Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
hejsan är i uppstarten av mitt första saltkar, har precis handlat på mig 2 st 150w MH strålkastare med inbyggda ballaster, vill inte ha dom hängandes från taket så jag undrar hur mycket vikt kan jag lasta på uppe på akvariet?! det är ett Juwel Rio 180L jag har .. och armaturerna väger 5.7kg st. säg 12kg då. Finns det någon som har koll på detta?
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan ! Jag behöver tips på någon korall som klarar sig bra i mycket flöde samt högt. Har inriktat mig på mjukisar och lps. 🐠 Vill även säga tack till er alla som svarar på frågor som ställs här inne. Jag som inte syns mycket här i forumet, lär mig mycket av era diskussioner! 🐙 Mvh Fredric
-
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!
-
- 5 svar
- 852 visningar
-
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 935 visningar
-
-
Någon som haft denna kirurg? Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! Mvh
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nybörjare!! Har ett större kar (432 liter med 112 liter sump) som jag är på g att dra igång. Köpt begagnat och då rören till sumpen var kapade så beställde vi nya rör. Vi kapade och limmade ihop allt med måtten från de gamla rören. Här kommer problemet! Röret ner till sumpen blev för kort. Det kommer sitta 14 cm från vattenytan. Jag inser att det antagligen är för lågt? MEN! Själva ”lådan” (och ursäkta att jag använder helt fel termer för grejerna nu!) är väl tät? Så - det kommer aldrig tömmas ur mer vatten från karet än ner till kanten på ”lådan”? Plus vattnet i lådan ner till kanten på röret? Eller tänker jag helt galet? Så vad säger ni som kan - …
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?
-
- 5 svar
- 913 visningar
-
-
Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har ett rör som är 34 mm invändigt till breddavloppet jag undrar hur mycket vatten det kan svälja i timmen jag tänkte nämligen ha en pump som pumpar 7000 liter i timmen eller finns det nån formel man kan räkna ut hur mycket vatten det kan rinna per timma?
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Behöver hjälp med att få bort dessa jävla skitalger. Vet inte om det är dino eller cyano. Det exploderar varje dag över all sand. Inte levande sten eller koraller. Men varje dag exploderar det över all sand. Jag rör om i sanden så det försvinner och nästa dag är det fullt igen... Jag behöver tips på behandling och utan att ha tittat på det mer i mikroskop så måste det vara kisel, cyano eller dino!! I det triton test som kom tillbaka för några veckor sedan, så verkade inte kisel vara ett problem och inte fosfat heller... Tacksam för råd...
-
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Hå! Som skrivet ^^ Lämpar sig ett hörnakvarium för saltvatten, jag menar fiskarna får ju inte riktigt samma simmyta som i ett "normalt" kar
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom
-
- 5 svar
- 943 visningar
-
-
Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?
-
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Eftersom jag har en LED lampa till mitt kar tyckte jag det kunde vara intressant att mäta hur mycket akvariumet drar. (Jag lånade en för att kolla en gammal tvättmaskin) Hur som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag har mätt. Det var dåligt med instruktioner. Först kopplar jag in mätaren på min plasma tv (43") + dvd / telia box. Mätaren hamnar på ca 260. Sedan till en vanlig golvlampa. Tror den låg på ca 30 Akvariumet (Elos 120, skummare, 2st MP40W vortech, osv) samt en Eco-lamp 120 lång led. Mätaren hamnade på 460. Missade tyvärr att mäta när lampan var avstängd, men jag ska göra det när jag vet vad jag mäter Vad exakt är det jag har mätt? Och hur räknar jag ut mån…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.
-
- 5 svar
- 915 visningar
-
-
En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.
-
- 5 svar
- 930 visningar
-