Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst
-
- 4 svar
- 797 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
-
Vafan..har haft igång mitt reefmax nu sen 3 januari 2010...har skaffat lite fisk & koraller vart efter.. Har nu: Fiskar & skaldjur: 2x clowner 1x rödläppad blennid 1x amblygobius phalaena (Sandvändare) 1x Sphaeramia nematoptera (pyjamas fisk) 3x trochus 1x stenopus hispidus 5x Astrea 1x Fromia (sjöstjärna) Koraller: 1x Alvepora gigas 1x xenia 1x Pachyclavularia violacea (grön stjärn polyp) 1x stenkorall (vet ej namn) 2 olika knappar 1x calaustrea 1x fungia Nu till problemet...har haft en jätte stor & fin euphyllia som dog bort helt i brown jelly disease (tror jag) alla 5 armarna Xenian växer inte alls men den pumpar nog lite...sen den gröna stjärn polyp mattan…
-
- 43 svar
- 5,5k visningar
-
-
Ska byta akvarie till ett kub. funderar på måtten! l1000 b1000 h700! funderar hur det kommer se ut propetionellt, någon som sett ngt liknande?
-
- 6 svar
- 975 visningar
-
-
Hej på er alla likasinnade! Då var det dax för ännu en nybörjare att ställa en massa frågor med hopp om att få era kloka råd och tips till svar. Jag har smugit runt här på forumet ett tag och försökt lära mig utav andras frågor och svar,det är verkligen kanonbra med ett sånt här forum:smiley20: Liksom många andra så har jag erfarenhet utav sötvatten men har alltid varit sugen på ett saltvattensakvarium men har inte vågat eller haft ekonomin för det, men nu är det ÄNTLIGEN dax och det känns underbart, för enligt min mening så är saltvatten akvarievärldens Rolls Royse:ler: Mitt kar är ett helglas med måtten 125*50*55 ca 340l och är bottenborrat med en kammare i ena hörnan…
-
- 422 svar
- 58k visningar
-
-
Hej jag köpte ett clownhotell får några dagar sedan. Då fick jag med ett aquatic nature osmos filter på köpet som ägaren inte hade provat för kopplingen passade inte till hans kran. Men jag skaffade rätt koppling och provade filtret men vet ej hur dom fungerar. Det kommer vatten ur båda slangarna, det är klart fint vatten ur den ena och grumligt vatten ur den andra. Är det som det ska då? och är det det klara vattnet jag ska spara? eller är filtret trasigt? Vore snällt om någon har svar. mvh Tim
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Var ute och köpte en skiva till min ytavrinningsbox på bauhaus, har googlat lite och funnit en del från tyskland som verkar säga att man kan ha det i karet, är det någon på forumet som har erfarenhet av materialet?
-
- 2 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Är det vanligt att sjöstjärner "äter" eller dödar koraller? Har en Hysterix som det mesta dog för länge sedan, men hade partier som klarat sig och börjat växa. Såg en sjöstjärna stor som en 5-krona nyligen som jag aldrig sett i akvariet tidigare, den hade lindat sig själv om Hysterixen där den levde. Ser nu att där han suttit är helt vitt och dött, nu hade han flyttat sig vidare bort till sista levande biten på hysterixen. Någon annan som upplevt detta?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hejsan, kan någon hjälpa mig att få ihop en bra städpatrul till mitt 170 liters hörn akvarium?? Tips o ideer på vad jag behöver, nu har min burk gått en vecka, så om dryga 3 veckor har jag fått lära mig att städpatrulen ska in.. Så jag vore tacksam för goda råd, vad ska jag ha? hur många ska jag ha? ja ni hajjar =) Tack på förhand !!
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Kände att jag nästan va tvungen o köpa ett karantär kar, ifall någon fisk blir dålig eller utstött, stressad, o spara pengarna utifall fisken dör! Köpte en Pincettfisk Chelmon rostratus som blev så pass stressad av mina Dascyllus albisella så på 3 timmar så va den död, o det kändes som rätt så utkastade pengar 350:-! Så de fick bli ett karantär kar och varför inte ha ett med lite stil, såg de på blocket o första tanken va att de skulle bli sjukt fint i köket, o ja de blev mycket bra! Så de blev till att handla ett sådant kar en extra cirkulationspump samt 4 kg korallsand, skickade ner ca 2-3 kg LS och två clowner och två sniglar dom verkar trivas i sitt nya hem o de känn…
-
- 10 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej Nu äntligen har man skaffat sig ett kar igen efter kanske 13 års uppehåll från saltvatten =) Några sötvatten har väl passerat under denna tiden dock.. Det fick bli en mix där jag köpte ett mindre kar samt detta P90 karet. På P90 karet gjorde jag alá Wrang o tog bort filter mediet o fyllt med Ls. Cirkulationen består utan två pumar bakom bakgrunden (i sumpen) samt en Tunze på 6000l. Det är bra drag o jag funderar nästan på om det är för mycket? Vid flytten sparade vi en massa vatten från ett utav karen så inkörningen fick bli väldigt kort, är lite nervös för en kommande algblommning...Hoppas den uteblir Har hängt i en strumpa Fostfatremover o kör lite aktivt kol i sum…
-
Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran
-
- 1 svar
- 893 visningar
-
-
Jag tänkte använda juwel`s egen ytavrinning i ett nytt saltvattenprojekt,och undrar följande: 1: Ska jag plugga resten av hålen i lådan och fortsätta såga ner andra sidan också,så att det blir ytavrinning runt hela kanten? 2: Eller kan man använda det som det är och köra lite grovfiltrering i originalfilterna,i så fall vilka av filterbitarna? 3: Vilken skummare passar bäst till detta? Grotech HEA080 eller Deltec MCE 300 el.500? 4: Vilka cirkulationspumpar är att föredra, Tunze Nano eller vilka? Tacksam för erfarenhetssvar, har haft med sump tidigare(6 år sedan) men vill slippa detta i detta mindre kar. Det har ju hänt lite på 6 år:snurrig:?
