Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Richme,

Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?

• 8 svar
    • 984 visningar
  2. Started by redrobjem,

Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2

• 0 svar
    • 404 visningar
  3. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 688 visningar
  4. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 811 visningar
  5. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 811 visningar
  6. Started by André,

Tjo efter mycket efterspaningar och mycket åtrå och sjukt mycket jobbande har jag lyckats börja på mitt första Saltvattenskar. Det är på 540 l och sump på 150 l. Håller på att fylla med osmos vatten just nu och de senaste 5 dagarna -.- Öppna och stängda Luckor Sumpen och Belysningen (dold pga Bor i K-märkt hus och får inte och vill inte Borra i struktur taket) Ska tillsätta saltet om någon dag men vet inte hur mycket jag ska ha till 600 l som det blir med både karet och sumpen. Tips frågor och svar ser jag gärna fram imot

7. Started by Lucas96,

hej jag funderat lite på salt.v.akv men e bara 14 och har egentligen inga erfarenheter av salt.v.fisk, min pappa hade ett akv när han var yngre men eftersom vetskapen har förändrats och utvecklats så mycket sen han hade ett så e han osäker på hur man håller dessa fantastiska fiskar idag. jag skulle vilja veta allt en nybörjare behöver veta typ hur stort akv man behöver om man bara vill ha fiskar som e typ runt 10cm, jag vill inte riktigt ha ett kar på 300L utan ett relativt litet första salt.v.akv om nu det finns ngt sådant, jag vill också veta vilka olika medel och ljus man behöver och vad varje sak har för funktion. det kanske låter väldigt amatörmässigt men man mås…

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by redrobjem,

Ska man stödmata sjöborrar eller klarar dom sig på algerna?

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Majki01,

Äntligen är det dags! Eventuellt så får jag hem ett 200 liters kar på söndag! Nu till min totalt noob värld inom detta.. Och min ekonomi är under all kritik nu ! men jag tänkte att jag kör igång lungt o sansat! Det blir att ordna sump under karet.. där jag kör ner en sådan : http://www.drakfisken.se/skummare/1441-bubble-magus-nac5a.html och en retur pump! Vad behöver jag ? Där är ljus som jag senare kommer "uppgradera" till en LED armatur när eknomin säger ok. Jag har uv filter hemma sen sötkaret.. Jag har massa "wave makers" liggandes. Vad behövs mer? Det är bara inredningen eller? Samt tester? Vilka tester är nödvändigast? Och vilket salt test är att rek? Nu ha…

• 219 svar
    • 15,9k visningar
  10. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 795 visningar
  11. Started by redrobjem,

Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?

• 3 svar
    • 710 visningar
  12. Hejsan alla! Ni kanske tänker vad i hundan är detta för någon rubrik men jag undrar om det är farligt att hälla ut saltvatten i toan? Det fräter inte eller något på rören? Tacksam för svar! Macke_fisk

• 18 svar
    • 3,4k visningar
  13. Efter ett och ett halvt år med mitt första saltvattenskar (med t8 belysning och utan sump) så känner jag mig redo att skaffa ett nytt. Detta blir inget revolutionerande projekt då jag ser att det är flera andra som har liknande lösningar. Akvariet ska stå längsmed soffan så att det går att beskådas från tre håll. I dagsläget är tanken att akvariet skall ha dimensionerna 130Lx50Bx50H med optiwhite på tre av rutorna. Den fjärde sidan, som står mot väggen, kommer att ha ett fack för ytavrinning som rinner ner i en sump på dryga 100 liter. Själva akvariet och sumpen tänkte jag beställa av antingen Triton eller Akvarieleasing. Jag väntar fortfarande på en offert. Bänken till a…

• 42 svar
    • 5,3k visningar
  14. Started by LiLLeN,

Nu har jag äntligen vågat skaffa mej ett saltvattenskar. Det blev ett beg. RSM 130D. Har startat en hemsida om det som ni som vill kan följa det på. www.lillensakvarium.se mvh Fredrik

