Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…

2. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Phimani,

Har ett nystartat RSM 130 och vi är blåbär på detta med salt. Vi har tidigare haft ett "ihopplock" med öppen topp på ca 80 liter. Nu har vi plötsligt prblem med att det är för varmt i karet. Det är ca 20 grader inomhus, karet står helt fritt från solljus, doppvärmaren är avslagen, fläktarna är på och i det mindre karet som fortfarande är aktivt och står precis bredvid så håller sig temp stadigt på 25 grader. I RSM-tanken är det 30-32 grader. Goda råd emottages tacksamt

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Nille83,

Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Olausson,

Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by pepe,

la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  7. Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig. Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår.... Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det? Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel har det poppat upp silverfärgade bubblor ???? Snart vågar man sig väl inte ner med händerna När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar... Någon??

8. Started by Emvees,

Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Leoparden,

Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by koaala,

Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Aquario,

Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Stefan54,

Följde nog med en levande sten! Ögon på skaft, inga antenner, fler ben än på en räka vad jag kan se! ganska genomskinlig, verkar vara aggressiv ! Snabb som bara den ! Vad kan det vara ?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by myAqua,

Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Stjerna,

Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik

16. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Mikael Stolt,

Hej, Har en liten fundering, var o köpte en mandarin idag, hade en sedan tidigare o ville därför ha en hona för att jag misstänker att den jag hade var en hane. Första timmen i akvariet gick bra då den nya var ganska stilla, men senare så har den första av dom två börjat jaga den nya ganska mycket. Är det för att en funnits en tid o han vill markera eller kan det vara så att jag fick en hane till o dessa två går inte ihop? Någon med erfarenhet av mandariner? Tacksam för svar o i värsta fall får jag väl slänga upp den ena för försäljning.

19. Started by Atoll,

Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll

20. Started by wrroomm77,

Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Johnny Tveit,

Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Norgren,

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by DennisL,

Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by morphriz,

Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Daniel82,

Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.