Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by davlind,

Hej, Jag är i fasen att starta upp mitt första akvarium! (Tacksamt gick jag för saltvatten istället för söt det första jag gör! *sigh!*) Vilket fall, alla ni som gör saltvattensguiden levande har hjälpt mig passivt med alla tidigare forumstrådar, problem, frågor osv osv Men nu ställs jag inför några faktum där jag faktiskt har svårt att hitta svar på. Hoppas mina frågor inte är allt för dumma Kar info: Hörnakvarium ~250liter, Sump ~50 liter 1. Kan jag använda vanligt vatten från kranen att fylla tanken med? - Om inte, måste det vara vatten via Osmofilter? 2. Avrinningsatsen är hemma bygge, många påpekar att man inte skall få in luft i mina PVC rör (ner till sumpen!) …

• 52 svar
    • 7k visningar
  2. Started by netflyer1,

Hej. Då var det dags för mig att skriva mina första rader här på SG, efter att ha surfat runt här en hel del. Innan sommaren köpte jag ett Deltec MicroReef-akvarium ( runt 200 liter varav ca 25 liter finns i sumpen). Pga diverse orsaker hann jag inte göra så mycket innan sommaren, men nu är jag på g. Jag började fylla på vatten den 8/9 med en AN-Osmosanläggning. Saltet jag använt är Reef Crystals. Var till Triton och köpte 26 kg LS den 15/9. Har haft lyset avstängt den första veckan. Fick med tre st T5-rör + reflektorer. Testade vattenvärdena för första gången igår ( en vecka efter köpet av LS). Temperatur= 26-27 grader. Salthalt= 1.024 ( mätt med flytande hyrometer).Test…

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  3. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Första inlägget här på SG och ser fram emot att vara en del av alla här! Jag har efter många om och men köpt mig ett eget 46 Liters kar, Fluval Edge. Har länge letat efter ett kit som skall vara lite av det enklare stuket, men när jag insett att det inte bara är att pic and run så blir det lite mer än så! Köpte det av en privatperson som skickade det med bussgods (insåg efteråt att det finns bättre alternativ) vilket relaterade att det hade gått sönder.. Jag har nu börjat en kamp om att maila dom och får se vad de kommer att fortsätta med. Över till ämnet, då glaset har gött sönder så jag tänkte byta ut den. Har fått pris på en ny glasskiva hos glasmästaren utan hålet…

• 17 svar
    • 3k visningar
  5. Started by SaltisLinda123,

Hej! Sugen på att skaffa en palett kirurg, är det ett måste att ha uvc när man har denna fisk ? Och hur är dom att ha i karet

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 558 visningar
  7. Started by Mazzi,

Jag funderar på att slå till på ett begagnat Juwel lido 120l för att känna på den salta värden. Finns det några bra skummare utan att borra för sump, är det ett bra nybörjaralternativ osv. Jag behöver lite tips och idéer från er med lite erfarenhet. Mvh Mats

• 2 svar
    • 821 visningar
  8. Started by Nlu-,

Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Nima,

Jag är helt ny inom saltvatten och har fått mina första invonare är 4st Gulfenad blå frökenfiskar . jag tänkte skaffa mig två clownfiskar men fick reda på att man ska ha i clownen först. Är någon som vet vad jag kan göra för att de inte ska jaga ihjäl de förutom att jag ska behöva ta ut frökenfiskarna. Tack på förhand Mvh Nima

• 80 svar
    • 8,1k visningar
  10. Started by Lable,

Hejsan! Nino här igen. Jag tänkte att jag startar en ny tråd i samband med att de flesta nybörjarfrågor jag hade har blivit besvarade och i samband med att bygget nu kommit igång på allvar. Jag vill också meddela att det mesta av utrustningen är på plats. Jag har skummare, en del av belysningen, pump och en massa hinkar och andra tillbehör. Kvar är alltså salt, sand och tester (och allt levande + LS) En sista sak till: Min möbel (inte den vita), utan en med ny design håller just nu på att konstrueras. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan säga att jag kombinerar ett projekt i skolan med möbeln och att det kommer bli riktigt,riktigt snyggt! jag lägger inte upp någ…

• 26 svar
    • 2,9k visningar
  11. Started by Lable,

Tjena efter flera år med sötvatten vill man uppgradera till det mer ansvarsfulla Jag ska köpa ett 150L kar och undrar vad ni tycker om inköp. Jag kommer ställa lite frågor nu och då om vad för typ av utrustning jag ska köpa Jag är student och som ni alla vet är det inte den billigaste av hobbys. Min fråga nu är vad jag ska köpa för värmare: En begagnad 150W för 50:- eller en En ny 125W (150L - 200L) för 275:- hur stort kar värmer den med 150W.. blir det för mycket för mitt 150 liters?

• 128 svar
    • 9,1k visningar
  12. Started by Gnarkill,

Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??

• 0 svar
    • 479 visningar
  13. Started by AndreaR,

Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?

