Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Doris,

Hej alla Kan någon berätta hur en sump ska byggas på bästa sätt bilder kanske ,sumpen ska vara på 200-250L

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

3. Started by Hank61,

Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

4. hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke

• 5 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1k visningar
  7. Started by taspan78,

Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand

8. Started by time for heroes,

Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

9. Started by Nille83,

Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat

• 9 svar
    • 1k visningar
  10. Started by rantzow,

Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…

11. Started by drakfisk,

det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Johan254,

Tänkte dra igång detta innan semestern, skulle en sån här behållare funka: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90066708/ Ska köpa 3 st isåfall. akvariet är på 200 liter. funkar det med 2 liters behållare då? Eller är det för litet så att man måste fylla på veckovis?

• 8 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Nille83,

Någon som har koll på om denna kejsare äter svamp och om den kommer slakta alla mina koraller.

• 4 svar
    • 1k visningar
  14. Started by houssami,

Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH

• 5 svar
    • 1k visningar
  15. Started by arnstad,

Hallå där alla reefers. Efter 2års uppehåll har jag efter mycket funderande kommit fram att jag vill starta upp igen. Fick bli ett komplett aqua medic 140. Är grymt exalterad över att börja igen. Kommer säkert ett par knasiga frågor men jag kommer inte ihåg allt 🙄på återseende MVH

• Gilla
    • 2 svar
    • 1k visningar
  16. Started by akvariefisken_89,

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1k visningar
  17. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Santias,

Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand

• 7 svar
    • 1k visningar
  19. Started by samsung12,

Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…

20. Started by Micke.T,

Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm

• 9 svar
    • 1k visningar
  21. Started by magnus1982,

hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …

• 3 svar
    • 1k visningar
  22. Started by zebbe1324,

Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:

23. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först

• 5 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Micke_Tj,

Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…

• 2 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Netweaver,

Hej! Nån som kan identifiera denna varelse misstänker en glasros men den gömmer sig i en håla så man kan tyvärr inte se hela? Beklagar den dålig bild kvaliteten har bara en gammal kamera för tillfället

• 12 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.