv. Salt test säger 1.022 - 1.023 vilket verkar vara ok MEN vatten temp ligger på 29 - 30 grader med HQI lamp igång och med LED natt belysningen så kanske 1-2 grader lägre. Jag har aldrig tidigare haft ett akvarium men 29-30 grader verkar väldigt mycket. Gör jag något fel? Finns det något jag kan ändra på?
-
- 41 svar
- 3k visningar
-
-
Jo, jag har läst på vårt fina Forum angående Glasros. Dyker dessa upp i samband med Nyinköpt levande sten eller dylikt ? Jag såg igårkväll att det växer en liten " Palm-Liknande " utväxt från en av mina levande stenar. Den är ca 1-1,5 cm lång och benvit i färgen. Kan detta vara en glasros eller är det något annat spännande ? Bild på liten glasros, någon ? Trevlig sommar ! Peter i GBG
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! jag är ny på forumet, så nu kommer alla mina "dumma" frågor till er som kan det här med saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten ett tag (malawi) men vill gå vidare, jag har läst och läst och läst på olika forum men blir inte särskilt mycket mer klokare för det! Jag hade tänkt att skaffa mig ett 128l akvarium med måtten 52x58x63. Jag vet att detta gör att man blir begränsad vid fiskval och hur många arter man kan ha. Om jag förstår rätt så innehåller detta kar allt jag behöver i teknikväg. Nu kommer frågorna :-) [h=3][/h]1. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar? 2. Vilka arter kan jag ha i mitt kar? 3. Vad kostar det ungefär i månaden att underhålla ett saltvatten…
-
- 1 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej jag är nybörjare på saltvatten! jag har kollat in Deltec NFP 509 Nitrat filter. är det nån här inne som har den eller har prövat den? har sett vissa svenska sidor att dom säljer bara själva enheten utan pump el nåt. läste någonstans att man måste köpa till en doserpump till annars är det verdelös..?? tacksam för svar
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 859 visningar
-
-
Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…
-
- 6 svar
- 966 visningar
-
-
Hej! Jag har i många år haft ett hederligt vanligt akvarium av märket Juwel 200 som rymmer 230 Liter. Har länge planerat att nu ge mig på att ha ett saltvattenakvarium istället och då göra om mitt nuvarande akvarium till Saltvatten. Vill ha så mycket som möjligt utanför i form av pump osv i den tillhörande möbeln under. För att kunna rengöra filter osv så enkelt som möjligt, men ändå ha så låg ljudnivå på allt som går då svärföräldrarna brukar sova i soffan och det är även i detta rum vi tittar på tv =) Inser att det kostar en hel del att ge sig på saltvatten men att det också är spännande samt något som jag nu känner mig mogen att ge mig på då det kräver lite mer i for…
-
- 23 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag är en nybörjare så är helt vilsen när det gäller sånthär men jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt:) Jag har tänkt starta ett saltvattensakvarium, det är ett 54 liters. Till en början skulle jag vilja veta allt som jag måste köpa för att det ska kunna startas och fungera. fiskar och sånt är steg 2 men tror jag vill ha bla clownfiskar. men som sagt vad behöver jag köpa för pumpar och andra tillbehör?
-
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 890 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 905 visningar
-