• Gilla
    • 4 svar
    • 539 visningar
  14. Started by Lilla Nemo,

Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin

• 5 svar
    • 821 visningar
  15. Started by Lotusblommann,

Hej! Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila. Karet har varit igång ett kort tag (finns under nanokar), satte i mycket väl mogen levande sten, osmosvatten. Tillsatte bakeriekultur. Har även caulerpa i karet. Har nu fått alger (som förväntat), dessa har luftbubblor som jag förstått ska visa att deras fas är slut. Har 3 fiskar i karet (2 wrassar & en gobi), igår stoppade jag ner en liten rengöringspatrull (turbosniglar o blåbenade eremtier). När vågar man tillsätta korall av något slag? Kommer de bli helt kvävda av alger? Har massor med makroliv i karet som lever och frodas, kalkalger växer orde…

• 36 svar
    • 4,5k visningar
  16. Started by jetstar,

Hej! nu kommer jag med frågor igen! vill passa på att tacka alla jättetrevliga och hjälpasamma människor på detta forum! mycket trevlig atmosfär här!! jo! nu är mitt ny införskaffade RSM130 igång!! tycker jag fick till det fint! bifogar några bilder om nån är intresserad! tar gärna emot tips och tyckande!! köpte avkvariet begagnat med invånare så jag fraktade med ca70L av det gamla vattnet samt levande stenen, den gammla sanden slängde jag och ersatte med en ny påse levande sand! blandar 340g salt till 9l vatten och har en salthalt på 1,0225 det är väl ok? alla invånare klarade resan fint och ser ut att må bra! i akvariet bor: *2st clowner *1st tomatclown *4st vit och sva…

• 13 svar
    • 2,8k visningar
  17. Started by DennisL,

Hej! Har haft mitt kar igång nu några månader och det funkar hyffsat, förutom en del cyano som börjar försvinna. Nu ska jag sätta i några montipora fraggar. Min fråga gäller nitrat, när jag mäter nitrat så visar den alltid noll, och detta är ju inte särskilt bra för korallerna. Hur får man upp nitrat utan att fosfaten också sticker iväg. Vid mätning av fosfat så ligger den mellan 0 och 0,04, har varit så nu i ett par månader. Ska jag dra upp på matningen? Är orolig för att cyano ska komma tillbaka. Mvh Dennis

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by NL,

Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips

19. Started by Clownen,

Hej Som nybörjare är jagmitt inne i den till synes ogenomträngliga djungeln av teknisk apparatur som finns tillgänglig inom hobbyn. Ett nitratfilter låter som en bra idé och dessutom verkar de ju inte kosta skjortan heller. Är detta ytterligare en flåsgrej ellerär det en väsentlig del? Skulle det gå att koppla ett nitratfilter direkt till ett ytterfilter? Berätta gärnaom och hur ni använder ett nitratfilter. Mvh Peter Hittade information om detta filtret. Är det stor skillnad mellan märkena? The sulphur nitrate filter is a new product from Ratz Aquarientechnik. It was developed to allow problem-free removal of nitrate compounds from seawater aquariums. The level of eff…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by Xanrag,

Både ägaren innan mig och jag ser ut att ha nitratproblem i en RSM130D. Det kan vara att det är för lite levande sten och jag har tänkt skaffa lite till, men jag tänkte försöka hitta lite fler sätt. Bäst verkar vara att skaffa en nitratreaktor, men den skulle i såfall vara utanför lådan vilket går lite emot AIO-konceptet i en RSM130. Kan man köra "Biopellets XL" (http://www.drakfisken.se/fosfat/1748-np-biopellets-xl.html) i en RSM Media Basket tror ni, eller är det inte tillräckligt flöde? Jag ska byta skimmer då den den nuvarande går lite kackigt och en returpump har gått sönder så den kör just nu på halv styrka, men det hade jag tänkt fixa omedlbums. I "Media Basket"en…

• 12 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by TjenareMannen,

Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?

22. Started by DennisL,

Tjena! Har nyligen startat mitt kar, köpte levande sten begagnad. Förra ägaren hade haft stenen i ca 1år i sitt kar utan några problem. Nu har jag haft stenen i mitt kar i ca 1v. Jag har tidigare läst om nitrifikationsprocessen och att denna kan ta ganska lång tid, men detta kanske inte gäller om man har inkörd begagnad sten? Min fråga är, hur länge ska jag vänta innan jag köper en städpatrull? Kan jag börja med lite ljus i karet? Mvh Dennis

23. Started by Botan,

Hej allihopa Har ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm). Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm). Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium... /Sofia

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by time for heroes,

Hej! Är inne på sjunde veckan med inkörningen av nya 105l karet. Först hade jag höga värden fosfat men det har sjunkit. Däremot har jag runt 1 ppm i nitrat. Tänkte att nu efter 7 v så borde det vara inkört och hade tankarna mot att ta i något medel som sänker nitratet. Men så hörde jag mig för och om jag fattade det rätt så kan nitrit i karet snurra till nitrat testet. Stämmer detta? Jag har dessutom testat nitrit som gav närapå 0 värde. Då borde jag väl också kunna utesluta att det är nitrit som får nitrat testet att slå i taket? För min inkörning använde jag mig av levande sten från ett inkört kar och inget mer än så. Ammoniak är dessutom på…

25. Hej, nu har ja gjort nytt NO2-test från märket JBL, var iväg på Akvarie-Leasing i Stockholm och fick ett kanon bemötande! Nitriten var allt för hög och tänker vänta o se om det möjligtvis sjunker närmaste dagarna... OM jag kanske byter den levande sten jag har i, kanske läget förbättras. Den levande sten jag har kanske är börjat ''ruttna'' innifrån redan då ja köpt den?(inköpt på B.Zoo) Vad tror ni är bäst, att byta ut LS:n? den är ju ändå den som ser till att bekämpa nitriten!`?

• 18 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.