Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by macke_fisk,

Hej alla! Får kanske berätta lite om mig själv tänkte jag. Markus heter jag och har haft sötvattens akvarium i ca 12 år och på senare tid så har jag tröttnat och så började jag funderade lite på saltvatten, hittade till detta forum och kollade i många trådar om nano akvarium och jag fastnade för de små nano akvarierna och efter det så funderade jag på att skaffa mig ett saltvatten men jag fullförde det inte för det blev för dyrt. Men efter någon månad så fick jag upp suget och slog till på ett litet aquatic nature cacoon akvarium 10 liter. Mitt saltvatten har varit igång en vecka nu och jag har stött på lite missöden men jag har fått rätt på det igen jag är glad att det …

• 13 svar
    • 4,1k visningar
  2. Är väl inte så mycket att göra egentligen, men tänkte fråga er kunniga om fenorna kan växa till sig igen då min mandarin har blivit attackerad och fått ett par hål i några av fenorna. Först blev bakfenan utsatt, men nu idag ser jag att även en ryggfena saknar en bit. Har ett litet kar på 31 liter och i karet fanns från början två clowner, redan från början var den större clownen ofta på den lilla, vilket han fortfarande är, men där märker man inte av några nya skador eller men på den lilla. För drygt en månad sen introducerade jag en mandarin, han äter bra, inledningsvis enbart fryst artemia, men igår tog han för första gången också fryst mysis. Tyvärr ger sig den stora c…

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by JonWil,

Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Reuben,

Tjena, hade planerat att dra igång allt med mitt akvarium redan förra veckan men pga en trevlig attack av halsfluss och öroninflammation så har det inte riktigt varit läge. men nu när man för första gången ligger under 40 graders feber börjar man tänka på det som spelar roll igen ! Så har några sista frågor som saltvattensoskuld som ni kanske kan svara på . 1. Frigolit under akvariet... jag har sett att vissa har det, andra har det inte, när jag köpte det sa han i butiken att man inte skulle ha frigolit under dessa akvarium, jag gick dock inte djupare då jag inte hade planerat att ha frigolit ändå, men blev lite osäker nu. Lite information om frigolit mellan akvariet och …

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Gurky,

Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning. Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat. Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe. Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör. Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen? Mvh Peter

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by JonWil,

Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…

• 5 svar
    • 772 visningar
  7. Tjena alla! Ny här på forumet! Men blivit helt förälskad i saltvatten! Är igentligen en sötvattens /växt"nörd" Men ett saltvattenskar kan inte skada Jag tänkte köra på ett 54 liters kar. Sitter här o läser o läser o läser men jag blir inte smartare för det hehe. Jag har karet hemma. Vad behöver jag mer för att starta upp ett saltvattenskar? ALLT jag behöver? saltmätare pumpar filter. skummare? ja allt? Har jag fattat det rätt om jag skriver att jag behöver inte filter om jag har levande sten???? jag tar inte illa vid mig om ni små skrattar om det är heltfel Men ja måste ju fråga för att få veta:) MVH Michael

• 15 svar
    • 2k visningar
  8. Started by ralle1424,

Hur mycket kostar ett nytt 300l akvarium ungefär med cirkulationspump,skummare,osmos och lysramp?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by JonWil,

Jag har i mitt förråd gamla förbrukade sötvattenskar av diverse storlekar, 2 300L, 1 18L, 2 70L. Ett av dom 70Liters karen igång med salt men blivit väldigt intresserad av alla fyrkantiga nanokar och har nu en idé ang mitt andra 70liters Båda två karen är identiska, men vill nu bygga om det ena(30x60x30) till ett som är 60cm högt istället för 60cm långt. Frågorna som slår mig är hur får jag rätt cirkulation i ett högt kar ? Rätt ljus ? bör jag ha ljus på baksidan av karet för botten ? Detta kanske är en dum idé dock. Skummare blir en rio nano skimmer då jag tycker den är så lätt att flytta på och ser inte ut som ett helvete.

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by Tomacee83,

Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)

• 4 svar
    • 688 visningar
  11. Started by Kelu,

hallå, tänkte kolla om någon har nån form av erfarenhet om detta akvarium http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10556&prodid=9179&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10556 hittar inte så mycke info om det och skulle gärna vilja veta mer. tack på förhand mvh kenny

• 31 svar
    • 3,1k visningar
  12. Started by ralle1424,

Vad ska man ha för osmos till ett 300l akvarium?

• 1 svar
    • 539 visningar
  13. Started by Neostar,

Vill bara säga att jag var bromma på zo där och pratade med en jätte gulig tjej som pratade så varmt om saltvatten fiskar och akvarium för mig och min sambo, så jag blev så himla SÅLD att jag tänkte handla ett på onsdag. Funkar det här akvariet eller är det CRAP: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D4100 Annars ett mysigt och väldigt informations givande forum

• 16 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by Jonte75,

Jag har fått nån röd sörja i mitt 180 l som inte vill försvinna. Hur mycket jag än städar och rensar så kommer det tillbaka. Jag har för tillfället 7 fiskar i det karet. Är det någon som vet vad detta är och vet hur man får bort detta? Hjälp!

