Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Det handlar om ett akravium på upp till 140-180 liter, men med stor sannolikhet mindre. Håller på att läsa studera lite om Saltvattens kar, och kommer slänga ut lite frågor i denna tråden med jämna mellanrum, har haft en hel del sötvatten, men är nog vad man kan kalla nybörjare vad gäller saltvatten Jag vill starta med ett mindre nu, och see hur det funkar, för att i framtiden kanske starta upp något rejälare. Men just nu finns varken erfarenhet, ekonomi eller utrymme så.. I vilket fall, vad för utrustning Måste jag ha, vad bör jag ha, och vad kan jag lyxa till med? Edit: Jag har en del anningar, men ju mindre jag skriver, ju mer varierade svar kan jag få - och ju fler i…
-
- 23 svar
- 2k visningar
-
-
Får väl börja med att säga HEJ till alla trevliga individer här på SVG. Främst till alla er som kommer hjälpa mig i framtiden med mina frågor med mera. Jag har en vän här på SVG som har ett stort fiskintresse, och som numera har ett väldigt fint saltvatten kar hemma. Själv har jag alltid velat ha SV sen min kompis startade sitt men aldrig känt att det finns rum för det rikigt. Men nu har det blivit ändring på det och efter en kvälls löst snackandes och planerandes så slog jag slag i saken och tömde min matsalsdel i köket (3,5x2m) för att få plats med ett kar på 150x60x60. Efter att målat om köket och fixat lite under en vecka så la jag ut en köpes annons här på SVG och fi…
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
tjena alla... Håller på att starta mitt egna sv akvarium..... Tänkte iom att jag är helt ny på detta med akvarium så var det bäst att göra en liten tråd av det för att kunna få lite hjälp och ider. Bor i kristianstad så är det nån som är intresserad av att titta inom och ge lite direkt hjälp eller bara sugen på kaffe så är alla välkomna!! mvh jonas
-
- 714 svar
- 55k visningar
-
-
Hej, Nu efter mycket läsande tog jag steget. Köpte ett begagnat akvarium på 200 liter för att köra igång. Dock märkte jag att det fanns mycket alger redan från början. Karet började sin cykel efter flytten och det blev ganska grönt i hela karet. Efter ett par veckor verkade en del ha försvunnit, men tills idag är det fortfarande mycket kvar. Jag har för första gången kört lite Deltec phostafadsorber (0,5 dl) i en strumpa, i en vecka och gick nu upp till 1,5 dl. Mina värden är: Ca: 475 Mg: 1275 Kh: 9,6 Po4: enligt salifert väldigt väldigt lite.0,02 kanske. No2: 0,1 eller närmare 0. Som sagt, har varit svårt med att greppa allt i början, men uppskattar all hjälp och kritik …
-
- 18 svar
- 3,2k visningar
-
-
Då har jag klivit in i saltvärlden. Har sedan tidigare ett par burkar sötvatten från 10 till 720 liter. Fastnade på räkor och sydamerika. Så det simmar en del Crystal Red i småburkarna, samt rockor och numera bara en Altum skalar i det stora. Har spanat på salt i ett par år nu, närmaste jag lyckades komma på sistonde var att jag fick tag på en kub och belysning. Sen lyckades min fru dammsuga sönder ena glaset och då tänkte jag ge upp. Men så hittade jag en annons på ett RSM med bänk för 4000. Köpte givetvis det Ett par saker som jag reagerade på var jetmotorerna till fläktar, det kommer snart att lösa sig provade med 60mm ist. men dom väsnades också. Så det blev till a…
-
- 51 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej på första bilden på mitt försök till inredning, som dom sa!! man skall ju börja någonstans. Ångrar mig djup, att jag reggade mig som Gamekeeper Jag skulle ju naturligtvis kallat mig för sumpen i alla fall om man skall kolla på mina värden.... Har fått hjälp och i morgon bär det ner till Lomma :-) OBS vill påpeka att jag blev grundlurad på Stenen, inte ett liv i den . Vill rikta ett stort tack till Smultron och snickarn, som har tagit mig under deras vingar.. Allt gott så här långt / Magnus
-
