Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjena allihopa Jag är igång & skall återigen efter MÅNGA år (över 10 ) inte hållit på med salt men sött starta igen haft ett 300 L (SV fisk b.l.a. muräna Gumnomureana, flavescens ) Samt ett fungerande 540 L med Sv fisk b,l,a. pungtatum haj, volitans, nebulosa, imperator & gud minns allt (allting Utan ett kilo levande sten INTE rekommenderat ) Men 540 L funkade i alla fall hur Ingen aning (hade i o för sig STORA lava stenar så dom kanske funkade som levande sten & en STOR skummare & stor Ehaim filter med Biobollar ) Jag har läst både här inne & har Korallrevs akvariet serien & skall börja friska upp minne…
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Startade upp ett kub akvarium i början på året efter att ha hållt på med sötvatten så länge jag kan minnas. Mått beställde akvariet från triton akvarium med sump samt ställning sen byggde jag i mdf en konsol runt ställningen samt ovanpå för att täcka lampan. Har precis börjat sätta i fraggar från stenkoraller så just nu kan det se rätt glest ut men jag hoppas på att det tar sig :-) Lite Om Akvariet: Akvarium: 65x65x65 Sump: ca 80l Ljus: Lumen arc 400w MH Skummare: Deltec MC 500 Pump: AquaBee
-
- 37 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …
-
- 1 svar
- 778 visningar
-
-
Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J
-
- 1 svar
- 939 visningar
-
-
Hej, Jag hade tänkt husera några stycken tångräkor från västkustens hav i ett mindre akvarie på 50 liter ca samt ett par stenar och lite sandbotten. Min fråga är om det är möjligt att tillverka eget saltvatten genom att blanda sötvatten med en havssaltspulver? Vad mer måste jag ha för att detta ska fungera?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag har fått ett konstigt problem med mitt kar. Det är så att mina sniglar och eremiter bara dör hela tiden, dom hålls 1 dag i karet sen är dom döda, allt annat som fiskar koraller och så mår toppen bra men inte sniglarna och eremiter dom bara dör. Vaför?
-
- 43 svar
- 4,1k visningar
-
-
Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
Hej alla nya o gammla salt nissar. efter en längre tids uppehåll o jag inte haft nån balja alls, ska jag nu dra igång ett saltkar igen.Det är så länge sen tycker jag att jag är Nybörjare på nytt:) Då många gillar när man visar sina projekt tänkte även jag dela med mig lite. det tar ju lite tid att starta up så tåden ä nog inte klar idag:))))))) hoppas ni gillar det. HOPPAS BARA JAG KAN LÄGGA UPP BILDERNA OXÅ.
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Vad kostar det att dra igång ett? Vad behöver jag för utrustning till att börja med? Har bara haft sötvatten innan...
-
- 24 svar
- 12,9k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank
-
- 4 svar
- 862 visningar
-
-
Hur länge klarar sig akvariumet om strömmen går, innan det blir illa för fiskar, anemoner, koraller eller annat? Jag har inte läst om någon här som har en UPS kopplad till akvariumet.