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej jag handlade lite salt och en densitetsmätare idag, funderar på hur blåst jag blev egentligen,, 275 kr för 4 kg salt av typen "Tropic Marin, PRO REEF". Killen hade inga saltmätare hemma men han sålde sin begagnade till mig för en 100 kr, En fyrkantig liten behållare med en stor visare i. Så vad säger ni är de normala priser eller ska jag ta mig in till sthlm nästa gång jag ska köpa något? \\Daniel
-
Har spenderat många timmar här på guiden och läst om mångas erfarenheter och deras utrustning. Planerar själv att köra ett kar med så lite teknik som möjligt och istället förlita mig på täta vattenbyte. Måtten på mitt akvarium är inte helt spikat än då jag vill hitta en lämplig möbel att placera det på först, men i runda slängar 60-80 liter. Hade först tänkt ha en koralia nano eller liknande för cirkulationen och sedan en pump med filter som jag kan lägga i en strumpa med lite aktivt kol.. Rekommenderar ni något mer som jag ska ha i filterväg? Nu till lite funderingar, tittade på alix kub https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22167&highlight=alix o…
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
hej! jag är en kille på 13 år och skulle funderar på att köpa ett kar. jag har nu ett sötvattens akvarium som jag haft i ca 2 år, och är sugen på att börja med saltvatten. så jag undrar ungefär hur mycket kostar ett 50-30 liters? vad behöver man för teknik?vad kan man ha för fiskar i ett 30-50 liters? tacksam för svar.
-
- 31 svar
- 3,4k visningar
-
-
hejsan mitt namn är filip jag är helt ny med saltvattens akvarium skulle vilja veta vad man behöver för att få ett fungerande saltvattens akvarium och då menar jag allt gärna lite tips på nybörjar fiskar och så och jag bor i gbg så vart kan jag vända mig om jag vill köpa akvarium mm.. mch filip
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 972 visningar
- 1 följare
-
-
ska starta mitt 540l salt nu tänkte fråga hur länge jag bör vänta innan man kan släppa i levande..både sand och sten är inkörda sen ett halvår tillbaka i ett mindre akvarium..ska jag tar av det "gamla" vattnet från den lilla akvariet o lägga i det stora lr är det bäst o köra helt nytt vatten? och så till min andra fråga..kan man har ett vanligt Eheim innerfilter (den stora modellen) kommer ej ihåg namn..men om na kan fylla ena behållaen med aktivt kol och den andra med fosfat reducering? och vad bör man har för filter matta om man ska köra ett ytterfilter till saltvttensakvarium? om man ens kan ha det? tacsakm för svar! Mvh Micke
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har en ombyggnad planerad som kommer sätta fart på torsdag och jag är lite nervös över planeringen. Någon som försökt sig på något liknande tidigare som kan komma med bra synpunkter/råd/idéer??? Detta ska göras: - Hela akvariet kommer tömmas helt och hållet. - En fusk-bakgrund ska installeras. - Levande stenen ska aquascapas till ett stabilt och snyggt rev - Sand kommer återanvändas och kompletteras med ny levande sand. Jag räknar med att detta kommer ta tre dagar att genomföra och schemat ser ut såhär: Dag 1 - 8 juli - Töm avkariet på allt och försök bli av med så mycket ohyra (glasrosor) som möjligt med en spruta och kokande vatten. - Fiskarna får klara sig med en s…
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Kommer i sommar att flytta, och tänkte höra lite hur man bäst gör när man flyttar akvariet, ska man ta med allt vatten tror det är bäst att ha med vattnet pga alla bakterier som är i det?! antar att man bör ha stenarna liggandes i vatten så man inte får en omstart när man lägger i allt i karet igen, hur gör man bäst för att klara så korallerna klarar sig? allt är perfekt i karet nu och växer på så det knakar, hur har ni gjort det som flyttat kar här? vill göra allt för att undvika att det kraschar. Tack för alla tips. mvh Rickard