Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Någon som haft denna kirurg? Dela gärna med dig av dina erfarenheter.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Nille83,

Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by vaigge,

Hej! Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! Mvh

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Nlu-,

Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by CissiP,

Nybörjare!! Har ett större kar (432 liter med 112 liter sump) som jag är på g att dra igång. Köpt begagnat och då rören till sumpen var kapade så beställde vi nya rör. Vi kapade och limmade ihop allt med måtten från de gamla rören. Här kommer problemet! Röret ner till sumpen blev för kort. Det kommer sitta 14 cm från vattenytan. Jag inser att det antagligen är för lågt? MEN! Själva ”lådan” (och ursäkta att jag använder helt fel termer för grejerna nu!) är väl tät? Så - det kommer aldrig tömmas ur mer vatten från karet än ner till kanten på ”lådan”? Plus vattnet i lådan ner till kanten på röret? Eller tänker jag helt galet? Så vad säger ni som kan - …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Anton.Lindgren,

Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?

7. Started by BrauAG,

Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

• 5 svar
    • 793 visningar
  8. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Jag har ett rör som är 34 mm invändigt till breddavloppet jag undrar hur mycket vatten det kan svälja i timmen jag tänkte nämligen ha en pump som pumpar 7000 liter i timmen eller finns det nån formel man kan räkna ut hur mycket vatten det kan rinna per timma?

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by per.w,

Behöver hjälp med att få bort dessa jävla skitalger. Vet inte om det är dino eller cyano. Det exploderar varje dag över all sand. Inte levande sten eller koraller. Men varje dag exploderar det över all sand. Jag rör om i sanden så det försvinner och nästa dag är det fullt igen... Jag behöver tips på behandling och utan att ha tittat på det mer i mikroskop så måste det vara kisel, cyano eller dino!! I det triton test som kom tillbaka för några veckor sedan, så verkade inte kisel vara ett problem och inte fosfat heller... Tacksam för råd...

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt

13. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Hej Hå! Som skrivet ^^ Lämpar sig ett hörnakvarium för saltvatten, jag menar fiskarna får ju inte riktigt samma simmyta som i ett "normalt" kar

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Gnarkill,

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom

• 5 svar
    • 846 visningar
  15. Started by Kalle,

Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?

16. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

17. Started by maltemus,

Eftersom jag har en LED lampa till mitt kar tyckte jag det kunde vara intressant att mäta hur mycket akvariumet drar. (Jag lånade en för att kolla en gammal tvättmaskin) Hur som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag har mätt. Det var dåligt med instruktioner. Först kopplar jag in mätaren på min plasma tv (43") + dvd / telia box. Mätaren hamnar på ca 260. Sedan till en vanlig golvlampa. Tror den låg på ca 30 Akvariumet (Elos 120, skummare, 2st MP40W vortech, osv) samt en Eco-lamp 120 lång led. Mätaren hamnade på 460. Missade tyvärr att mäta när lampan var avstängd, men jag ska göra det när jag vet vad jag mäter Vad exakt är det jag har mätt? Och hur räknar jag ut mån…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 814 visningar
  19. Started by Marcus-,

En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.

• 5 svar
    • 825 visningar
  20. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Jag behöver lite hjälp med doseringen av spårämne. Jag har gjört mitt fösta Triton test. Det värsta resultatet är V, nästan 3ggr mer än setpoint. Vad kan man göra med det? Är det farligt? Sedan saknas lite bl.a. I och Br och jag funderar på att starta dosera t.ex Read Seas Trace Colors. Enligt RS så ska man dosera alltid alla fyra komponenter för att få bra effekt på den. Ska jag inte "jämna ut" Iodine och Br först innan jag börjar med alla fyra? En annan sak är att jag får fortfarande höga värde NO3. Ligger alltid mellan 25-50. Jag har skaffat refugium för 3v sedan och det verkar växa i den. En näve Cheato blev nu minst 5ggr större. Men…

21. Started by Gnarkill,

hur får man upp värmen i vattnet på snabbast möjliga sett?? blev lite knas när jag gjorde mitt vatten byte

22. Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …

• Gilla
    • 5 svar
    • 748 visningar
  23. Started by Lille Skutt,

Hej igen guiden! Nu är det så att mina små clowner som varit totalt ointresserade av mina Euphyllior tills idag och går nu bananas i dem vilket verkar roa dem sådär måttligt.. Ett angenämt problem hursom eftersom man hört att inte alla uppfödda clowner går in i en anemon.. Nu till frågorna som är: Hur tror ni det skulle funka att slänga i en bubbletip? Finns det nåt sätt som ökar chansen att den inte vandrar runt och pajar allt utan att spika fast den i en sten? Hur skulle den trivas under en Kessil 360we på 65%? Hur skulle ni gjort? Akvariet är ett Lido 125, Bilder hur scapen finns här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/48690-min-f%C3%B6rsta-hj%…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Vilka arter av Kejsare kan man ha i en tex 500-700 liters tank och vilka ska man undvika som kräver större? Vill höra av er som har erfarenhet av dessa arter står så väldigt olika om man söker runt på nätet. Tack för hjälpen!

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  25. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 904 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.