Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hallåj. Mitt kar förbrukar MG och "höjer" samtidigt KH samt CA... Om jag förstått det hela rätt så borde en sjunkande MG betyda att KH och CA borde sjunka samtidigt? Mäter med Saliferts tester. 25L vatten totalt (nano) Salthalt: 1,027 (refraktometer) För 2 veckor sen: KH: 6,7 CA: 420 MG: 1200 Idag, 2 vattenbyten senare: KH: 7,0 CA: 450 MG: 1140 Förändringar under tiden: Stoppat i 2 astreasniglar, en liten zoa-fragg med 5-6 minihuvuden samt en calustrea-fragg med 2 minihuvuden förra helgen. Tänkte köpa Reef Foundation och mecka upp värdena med under helgen, men fun…
-
- 4 svar
- 602 visningar
-
-
Har legat väldigt högt på nitrat i nästan ett år, över mätvärdet vilket betyder 50+ i nitrat. Började "jobba" ner det för 3 månader sedan genom att köra macroalger i refugium och väldigt små mängder Nopox (Red sea). Tog ca 1 månad innan jag kom på mätvärdet 50 och sedan fortsatte jag sakta men säkert neråt. Jag tänkte att jag skulle lägga mig mellan 2-5 nitrat, men när jag kollade för 2 veckor sedan hamnade jag på 0. Jag köpt mig ett test till och har nu två olika tester (Red sea och Salifert) och jag ligger på ca 0,25 i nitrat. Min fråga är, ska jag försöka få upp nitraten till 2-5 eller ska jag sträva efter att ligga så lågt som det bara går? Något jag märkt är att ja…
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Jag undrar en del angående karantän! Hur länge bör man hålla fisk och koraller i karantän? Vad krävs av karantänkaret? På vissa youtubefilmer ser det ut som endast pump och doppvärmare används i en plastbalja. Hur gör ni? Vad har ni för karantänkar?
-
-
- 4 svar
- 8,1k visningar
-
-
Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg
-
Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…
-
-
Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, på en nyligen köpt Euphyllia verkar ett par huvud vara döda... skall jag klippa bort dom eller ej? Måste man behandla såret efter klippning på något sätt? Min gamla har bleknat under senaste månader (i nedre delen) och jag undrar om det är pga belysning för lite/mycket, eller ska man mata den oftare? Hur ofta isf? (Ultra SeaFan) Tack på förhand!
-
Godkväll... Någon som sitter inne med information om banangyltors beteende ?.....Den jag köpte har ej synts till på två dagar.... 1. Är den av naturen skygg..? 2. Sover/gömmer den sig i sanden automatiskt...? Underbar fisk när jag såg den...lite speciell. Anledningen till att jag köpte hen var för att slå ett slag MOT mina plattmaskar, samt att gult i tanken är underrepresenterat 🙂 Tacksam för länkar till en site jag ALLTID glömmer namnet på...:-( /micke
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 687 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…
-
-
- 4 svar
- 720 visningar
-
-
Ska fylla på poddar idag och behöver stänga av alla pumpar för att ge dom chans att leta sig in i sten, bakgrund, sand etc. Hur länge kan akvariet vara utan cirkulation utan att riskera något, 1 timme? Tänkte låta det stå 1 timme för att sen köra igång returen som inte har så högt flöde, får då även syresättning från skummare och sen efter ytterligare 30 min eller nåt dra igång streamerna. Låter detta ok eller? Mvh Kim
-
- 4 svar
- 889 visningar
-
-
Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf
-
- 4 svar
- 738 visningar
-
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.
-
- 4 svar
- 618 visningar
-
-
Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast
-
- 4 svar
- 645 visningar
-
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 791 visningar
-
-
Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar
-
-
- 4 svar
- 722 visningar
-
-
Hej, Jag ska köpa ny belysning till mitt Juwel 240l. Jag har fått förslag på Maxspect MJ-L165. Den finns med både blå och vit belysning. Jag har läst att blå belysning är bra för koraller. Men om jag förstår det rätt så har båda den blå färgen som är bra för koraller men skillnaden är bara vad man själv tycker är snyggast och vilken färg jag tycker är snyggast när jag tittar i akvariumet. Har jag helt missförstått och istället ska köpa den blå då jag ska ha koraller? Kanske svär i kyrkan men tycker nog att vitt ljus är finast… mvh Joakim
-
- 4 svar
- 634 visningar
-
-
Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!