-
- 17 svar
- 5,6k visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
Hej! Jag har aldrig haft ett akvarium och har inget intresse av att bygga om och leta 3:djeparts prylar. Jag såg ett RSM250 i en affär, och tyckte att det verkar perfekt. När jag sedan läser här så tycker vissa att det låter som ett flygplan, eller att temperaturen är för hög. Läste vidare om någon som hade Percula 120, med lite konstiga pumpar, sumpar osv... Jag vill köpa ett nytt akvarium, som är komplett och fungerar, inte som jag ska behöva modda och byta ut massa delar på. Så mina frågor är: Percula 90/120 kommer de kompletta, eller måste man köpa pumpar och dylikt separat? Hur är detta jämfört med RSM250? Något annat förslag på komplett akvarium där jag inte behöve…
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hejsan! Mattias heter jag, helt ny på det här med saltvatten. Har idag ett sötvatten på 300L. Har vart sugen på att starta ett salt ganska länge nu. Inser att jag behöver läsa på en hel del. Iaf, hittar inte så mycket hemsidor med företag som säljer kompletta saltvattensakvarium. Nån som har några länkar till bra återförsäljare? Hade tänkt mig nåt under 300L. Tacksam för svar. MVH Mattias
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej. har en fråga angående vikten på ett 720l akvarium. har enplanshus med källare o har hört talas om sviktande golv som har ledit till att stora akvarium helt enkelt knäckts. kan inte stämpa underifrån,så finns det något annat bra sätt o lösa det på?? tacksam för svar,så man slipper 700l vatten i huset ) mvh zeup
-
- 25 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej, nu blir det äntligen allvar med saltvattensplanerna så jag tar tillfället i akt att presentera mig här på forumet. Har haft sötvatten av och till sedan 4-årsåldern, sällskapsakvarium och Malawi mest. Nu blir det igångkörning av ett Red Sea Max 250 så en del nybörjarfrågor kommer jag att behöva ställa även om jag läst Knops bok några gånger… Varför jag valde RSM beror på två saker; av estetiska skäl har jag svårt att i hemmet förhandla igenom ett kar med sump och mycket extern utrustning (jag vet, det går såklart att göra snyggt men försök förklara det när väggarna i trapphuset ännu bara är bredspacklade sedan husköpet 2003). Endast ”en sladd” var ett bra argument… De…
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 863 visningar
-
-
som rubriken säger, så vill jag skaffa ett men jag vet inte vad jag ska ha och om det finns kompletta system. den enda jag har som krav är igentligen att det inte får vara mer än 200L och att det ska vara anpassat för några clowner, någon som har nå tips, ja kanäven tänka mig att skaffa ett beggat system, //tackar
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag startade en annan tråd för några dagar sedan om att starta upp ett saltvattensakvarium, något som jag länge trott varit för mycket för en vanlig dödlig som mig. Fick gott om tips i den tråden, så här kommer en lite mer kontinuerlig dagbok över vad som händer och planeras! Följande har gjorts: * Inhandlat begagnad skummare (Deltec MCE600) * Inhandlat salt (8kg) * Lackat om benställningen till akvariet (se före och efterbilder nedan) * Tömt akvariet på sötvatten, flyttat det till dess nya hörn och fyllt upp igen. * Ilagt salt * Satt igång ett ytterfilter (Eheim 2213), ett innerfilter och skummaren. Idag ska jag inhandla levandesten. Priset har viss avgörande faktor, t…
-
- 128 svar
- 15,4k visningar
-
-
Hej. La i 3 st occelaris och en Kirurg igår samt köpte 2 koraller. Grejen är att jag kollade Nitrit värdet nu idag och det var på 0.5?! Va fasen ska man göra åt det..Bytte lite vatten nu men det hjälper nog inte. Sen den ena korallen jag har ser lite hängig ut.. en jag har haft sedan förut. Kan det bero på nitriten? Inte bra inte bra.. Men fiskarna mår ju fint. Men vattnet är lite "grumligt" Mvh: Patrik
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 733 visningar
-
-
Hej, Andrea heter jag, är helt grön på det här. Tips och råd tar jag gärna emot! Min kära lilla herre och jag (han är lyckligtvis mer kunnig på det här än jag) skaffade vårat första akvarium för tre månader sen och håller på för fullt med att inreda och planera hur allt ska bli. Tanken är att vi så småningom ska skaffa ett par Hippocampus reidi, gula, Gobiodon okinawae, en Humla räka, ricordea florida, bubbelanemon och mycket mycket mer. Innehållsförteckning (än så länge) Skivanemoner (vit, rosa, röd, grön och brun) Xenia Stjärnpolyper (lila) Caulerpa Sjögräs av något slag Macroalger (röda och en grön trasselsuddsboll?) 6 st rörmaskar Kollonianemoner 2 st röda eremiter 2…
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 859 visningar
-
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 913 visningar
-