Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Ny här på forumet, läst en runt en del (långt ifrån tillräckligt) men nu är det dags för ett projekt! Har ett antal sötvattenskar här hemma främst inriktade på växter och en naturtrogen miljö då jag älskar helheten i ett kar. Blev totalfrälst i saltvattens kar efter ett besök hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande! Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv. Tänker köra på sump under karet, kan…
-
jag tänkte så här: om jag fyller karet med vatten nu men efter 4 veckor så blandar jag saltet med vattnet? går det? vill göra så här för att jag inte har salt just nu. tack för ditt svar.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?
-
- 2 svar
- 917 visningar
-
-
Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
Hej! Jag sitter och funderar lite över driftskostnader på ett saltvattenskar. Jag är ännu bara i planeringsstadiet för mitt första akvarium. Jag har funderat över ett RSM 130L. Är det någon som har någon ungefärlig uppgift på vad driftskostnaden är varje månad? Alltså borträknat ev. avbetalningar och inköp av material och dyl. Bara själva elkostnaden för att driva akvariet. Jag förstår att det beror på vad man har för prylar och så, men UNGEFÄR, vart hamnar man? Är det 100/mån, 500, 1000? Som ni förstår har jag inte en susning... Tacksam för svar
-
Vad styr polypexpansionen(PE), och vad säger den om korallens mående? En av mina acroporor har tidigare haft polyperna halvvägs ute, men sen jag la i sanden igår har den blivit väldigt lurvig. För den som är intresserad är det en blågrön "staghorn", dvs inte särskilt artbestämd. Ökningen i PE är från ca 2 mm till 5 mm långa tentakler. Jag är inte helt med på noterna vad gäller det här, så en förklaring om vad som påverkar PE och vad man kan utläsa ur olika korallers PE vore önskvärt.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej mitt namn är paul bor i malmö.har ett kar på 80L molly jag startade upp det för några månader sen. där är inte så mycket levande i just nu har 2 clown,2fröken,1sjöstjärna,1turbo snigel.jag fick lite problem med cyano men köpte ett medel som heter ultralife red slime remover som jag blanda i idag.jag prövar mig fram nu i detta kar änsålänge..här är lite bilder med före och efter cyanon m.v.h paul ...har ni några råd om vad som skulle va bra att köpa in vid nästa inköp så bara skriv på uppskattas =) m.v.h paul
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla! Köpte mig ett Juwel Lido 120L för en tidsedan som nu har blivit salt Tekniken jag har i akvariet som det är nu: Skummare: Aqua Medic Biostar Flotor 250L http://www.reptilica.co.uk/Aqua-Medic-Biostar-Flotor.phtml Streamers: 2st Seio Prop 530 2000L/h (tycker dom låter rätt mycket?) http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1063 Ljus: Juwel original 2x24w T5 (kommer uppgraderas till 150w MH+2x24 T5 ramp) Doppvärmare: 100w juwel original i innefiltret (tror inte den kommer användas) Juwels original innefilter med en 600L/h pump (ska fyllas med kol och annat nyttigt) va iväg idag och handlade 9kg levande sand och 25kg Tropic marine salt. Hällde i 100L kallt k…
-
- 93 svar
- 14,1k visningar
-
-
Då har jag kört in mitt lilla saltkar. Körde in det med begagnad sten och 2 ocellaris. Har nu också en liten stjärna, 3 turbosnäckor, Cryptocentrus cinctus och en röd gylta (vet inte latinska namnet, ser ut som en clownfisk). Ska byta bort gyltan senare. Tycker den är för lik clownerna. Impulsköpte även en anemon för några dagar sen. Stichodactyla haddoni? Den är inte så pigg nu efter jag satt in den nya rampen på 150W MH + 2x24W T5. Blir väl förhoppningsvis bättre. Har två Power sweep 212 nu, de suger hårt! Utblåset, som ska röra sig och sprida strömmen, fastnade redan efter några dagar. Så jag ska nog ta och fixa en eller två hydor koralia nano. Har ett Eheim 2222 ytter…
-
- 114 svar
- 12,4k visningar
-
-
Hej! Jag är nybörjare inom saltvatten och en massa frågor hopar sig hela tiden i huvudet om alla dessa teknikprylar som finns. Det jag vill förstå är varför man ska använda dom och helt enkelt veta vad det är för något. En del är ett måste, andra inte... Jag vet dock redan en hel del om dom men det finns kanske andra nybörjare än jag som har samma funderingar så vi tar upp den mesta tekniken: _________________________________________________________________________________________________________________________ Grön text = "måste" (se det som en standarduppsättning) Blå text = "bör man skaffa, men dock inte helt nödvändigt" Vinröd text = "nice to have" (beror på intress…
-
- 31 svar
- 18,7k visningar
-
-
Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…
-
- 3 svar
- 681 visningar
-
-
