Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder? Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas? Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull? Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt…
-
- 7 svar
- 5,2k visningar
-
-
Tjena jag har skaffat mig ett salt vattens kar utav min jobba kompis som blev skada i arbetet och kan inte ta hand om det (tyvärr) så jag har haft karet CA: 3 månader och på kvällarna så har jag hört att det är knacknigar i karet typ som om någon tar två stenar och slår. jag vet att jag har läst det någonstans här på forumet men jag hitta det inte igen så är det någon som har en aning vad det kan vara ?? Ps jag fick inte godkänt i svenska för jag glömde punkter och sånt men jag vet att ni fattar mitt problem =)
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
hej på er alla!! Tänkte ha en tråd så ni får se hur det går för mig. Har fått för mig att ni gillar bilder så här kommer det att komma upp bilder så småningom på allt jag gör. så här kommer en skis på en möbel till mitt kar.
-
- 165 svar
- 17,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Första jag gjorde var att kolla in tråden om inköpsguide men den visade ju inte alls vilka komponenter som behövs för att få igång ett fullt fungerande Saltvattensakvarium. Så jag ställer några frågor här istället. Jag är helt ny på det här men är inte bakom flötet på något sätt så jag lär mig fort. Vilka hårdvaror behövs förutom själva akvariet för att få ett komplett fungerande system? Vad behövs mer förutom salt till vattnet för att få perfekt saltvatten? Hur länge ska man låta akvariet stå tomt och låta vattnet anpassa sig så man får vattnet perfekt, både när det gäller temperatur och alla kemikalier som ska verka osv... Vad rekommenderas att plantera i det tomm…
-
- 34 svar
- 14,3k visningar
-
-
Jag är fortfarande i planeringsfasen av mitt framtida akvarium. Kommer troligtvis komma till våren eller sommaren då jag flyttar till större. Men jag skulle vilja höra med folk som har katter hur ni smidigast löser det så inte kattjäveln faller i vattnet eller dödar fiskarna. Har för tillfället ett 230 liters sötvatten och så fort jag tar bort täckglaset så kommer kattjäveln upphoppandes och tror att det fortfarande går att stå på akvariet vilket resulterar i en blöt katt och livrädda fiskar. Jag har funderat lite ifall man kanske kan lägga sån där "galler" som lysrörsarmaturer på kontor brukar ha och lägga över akvariet. Dessa reflekterar ju ljus så det borde väl inte bl…
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Införskaffade i helgen ett nytt och fräscht kar som jag tänkte starta upp som mitt nuvarande huvudakvarium en bit in i framtiden. Karet är på 112L(utvändigt...) och har måtten 80x40x35, där 40 är höjden. Jag vill helst ha en lösning med sump till karet sedan, jag tänkte att man bygger ett hörn med två glasskivor och låter vattnet rinna ned dit och sedan använder jag en hävert för att transportera ner vattnet till sumpen. Boxen tänkte jag göra så lång så att den är 5 cm kortare än akvariets topp, ca 35 cm hög då(lite mindre då 40cm är yttermåttet). Sedan tänkte jag att boxens sidor kunde bli 10cm. Så boxens mått blir då 35x10x10 på pappret. Men sedan kommer ju armadan med …
-
- 27 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur varmt vatten har du i akvariet? Frågan har kanske hamnat i fel forumdel.Det var mest en allmännfråga. Jag hade vid 19 tiden 28 grader.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.
-
- 6 svar
- 905 visningar
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har satt igång mitt 240 l kar för några veckor sedan. Nästa vecka har jag bestämt mig för att köpa ytterfilter med UVC. Min fråga är: Vad ska jag ha för filtermaterial i mitt ytterfilter? Jag hade tänkt att krossa lite ls! Kan jag ha tunt lager makaroner? Har makaronerna någon funktion i saltvatten? Vad har ni i era ytterfilter?
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 577 visningar
-
-
Håller på och startar/bygger upp mitt första stora saltvattens akvarium. Mina funderingar kring placering av uv.....Ska jag montera det efter retur pumpen och filtrera allt vatten eller köra den på en separat pump och ta vattnet direk ur burken??
-
Hittade ingen lämplig topic att lägga denna fråga under! Och jag är så mycket nybörjare man kan vara så tänkte äh den får passa in här! om inte så ber jag om ursäkt! Jag äger ett opti-white kar och efter det så vill jag aldrig gå tillbaka till vanligt igen!! Jag köpte detta färdigt och komplett begagnat... Och nu letar jag ett till! Men jag hittar ingen i skåne som tillverkar dessa för humana priser! Någon som vet någon i skåne eller närheten som tillverkar opti-white akvarie? Om ni vet någon billig längre upp så tipsa gärna om det också! för för rätt pris så tvekar jag inte att köra till sthlm om det så behövs!!
