Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Allihopa! Heter Roger o e ifrån Olofström i Blekinge.. Jobbar med sportfiske, guide, tillsyningsman mm. Har hållet på med akvarium till o från i 20år, senaste karet va ett 540l Discus.. Men sålde det pga platsbrist... Min riktiga passion e reptiler, speciellt ormar.. Giftiga o icke giftiga... Men sambon begränsade antalet drastiskt när vi flyttade så nu har jag bara 8st kvar.. Menmen så e det, har alltid sneglat på saltvatten men alldrig riktigt kommit till skott, men häromdagen så kollade min sambo på Tanked på Animalplanet o sa, Gud va fint det e med saltvattens akvarium! Yesss! Tänkte jag, tittade på henne o sa, då köper jag ett sånt till dig min älskling.( inga ba…
-
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Jag ska uppgradera från 134 l till 280 l. Tänkte sätta upp en rejäl sump (ca 100 l). Men har såklart en massa frågor! Ett par veckor efter att jag köpte akvariet så möblerade jag om och en del fiskar dog. Vill inte ha en återupprepning av det så vill inte flytta allt i ett svep. Tänkte därför göra så att jag plockar ut sand, levande sten, biobollar och en bit biofilter ur det gamla akvariet och blandar detta med nytt media och låter det gå tills dessa att värdena är vettiga. Sedan stoppa i mitt clownpar och/eller min Dottyback och väntar ytterligare tills jag fått tillräckligt bra värden för att sedan flytta över resten. Är det en vettig plan eller tänker ja…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Hej! Har en fråga någon kanske kan svara på! Starta upp för två veckor sedan och igår satte levande sten och sand! Jag fick tag på 38 kg sten som har varit i drift i ett år! Nu till frågan! Ska jag ha karet släckt nu i börgan eller tänt? Stenen e full av små djur,borstmaskar,massor av olika alger och några små anemoner. Tack på förhand.
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar på att bygga ett nytt akvarium, ca 150 liter (85*42*42) + inbyggd sump på ca 20 liter med två kamrar, en med konstant vattennivå. Finns det någon som kan göra en detaljerad skiss?
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P
-
- 2 svar
- 623 visningar
-
-
Hallå Jag har alldeles nyligt varit och skaffat mig ett nytt helglasakvarium 150*60*60 ju mer jag tittar på det desto mer sugen blir jag på att ta bort "stöden" eller vad det kallas för (de som täckskivan brukar ligga på) men jag vet inte riktigt om jag vågar då det även går en tvärgående kortsida till kortsida.. vill inte riskera hållfastheten på akvariet så tänkte helt enkelt höra med någon som har mer erfarenhet och dela med sig av den.
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla, jag håller precis på att starta ett nytt (mitt första kan man säga) saltvattensakvarium. Jag har tänkt mig ungefär följande: En liten visningstank på knappt 40 liter (35x35x35) där jag kommer jag ha ett par koraller (behöver råd om detta, har dålig koll inom området) och så många pyttesmå fiskar jag bara vågar ha (här behöver jag mer råd) och naturligtvis olika algätare (tar tacksamt emot tips på små sådana). Belysningen kommer att vara en 150 W MH på 10000 K. Från detta kar kommer jag att ha avrinning (bara genom ett hål i väggen på akvariet med en vinkel) till en sump på 90 liter (60x30x50) i garderoben intill (jag har redan det akvariet). I sumpen kommer ja…
-
- 27 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej, Nu är det dags att starta upp mitt 540 liters kar, har bara haft små nano/pico kar tills nu! Jag har smugit runt här på guiden ett par år vid det här laget och tycker nu att det är dags att "komma ut". Äntligen har vi flyttat till ett stort hus med stor källare, där nere ska vi ha en relax/badrum med bubbelkar, ja till oss alltså, inte fiskarna...de får hålla till godo med ett 540 liters aluminiumramskar som man kan ligga och titta på i badet... Jag har silikonat staget och popnitarna och målat baksidan svart. Nu har jag en fråga; Kan man ställa karet direkt på aluminiumställningen (tror det är dala/zooline), håller glaset för tyngden eller måste man ha något under …
-
- 23 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar
-
hallå, tänkte kolla om någon har nån form av erfarenhet om detta akvarium http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10556&prodid=9179&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10556 hittar inte så mycke info om det och skulle gärna vilja veta mer. tack på förhand mvh kenny
-
- 31 svar
- 3,1k visningar
-
-
hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz
-
- 0 svar
- 575 visningar
-
-
Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…
-
-
- 5 svar
- 804 visningar
-
-
Hejsan allihopa har efter många om och men startat med ett Saltvattens akvarium. Jajaja bilder kommer senare Karet är ett begagnat hörn akvarium på 370-400L. Har varit hos Jonny (SeanD) och köpt lite sten 60kg. Står med 300l salt. karet är inte helt uppfyllt ännu. skall ta tag i det när jag fixar lite mer liv, vilket bör bli nångång början till mitten av Feb. Tekniken är. Kar Hörn ca 370L Skummare Mce 500 3 st koralia 2. Okänd MH. men 250W iallafall. //Daniel. Ps. hittade lite liv i karet en riktig fuling. http://se.reeflex.net/tiere/1643_Phascolosoma_cf.%20nigrescens%20.htm Misstänker det är en sådan ca 8-10cm lite svårt att se då han slingrar rejält.