Tjena. nu har det blivit ändrade planer. Ska beställa ett 250 liters akvarie. Mått 1000*500*500. Så jag behöver först och främst lite tipps på ytavrinningen och rördragningen. Har tänkt borra 3 hål i botten på akvariet. 1st 32mm ner till sumpen, 2st 25mm en reserv ifall det skulle bli stopp. Och ett till returen. Tänkte att jag skulle ha en (Aquabee UP3000 3000 l/h) till retur. skummaren är en MCE 600. bifogar bild på hur jag tänkt mig det. Skulle detta bli bra till mitt akvarie? Ska även köra med UVC. Behöver man ta vattnet ifrån botten på akvariet genom UVC eller går det lika bra att köra det ifrån sumpen? Vad tror ni då om denna lösning ? Något jag har missat, eller…
-
Hej har postat denna tråd på Zoopet också där jag fått hjälp och tips av Lasse och NiXoN. Men har blivit rekommenderad att gå till detta forum där ni saltisar håller till mest kanske. Jag kopierar nu första inlägget jag skrev på Zoopet angående detta blivande projekt. ( här är länken till tråden jag startat där, om någon har lust att läsa igenom innan ni svarar : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1338399&posted=1#post1338399 ) Hej Saltvattensguiden! har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig... Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker sam…
-
- 33 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu är det bestämt. Nu ska skaffa mig en saltvatten. jag orkar inte kolla på salvatten akvarium på youtube längre. ska köpa en 125 Ltr begagnad. + en hemmabyggd sump. 1. hur många fiskar kan jag ha om jag har bara clownfiskar? 2.Hur många fiskar kan jag ha om jag har blue tang och yellow tang + clown fiskar? hur många av varje? 3. om jag köper nyfödda fiskar ungefär 6 mån gammal hur länge tar det för en clown/bluetang/yellowtang att växas till en vuxen? tack så mycket
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Var för en tid sedan och tittade på ett clownhotell, men efter mycket om och men har jag kommit fram till att det blir för litet, kommer inte få plats med något känns det som, däremot kan jag komma över ett Lido till mkt bra pris, så tänkte, vad för teknik krävs för att köra salt i ett lido? jag har tänkt att hålla det rätt så basic som passar en nybörjare. det jag har kollat på änsålänge är: Deltec mc500 skummare (eller något annat bra alternativ?) 2st Hydor Koralia 1 (eller bör jag ha 2 med 2300L/h?) Ljuset, funkar deras original 2x24w T5 rör? har hittat denna rampen annars, kan den vara vettig eller är det bara billigt skräp?: http://www.fish-street.com/aqua_japan_4x_2…
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,
-
- 1 svar
- 582 visningar
-
-
Nu är hi-tech växtakvariet tömt. Co2 tuben är avstängd och pmdd:n får stå nånstans. Nu är det dags för salt som jag har varit intresserad av länge. Karet ifråga är på 112 liter och är ett aquaelkar så det är ett snyggt täcklock med 2 18w lysrör. Av vad jag har förstått så kan jag riva ur mitt filtermedium ur ytterfiltret och ha levande sten i den och ha det som en cirkulationspump? Skummare ska jag få låna av en kompis tills jag hittar en egen och han ger mig osmosvatten tills jag har en egen osmos enhet. Så det som ska till på en gång är levande sten och sand verkar det som. Salt har jag en del ifrån red sea. Är det nåt jag har missat? Hur blir det med ljuset, är det nöd…
-
- 26 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.
-
- 5 svar
- 785 visningar
-
-
Hej! Igår tänkte jag lägga i min levande sand, så jag lade ner påsen i botten, skar upp, och lyfte... sen blev hela karet som mjölk. Det var fel storlek i påsen, det var inte "små sten" utan den finaste sand jag någonsin sett... I morse tog jag upp så mycket jag kunde av sanden, och fick upp mycket, men nu när allt har klarnat så ser jag att alla stenar är täckta av sand. Hur får jag bort det? Ska jag ta en pump och försöka blåsa ner det, och sedan invänta att det lägger sig och sedan suga upp med häverten som jag använder vid vattenbyten. Eller ska jag låta häverten dammsuga stenarna? Andra idéer? Helst vill jag inte göra allt till mjölk igen. Är lite orolig för att de…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej hej jag har Euphyllia tror jag den heter och det satt 3 st växter i en sten men nu har en släppt och flyter omkring varför har detta hänt? någon som vet?? mvh henke
-
- 8 svar
- 2,9k visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 418 visningar
-
-
Hej Jag är när att införskaffa mitt första saltvattensakvarium, ett 80L Maxreef. Hur som helst, jag kommer att ställa akavariet i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum vetter mot söder och är väldigt ljust under den största delen av dagen, men akvariet kommer aldrig stå i direkt solljus. Är det möjligt att hålla en saltvattenskar i ett ljust vardagsrum eller tror ni jag kommer man få för stora problem med alger? /Martin
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 643 visningar
-