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  15. Hade planerat ett byte i mitt kar lördagmorgon innan avfärd till Göteborg, men avstod då fiskarna såg slitna ut. Nu har saltvattnet stått med pumpar i drygt 40 timmar, min fråga är om vattnet är användbart eller om saltvattnet kan ha frigjort några gifter från hinken/spannen. Detta är hinken jag blandat i. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Plasthink-10-l/

• 7 svar
    • 942 visningar
  16. Started by Saltbear,

Argh! Nån käkar mina grejer... Har nu blivit av med två kolonier med japanknappar samt en stor rörmask. Det konstiga med knapparna är att jag har två olika röda kolonier som X inte har rört utan han tog bara den gula och den gröna. Knappkolonierna har varit kanske 5-7 cm stora men försvunnit på 2-3 nätter när knapringen väl börjat. Rörmasken försvann i natt (första natten jag har den) den var rätt stor själva röret kanske 10cm och paraplyet bortåt 7 cm. Det levande växtliknande är skivanemoner, röda knappar, euphyllia, bubbeltip, alcyonium, några svampar, en mörkerkorall och en SPS. Alla verkar trivas och växer och ingen har ätit på dem. Har en bunt turbosar, två nassar…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Reuben,

Tjena, hade tidigare planerat att köra med en durso i mitt nya akvarium men blev rekomenderad att köra med ett hävertsystem istället. Än så länge har jag bara kommit sålångt som att borra 2x hål i botten på akvariet. har jag fattat rätt att man endast har 2 raka rör ner i sumpen som man ställer in med ventiler? Som jag förstått så skall ~90% av vattnet gå genom ett rör och resterande genom ett annat. har även läst att ena röret alltid skall vara under vattnet och den andra bara är där för att avlasta. Mina frågor, 1: Vilket av rören skall vara helt under vattnet? 90% av vattnet eller 10% 2: Skall även röret som inte alltid är under vattnet strypas för att den skall vara …

• 15 svar
    • 2,7k visningar
  18. Started by kladd3,

Tjenixen allesammans Sitter här och ser avundsjukt på att fina kar och försöker lära mig nått. Vilket inte är så lätt för det verka finnas lika många lösningar som det finns myror i en myrstack, för att inte tala om mängden av utrustning. Efter en tid (1 år) med ett sötvattens akvarium så är jag sugen på att utveckla mig inom den ädla konsten med saltvatten. Eftersom dottern har lagt beslag på det nuvarande karet och ser det som sitt så måste jag börja om från början, tråkigt eller hur . Har en fru som inte är så sugen på att möblera om efter ett akvarium i vardagsrummet så det lutar mot någon form av ett kubakvarium, vilket inte verkar vara det lättaste att hitta. Så de…

• 45 svar
    • 3,8k visningar
  19. Started by ralle1424,

Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?

• 4 svar
    • 840 visningar
  20. Started by Reuben,

Tjena, Nu vet jag inte om detta är en riktigt dålig idé eller om detta tagits upp innan, men hittade inget när jag sökte och blev lite nyfiken om detta skulle fungera. För att snabba på cykeln i akvariet bör man inte kunna ta någons gammla vattenbyte? Borde man inte då få en ganska rejäl buffert med nitrat / bakterier snabbt och enkelt?

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by JonWil,

Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Treo,

Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

• 2 svar
    • 941 visningar
  23. Started by söndag,

Hej hej! Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu, 1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på? 2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha? 3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".

• 4 svar
    • 862 visningar
  24. Started by stooolpe,

Hej alla! Äntligen har man startat skulle man vilja säga, men jag har dragit igång allt alldeles för fort och det vet jag. Blandade osmosvatten och salt (red sea coral pro) i torsdags samt la i den levande sanden (nature ocean bio active) och la i inkörd levande sten samt 2 ocellaris i fredagskväll. Har mätt salthalten med min refraktometer och den visar 1025. Det började runt 12-13 tiden på lördagen då jag såg en av mina clowner ligga på sidan och nere vid botten. Kunde ju varit stressen som han utsattes för vid flytt då den andra mådde prima, simmade runder och hade sig. På kvällen när jag kom hem från en kräftskiva, ser jag att den andra clownen också ligger ner, googl…

• 182 svar
    • 15,5k visningar
  25. Started by Jaonas,

Mitt akvarium kommer tömmas pga flytt och tänkte då passa på med lite småändringar. Jag kör just nu utan sump och istället invändig skummare, fungerar fint men dock ej någon ytavrinning så ytan blir emellanåt ganska smutsig. Ett Juwel orginalfilter sitter kvar och ska innehålla någon form av filtermaterial typ pellets. Filterboxen har ett galler för insug nertill och ett vid ytan. Ska jag prova att sätta igen gallret nertill och minska storleken lite på det övre för att få en ytavvrinningskam? Detta kommer alltså inte ha någonting med skummaren att göra utan endast dra ner hinnan från ytan genom filtermaterial och röra runt lite. Har sett någon på guiden som gjort likna…

• 20 svar
    • 4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.