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej alla i detta forum. Vi heter Christian och Angelica och kommer nog köra med samma användarnamn när vi loggar in på saltvattensguiden. Först och främst vill jag tacka för en bra sida där vi har kunnat läst och tagit del av alla erfarenheter och tips och trix. Efter mycket om och men så valde vi att köpa ett Juvel Juwel 260 Välvd Svart 121x46x62cm. Kanske lite stort för ett första akavrium men vi gillade det, Så då blev det den. (Kommer att levereras 22/09/09 tillsammans med skummare och lite annat smått och gott) den levande stenen kommer inte föran 2 veckor senare. Men nu kommer så klart nybörjar frågorna. Vi har köpt: Imazo Halogen Ramp 50 Cm Prizm Skummare 400 Tetra…
-
-
Jaha då var de gjort=) Skulle börja bygga om mitt 27 liters nano, när ja plötsligt fick ett ryck och sög ur mitt clown hotell och samlade ihop alla akvarie saker jag inte behövde. Sen dammade jag iväg till luleå och bytte in allt mot ett nytt Cayman 80 kar=) här är lite bilder =) Dock så måste ja köpa mera stenar nu när det blev mera vatten volym Komplett akvarium med skummare och löstagbar minisump kanon fint.
-
- 28 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej är helt ny inom saltvatten. skall köpa ett tomt begagnat rsm 130. sen köpa levande sten och koraller som är inkörda sedan ett år. kan man flytta över vatten, sten och koraller till det nya karet eller börjar allt om från början. tacksam för svar. som sagt helt ny inom salt tack på förhand
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har just ställt in Julen och beställt ett Juwel 400liters kar och behöver tips och lite råd.. Först så undrar jag vad ni hade valt att köpa till underskåpet eller strunta i det och bygga ett eget? Tanken var att inte borra karet utan köra med en över rinnings box ner i sumpen alternativt påhängs skummare.. Då det gäller över rinnings box vilken rekommenderar ni ? Sumpen blir min nya 100liters som jag just byggt klart Hur skall jag göra med belysningen ? har idag en 150w MH med 2st 24W T5 Har även ett antal 70W MH som passar för inbyggnad som man kanske skulle kunna nyttja? Skall behålla de 2st T5 som ingår i karet så kanske räcker med det = min armatur med 150W MH o…
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge
-
- 2 svar
- 546 visningar
-
-
Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kommer starta ett litet nano och ha på skrivbordet på jobbet. Innovative Marine Fusion Nano10. Någon som har tips på en schysst liten lampa till det ?
-
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tjena Mitt namn är Richard Jag är ny på detta forum, och för den delen även inom saltvattenstekniken. Så nu skulle jag vilja ha er hjälp med synpunkter på allt gällande mitt lilla projekt. Jag har tidigare och kör fortfarande ett 550 liters sötvattensakvarium med Malawiciklider. Tänkte nu att tiden var mogen att prova på salt. Impulsiv som jag är sökte jag runt ett par timmar och fann ett mycket fint saltvattensakvarium med möbel till en rimlig kostnad. Lyckligt ovetande om denna ”ofantligt” kostsamma hobbys verkliga summor åkte jag och tjejen för att titta på prospektet. Hemma hos Peter (eller Dez3d) vart vi varmt välkomnade. Vi tittade, frågade och jag började inse at…
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Hej! Äntligen är mitt första saltkar igång. Det är ett 248liters med 60liters sump. det har varit mycket slit innan man har kommit såhär långt så det känns väldigt skönt när allt funkade när man satte i väggkontakten. Alla värden ser helt ok ut men det gör det väl nästan alltid precis dom första dagarna? Jag är faktist väldigt nöjd med aquascapen också. Kom gärna med tips om ni ser något konstigt på bilderna.
-
- 50 svar
- 4,8k visningar
-