Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej SG. Nu har mina koraller blivit större och större och det märks på vattenvärdet. Känns som att det börjar bli dags för en doseringspump för att hålla en jämnare nivå på värdena. Önskar få lite tips om vilken pump man ska titta på, tänkte köpa en Reefdoser EVO4 men ramlade över ett youtubeklipp som vill berätta att den var kass (kanske med all rätt) Videon fick mig att inse att det finns svaga punkter som jag inte tänkt på tidigare. Vad använder ni där ute? Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 2,9k visningar
-
-
hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?
-
- 1 svar
- 981 visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 991 visningar
-
-
Jag kan inte fatta den nya ägaren är inte snäll han tror han kan lura mig jag skulle köpa en midas blennid och en color . men bara för att jag är nybörjare så visste jag inte att det var fel fisk eller rättare sagt i stället för en midas som jag upptäckte i dag att vi hade fåt en firefisch vet inte vad det heter på svenska Namnet på affären i fråga har redigerats av moderator. Vi uppmanar medlemmar som har negativa erfarenheter av affärer att i första hand reda ut detta med affären direkt innan ni tar upp det på SG. Affären måste få en juste möjlighet att förklara sig först. Låt därför denna tråd fortsätta som en diskussion kring val av fisk för nybörjare generellt sett …
-
Går i tankarna på att uppgradera mej då mitt akvarie börjar bli på tok för litet. Letar efter ett kubakvarium på runt 200-250 l men hittar ingen återförsäljare Eller.... Så vill jag ha ett "vanligt" akvarium på 200-250 l, men kasta gärna upp lite bilder på snygga akvarium+möbel. För och nackdelar? Mvh Andreas
-
Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy
-
- 0 svar
- 853 visningar
-
-
Är väl inte så mycket att göra egentligen, men tänkte fråga er kunniga om fenorna kan växa till sig igen då min mandarin har blivit attackerad och fått ett par hål i några av fenorna. Först blev bakfenan utsatt, men nu idag ser jag att även en ryggfena saknar en bit. Har ett litet kar på 31 liter och i karet fanns från början två clowner, redan från början var den större clownen ofta på den lilla, vilket han fortfarande är, men där märker man inte av några nya skador eller men på den lilla. För drygt en månad sen introducerade jag en mandarin, han äter bra, inledningsvis enbart fryst artemia, men igår tog han för första gången också fryst mysis. Tyvärr ger sig den stora c…
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattens akvarium. och mina största intressen av djur i det är nog för svåra tycker ni. men det bryr jag mig inte om hehe till mina frågor och djur 1 Sjöhästar 2 Drakfisk 3 Bläckfisk 4 Clownfisken 5 Sjöstärna finns mycket mer. men man lär ju börja någonstans hehe kan tänka mig ha 1 till 3 akvarier. har ett helt rum nu med bara djur. och vill byta ut lite mot akvarier med. men börjar med ett vore bra om någon riktigt kunnig orkade skriva ner lite info om dom. och vad som funkar med vad och vad jag behöver för tillbehör jag har svårt att hitta på forum. vad som är bra att läsa mm. att bara hitta vart jag ska börja tack fö…
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…
-
- 7 svar
- 969 visningar
-
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas
-
- 3 svar
- 765 visningar
-
-
Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 701 visningar
-
-
Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.
-
- 1 svar
- 573 visningar
-
-
Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …
-
- 0 svar
- 721 visningar
-
-
Jag är ny till hobbyn och startade ett nytt akvarium runt 1 månad sedan. Just nu mäter jag 0.5 ppm i ammoniak och 20ppm i nitrater men jag har aldrig sett nitriterna gå upp, dom här nummrena har jag haft stadigt dom senaste 3 veckorna. Läser mycket online och blir bara mer och mer förvirrad. Min tank är 102 L bowtank och jag har en 100L sump under. Tack på förhand.
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren
-
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Har en tydlig nu vad jag tror är en dominant hona (den största fisken) och en dominant hane. Dom verkar ha bildat ett par och är hela tiden nära varandra. Honan beter sej som dom jag sett på youtube som parar sej. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att underlätta lek? Har sett att dom verkar gilla en gammal lerkruka/blomkruka att hålla till i när dom lägger rom. Dom två andra clownerna slåss om positionerna under i hierarkin, den ena är något större och är ganska aggressiv mot den allra minsta.
-
- 0 svar
- 506 visningar
-
-
Hej! Startade mitt första saltvattenskar för cirka en månad sedan. Införskaffade 5st eremitkräftor för cirka 8 dagar sedan. Igår gjorde jag mitt första "stora" vattenbyte på 40L (200L akvarium) och sedan dess så har mina eremiter knappt rört på sig. Gjorde tester för P04, Nitrat/Nitrit nu precis och de ser normala ut. Salthalten är ~1.023 (var 1.024 innan vattenbytet) Är det normalt att de är "slöa" efter ett vattenbyte? Har petat på dem och de är inte döda i alla fall. Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite hjälp med doseringen av spårämne. Jag har gjört mitt fösta Triton test. Det värsta resultatet är V, nästan 3ggr mer än setpoint. Vad kan man göra med det? Är det farligt? Sedan saknas lite bl.a. I och Br och jag funderar på att starta dosera t.ex Read Seas Trace Colors. Enligt RS så ska man dosera alltid alla fyra komponenter för att få bra effekt på den. Ska jag inte "jämna ut" Iodine och Br först innan jag börjar med alla fyra? En annan sak är att jag får fortfarande höga värde NO3. Ligger alltid mellan 25-50. Jag har skaffat refugium för 3v sedan och det verkar växa i den. En näve Cheato blev nu minst 5ggr större. Men…
-
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-