Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
I Söndags hittade jag min clown död bakom en levande sten på morgonen,nu när jag kom hem så var min ena benngaikardinal död och låg på exakt samma ställe. De var hur pigga som helst kvällen innan båda 2. Kardinalen har nog legat längre för man ser att någon har ätit på den. Är det inte skumt att 2 fiskar dör på samma plats med så täta intervaller?
-
- 25 svar
- 2,7k visningar
-
-
Nån som kan upplysa mig med info? ☺️ Har ett 240l kar utan sump och det har gått i 7-8 månader och allt har gått som det ska göra med algfaserna mm. 10-14kg sten i, och 1 lysmata, 2 clowner, 1 kirurg, 1 scooter blenny samt lite sniglar mm. Såg att min räka var lite passiv ungefär när det var dags för ömsa skal men en morgon var han helt försvunnen? Inte ett endaste spår kvar från han? Kollade vattenvärdena och allt ligger på topp, kanske tillomed lite högre än rek. På ca/mg För runt 2 mån införde jag sten från triton som dock hade läckt ut nästan all vätska men har inte haft nåt problem med nitrit/nitrat eller ammoniak. Nån som har nån idé? Har en tunze 9004 och tycker …
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har en hink med LS som går i väntan på mitt kar ska bli klart. Lock på (ej tättslutande) för att hindra avdunst. Igår började pumpen låta lite, kollade till den idag, då stod den still. Vattnet luktar inget särskilt men det är fullt med typ såna dår småslamsor som blir i filtermattor. LS stenen är riktig LS och inte artificiell.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Hej Har tidigare haft sötvattensakvarier på 350 och 400 liter... tyvärr var inte föräldrarna särskilt förtjusta i det möglande parkettgolvet. Nytt golv och akvarierna försvann. Nu har jag dock återigen fått upp intresset för akvarium... samt bor numera själv. Tidigare har jag alltid avskrämts av saltvattensakvarier pga det höga priset på utrustning, sten med mera... nu verkar det dock vara mer överkomligt (har det blivit billigare? eller är det bara min ekonomi som blivit bättre?). Till saken... har tänkt mig ett saltvattensakvarium på ca. 250-350 liter i runda slängar, med en sump undertill (förslag på storlek?). Lite mjuka och hårda koraller, eventuellt någon anemon oc…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Var ute och köpte en skiva till min ytavrinningsbox på bauhaus, har googlat lite och funnit en del från tyskland som verkar säga att man kan ha det i karet, är det någon på forumet som har erfarenhet av materialet?
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad jag förstår verkar det finnas många men inte värst organiserat. Tänkte ev ha ett litet bollplank nu när jag ska dra igång. Fel tråd kanske men jag hakar på föregående inlägg.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Väldigt bra pris men frågan är om det är något att ha? Finns det någon kanske som vet lite mer om denna produkt? http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/2027-ati-doserpump-6-kanaler.html
-
- 15 svar
- 3,8k visningar
-
-
De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.
-
- 5 svar
- 762 visningar
-
-
Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.
-
- 5 svar
- 725 visningar
-
-
-
Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall
-
- 1 svar
- 363 visningar
-
-
hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Undrar om någon kan rekommendera en bra städpatrull och hur många jag kan tänkas ha i ett 49L tack på förhand
-
-
- 8 svar
- 2,7k visningar
-
-
Lämnade tillbaka min Juwel 3.0 idag då den inte höll vad den lovade. Köpte en Instant Ocean Skimm 400 istället Men jag får inte ihop skiten Har kollat på videon på youtube men förstår ändå inte. Någon mer som äger en?
-
- 33 svar
- 4,5k visningar
-
-
Börjar bli lite trött på att hela tiden behöva spanna vatten till karet. Någon som testat denna underbara grej?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?
-
Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?
-
- 3 svar
- 721 visningar
-
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 615 visningar
-
-
Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm…
-
Det växer sig fort, och flyttar på sig sakta, någon som har koll på vad det är för något?
-
-
- 7 svar
- 2k visningar
-