Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
- 

Ny fråga från nybörjaren! Har ett projekt på g. 432 liter med 112 liter sump. Vi testfyllde overflow-boxen för att se om det var nåt läckage i de nya rören vi limmat på plats. Då läcker genomförningarna i både in-röret och overflow-röret. 😣 De verkar helt enkelt sitta lösa! Hur sjutton kommer man åt att dra åt dem där nere?? Less är bara förnamnet just nu. 😒 - 

- 

- 6 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

- 

Jag letar efter en skummare att hänga på akvariet och tycker att jag har hittat en skummare som heter red sea prizm. Är det någon som vill kännas vid den?? Jag tror att jag vill ha en så´n. - 

- 16 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Jag har ett rör som är 34 mm invändigt till breddavloppet jag undrar hur mycket vatten det kan svälja i timmen jag tänkte nämligen ha en pump som pumpar 7000 liter i timmen eller finns det nån formel man kan räkna ut hur mycket vatten det kan rinna per timma? - 

- 5 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Tjena. Jag har en fråga om underlägg till akvarier, jag har en kub med måtten 55x55x55 och ett bord som är aningen större (någon millimeter åt varje håll) men nu visar det sig att underlägget jag har (ca 10 mm frigolit) är en till två millimeter mindre än akvariets yttermått på ett par sidor (glastjocklek 6mm) vågar jag fylla akvariet eller kommer det att bli spänningar som gör att glaset spricker? - 

- 8 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack - 

- 3 svar
- 924 visningar

- 

- 

Hej! Kollade runt lite på detta forum innan jag registrera mig och tyckte det verka väldigt bra! Har nu ett 150 liters akvarium som jag tänkte testa o köra lite saltvatten i. Vet att dom flesta säkert kommer säga att ja måste ha större men får inte plats med mer i min lägenhet Tänkte om jag kunde få lite hjälp med vad för tillbehör som behövs.. Pump, Skummare, Belysning, Grus och allt mer man ska ha? Har bara kört sötvatten/diskus innan. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Mvh: Patrik - 

- 16 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Så ja, nu är det dags för start har ett 58 liters clownhotell. Jag vill gärna höra lite tips om en lätt start. Tips om LS och koraller/Vilka som är lättast att ha och inte för dyrt. Fick ett tips om att en 7-8 Kilo's LS skulle passa bra på 58 liters. Ska man då börja med att köpa LS och lägga i den med saltvatten och låta det stå? isf hur länge? Tacksam om alla som vet något kan svara. Bilder kommer komma! - 

- 26 svar
- 3,1k visningar

- 

- 

Hej! Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder? Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas? Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull? Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt… - 

- 7 svar
- 5,2k visningar

- 

- 

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan? - 

- 4 svar
- 893 visningar

- 

- 

Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;) - 

- 6 svar
- 872 visningar

- 

- 

Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag. - 

- 3 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Behöver hjälp med att få bort dessa jävla skitalger. Vet inte om det är dino eller cyano. Det exploderar varje dag över all sand. Inte levande sten eller koraller. Men varje dag exploderar det över all sand. Jag rör om i sanden så det försvinner och nästa dag är det fullt igen... Jag behöver tips på behandling och utan att ha tittat på det mer i mikroskop så måste det vara kisel, cyano eller dino!! I det triton test som kom tillbaka för några veckor sedan, så verkade inte kisel vara ett problem och inte fosfat heller... Tacksam för råd... - 

- 

- 5 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack! - 

- 6 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Hej hade tänkt försöka starta upp ett kallt saltvattensakvarium (biotop västkusten). Har haft flera sötvattensakvarium innan så har grundläggande akvariumkunskaper men är en blank sida när det gäller saltvattensakvarium. Har kollat runt lite på detta forum för att skaffa mig en uppfattning men har lite frågor Har flera akvarium ett på ungefär 90 L och ett på 65L som är de jag funderar på, finns det någon storlek att föredra för en nybörjare? Sen självklart, Vilka prylar behövs i ett kallt saltvattensakvarium? Har sätt flera listor och trådar på detta men ingen verkar kunna komma överens :/ Hade tänkt ha lite musslor, alger en krabba och någon liten enkel fisk… - 

- 

- 8 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand - 

- 7 svar
- 1k visningar

- 

- 

- 

Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag… 
- 

Min plan är att jag tänkt bygga en "Hood" till mitt akvarium för att inte allt för mycket ljus ska åka ut i vardagsrummet och störa regeringen. Är på jakt efter idéer/design tips hur man bygger en sådan. Har letat och googlat en del men inte hittat något jättebra. (Kan vara jag som googlar på fel saker!) Första frågan jag klurar på är bygger man den bara som en snygg låda som balanserar på akvariets kanter eller hur fäster man denna "låda"? Om man endast lägger konstruktion så att den bärs upp av akvariet, är det då någon formel för maxvikten som finns tillgänglig av någon? Tack på förhand 
- 

Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt - 

- 

- 5 svar
- 1k visningar

- 

- 

Jag har noterat att marin depot säljer en tunze stream electronic till ett bra pris. räcker en 3000 l/t till mitt 300 lit akvarium? - 

- 15 svar
- 2,7k visningar

- 

- 

Hej Hå! Som skrivet ^^ Lämpar sig ett hörnakvarium för saltvatten, jag menar fiskarna får ju inte riktigt samma simmyta som i ett "normalt" kar - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Vad tror ni om detta när jag skall starta upp mitt saltkar. Jag är helt nybörjare på detta med salt så jag tar gärna emot synpunkter på vad jag behöver och inte. Det enda jag vet är att jag vill ha lite saker i akvariet och jag vill inte ha någon sump. Hade tänkt mig ett percula 120 först men detta borde ju ge mer plats och bara två "Hydor koralia" i karet. Akvarium 450-500L AM Aquastarlight T5 120 cm 2st Hydor Koralia 4 4600 L/H Skummare Deltec MCE 600 LS ca 70kg - 

- 15 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare

- 

- 

Efter att ha gått från 112L till 300L salt så börjar tankarna att hamna på att "slänga" ut sötvattnet ( tot ca: 1800L ) för att satsa på ett större salt. Tjusningen med salt är betydligt större, har sysslat med sötvatten i 28 år och salt i ca:1,5 år. Allt går bra med saltet och det sporrar mig ännu mer. Jag funderar på ett mått på L200 x D80 x h50cm, är det dumt att satsa på den höjden av akvarium gällande salt ? Tanken var att jag inte skulle behöva "dra" på med så starkt ljus ( ska eventuellt byggas in i garderob ), nackdelen är kanske att det inte går att bygga så höga rev ? Vad har ni med längre erfarenhet för åsikter om detta ? 
- 

hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar. - 

- 6 svar
- 1k visningar

-