Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  2. Hej! Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser. Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad behöver jag mer? Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara. Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by asenat,

Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?

4. mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat.... för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  5. Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig. Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår.... Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det? Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel har det poppat upp silverfärgade bubblor ???? Snart vågar man sig väl inte ner med händerna När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar... Någon??

6. Started by Batty,

fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by JonasK,

Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by uzck,

Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Marvin,

Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Tomas,

Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…

12. Started by Nille83,

Någon som har koll på om denna kejsare äter svamp och om den kommer slakta alla mina koraller.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Atoll,

Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll

14. finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Lincon,

Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by jakob,

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Irrbloss,

vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Timpa,

Hej jag har en skummar som är till 2000liter mitt kar är på 350 liter skummet blir vitt men vätskan i behållaren är grönt brunt ska skummet va vitt har för mej jag läst nånstans att de inte ska de har kanske för stor skummare? är ett ny startat kar varit igång 2 veckor bara

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by DennisL,

Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Nicke7,

Tjena!! Jag är äntligen en saltvattensakvarist. En ny sådan, 3 månader gammal. kör på ett Lido 120L, 25kilo vacker sten i en fin fin rund hög. jag har höga nivåer av nitrat ca 20 och fosfat 0.3.. Pågrund av att jag tillsatt det av misstag, (hoho) Alla invånare jag har köpt från vecka 4 lever. djur: 10 turbosar, och ett 10 tal småttingar som måste ha föds i akvariet, en liten sjöborre som kommer från stenen, ormsjöstjärnor, borsmaskar. ett gäng sjöstjärnor, sanderimiter och en rödbenad. 3st peppermint (vuxit minst 1cm på 3veckor) och en snäll sammetsclown . koraller: (dummt ja vet nu) men vad gör man inte när man står framför en nyimport koraller, dregel! acropora valida a…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Yodelking,

Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Micke.T,

Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  23. Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Charlle3535,

Hej! Har ett elos 70 som låter som bara den vid ytavrinningen. Stoppade ner en gummislanf i hålet blev tystare. Men då funkar ej ytavrinningen lika bra. Nån som har och vet något tipps? Mvh Charlie

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by robjo,

Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.