- 45 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej på er Jag har fått ett saltvattenkar i födelsedagspresent av gubben min :-) Jag har haft vanliga kar i många år men har drömt om salt länge nu. Så... för ett par veckor sedan fick jag ett litet saltvattenkar på 20 liter. Ett komplett och klart Aquael och där ingick levande sand som lades i direkt, 2 kg levande sten samt en snäcka som hämtades efter en vecka, 1 st korall som ska hämtas efter ytterligare en vecka och 2 st clownfiskar som ska hämtas veckan efter det. Nu undrar jag om ni har några tips till mig!!! Jag har redan börjat få lite alger i karet, finns det något annat jag kan stoppa i karet innan jag hämtar korall och fiskar som borde vara bättre att börja me…
-
- 25 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Jag fick rådet att visa uppstarten av mitt första saltvattensakvarie från en annan tråd och varför inte, det kan va kul att få lite tips o råd, kritik o ros etc i en egen tråd :-)... Bild nr ett visar akvariet när jag precis fick hem det i slutet av augusti 07. Fick burken av en jobbar polare som skulle ha en större och snål som jag är så såg jag till att den passade bra hemma :-). Måtten på burken tycker jag är klockrena 120*60*37 eftersom jag pysslat mycket med växtburkar förr om tiden så har jag alltid gillat djupare akvarier... Nu har ju det där med tidsfaktorn gjort att jag inte har så bråttom med mina projekt som förr i världen. Det dröjde till oktober 2007 innan v…
-
- 25 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej Alla. Jag är helt ny på saltvattenakvarium. Satt igång mitt första idag. Har en fisk i det. Doris ifrån nemo filmen. Tyvärr så vet jag inte den riktiga namn. Så ny är jag. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som bor i Malmö som kan hjälpa mig med att komma igång rätt och kolla så att jag gjort alla saker rätt. Någon som bor i Malmö och vill fungera som mentor? // Lennie
-
Da er jeg så smått i gang her i Norge med mitt første saltvannsprojekt. Har spesialbestilt ett kar på 80x80x60 som jeg ennå venter på. Men standen er påbegynt! Den skal belegges med kakel etter hvert. Jeg har lest masse litteratur og føler meg vell forberedt,men håper med denne stråden og få nyttige tips underveis ettersom jeg sakte beveger meg fremover. Det er sikkert masse jeg ikke har tenkt på. wiggo
-
- 17 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej alla saltvattensvänner! Så nu är jag äntligen igång med mitt 250 l inbyggda saltvattenskar som är inbyggt mellan vardagsrums väggen och köksväggen, har tagit lite över ett år men tror mig det var det värt =) Igår så fyllde ja det med vatten och idag kommer ja blanda i saltet. Teknik 4 lysrör sump 100l skummare Deltec mc 500 uvc 15w samt två jet stream pumpar kommer lägga upp bilder eftersom men här kommer några som togs igår
-
- 34 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank
-
-
- 8 svar
- 841 visningar
-
-
Hej! Startade upp ett kub akvarium i början på året efter att ha hållt på med sötvatten så länge jag kan minnas. Mått beställde akvariet från triton akvarium med sump samt ställning sen byggde jag i mdf en konsol runt ställningen samt ovanpå för att täcka lampan. Har precis börjat sätta i fraggar från stenkoraller så just nu kan det se rätt glest ut men jag hoppas på att det tar sig :-) Lite Om Akvariet: Akvarium: 65x65x65 Sump: ca 80l Ljus: Lumen arc 400w MH Skummare: Deltec MC 500 Pump: AquaBee
-
- 37 svar
- 4,2k visningar
-
-
Mitt akvarium dag ett. Mått 60x30x46 cm, 63 L. Rio nano skimmer, seio 530 streamer. 8,5 LS. Jag är helt grön när det gäller denna hobby men än så länge är det riktigt kul Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med... Skummare ska köras in men när börjar den skumma? Skummar den inte utan belastning bara med LS? Om den nu ska skumma är det någon som har erfarenhet utav Rio nano skimmer som vet vad som ska justeras? Vilka faser ska mitt akvarium genomgå innan jag introducerar ex städpatrull? Den sten jag köpt har legat hos korallrevet i Södertälje i ett stort och fint akvarium i ett par månader... Tacksam för alla svar och feedback:woooow:
-
Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Startade för 3 dagar sen igång ett Fluval Edge 46 liters akvarium. Tekniken är standard förutom en cirkulationspump och doppvärmare. Cirk. pump: Sicce Voyager Nano 1000l/h Doppvärmare: Juwel 50W automatisk temp. Levande Ca. 5 kg levande sten. Ca. 4 kg levande sand. (Red Sea Live Reef Sand Reef Pink) Salt: Red Sea Salt. Slängt i lite BioDegrader reef evolution. Kommer att ha täta vattenbyten. Belysningen kommer jag att ändra inom sin tid. Ett DIY är tanken. Kollar runt på olika alternativ. Just nu verkar det ta sig. Nitrit och övriga värden ser bra ut. Lite bilder: Efter start såg vattnet ut såhär. Hade igång ordinarie filter. Första levande grej i mitt akvarie! …
-
- 41 svar
- 9,7k visningar
-
-
Efter att man har suttit framför sin brorders saltvattenskar och dreglat så har man nu tagit sej mod att själv starta ett. Det var förstidagsomjag togin mitt allt för sällan användayngelkar och ställde den på en bänk intill min säng. Men nu skall den inte bli en "förlossnings" burk för några malawis inte. Varför jag börjar med ett nano finns bara en anledning och den är. 1. Vill få fram LS:en. ( Vet att man kan göra det med alla akvarium men det kommer en 2:a där nere.) 2. (ja jag vet att det blev 2 anledningar ) Pengar... Beställningar ska göras denna vecka. Jag skall hålla er upprättade med både text och foto. Jag har öppnat en liten dörr till en sån stor värld. God Fo…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har äntligen fått tag i ett kar som jag ville ha, det blir ett 140liters. Karet är på plats och har nu köpt belysningen som borde komma om några dagar. Belysningen kommer att bli 2X24w T5 och en mh 150w. Skall beställa saltmätare och salt när det slog mig spelar det roll vilken sorts salt man köper? Såg att det flesta tillverkare säljer olika sorters med olika tillsatser. Sedan skall ja bara få tag i cirkulations pumpar och LS.
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Så har man skaffat ett nytt kar efter många år(8) utan och har letat länge innan jag hittade något som va av intresse!! Det hela föll på ett helglas akvarium med all teknik i karet, det funkade bra i mitt gamla 375 liter så jag prövar det igen!! Sitter skummare och 3 cirkulastionspumpar i karet samt en pump med filter vid behov, samt en doppvärmare men de verkar inte som att den behövs för tillfället. Ljusrampen sitter det 4 st 39w och den funkar kanon, men kan tyvärr inte köra uppstart och nersläckning med timern på det, utan det får gå på full effekt direkt. Ligger ca 50 kg levande Sten i karet och den är full av liv, sitter mycket på stenarna som koraller av alla dess …
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Kände att jag nästan va tvungen o köpa ett karantär kar, ifall någon fisk blir dålig eller utstött, stressad, o spara pengarna utifall fisken dör! Köpte en Pincettfisk Chelmon rostratus som blev så pass stressad av mina Dascyllus albisella så på 3 timmar så va den död, o det kändes som rätt så utkastade pengar 350:-! Så de fick bli ett karantär kar och varför inte ha ett med lite stil, såg de på blocket o första tanken va att de skulle bli sjukt fint i köket, o ja de blev mycket bra! Så de blev till att handla ett sådant kar en extra cirkulationspump samt 4 kg korallsand, skickade ner ca 2-3 kg LS och två clowner och två sniglar dom verkar trivas i sitt nya hem o de känn…
-
- 10 svar
- 3,1k visningar
-
-
-
Nu har jag köpt mig ett kar på 840 liter med måtten b200 d70 h60... och optiwhite såklart. Jag behöver skaffa följande till en början Belysning Skummare (har en NAC7 men räcker väl inte?) Doppvärmare Streamers Doserpump och förmodligen massa annat Vad ska man ha för prylar på ovan nämnda komponenter tycker ni? Hjälp mig!
-
-
- 118 svar
- 11k visningar
-
-