Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag sitter och funderar på vad och hur mycket sand man ska ha ? alla verkar ju ha olika. Jag köpte 4,5 kilo "Nature´s ocean bio-active live sand 0,5-1,7 mm" på triton till mitt rsm 130d. jätte snyggt och det täcker botten med ca 1cm. är det för lite? jag vet ju att det beror lite på vad man ska ha för varelser i karet. men hur mycket är normalt att ha och hur mycket har man innan det kallas DSB ? skulle den sanden fungera som ja köpt att köra DSB med om jag nu skulle vilja ha en gobie eller bör ja byta sand om ja nu skulle köpa en sån ? ni får ha överseende med mina "dumma" frågor, bättre att fråga för mycket än för lite =) //mvh magnus
-
- 3 svar
- 668 visningar
-
-
Hej. Provfyllde mitt akvarium idag och det står stabilt, inga glapp mellan de fyra fötterna. Men man kan gunga akvariet lite, känns sådär. Vad tycker ni jag ska göra? Funderar på att ställa akvariet på en en skiva, kanske det kan hjälpa? Såhär ser det ut, hög tyngdpunkt med andra ord.
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan! för ca 3 veckor sedan köpte jag mig en mandarin fisk, efter ca en vecka blev han mobbad av en en annan fisk ( avbitna fenor). Så jag bytte in fisken och nu har mandarinens fenor vuxit ut igen och ser som vanlig ut. Problemet är att jag såg för ca 3 dagar sedan att jag tycker mandarinen har tvär magrat av och tycker det är konstigt att det gått så fort, dom första två veckorna märkte jag inget av att mandarinen börjat magra men man kanske inte ser det så snabbt. Akvariet har varit igång ca 1år och har sett att det finns copepods och när man kollar så finns det massor av småå vita djur som klättrar omkring på glaset (vilket jag trodde var pods om jag inte har fel…
-
- 27 svar
- 3,3k visningar
-
-
Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en liten liten fundering på att sätta led i karet, men det måste få plats i locket som jag har idag. Jag har alltså ett Red sea 250C max. Någon som testat?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker
-
- 0 svar
- 777 visningar
-
-
Har försökt få information från dem som har beställt akvarier från Schuran. - är akvarierna mycket lättrepade? - är de värda den dyrare priset kontra slipper glasens missfärgning? - vid beställning av specialmått, tog beställningen lång tid? - lätt att underhålla (alger)? - tycker glas ser "dyrare" ut. Ser/känns plexiglaset som plastigt? Tackar på förhand
-
-
- 28 svar
- 5,6k visningar
-
-
Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .
-
- 4 svar
- 939 visningar
-
-
Då var det en algfråga.... vi för ett oänfligt krig mot ngn form av alger som ser ut som "javamossa" men som sitter fast och växer på ALLT. Om jag inte konstant "plockade" av dessa skulle de kväva koraller så som knappar, stjärnpolyper och discosoma. sjöhare gjorde ingen skillnad, Salarisen äter endast rent på "sin" sten. Vi har sjöborre och en rejäl städpatrull. Osmosvatten Salinitet 1,023 Ma 1140 Ca 330 (men fyller på) Fosfat, nitrit och nitrat har haft stabila bra värden i snart ett år (förutom vid ett tillfälle då vi missade en död stjärna) gör vi för fel? Dags att skaffa marin gräsklippare? Tacksam för hjälp
-
- 3 svar
- 850 visningar
-
-
Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …
-
- 2 svar
- 533 visningar
-
-
Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!
-
-
- 3 svar
- 853 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jo jag är ny på vad sump. Mina funderingar är hur mycket vatten sväljer olika rördimesioner ner till sumpen. Till exempel 25mm rör 32mm rör 40mm rör och till sist 50mm rör. Som sagt är i planeringsstadiet och börjar planera min borrning. Hoppas på att få lite hjälp med detta från proffsen här. Mvh Jörgen
-
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 608 visningar
-
-
Hej Undrar om det finns någon som kan ge mig några tips på vad jag ska tänka på. Ska starta ett kar på 170L med skummare o pumpar o dubbel lysrörsramp. behöver jag några mer tillbehör förutom levande sten? Vad kan man ha där i som inte dör direkt. Mvh//Ricke
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är en djurtokig kille på snart 12 år som har varit helt såld på havet alla koraller och fiskar, men jag håller just nu på med ett gäng med reptiler och amfibier, men har ändå alltid varit imponerad av allt som rör sej och lever i de tropiska vattnet.. Jag började ta det på allvar för ca ett år sedan, gick till bibloteket och lånade böker t ex. "saltvattensakvariet" av daniel knop och några andra böcker... MEN.. när jag väl kom till slutet i boken så kom kemidelen:ledsen:.. så klart blev jag rätt sur på mej själv, jag var en fyra som försökte läsa en femtedels bok fylld med kemiska förkortningar och grejer.. Men så för ett tag sen kom en ny granne, som visade sej …
-
- 171 svar
- 15,2k visningar
-
-
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nu är mitt stora kar nerlagt. Självklart vill man ha ngn liten fisk igen Hur funkar clownhotellen? Såg att det fanns några olika storlekar i min lokala butik. Räcker utrustningen i dem för att köra lite levande sten + två clowner?
-
- 1 svar
- 569 visningar
-
-
Tjenare. Förhållandevis ny här på forumet, hoppas på fin gästvänlighet och mycket hjälp (; Har precis ställt in mitt nya 375L saltvattenakvarium, måtten 150x50x50. Möbeln är byggd, kan slänga upp bild senare. Sumpen på 100L är placerad under akvariumet, i möbeln. Skummaren och pumparna står i sina kartoner. Nu undra jag då i vilken ordning, samt med vad jag ska inreda detta med? Tanken är att ja mjuka koraller till en början, samt fiskar då. Ska man köra på levande sand, och hur mycket? Levande sten, hur många? Döda stenar också? Tacksam för lite grundläggande info inom själva inredningsämnet... Hoppas ni är sugna på att hjälpa till! / Kristoffer
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har en flakväxande montipora av okänd sort och en montipora digitata. Den första har jag haft nästan ett år och dem har knappt vuxit över huvud taget. Den flakväxande har vuxit lite på basen men annars ingeting. Den ska egentligen vara fin lila färg med stora polyper men polyperna syns knappt och färgen har blivit grådaskig. Digitatan har bleknat och man ser inte skymten av några polyper. Den har fortfarande färg så jag tror inte den är död eller så men ser riktigt tråkig ut. Båda står i välbelyst del av akvariumet. Har hört att montiporor ska vara en bra indikator på att något kan vara fel i akvariet iom att de är så lättskötta. I och med att mina acanthastrea och min tr…
-
- 59 svar
- 4,4k visningar
-
-
Tjena! Jag tampas med vilket jag antar är cyano. Jag är där och stör varje dag, tyvärr har jag svårt att få till cirkulation där det växer. Jag har haft 0 i nitrat ett tag nu. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att dosera nitrat enl Lasses femtielftemetod? Är det en bra idé? Vilken nivå är lämpligt att lägga sig på? Några andra tips?
-
- 15 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan, Jag funderar på för och nackdelar med att ha sump med borrat kar vs en inlimmad glaslåda i karet med ytavrinningen och skummaren där i ? Jag har letat och hittat lite men skulle gärna få mer tänketips eller länkar att läsa på.
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-