• 56 svar
    • 5,3k visningar
  15. Hej Jag är intresserad av att starta igång ett stort hörnakvarium på minst 1000l. Har idag ett 250 l inbyggt i väggen men känner att jag vill ha något större =). Då jag bor i en 2a så finns det ju inte så mycket plats så därför kom jag på att ett hörnakvarium skulle passa. Så är det någon som äger något stort hörn akvarium lägg gärna upp bilder på tråden så man ser hur ni har gjort. Samt olika för och nackdelar med ett hörnakvarium. vad är det man ska tänka på ?

16. Started by mikoto,

Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.

• 6 svar
    • 885 visningar
  17. Started by MathiasH,

Jag har funderat mycket kring att få ett saltvattensakvarium så självständigt som möjligt och då undrar jag om man måste använda rätt typ av sandbotten, bottendjur som renar sanden och sen andra lägre och högre djur som balanserar allt från överbefolkning till alger m.m. Vad är dom vanligaste djuren av lägre typ som fungerar som städare? som tar hand om sanden, levande stenar, bakterier, alger och allt som kan dyka upp i ett akvarium? Går det få en någorlunda bra balans i akvariet utan att det blir för mycket av en djurart osv? Är mina frågor dumma eller är det möjligt? Är ju som sagt ute efter ett så självständigt saltvattensakvarium som rekommenderas till nybörjare. Det…

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by redrobjem,

Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?

• 4 svar
    • 917 visningar
  19. Started by Mrbw,

Hejsan, behöver byta ut min nu varande skummare då den är rätt värdelös. Behöver vara invändig eller en sådan man kan hänga på kanten. (Har inte sump) Helst skulle jag vilja kunna sätta på någon ytavrining på något sätt fall det går. Har kollat lite på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4637&cat=815&page=1 Men hört lite olika om den. Någon med något bra tips?

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  20. Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

• 5 svar
    • 893 visningar
  21. Started by redrobjem,

Jag har kört med 7-8 timmar per dygn hittills men vad brukar rekommenderas för saltvatten jag har antagit att det är samma som sötvatten men det kanske inte stämmer?

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Anna O,

Hej! Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen. Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka). Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är? Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!

• 7 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Jenka,

Godkväll Så var det väl dags att lägga in en första post här på forumet, och börjar med hur jag hamnade här. För 2 år sedan fick jag ta över en väns sötvattensakvarium på 250 l, finns inte mycket att säga om det förutom att jag älskade det och satt framför och glodde i timmar på kvällarna. En kväll när jag hade besök av en god vän satt vi och tittade på videoklipp och diverse sidor på nätet där vi tillslut hamnade på de salta sidorna. Vi blev trollbundna och peppade, men allt kändes för avancerat och svårt. Tror tre månader gick och på min födelsedag ringer samma vän och berättar att han vill komma till mitt kontor, du är välkommen säger jag och en timme senare ringer …

• 1 svar
    • 536 visningar
  24. Started by Tweeny,

Har ett 360 L akvarium med måtten 180*40*50. är sugen på att göra om det till saltvattensakvarium. Som det ser ut i dag har jag täckglas på och en specialbeställd lamparmatur som täcker hela ovansidan o ligger direkt på glaset. Frågan är då... Kan man kanske göra om lampan på nått sätt så det funkar bättre till saltvatten. eller är det bäst o köpa ny. för i såntfall kan vi köpa nytt kar också. hade hellre velat ha ett som är typ 180*60*60. Kör alla med salt utan täckglas. o isåntfall, finns det en anledning? Måste man ha ett mellanrum mellan karet o lampan? blir det för varmt annars? Tacksam för svar. tänkte att jag skulle lägga in en bild, men får göra det i eftermidda…

• 23 svar
    • 2,7k visningar
  25. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 623 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.