-
Hej, Planerar nu snart mitt kar och har bestämt mig för att köra med balling light. Dock står det att man skall tillsätta 3 olika "trace" element som man blandar i det hela. 1. Strontium-Barium complex 2. Heavy metal complex 3. Iodine-Fluorine complex Dock finns det ju även 1-4 flaskor som heter "ultra Trace" men liknande beteckning. Den som tillkommer är Magnesium, som inte blandas i den 3e behållaren. Alltså kan man även kasta någon gång i veckan: Trace element solutions for your reef tank 1. Strontium/Calcium 2. Iron/Zinc 3. Iodine/Boron 4. Magnesium Jämför man med det första där man använder i Balling light, så verkar det inte som någon större skillnad, men och a…
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Hej i forumet. Jag heter Oskar och vill inget mer än att ha ett Saltvattensakvarium. Problemet är som följande: Jag läser för att jobba till sjöss. Jag kommer i framtiden att vara borta under längre perioder, runt 2-4 veckor i stöten. Jag undrar följande: Hur länge klarar sig ett akvarium utan tillsyn. Det finns automatiska matare och vattenpåfyllare, men det är kärvare med rengöring av filter. Är det lättare med stora eller små akvarier med avseende på mitt problem. Antar att vissa fiskar är mera lättskötta o.dyl., men funkar det med koraller? Min tjej kan förvisso hjälpa mig, men jag vill inte att det ska vara en börda för henne. Är tacksam för alla svar jag ksn få. -…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har kommit på att det inte riktigt funkar med kranvatten då det blir för höga fosfatvärden och för mycket gägg på rutan. Jag är nybörjare på det här med vad och var man skall köpa. Helst med så mycket kvalité för så lite pengar såklart. Någon som vet varifrån man kan köpa en bra och billig? Dessvärre verkar online vara det givna alternativet om man bara skall se till de två punkterna.
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hjälp! mitt akvarium har förvandlats till ett rent cyanohelvete och ser ut som en total soptippp! får inte bort skiten! funderar på att lägga ner om de ska se ut så här! vad kan jag göra!? har prövat med mörkläggning visst fungerar drar sig tillbaka men återkommer så fort ljuset är tillbaka! har gjort vattenbyten,har använt hävert och sugit gruset vad mer kan man göra!? ska jag behöva slänga ut allt och diska stenen med yes eller!?:-) läste en del och det stod att man kunde sätta i andra alger som konkurerar ut cyanon?? vilka alger i så fall?? fins det djur som äter cyanon?? typ sniglar? I SÅ FALL BLIR DET Å KÖPA TYP 100ST mycket tacksam för svar för just nu käns det som …
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Jag heter Joachim och är helt ny på forumet. Har inget kar ännu, men det ska det ändras på så småningom. Min fråga är, jag bor i Vimmerby, så det är en bit att åka för att införskaffa framförallt allt levande. Hur gör man då? Kan man ha fiskarna i påse eller behållare en längre tid? Har även funderat på att köpa ett begagnat kar med allt i, och samma fråga kommer då där vad gäller transport av det levande. MVH Joachim
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin
-
- 5 svar
- 966 visningar
-
-
Har siktat in mig på att det ska bli ett RSM 130D som första kar. Men jag har aldrig sett ett "live" eller rättare sagt hört, de påstås ju vara väldigt ljudligt. Hur mycket är väldigt ljudligt, som en dieseltruck, mobiltelefon som vibrerar på ett bord? Försvinner det mesta om man byter ut skummaren? Kan annars bli lite väl störande att ha den i vardagsrummet. MVH Jocke
-
När man haft i LS och kört in karet ett tag kan man ha i fisken och vänta ytterligare ett tag innan man har i sanden utan att fisken tar skada?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag har endast installerat tekniska prylar och dolt dessa idagsläget. Mitt saltkar vattenfylles för första gången lagom till månads skiftet Mars-April. Då anländer 3 st. streampumpar lagom till lön. Nuvarande placering i vardagsrum, ger solsken från ena sidorutan under ca 3-4 timmar under dagen. Solljuset sträcker sig halvvägs in i karet, mestadels på botten. Frågan är om detta är bra eller blir det för mycket ljus ( solljus ) ?? Jag har ju möjlighet nu, att flytta karet längre in i vardagsrummet. Har ej funnit några inslag om detta, med solljus i karet. Tack på förhand. Peter i GBG
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-