Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …
-
- 6 svar
- 990 visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 693 visningar
-
-
Hej. Har köpt ett begagnat 750 L Optiwhitekar med måtten 180*60*70(l,h.. Det har varit igång tidigare och är fullt med kalkalger och rörmaskar och fragglim som sitter som berget. Vill ju inte laga repor mm på glaset, så har någon ett bra knep hur man ska göra rent? Sitter även en blå "film" på ena kortsidan, hur får jag bort den? Mvh mattias
-
- 6 svar
- 3,9k visningar
-
-
Då var det dags för en "projekttråd". Jag är 100% gröngölig på salt. Har haft några sötvattenskar men har hela tiden sneglat in på era forum... Utrustning: Cocoon 3 - 32 Liter. Nanoskimmer Rio Koralia Nano Solarboy lampa Idag besökte jag Stigigemla på Ocean Akvarium. Tyvärr vaknade min dotter på 3 månader samtidigt som jag gick ut ur bilen... så det blev ett något stressat besök. Jag lämnade butiken med osmos vatten (ska skaffa mig en egen antar jag), sand och begagnad levande sten + en massa skumma tester. Nu är karet på plats och fylld med vatten. Jag har blandat i ca 36 gram salt per liter (ca 1kg salt) Har en hydrometer som jag inte förstår hur den fungerar, provar ja…
-
- 34 svar
- 6k visningar
-
-
Hej! Som rubriken lyder. Bräckvattensakvarium. Jag vet inte i vilket forum man ska ställa frågor om bräckvatten eftersom det är varken sötvatten eller saltvatten, tänkte att det kanske finns någon kunnig här eftersom det har med salt att göra med, haha. Hur som helst, så finns det många spännande fiskar som lever i bräckvatten, men hur i fanken fungerar bräckvattensakvarium?! Jag sökt igenom hela internet och har inte fått några bra svar. Jag såg någoting på zoonen på följande länk: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=761 Där skriver de att man kan ha vanligt akvariegrus och vanlig akvarieinredning, men kan man det? Jag menar, man kan ju inte ha vanlig grus saltvattensa…
-
- 9 svar
- 6,9k visningar
-
-
Om 2 veckor anlander antligen mitt RSM 130D. Har aven bestallt 25kg LS. Har dromt om saltvatten manga ar o nu e d dags. Haft sotvatten innan bara. Har last en hel del pa forum o Daniel Knop Saltvattenakvariet. Kommer uppdatera allt eftersom o jag hoppas ni kan sta ut med mina dumma fragor langre fram Tankte med hora nar jag lagger i LS kan jag satta i turbo sniglar da med eller man ska vanta med det med tills varderna e bra ? Samt hur lange ska belysningen vara pa med bara LS? Jag ska ivag 7 dagar ca 1-2 veckor efter att jag lagt i LS, e det lungt eller? Kanske dumma fragor men e en riktig nyborjare pa salt Tacksam for svar
-
- 28 svar
- 3,8k visningar
-
-
jag kommer att borra ett hörnakvarium med två hål. Ett för vatten ned till sumpen (32 mm) och ett rör för returen (25mm). Hur tätt kan man sätta hålen utan att det är risk för att botten spricker. Dels vid borrning och sedan när det kommer vatten i akvariet.
-
- 2 svar
- 770 visningar
-
-
för ett år sen eller 2 skulle jag körqa igång ett saltvattens akvarium... körde o handla ett clown hotell refraktometer tester o lite nya saker till hotellet kom hem o börja smida mina planer.. men sen skulle vi flytta o när vi hade flyttat skulle vi renovera o när vi hade renoverat skulle vi utomlands, ja de rann ut i sanden helt enkelt men vad hitta jag i förrådet häromdagen? jo alla grejer fint nerpackat o som nytt finns ju bara en grej o göra =) så till helgen tänkte jag åka o köpa bänken som hör till clownhotellet om den fortfarande går o köpa. får väll köpa nya tester med dom har väll gåt ut antar jag, sen blir de till o sätta upp allting o fylla på vatten o blanda …
-
- 83 svar
- 7,1k visningar
-
-
hej jag funderar på att köpa salt vattens akvarium Det ska vara mellan 100l till 600l. Hur gör man när man startar upp salthalt ph och nitrat.Vilket är bäst med eller utan sump.och vilka fiskar är lättast. Sen när man har startat upp ska man byta vatten och eller . hur sköter man sen kvariet. Jag är glad för alla svar och tips.
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla! Då är det väl dags att delge er om vad som blev min räddning för akvaristiken, d.v.s. från sött till salt! Jag jobbade för en firma som leasar ut akvarium som finns i Sundbyberg under nästan två år. Utöver det så var man med och drev en lokal med odling av malar, samt så sitter jag i styrelsen för Bollmora akvarieklubb. Så ni förstår att man var rätt trött på fisk! Jag behövde nya utmaningar så blicken riktades mot saltvatten och det ångrar jag inte en sekund. F*n vad roligt det är. Ja, ni hör själva. Jag är fast! Arbetsskadad som jag var så visste jag redan vad jag ville ha. Jag hade tre kriterier som måste uppfyllas! 1) Det ska vara lättskött, det ska vara …
-
- 45 svar
- 6k visningar
-
-
Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?
-
- 1 svar
- 791 visningar
-
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 559 visningar
-
-
Hmm sitter och funderar på hum man kan bygga en behållare till att sätta rowaphos i som sedan i sin tur kan rena vattnet. Och eftersom att jag har ett clown hotell så måste den rymmas i ena filter facket Är det någon som har nå förslag på hur man kan bygga nått som funkar? /Tom
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka. Min möbel är 2mm högre på ena sidan. Kan man fixa det med t.ex en frilotskiva under akvariet? Mvh. Nino
-
- 30 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 862 visningar
-
-
Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…
-
- 0 svar
- 668 visningar
-
-
Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte
-
- 8 svar
- 938 visningar
-
-
Vilka vattentester bör man införskaffa som nybörjare? Jag har redan beställt en pryl för att mäta saltnivån med. Köper man stickor för Kalcium, PH, Nitrat och Fosfat? Eller finns det små smidiga maskiner? Ngt mer än ovan som behövs?
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena! Kan man driva denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1 Med denna: http://www.pwss.nu/product.php?productid=2406&cat=286&page=1 Eller behöver man en kraftigare sak? Finns ju olika inom det märket.. Tänkte att det inte behövs så kraftiga saker till den ytavattenavrinnaren? ha det fint! /Putte
-
- 9 svar
- 975 visningar
-
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 821 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 687 visningar
-
-
Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte
-
- 1 svar
- 720 visningar
-
-
-
Hej Tänkte måla mitt akvarium på baksidan med blåfärg, har kollat runt lite bland olika handlare men inte fått något riktigt bra svar på vilken färg som blir bäst att måla på glas. Är det någon som har ett bra förslag på färg, så vore det kalasbra.
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena. Jo jag har lite fundering på vad jag ska ha för typ av ytavrinning? Finns det någon väldigt lätt grej man kan ha? Typ bara nån "kopp" som ligger på ytan och samlar upp det.. Så man slipper massa utvändiga pumpar osv... Hade vart väldigt bra. Simma lungt! /Putte
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-