Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hejsan alla glada. Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag. Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör! Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?) skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?) Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!! Vill passa på och tacka för en otroligt br…

2. Started by Nille83,

Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by jakob,

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by 111bira,

Bytte lite mer vatten än jag brukar brukar byta ca8 % nu bytte jag ca 12 % plötsligt kom det en massa brunalger på botten . Varför?

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

6. Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig. Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår.... Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det? Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel har det poppat upp silverfärgade bubblor ???? Snart vågar man sig väl inte ner med händerna När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar... Någon??

7. Started by Freddess,

Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by hippo,

jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Aquaguy,

På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!

10. Started by koaala,

Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Kalle,

Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Nille83,

Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Henrik dahlström,

Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström

15. Started by danne031,

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Draedon,

Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Stefan54,

Följde nog med en levande sten! Ögon på skaft, inga antenner, fler ben än på en räka vad jag kan se! ganska genomskinlig, verkar vara aggressiv ! Snabb som bara den ! Vad kan det vara ?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Emvees,

Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Rulle,

Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Olausson,

Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Gnarkill,

bör jag ha en sump om jag ska dra igång ett 110liters saltvattens akv?? eller finns det några andra smarta lösningar på hur man kan göra?? vill ju få så bra renhållning på vattnet som möjligt/Toomteeenn

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Tobbe77s,

Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Hank61,

Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

24. Started by Nille83,

Jag har ganska mycket skivor (Ricordea, Rhodactis, discosoma). Men jag är lite sugen på knappar också. Kommer dessa ta död på min skivor eller hur ser det ut för er som har båda?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Atoll,

Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.